Naar groep 2
vrijdag 24 augustus 2018 om 06:59
Vorig schooljaar schreven we over de ontwikkelingen van onze kinderen in groep 1, dit schooljaar schrijven we hier verder over de gang van zaken in groep 2!
Hebben jullie kinderen weer zin in het nieuwe schooljaar of een leuke eerste week op school gehad? Nieuwe leerkracht of een andere? Een aparte groep 2 of een gemengde groep 1/2?
Welkom op het groep 2 topic!
Hebben jullie kinderen weer zin in het nieuwe schooljaar of een leuke eerste week op school gehad? Nieuwe leerkracht of een andere? Een aparte groep 2 of een gemengde groep 1/2?
Welkom op het groep 2 topic!
dinsdag 6 november 2018 om 13:00
Nee sinterklaas leeft nog niet heel erg hier. Ze zitten op school midden in lessen over de herfst dus het dringt ook nog niet echt door dat hij bijna komt denk ik.
Juf meldde nog wel even dat mijn kind erg leuk meedoet in de les en het duidelijk uitermate leuk vindt op school. Leuker nieuws is er dan bijna ook niet. Ik fietste dus met een brede lach maar huis
Juf meldde nog wel even dat mijn kind erg leuk meedoet in de les en het duidelijk uitermate leuk vindt op school. Leuker nieuws is er dan bijna ook niet. Ik fietste dus met een brede lach maar huis
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
dinsdag 6 november 2018 om 14:02
Sint leeft hier wel, maar dan in de zin dat ze concludeerde dat ze Kerst eigenlijk leuker vindt. Maar ze wilde nog wel cadeautjes van de SInt....
Ze is ook wel toe aan iets nieuws, de combinatie met groep 3 doet haar duidelijk goed. Ze begint al met echte schrijfletters te schrijven, doet stiekem wat groep 3 werkjes terwijl de juf zegt dat groep 2 een bepaalde bladzijde mag overslaan en als klap op de vuurpijl begint ze ineens te lezen.
Oma had een avi start boekje rondslingeren, maar ineens kan ze woorden lezen.... En dat terwijl ze alleen maar wat heeft afgekeken bij de lessen van groep 3. Juffen zijn erg tevreden over haar en vinden haar houding in de klas heel erg goed.
Feestjes zijn er hier al volop geweest, meestal of thuis of in de plaatselijke monkey town.
Ze is ook wel toe aan iets nieuws, de combinatie met groep 3 doet haar duidelijk goed. Ze begint al met echte schrijfletters te schrijven, doet stiekem wat groep 3 werkjes terwijl de juf zegt dat groep 2 een bepaalde bladzijde mag overslaan en als klap op de vuurpijl begint ze ineens te lezen.
Oma had een avi start boekje rondslingeren, maar ineens kan ze woorden lezen.... En dat terwijl ze alleen maar wat heeft afgekeken bij de lessen van groep 3. Juffen zijn erg tevreden over haar en vinden haar houding in de klas heel erg goed.
Feestjes zijn er hier al volop geweest, meestal of thuis of in de plaatselijke monkey town.
dinsdag 6 november 2018 om 19:50
Hier zijn al aardig wat feestjes geweest. Binnenkort ook weer een. In januari waarschijnlijk ook twee of drie. Het kinderfeestje hier is de laatste vrijdag voor de kerstvakantie. Misschien een rare dag maar drie kinderen die komen zijn net mijn zoon jarig en anders waren er in januari 4 kinderfeestje en dat vond ik lastig te plannen ook omdat onze zoon dadelijk op vrijdag middag gaat zwemmen. Hier wordt het een discofeest thuis met best veel kinderen.
Sinterklaas komt soms op en dan zijn ze er even mee bezig maar dan zakt het weer weg. Gelukkig
Sinterklaas komt soms op en dan zijn ze er even mee bezig maar dan zakt het weer weg. Gelukkig
woensdag 7 november 2018 om 07:28
Hier leeft sinterklaas al wel maar ook denk ik omdat sinterklaas komt als zusje jarig is
feestjes niet maar dat zal ook zijn omdat het clusteronderwijs is.... ik vind het ook nog wel prima eigenlijk... hier gaf de juf aan dat ze met rekenen hem niet het hele jaar zoet kon houden met de stof... ben vooral heel blij dat ze nu daar zelf iets voor aanhet bedenken zijn en dat ze dus per onderdeel kijken.... taal heeft (uiteraard) wat meer tijd nodig maar moet zeggen het gaat heel goed druk met rijmen ze zijn aan het hakken en hij is echt druk met letters.
woensdag 7 november 2018 om 14:41
Dochter is nog niet bezig met sinterklaas. Wel met haar verjaardag (na sinterklaas). Komt ook omdat in oktober veel klasgenootjes jarig waren. Dochter is nog niet op feestjes geweest. Haar klas is gevormd uit drie andere klassen. Uit haar klas 4 kindjes en uit de andere 2 klassen 10. Ik merk dat de kinderen nu nog vooral gericht zijn op kinderen uit hun oude klas. Die nodigen ze ook uit op feestjes. Dochter heeft over een paar weken wel een feestje, van een kindje dat ook met haar in haar oude klas zat. Daarna volgt haar feestje en nog een kindje uit haar oude klas verwacht ik. Hoop wel dat de groepjes snel meer doorbroken worden. Niet vanwege de feestjes, maar om wat meer 1 klas te vormen. De juf is daar wel actief mee bezig.
donderdag 15 november 2018 om 19:55
Dochter kan ineens rijmen, een klein beetje klokkijken, letters schrijven. Het gaat hard! Kinderfeestjes zijn nu weer op. Is ook wel nodig, want eigen verjaardag, eigen feestje, drie kinderfeestjes, Sint Maarten en Sinterklaas in aantocht doen het humeur geen goed.
Hopelijk kunnen we de rust er wat inbouwen komende tijd.
Ik was dochter aan het geruststellen over de problemen op het Sinterklaasjournaal. Vertelde dat Sinterklaas zo wijs is dat hij elk jaar alle problemen kan oplossen. Dat de pieten zich druk maken om niks.
Zegt ze: ‘mama, het is op tv, dan is het niet echt.’
Hopelijk kunnen we de rust er wat inbouwen komende tijd.
Ik was dochter aan het geruststellen over de problemen op het Sinterklaasjournaal. Vertelde dat Sinterklaas zo wijs is dat hij elk jaar alle problemen kan oplossen. Dat de pieten zich druk maken om niks.
Zegt ze: ‘mama, het is op tv, dan is het niet echt.’
donderdag 15 november 2018 om 20:38
Ik ben dus niet de enige die hard op zoek is naar een manier om de rust en een beter humeur te behouden 
Hier momenteel een kleine stresskip. Het is ook zo druk met alles wat "moet" zoals Sint Maarten en dan meteen door met Sinterklaas... en dan die domme pieten die pakjes uitpakken en die rare Hendrik die water aan het scheppen is... wat een stress! En op school ook weer hele grote sprongen gemaakt. Het kleine koppie zit helemaal vol met "alles".
Hier momenteel een kleine stresskip. Het is ook zo druk met alles wat "moet" zoals Sint Maarten en dan meteen door met Sinterklaas... en dan die domme pieten die pakjes uitpakken en die rare Hendrik die water aan het scheppen is... wat een stress! En op school ook weer hele grote sprongen gemaakt. Het kleine koppie zit helemaal vol met "alles".
vrijdag 16 november 2018 om 09:29
Hier merk ik weinig van stress/een vol koppie. Sinterklaasjournaal wordt in de klas gekeken maar wordt niet thuis naar gevraagd of over gesproken wat daar in is gebeurd. Hij wilde gisteren wel ineens een verlanglijstje maken want er móest een gitaar op. Al was dat n.a.v. iets heel anders dan "bezig zijn met sinterklaas".
Hij slaapt goed en lijkt nergens zenuwachtig of gezonde spanning voor te hebben dus ik denk dat ik het zo maar laat.
Hoe hij het op school doet/wat hij kan of nog niet ook geen flauw idee! Volgende week 10 minuten gesprekken dan weten we meer. Ik heb de indruk dat hij het naar zijn zin heeft en dat is toch al iets.
Hij slaapt goed en lijkt nergens zenuwachtig of gezonde spanning voor te hebben dus ik denk dat ik het zo maar laat.
Hoe hij het op school doet/wat hij kan of nog niet ook geen flauw idee! Volgende week 10 minuten gesprekken dan weten we meer. Ik heb de indruk dat hij het naar zijn zin heeft en dat is toch al iets.
vrijdag 16 november 2018 om 09:51
Hier ook nog geen stress. ik heb ook het idee dat zoon hartstikke goed doorheeft dat het sinterklaasjournaal niet echt is, aangezien hij op maandag vroeg of ze weer dat verhaal gingen spelen van de cadautjes die uit de boot waaiden.
Fantasie en werkelijkheid lopen op dit moment op een aparte manier door elkaar; hij gelooft nog wel in de sint maar hij heeft dus wel door dat die filmpjes maar verhalen zijn. Hoe dat precies werkt snap ik maar weinig van haha
Fantasie en werkelijkheid lopen op dit moment op een aparte manier door elkaar; hij gelooft nog wel in de sint maar hij heeft dus wel door dat die filmpjes maar verhalen zijn. Hoe dat precies werkt snap ik maar weinig van haha
dinsdag 27 november 2018 om 14:19
Hier idem, ook werken aan de motoriek. Hij gaat nu worden getest door de gymjuf om te kijken op welke gebieden hij precies achterloopt, zodat we hem daarin kunnen begeleiden.
Maar het belangrijkste vind ik eerlijk gezegd zijn inzet. Hij doet zijn best, doet enthousiast en betrokken mee, is slim, lief voor andere kindjes etc.
Die motoriek, dat geloof ik eigenlijk wel. Ik kan zelf nog steeds geen bal vangen, maar daar ondervind ik in het dagelijks leven toch minder last van dan dat ik had gehad als ik niet goed zou kunnen lezen bijvoorbeeld
Maar het belangrijkste vind ik eerlijk gezegd zijn inzet. Hij doet zijn best, doet enthousiast en betrokken mee, is slim, lief voor andere kindjes etc.
Die motoriek, dat geloof ik eigenlijk wel. Ik kan zelf nog steeds geen bal vangen, maar daar ondervind ik in het dagelijks leven toch minder last van dan dat ik had gehad als ik niet goed zou kunnen lezen bijvoorbeeld
dinsdag 27 november 2018 om 14:21
Maar we gaan er wel mee aan de slag hoor, vooral op gebied van schrijven vind ik het wel heel belangrijk dat hij straks wel kan laten zien wat hij kan. Zou niet willen dat hij gaat onderpresteren omdat zijn handschrift onleesbaar is / hij een half uur bezig is met een som opschrijven omdat het niet goed gaat.
dinsdag 27 november 2018 om 14:38
Ons eerste gesprek van dit jaar was ook positief. Ze moest net als alle andere kindjes wel even de draai vinden in de nieuwe samenstelling van de klas, maar dat gaat heel goed. Wel verveelt ze zich een beetje omdat ze een kleine slimjurk is en het "plus-klasje" waar ze al in zat, zetten we voort zodat ze iets meer uitdaging heeft en houdt.
dinsdag 27 november 2018 om 20:37
Hier ook het eerste oudergesprek gehad. Was op zich positief. taal en rekenen gaan goed. Sociaal emotioneel moet hij nog sterker worden. Hij is onzeker moet dus ff meer zelf vertrouwen krijgen. Trekt in de klas meestal met 1 jongetje op, maar dat jongetje is een beetje een matcho. Mijn zoontje kijkt tegen hem op, en doet hem na. Juf heeft nu met hem besproken dat hij niet steeds met hem gaat spelen maar ook met andere. Wilde dat zelf ook al aangeven bij de juf.
woensdag 28 november 2018 om 09:39
Hier volgende maand extra gesprek (voortgangsgesprekken zijn pas over paar maanden). Zoon gaat harder dan de rest en we gaan praten hoe we hem uitgedaagd houden en vermoedelijk ook over wanneer we de stap naar regulier onderwijs gaan maken
Wat mij betreft de komende maanden nog niet aangezien er behoorlijke wachtlijsten zijn voor logopedie (staat hij inmiddels wel weer op) maar begin nu te vermoeden of dit jaar nog of anders volgend schooljaar. Moet zeggen dat ik dat wel heel spannend vind hoor
donderdag 29 november 2018 om 09:40
ja in principe wel de keuze was beperkt 1 school doet niet aan zij instroom en montessori onderwijs past niet bij ons en ook niet bij mijn kinderen dus dan is er nog 1 school om de hoek over (die sowieso de keuze was voor we het speciaal onderwijs traject in gingen). Maar goed dan moet het wel allemaal geregeld worden. Ga eerste de gesprekken afwachten die hebben we over 2 weken. Ze hebben ook al intern overlegd en dan kijken wat wijsheid is. Wachttijden logopedie zijn maand of 4 dus dan zitten we al april dus kijken wat het handigst is. Ik zit er dubbel in aan andere kant is instromen in kleuterklas waarschijnlijk makkelijker omdat daar continu instroom is en kinderen dat daardoor makkelijk accepteren.... aan andere kant denk je hij heeft nu vriendjes....maarja kinderen zijn flexibel (ik denk dat ik al die wisselingen lastiger vind dan hij uiteindelijk
dinsdag 4 december 2018 om 22:42
woensdag 5 december 2018 om 07:34
Wat een topper!pimpelmeesje123 schreef: ↑28-11-2018 09:39Hier volgende maand extra gesprek (voortgangsgesprekken zijn pas over paar maanden). Zoon gaat harder dan de rest en we gaan praten hoe we hem uitgedaagd houden en vermoedelijk ook over wanneer we de stap naar regulier onderwijs gaan makenWat mij betreft de komende maanden nog niet aangezien er behoorlijke wachtlijsten zijn voor logopedie (staat hij inmiddels wel weer op) maar begin nu te vermoeden of dit jaar nog of anders volgend schooljaar. Moet zeggen dat ik dat wel heel spannend vind hoor
![]()
Straks met de ondersteuning van logopedie gaat dat helemaal wel goed komen.
Hier hebben de juf en logopediste onderling ook contact over ons kind en dat gaat fantastisch. Juf weet nu, mede door de logopedist, precies waar de schoen knelt en weet dat feilloos aan te pakken. Ook is de communicatie tussen (‘s werelds leukste) juf en mij super en logopedist is ook een mega geweldig mens. Mijn kind voelt zich zo begrepen met alles en is daardoor zo gelukkig en daardoor gaat het weer zo enorm goed op school
Dus logopedie pakt meer aan dan alleen spraakproblemen. Daar begon het bij ons mee, maar al gravend kwam ze bij een onderliggend ‘probleem’ uit.
Daar zijn we nu thuis, op school en bij logopedie mee bezig.
Het gaat geweldig!
Wij hebben nu een jaar logopedie, vorige week werd de lijst erbij gehaald waar ons kind allemaal voor naar logopedie moest.
Alles van die lijst is inmiddels opgelost door het onderliggende ‘probleem’ aan te pakken.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
woensdag 5 december 2018 om 08:13
Wij hebben volgende week een intake bij de logopediste voor pup. Auditief is ze niet zo sterk. Kletsen kan ze als de beste, dus dat is geen issue.
In groep 1 waren we er al gewezen op dat ze auditief niet zo sterk is, maar toen dachten we nog dat het aan haar kleutergedrag/omslag naar school gaan lag.
Maar nu gaven ze aan dat dit een voorwaarde is om te kunnen leren lezen en schrijven in groep 3. Daardoor toch eens in verdiept en een afspraak gemaakt bij de logopediste.
Ik ben erg benieuwd wat daar uit gaat komen.
In groep 1 waren we er al gewezen op dat ze auditief niet zo sterk is, maar toen dachten we nog dat het aan haar kleutergedrag/omslag naar school gaan lag.
Maar nu gaven ze aan dat dit een voorwaarde is om te kunnen leren lezen en schrijven in groep 3. Daardoor toch eens in verdiept en een afspraak gemaakt bij de logopediste.
Ik ben erg benieuwd wat daar uit gaat komen.
woensdag 5 december 2018 om 11:15
Hier wil kind ontzettend graag leren lezen... volgende week maar eens overleggen of dat optie is als uitdaging... Hier doen we al bijna 4 jaar logopedie ga met mijn 3jarige ook niet omdat het probleem op oudste lijkt (kletst oren van je hoofd) maar bepaalde klanken zijn nog niet goed en ik weet niet of dat nu overneem gedrag is. En krijg daar nergens antwoord op. Maar goed ben heel benieuwd naar het plan volgende week heb iig gesprek met juf en logopediste of de ib-er erbij zit geen idee, denk dat ik daarna mogelijk ook eens contact met school op kan nemen aangezien ze hem daar nog wel aan moeten nemen maar ga ervan uit dat dat goed komt.
Ik moet zeggen dat ik na alle trajecten wel echt fan van logopedie ben (mits je een goede hebt natuurlijk) snap het tegenwoordig ook niet goed dat mensen niet willen, zeker omdat kinderen in de eerste jaren de meeste winst eruit halen.
Juf gaf nu wel aan decemberstress te merken... hij ging weer iets onduidelijker praten... maar gaf al aan dat dat straks beter gaat... ik ben al blij dat mijn bijna 6-jarige zijn eigen naam kan zeggen sinds 2 weken
(en hij heeft echt geen moeilijke naam)
Ik moet zeggen dat ik na alle trajecten wel echt fan van logopedie ben (mits je een goede hebt natuurlijk) snap het tegenwoordig ook niet goed dat mensen niet willen, zeker omdat kinderen in de eerste jaren de meeste winst eruit halen.
Juf gaf nu wel aan decemberstress te merken... hij ging weer iets onduidelijker praten... maar gaf al aan dat dat straks beter gaat... ik ben al blij dat mijn bijna 6-jarige zijn eigen naam kan zeggen sinds 2 weken