Naar groep 2
vrijdag 24 augustus 2018 om 06:59
Vorig schooljaar schreven we over de ontwikkelingen van onze kinderen in groep 1, dit schooljaar schrijven we hier verder over de gang van zaken in groep 2!
Hebben jullie kinderen weer zin in het nieuwe schooljaar of een leuke eerste week op school gehad? Nieuwe leerkracht of een andere? Een aparte groep 2 of een gemengde groep 1/2?
Welkom op het groep 2 topic!
Hebben jullie kinderen weer zin in het nieuwe schooljaar of een leuke eerste week op school gehad? Nieuwe leerkracht of een andere? Een aparte groep 2 of een gemengde groep 1/2?
Welkom op het groep 2 topic!
vrijdag 12 oktober 2018 om 12:36
Hier langzaam aan het leren veters strikken, hij heeft vooral interesse in knopen maken
Hier begint vandaag de herfstvakantie, merk wel dat hij er aan toe is. Even weekje bijkomen.
In deze groep 2 is het in principe gewoon door naar 3 behalve bij hoge uitzondering, geen regels met leeftijd.
Wat wel echt leuk is dat er al een flinke stap met lezen wordt gemaakt op de vrijdagen omdat groep 1 er dan niet is. Hij kan nu de boekjes uit de Bieb lezen op 7 weken leesniveau, en schrijven begint ook al, al zijn het nog hoofdletters en kleine letters door elkaar, maar hij schrijft zijn voor en achternaam en woorden als haan, krookoodil (jajaja ze hadden de oo geleerd
) en beer. Zo grappig. Ze krijgen nog geen engels uitgezonderd dan tellen tot 5 en af en toe een Dora/Diego/Storyzoo aflevering in de klas.
Luizen hier (afkloppen) nog niet gesignaleerd op school.
Hier begint vandaag de herfstvakantie, merk wel dat hij er aan toe is. Even weekje bijkomen.
In deze groep 2 is het in principe gewoon door naar 3 behalve bij hoge uitzondering, geen regels met leeftijd.
Wat wel echt leuk is dat er al een flinke stap met lezen wordt gemaakt op de vrijdagen omdat groep 1 er dan niet is. Hij kan nu de boekjes uit de Bieb lezen op 7 weken leesniveau, en schrijven begint ook al, al zijn het nog hoofdletters en kleine letters door elkaar, maar hij schrijft zijn voor en achternaam en woorden als haan, krookoodil (jajaja ze hadden de oo geleerd
Luizen hier (afkloppen) nog niet gesignaleerd op school.
zaterdag 13 oktober 2018 om 07:20
Leren lezen gebeurt hier op een methode wat anders verloopt dan bij de meeste methodes. Hier beginnen ze eerst met tekst verklaren. Dit gebeurt al vanaf groep 1. Dit resulteert dat een aantal in de klas eind groep 2 kunnen lezen. De kinderen die dit willen worden ondersteun in de klas.Klaverblauwtje schreef: ↑12-10-2018 21:16Doen ze dat klassikaal Nena, of jouw zoon omdat hij er interesse in heeft?
Bij mijn zoon wordt het niet echt gefaciliteerd, hij leest wel thuis, maar op school niet. Ook de schrijfletters doen ze nog niet aan.
In de klas zijn ze ook bezig met schrijven van letters. Dit zijn echter niet allemaal schrijf letters eerder blokletters
handbal wijzigde dit bericht op 13-10-2018 16:13
1.60% gewijzigd
zaterdag 13 oktober 2018 om 07:26
Wij hebben van de week een gesprek op school gehad ivm zijn TOS. Conclusie is hij moet steviger in zijn schoenen komen te staan. Hij durft ivm het niet altijd goede uitspraak niet genoeg zijn mond open te doen. Ze zien namelijk dat hij beter praat als hij zelfverzekerd is. Daarnaast hebben ze uitgesproken dat ze er vanuit gaan dat hij naar groep 3 gaat. Dan heeft hij maar 1,5 jaar gekleuterd. Mocht het niet zo zijn dan zal hij de tweede keer een heel apart programma gaan volgen omdat hij de stof van groep 2 al beheerst.
Wat ik erg grappig vond tijdens het gesprek is dat je lerares zei dat ze cijfer had zitten oefen en dat hij het niet in het Nederlands benoemde maar in het Engels. Helemaal omdat ze een week geleden dachten dat hij het niet oppikte en zorgen daarover hadden. Hij doet dingen net iets anders dan de meeste en daar moeten ze aanwennen.
Wat ik erg grappig vond tijdens het gesprek is dat je lerares zei dat ze cijfer had zitten oefen en dat hij het niet in het Nederlands benoemde maar in het Engels. Helemaal omdat ze een week geleden dachten dat hij het niet oppikte en zorgen daarover hadden. Hij doet dingen net iets anders dan de meeste en daar moeten ze aanwennen.
maandag 15 oktober 2018 om 12:18
Doen ze klassikaal en ook individueel vanuit de weektakenbrieven. Zijn allemaal schrijfletters wat ze aangeboden krijgen.Klaverblauwtje schreef: ↑12-10-2018 21:16Doen ze dat klassikaal Nena, of jouw zoon omdat hij er interesse in heeft?
Bij mijn zoon wordt het niet echt gefaciliteerd, hij leest wel thuis, maar op school niet. Ook de schrijfletters doen ze nog niet aan.
maandag 15 oktober 2018 om 12:29
Is het misschien dan ook een idee om hiermee bij een logopedist aan te kloppen? Mijn oudste durfde ook niet te praten en dit ging dus achteruit ipv vooruit. Nu met logopedie zit er een flinke vooruitgang in. Logopedisten helpen namelijk ook bij het zelfvertrouwen met spreken. De onze in elk geval wel.Handbal schreef: ↑13-10-2018 07:26Wij hebben van de week een gesprek op school gehad ivm zijn TOS. Conclusie is hij moet steviger in zijn schoenen komen te staan. Hij durft ivm het niet altijd goede uitspraak niet genoeg zijn mond open te doen. Ze zien namelijk dat hij beter praat als hij zelfverzekerd is. Daarnaast hebben ze uitgesproken dat ze er vanuit gaan dat hij naar groep 3 gaat. Dan heeft hij maar 1,5 jaar gekleuterd. Mocht het niet zo zijn dan zal hij de tweede keer een heel apart programma gaan volgen omdat hij de stof van groep 2 al beheerst.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
maandag 15 oktober 2018 om 18:52
Dank je wel. Hij loopt alleen al sinds zijn 3de bij de logopedie. Dat hij slecht praat heeft te maken dat hij een taal ontwikkeling stoornis. Hij heeft heel slecht gehoord in de periode dat je je taal ontwikkelt.Sue-Heck schreef: ↑15-10-2018 12:29Is het misschien dan ook een idee om hiermee bij een logopedist aan te kloppen? Mijn oudste durfde ook niet te praten en dit ging dus achteruit ipv vooruit. Nu met logopedie zit er een flinke vooruitgang in. Logopedisten helpen namelijk ook bij het zelfvertrouwen met spreken. De onze in elk geval wel.
maandag 15 oktober 2018 om 19:22
Leuk al jullie updates! En grappig om te zien hoe anders het weer gaat bij elke school.
Hier kan dochter nog geen veters strikken. Wil het haar wel leren, maar ze heeft eigenlijk geen veterschoenen.
In de klas zijn ze deze week nog bezig met cijfers. Vanaf het begin van het schooljaar tot de herfstvakantie was voor cijfers leren kennen, tellen, cijfers kleien etc.
Na de vakantie gaan ze beginnen aan de letters. Dochter kent die al bijna allemaal (nog niet alle klanken als eu, ou enzo). Ze kan nu sinds een paar weken korte woordjes lezen. Stimuleren doe ik niet echt, ben er alleen mee bezig als ze het vraagt. School doet nog niks met lezen.
Hier kan dochter nog geen veters strikken. Wil het haar wel leren, maar ze heeft eigenlijk geen veterschoenen.
In de klas zijn ze deze week nog bezig met cijfers. Vanaf het begin van het schooljaar tot de herfstvakantie was voor cijfers leren kennen, tellen, cijfers kleien etc.
Na de vakantie gaan ze beginnen aan de letters. Dochter kent die al bijna allemaal (nog niet alle klanken als eu, ou enzo). Ze kan nu sinds een paar weken korte woordjes lezen. Stimuleren doe ik niet echt, ben er alleen mee bezig als ze het vraagt. School doet nog niks met lezen.
maandag 15 oktober 2018 om 20:05
Jeetje wat jammer. Dan snap ik zijn gebrek aan zelfvertrouwen met praten. Ik hoop dat dat snel een boost mag krijgen.
maandag 15 oktober 2018 om 21:14
Hij had er tot dit jaar weinig last van, maar heeft nu een paar keer een aanvaring gehad met een klasgenoot. De oudste zei iets niet helemaal goed en de klasgenoot heeft heel duidelijk gezegd dat het niet goed was in een grotere groep kinderen. Dit heeft ervoor gezorgd dat hij onzeker is geworden.
Het is heel jammer want hij is best populair in de klas.
vrijdag 26 oktober 2018 om 08:39
Even uppen.
Hier is het nog vakantie, deze week Squla geïntroduceerd. Had een code voor een maand gratis. Ze vindt het erg leuk, maar dingen als rijmen lukt haar echt nog niet.
Klinkers gaan wel aardig goed, maar dubbele klinkers niet.
Soms het ik het idee dat ze het gewoon niet goed hoort.
Over een paar weken moet ze naar de schoolarts, daar krijgt ze een gehoortest. Ben erg benieuwd hoe dat gaat.
Ondertussen is ze lekker aan het aanrommelen.
Zijn jullie al bezig met sinterklaas inkopen? Ik ben er nog niet uit.
Hier is het nog vakantie, deze week Squla geïntroduceerd. Had een code voor een maand gratis. Ze vindt het erg leuk, maar dingen als rijmen lukt haar echt nog niet.
Klinkers gaan wel aardig goed, maar dubbele klinkers niet.
Soms het ik het idee dat ze het gewoon niet goed hoort.
Over een paar weken moet ze naar de schoolarts, daar krijgt ze een gehoortest. Ben erg benieuwd hoe dat gaat.
Ondertussen is ze lekker aan het aanrommelen.
Zijn jullie al bezig met sinterklaas inkopen? Ik ben er nog niet uit.
vrijdag 26 oktober 2018 om 08:47
hier nog een dagje school en dan een weekje herfstvakantie. en ze is er echt aan toe. lekker gezellig thuis wat spelen. op school zelf gaat het goed. gisteren reeds de werkjes van de laatste weken mee naar huis gehad. ze kan al alle blokletters schrijven. en al enkele letters herkennen. rekenen tot 5 prima. verder gaan ze hier niet dit jaar volgens mij.
ik ben al aan het rondkijken voor sinterklaas inkopen. vanmiddag ook even vrij en dan ga ik eens in de winkel langs want er zijn nu momenteel 15-20% kortingen.
ik ben al aan het rondkijken voor sinterklaas inkopen. vanmiddag ook even vrij en dan ga ik eens in de winkel langs want er zijn nu momenteel 15-20% kortingen.
vrijdag 26 oktober 2018 om 10:59
Ik zit met twee zieke kinderen... alles loopt er aan alle kanten uit. Zo zielig. Voor ons allemaal 
Kleuter kent alle letters wel en is nu bezig met de dubbele klinkers. Ze leest veel maar stiekem. Denk dat ze bang is dat het verkeerd gaat als ik meekijk of zo. Ik laat haar maar.
Rekenen of eigenlijk optellen kan ze tot begin 20. Aftrekken alleen onder de tien.
Doet ze allemaal zelf al, op school hoeft het nog niet.
Ik heb altijd wel wat kadootjes in huis en ik heb denk ik op zich ook al wel veel leuks voor Sint maar ik sluit nog wat andere/nieuwe aankopen tot die tijd niet uit als ik nog wat leuks zie.
Kleuter kent alle letters wel en is nu bezig met de dubbele klinkers. Ze leest veel maar stiekem. Denk dat ze bang is dat het verkeerd gaat als ik meekijk of zo. Ik laat haar maar.
Rekenen of eigenlijk optellen kan ze tot begin 20. Aftrekken alleen onder de tien.
Doet ze allemaal zelf al, op school hoeft het nog niet.
Ik heb altijd wel wat kadootjes in huis en ik heb denk ik op zich ook al wel veel leuks voor Sint maar ik sluit nog wat andere/nieuwe aankopen tot die tijd niet uit als ik nog wat leuks zie.
vrijdag 26 oktober 2018 om 12:01
vrijdag 26 oktober 2018 om 13:02
Gefeliciteerd! Leuke verjaardag gehad?NYC schreef: ↑26-10-2018 12:01Zoon is 5 geworden en moet nu ook se middagen naar school. Dat is behoorlijk wennen voor hem.
Ik weet niet goed wat ze aan reken- of taalvaardigheden beheerst of wat ze zouden "moeten" kunnen. Hij heeft het daar uit zichzelf niet over. Squla doen ze 25 minuten pw op school.
Hier vertelt pup ook niet alles, wel wie welke sokken aan had of broodtrommel heeft, maar weinig ban van wat ze leren verder. Squla doen ze ook op school, elke week inderdaad iets van een half uur.
vrijdag 26 oktober 2018 om 19:20
Gefeliciteerd! Leuke verjaardag gehad? Kinderfeestje ook al geweest?NYC schreef: ↑26-10-2018 12:01Zoon is 5 geworden en moet nu ook se middagen naar school. Dat is behoorlijk wennen voor hem.
Ik weet niet goed wat ze aan reken- of taalvaardigheden beheerst of wat ze zouden "moeten" kunnen. Hij heeft het daar uit zichzelf niet over. Squla doen ze 25 minuten pw op school.
Een 5-jarige mag je nog 5 uur per week thuishouden. Zou je dus kunnen overwegen als een volledige schoolweek nog teveel voor hem is.
maandag 29 oktober 2018 om 13:48
Zou het niet gewoon even wennen zijn?
Hier hebben ze een continurooster en dus geen vrije middagen meer. In het begin wel moe, maar nu is het prima. Heb hem er nooit voor thuis hoeven houden.
Groep 2 is nog steeds wel leuk. Lezen faciliteren ze alleen individueel, dat mag hij dus ook doen. Meer dan letters herkennen hoeft niet in groep 2.
Verder ligt mijn kind niet zo heel goed in de groep op alle dagen. Dat vind ik wel lastig, want ik heb geen makkelijk kind. Hij wordt snel boos, kan moeilijk delen. Maar mag dus ook nooit ergens aan meedoen en wordt buitengesloten. Soort vicieuze cirkel zeg maar..
Zwemles is wel super. Hij mag sinds deze week met kleren aan, en is echt supergrote op zichzelf
Hier hebben ze een continurooster en dus geen vrije middagen meer. In het begin wel moe, maar nu is het prima. Heb hem er nooit voor thuis hoeven houden.
Groep 2 is nog steeds wel leuk. Lezen faciliteren ze alleen individueel, dat mag hij dus ook doen. Meer dan letters herkennen hoeft niet in groep 2.
Verder ligt mijn kind niet zo heel goed in de groep op alle dagen. Dat vind ik wel lastig, want ik heb geen makkelijk kind. Hij wordt snel boos, kan moeilijk delen. Maar mag dus ook nooit ergens aan meedoen en wordt buitengesloten. Soort vicieuze cirkel zeg maar..
Zwemles is wel super. Hij mag sinds deze week met kleren aan, en is echt supergrote op zichzelf
maandag 29 oktober 2018 om 14:13
Bij ons zijn er weer luizen gevonden tijdens de controle. Ze krijgen de plaag maar niet onder controle die sinds de start van het nieuwe schooljaar al bezig is. Ik ben bang dat het een kwestie van tijd is voor het bij ons ook raak is.
Thuishouden: heb ik ooit in groep 1 slechts 1x gedaan op advies van juf. Kind was gesloopt die dag. Verder ben ik daar niet zo snel mee, omdat vaak de drempel laag wordt om het nog eens te doen (ook voor het kind). En dan wordt het lastig als je plots echt MOET.
Kind had een klasgenootje die 1-2 ochtenden in de week kwam in groep 1 en moeder was verbolgen over het feit dat kind niet naar groep 2 mocht
maar hij vond het toen heel moeilijk toen hij 5 werd om plots volledig naar school te moeten. De moeder maakte ook toen gebruik van de maximale uren om kind thuis te houden. Dat kind heeft het nog altijd heel moeilijk op school. Nu is dat wel gelijk een extreem voorbeeld, maar ik heb mijn kind dus wel gelijk volledig naar school laten gaan.
Thuishouden: heb ik ooit in groep 1 slechts 1x gedaan op advies van juf. Kind was gesloopt die dag. Verder ben ik daar niet zo snel mee, omdat vaak de drempel laag wordt om het nog eens te doen (ook voor het kind). En dan wordt het lastig als je plots echt MOET.
Kind had een klasgenootje die 1-2 ochtenden in de week kwam in groep 1 en moeder was verbolgen over het feit dat kind niet naar groep 2 mocht
maandag 29 oktober 2018 om 14:37
Hier een hele blije kleuter in groep 2. Vorig jaar vond ze school maar zo zo. Nu gaat ze helemaal los, rekenen, schrijven, franse les, lezen. Het is net een spons, alles neemt ze op. Zo leuk om te zien! Heeft ook een vast vriendinnengroepje, die dus ook op haar kinderfeestje waren. Erg gezellig, maar man en ik waren gesloopt na een dag met 7 kleuters
.
Thuishouden, heb ik het eerste halfjaar wel afentoe gedaan, in overleg met juf. Soms had ze even een dagje nodig om bij te komen. Ik denk dat dat gemiddeld eens in de 2 a 3 weken een dag was. Nu redt ze de schoolweek en 2 middagen bso prima!
Thuishouden, heb ik het eerste halfjaar wel afentoe gedaan, in overleg met juf. Soms had ze even een dagje nodig om bij te komen. Ik denk dat dat gemiddeld eens in de 2 a 3 weken een dag was. Nu redt ze de schoolweek en 2 middagen bso prima!
maandag 29 oktober 2018 om 15:27
Sue-Heck, dat is idd wel een extreem voorbeeld. Onze zoon is de eerste 8(?) maanden van groep 1 (bijna) iedere woensdag thuis gebleven. Ik heb dat de leerkracht uiteraard wel verteld aan het begin van het schooljaar, was geen enkel probleem. Waarom? Ja, eigenlijk gewoon omdat we het fijn voor hem vonden om een dagje bij te komen, hij het zelf heel fijn vond om die dag lekker met zijn zusje te kunnen spelen en er niet echt een noodzaak was om toch naar school te gaan. Hij vroeg wel eens of de andere kinderen wel naar school gingen en dan zei ik dat dat zo was. Hij vond het wel lekker om thuis te blijven. Ik denk dat het 2 of 3 keer is gebeurd dat hij zelf graag naar school wilde en toen heb ik hem uiteraard gewoon gebracht. Na die maand of 8 wilde hij zelf graag ook op de woensdag naar school, dus sindsdien gaat hij gewoon iedere dag (nog voor zijn 5e verjaardag dus).
Kind ligt goed in de groep, heeft veel vriendjes en ik heb absoluut niet de indruk dat hij essentiële dingen gemist heeft op die woensdagochtenden.
Nu gebruik maken van die 5 uur per week dat je een 5-jarige thuis mag houden, is voor ons niet aan de orde, omdat hij het prima volhoudt. Maar als het te zwaar voor hem zou zijn, zou ik dus op zich niet zo bang zijn voor een ochtend (of middag) per week thuishouden.
Kind ligt goed in de groep, heeft veel vriendjes en ik heb absoluut niet de indruk dat hij essentiële dingen gemist heeft op die woensdagochtenden.
Nu gebruik maken van die 5 uur per week dat je een 5-jarige thuis mag houden, is voor ons niet aan de orde, omdat hij het prima volhoudt. Maar als het te zwaar voor hem zou zijn, zou ik dus op zich niet zo bang zijn voor een ochtend (of middag) per week thuishouden.
maandag 29 oktober 2018 om 22:33
Even late reactie heeft jouw zoon op school ook nog begeleiding? Mijne zit vanwege dit nu nog op cluster 2.... ik moet zeggen dat ik het school switchen wel heel spannend vind en ik was bang dat hij daar cognitief al heel erg aan toe was maar de juf doet het echt heel goed om op niveau aan te bieden (tenminste dat idee heb ik wel dit jaar). Dus ik ben wel blij dat hij nu zit waar hij Zit al is hij op taalgebied ruim de sterkste nu in de klas... gevoelsmatig vind ik schoolveranderen ook heel lastig want dat betekend ook weer nieuwe bso allemaal nieuwe kinderen maar goed dat is mijn gevoel projecteren denk ik....
dinsdag 30 oktober 2018 om 06:25
Wij hebben toen hij 3,5 was ook de keuze moeten maken waar hij heen ging. Of op een cluster 2 school of normaal onderwijs. het is normaal onderwijs met ondersteuning geworden. Al is de ondersteuning niet op logopedisch niveau.pimpelmeesje123 schreef: ↑29-10-2018 22:33Even late reactie heeft jouw zoon op school ook nog begeleiding? Mijne zit vanwege dit nu nog op cluster 2.... ik moet zeggen dat ik het school switchen wel heel spannend vind en ik was bang dat hij daar cognitief al heel erg aan toe was maar de juf doet het echt heel goed om op niveau aan te bieden (tenminste dat idee heb ik wel dit jaar). Dus ik ben wel blij dat hij nu zit waar hij Zit al is hij op taalgebied ruim de sterkste nu in de klas... gevoelsmatig vind ik schoolveranderen ook heel lastig want dat betekend ook weer nieuwe bso allemaal nieuwe kinderen maar goed dat is mijn gevoel projecteren denk ik....
Niet onze keuze maar de organisatie die in onze buurt zit doet dit zo.
handbal wijzigde dit bericht op 30-10-2018 11:02
38.55% gewijzigd
woensdag 31 oktober 2018 om 20:37
Ja was heel leuk! Kinderfeestje ook. Hebben we gewoon thuis gedaan en was een gezellige middag.Carrie1979 schreef: ↑26-10-2018 19:20Gefeliciteerd! Leuke verjaardag gehad? Kinderfeestje ook al geweest?
Een 5-jarige mag je nog 5 uur per week thuishouden. Zou je dus kunnen overwegen als een volledige schoolweek nog teveel voor hem is.
Oh, met wennen van in de middag naar school bedoelde ik niet zozeer dat het te zwaar is voor hem maar hij was zelf helemaal verbluft: "dan heb ik veel minder tijd om lekker thuis te spelen!!"
dinsdag 6 november 2018 om 11:51
Zijn ze bij jullie ook al helemaal vol van sinterklaas. Hier was de kleine man super blij dat het november was. Waarom dan schat? Nou dan komt sinterklaas heeft de juf gezegd. Hij is er verder niet bang ofzo van. Over 2 weken mag hij als kleinste en jongste van de groep afzwemmen voor zijn A. Zo trots als een pauw en hij wil door voor B en C. Prima vind ik dat.
Kinderfeestjes zijn hier nog niet geweest en die van hemzelf is pas over aan maand of 5. Dus we hebben de tijd nog.
Kinderfeestjes zijn hier nog niet geweest en die van hemzelf is pas over aan maand of 5. Dus we hebben de tijd nog.