Gezondheid alle pijlers

Overmatig transpireren

16-03-2009 14:42 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit al een tijd lang met een probleem: ik transpireer overmatig. Dit houdt o.a. in dan als ik bijv. naar mijn werk fiets ik enorme zweetplekken onder mijn oksels krijg. In de zomer is dit helemaal erg want dan transpireer ik niet alleen onder m'n oksels maar ook op m'n rug en tussen m'n liezen waardoor het net lijkt alsof ik incontinent ben. heb al van alles geprobeerd: verschillende merken deo's, ja ook van Deoleen en zelfs Odorex anti transpirant. Dit hielp een paar maanden maar nu ook niet meer. Ben hiermee al bij de huisarts geweest maar die zei doodleuk: tja, de een zweet nou eenmaal wat meer dan de ander. Maar daar heb ik niet zoveel aan, omdat ik me hier enorm voor schaam. Op mijn vorige werkplek was er gelegenheid om me op te frissen en te verkleden, wat ik ook vaak deed. Maar bij m'n nieuwe baan is die gelegenheid er niet (1 klein wc-kamertje waar heel veel gebruik van wordt gemaakt en er hygiënisch vind ik het ook niet om me daar dan te verkleden). De enige optie die voor mij nog rest is botox maar a: zie ik erg tegen de prikken op (schijnen ook pijnlijk te zijn) en b: dit schijnt ook erg duur te zijn en ik weet niet of ik hiervoor ben verzekerd, ik geloof het nl. niet. Weten jullie misschien nog andere mogelijkheden, misschien het verwijderen van die zweetklieren (ben ik er voorgoed vanaf) maar ik weet niet of dit een ingreep is die veel risico's met zich mee kan brengen.

Ik schaam me vaak verschrikkelijk voor de zweetplekken en de geur. Het komt zo vaak voor dat er iemand binnenkomt die zegt: "het stinkt hier. Ja, wat precies weet ik niet. Het ruikt een beetje naar zweet." En laatst op m'n werk nam iemand mij ook al even apart om mij ervan bewust te maken dat ik niet al te fris rook. En dit terwijl ik mij iedere ochtend douche, antitranspirant gebruik en iedere avond mij nog eens goed was. Ik vind dit heel erg vervelend. Hebben jullie tips voor mij? Valt zo'n operatie mee? Of zo'n botox injectie?
Ik weet dat je idd botox kan laten injecteren. Een oud-collega van mij heeft dat gedaan en werkte heel goed.

Informeer anders een bij een prive-kliniek.
heb je ook al syndeo 5, odorex extra dry in en glazen flesje of aluminiumchloride 20% (via de apotheek, op recept) of odoban geprobeerd? Dit zijn de meest werkzame anti-zweet middelen die voorhanden zijn. En zo te zien heb je deze opties nog niet geprobeerd/

Behalve deze middelen is botox idd een optie, maar duur en je moet het steeds herhalen. ook ga je, net als anti-zweet deo's ed meestal wat meer zweten op andere olekken dan je oksels. Er is ook nog een opartie mogelijk waarbij een zenuw doorgesneden wordt, net onder je ribben. Maar ga gewoon terug naar je huisarts en als die je niet kan/wil helpen vraag dan om een verwijzing naar een dermatoloog.
heb je ook al syndeo 5, odorex extra dry in en glazen flesje of aluminiumchloride 20% (via de apotheek, op recept) of odoban geprobeerd? Dit zijn de meest werkzame anti-zweet middelen die voorhanden zijn. En zo te zien heb je deze opties nog niet geprobeerd/

Behalve deze middelen is botox idd een optie, maar duur en je moet het steeds herhalen. ook ga je, net als anti-zweet deo's ed meestal wat meer zweten op andere olekken dan je oksels. Er is ook nog een opartie mogelijk waarbij een zenuw doorgesneden wordt, net onder je ribben. Maar ga gewoon terug naar je huisarts en als die je niet kan/wil helpen vraag dan om een verwijzing naar een dermatoloog.
Odorex extra dry en syndeo 5 heb ik ook al geprobeerd maar hielp een paar maanden en daarna niet meer. Ik kan nog en aluminiumchloride proberen, maar omdat deze middeltjes bij mij maar kort werken, ben ik beter af met een operatie. Ik ga eens informeren bij de dermatoloog voor een operatie en welke risico's hieraan vast zitten.
Je hebt het over 'een tijd lang'. Heb je hier nog niet je hele (volwassen) last van dan? Kan het niet nog een andere oorzaak hebben?
En ken je deze site al: http://www.overmatigzweten.nl/
Ik heb laatst op klokhuis een aflevering gezien over een jong meisje wat hetzelfde probleem had. Zij werd met Botox behandeld en had er erg veel baat bij. En tja, die prikken. Zij kreeg ze geloof ik iedere 6 weken, maar dat weegt natuurlijk niet op tegen het voordeel van niet mkeer overmatig zweten. Ik zal eens kijken of ik een link naar die aflevering kan vinden voor je.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
O nee, datging over spierziekten oncer controle dmv botox.,
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Princesita schreef op 16 maart 2009 @ 15:08:

Je hebt het over 'een tijd lang'. Heb je hier nog niet je hele (volwassen) last van dan? Kan het niet nog een andere oorzaak hebben?Ik heb hier echt al vanaf mijn 18e last van (ben nu 30). Heb ook al allerlei onderzoek gehad m.n. ook schildklier, hoge bloeddruk, diabetes, maar heb niets van dit alles en voel me verder ook goed.
Wat ik in de winter dan nog wel doe is inlegkruisjes onder m'n oksels plakken, maar die lekken dan na een halve dag al door. En verder draag ik altijd maandverband om geen natte plekken op stoelen achter te laten (wat ook niet altijd helpt). Soms overweeg ik serieus om luierbroekjes voor volwassenen te gaan dragen om zittingen van stoelen droog te houden.
OMG dat is wel heel erg. Ik zou naar een dermatoloog gaan (en niet van die privéklinieken, dit heeft wel voldoende medische noodzaak lijkt mij). Het verbaasd me dat je dat niet gedaan hebt eigenlijk.
Ik ben hiermee naar de huisarts geweest en die gaf aan dat dit normaal was en dat de een meer zweet dan de ander. Dit heb ik gewoon zo aangenomen en verder gedacht dat ik niet de enige ben die dit zo erg heeft. Maar nu ik dit zo zit te vertellen kom ik erachter dat maar heel weinig mensen dit zo erg hebben. Ik ga toch maar vragen om een verwijzing naar de derma. En anders eerst proberen met medicijnen, ik denk dat dat de enige oplossing is.
quote:Jolietje79 schreef op 16 maart 2009 @ 15:38:

Ik ben hiermee naar de huisarts geweest en die gaf aan dat dit normaal was en dat de een meer zweet dan de ander. Dit heb ik gewoon zo aangenomen en verder gedacht dat ik niet de enige ben die dit zo erg heeft. Maar nu ik dit zo zit te vertellen kom ik erachter dat maar heel weinig mensen dit zo erg hebben. Ik ga toch maar vragen om een verwijzing naar de derma. En anders eerst proberen met medicijnen, ik denk dat dat de enige oplossing is.Het is niet normaal lijkt me als je natte plekken achterlaat op meubels e.d. Tuurlijk zweet de een meer dan de ander, maar dit is echt belemmerend voor jou lijkt mij. En daar moet je je huisarts maar even van gaan overtuigen!
En nog een leuke anekdote: laatst liet ik mijn horloge maken bij een juwelier en die keek zo eens naar het zilveren bandje en zij merkte doodleuk op: "tja, het bandje is wel wat verkleurd. Waarschijnlijk heb je een hogere zuurgraad en transpireer je wat meer." En dit in een volle winkel op zaterdagmiddag. Bovendien raadde ze mij aan om maar een nieuw horloge te kopen (deze was toch maar 15 euro geweest en het bandje was gebroken). En in verband met mijn hogere zuurgraad een horlogen met een leren bandje te kopen. Najah, dat maak ik zelf wel uit. Ben daar ook niet meer naar terug gegaan.
Heb je overgewicht?
Nee, juist helemaal niet. Zit zelfs iets onder mijn gewicht en mag zelfs nog meer wegen. Ook ben ik getest op schildklier, suiker, bloeddruk maar die zijn allemaal ook goed.
Soms denk ik weleens dat dit komt omdat ik me te vaak was en dat het daaraan zou kunnen liggen. Ook heb ik heel snel vet haar. Ik was mijn haar nu dagelijks. Broeken doe ik na 2 keer dragen in de was en shirtjes na 1 keer dragen al. In de zomer neem ik 2 schone shirtjes mee naar mijn werk en verkleed ik me als ik aankom, en als ik weer wegga.
Zo draag ik in de zomer zo'n 4 shirtjes per dag, heb dus stapels in de kast liggen alles zwart en wit (draag nooit kleur omdat je dan die kringen zo goed kunt zien). En 'leuke' shirtjes zijn al helemaal geen optie omdat ik de shirtjes over het algemeen na 1 seizoen weg kan gooien omdat ze op 90 graden gewassen moeten worden om de zweetlucht eruit te krijgen. Ik loop dus over het algemeen in zeer saaie en eenvoudige kleding rond zonder kleur of iets. Ik hoop dat als ik een oplossing heb gevonden hiervoor dat ik m'n garderobe weer wat kan aanpassen en wat meer kleur erin kan gaan brengen.
Ik voer zelf de botuline (botox) behandeling regelmatig uit samen met een arts (dat gebeurt op de poli dermatologie).

Informeer eens bij wat verschillende ziekenhuizen naar de mogelijkheden. In sommige ziekenhuizen hoef je het namelijk niet zelf te betalen, maar gaat het uit een bepaald budget. Bel gewoon eens wat ziekenhuizen op, dan hoor je zo of het wel of niet vergoedt wordt.

Maar dan nog... Al moet je het zelf betalen... Het kost een paar honderd euro per ampul. Met één ampul kan je allebei de oksels behandelen. Voor de liezen wordt ook één ampul genomen. Het is tussen de 3 en 9 maanden werkzaam. Lijkt me toch de moeite waard, als je zoveel last ervan hebt in het dagelijks leven! (En bij veel patiënten wordt het overmatig zweten steeds minder naarmate je meer behandelingen hebt gedaan. Er zijn mensen die na een aantal behandelingen geen botuline meer nodig hebben.)

Botuline kan overigens alleen in de liezen en oksels. Niet op de rug. Op de handen wordt in zeldzame gevallen ook wel gedaan maar dan wel onder narcose, omdat de eeltlaag het moeilijker maakt om te prikken. De behandeling voel je inderdaad wel. Maar volgens de patiënten die ik help weegt het zeer zeker op tegen de ongemakken van het overmatig zweten. Ik heb nog niemand gezien die gillend op de behandeltafel lag, zo erg is het echt niet hoor! (En sowieso sta je met een minuut of 5 a 10 weer buiten!) Laat je daar niet door weerhouden. (We maken wel eens mee dat mensen hun iPod meenemen met hun eigen muziek, om zo de gedachten wat te verzetten.)
Laat je alsjeblieft niet wegsturen met "je zweet meer dan andere mensen" als je de volgende keer naar de HA gaat. Want ik zweet meer dan andere mensen; Ik draag veel zwart, wit of andere donkere kleuren omdat ik snel (flinke) kringen onder mijn oksels heb. Maar zo erg als jij het hebt, heb ik echt niet. Je voelt je volgens mij dood ongelukkig, dus grijp die HA bij zijn ballen en vertrek niet zonder een doorverwijzing naar een dermatoloog, die kan jou veel beter helpen.
Precies. Amen.
Misschien dit een ideetje??

http://www.oxlpads.com/1/Home
Wat vervelend!Ik zou zeker even rond vragen en rond bellen,ook bij je ziektekostenverzekering,sommige vergoeden het,om meer informatie in te winnen over botox,mijn zus heeft dat ook laten doen,aantal jaren geleden,en die heeft er totaal geen last meer van!!!Succes!
kijk altijd wat je hebt en niet wat je niet hebt...
Bedankt voor jullie reacties. Ben bij de HA geweest en heb gevraagd om een verwijzing naar de dermatoloog waar ik volgende week een afspraak heb. Verder heb ik gebeld met mijn zorgverzekeraar maar helaas, zij vergoeden een botoxbehandeling niet. Zelf heb ik momenteel het geld er niet voor (zit met een hoge hypotheek e.d.). Kan nog vragen in het ziekenhuis of dat zij dit bekostigen, of anders vragen of ik de behandeling in termijnen kan afbetalen (dan ga ik er voor sparen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven