Kind liever bij vader
maandag 29 oktober 2018 om 15:09
Mijn dochter van 13 is liever bij haar vader dan dat ze bij mij is. Ze woont ook bij haar vader en komt naar mij als ze daar zin in heeft. Ik heb geprobeerd om met haar vader een vast ritme te creëren wanneer ze waar moeten zijn. Maar vader vindt dat kinderen niets tegen hun zin moeten doen. Hij behandeld haar ook als een gelijke ipv een kind van 13 jaar. Ze hoeft van hem dus helemaal niets wat ze zelf niet wil en in mijn ogen gaat het hier helemaal fout met de opvoeding en heeft ze ook het idee dat ze totaal niet naar mij hoeft te luisteren.
Nu heb ik vorige week haar mobiele telefoon afgepakt omdat ze een grote mond had tegen mij. Vader gaat dezelfde dag met haar naar de stad om een nieuwe iPhone 8 plus voor haar te kopen.
Nu wil ze dat ik toestemming geef omdat ze op vakantie willen in de kerstvakantie. Vakantie is al geboekt en betaald maar ik ben hier door dochter van op de hoogte gebracht. Haar vader wil absoluut geen contact met mij.
Ik ben van plan om geen toestemming te geven maar van de andere kant ben ik bang dat ik haar hierdoor helemaal kwijt raak.
Wat is wijsheid in deze situatie?
Ik heb ook nog een zoontje van 10 en die is wel vaker bij mij dan bij vader. Dochter deelde mij mee dat hij met kerst bij mij is omdat hij niet meegaat op vakantie.
Nu heb ik vorige week haar mobiele telefoon afgepakt omdat ze een grote mond had tegen mij. Vader gaat dezelfde dag met haar naar de stad om een nieuwe iPhone 8 plus voor haar te kopen.
Nu wil ze dat ik toestemming geef omdat ze op vakantie willen in de kerstvakantie. Vakantie is al geboekt en betaald maar ik ben hier door dochter van op de hoogte gebracht. Haar vader wil absoluut geen contact met mij.
Ik ben van plan om geen toestemming te geven maar van de andere kant ben ik bang dat ik haar hierdoor helemaal kwijt raak.
Wat is wijsheid in deze situatie?
Ik heb ook nog een zoontje van 10 en die is wel vaker bij mij dan bij vader. Dochter deelde mij mee dat hij met kerst bij mij is omdat hij niet meegaat op vakantie.
maandag 29 oktober 2018 om 15:24
Ik heb het ouderlijk gezag.JollyRider schreef: ↑29-10-2018 15:20Ehm, je dochter mag alles van pa, dan is het niet helemaal raar dat zij een lichte voorkeur heeft.
Telefoons afpakken en vakanties verbieden om je zin te krijgen is ook niet echt reuze handig imho.
Pa kan wel vanalles willen, maar hoe is het ouderlijk gezag geregeld? waarom kan pa zich aan communicatie met jou onttrekken?
maandag 29 oktober 2018 om 15:26
Dit gaat heel goed, ze haalt nog steeds hoge cijfers op school en heeft ook veel vriendinnen.
maandag 29 oktober 2018 om 15:28
Vanuit dochter gezien vind ik het wel logisch dat ze liever bij vader is, pubers zijn best berekenend, denken vooral aan zichzelf.
Maar wat iedereen zegt: telefoon afpakken is niet zo handig. Hm, okay, maar waar ligt dan de grens? Straks mag moeder niet eens meer boos worden op dochter, ook als dat terecht is. Want vader ondermijnt moeder door bijv. een nieuwe telefoon te kopen. En nog een dure ook.
Dit lijkt me voor moeder echt heel moeilijk. Dochter krijgt bij vader toch wel wat ze wil. En ja, dit is vaders schuld. Volgens mij is het enige wat je kunt doen haar warmte en liefde geven. De vader dwarsliggen hoort daar niet bij.
En dan maar hopen dat de waardering ooit wel komt. Je kunt toch niet tegen hem op.
Maar wat iedereen zegt: telefoon afpakken is niet zo handig. Hm, okay, maar waar ligt dan de grens? Straks mag moeder niet eens meer boos worden op dochter, ook als dat terecht is. Want vader ondermijnt moeder door bijv. een nieuwe telefoon te kopen. En nog een dure ook.
Dit lijkt me voor moeder echt heel moeilijk. Dochter krijgt bij vader toch wel wat ze wil. En ja, dit is vaders schuld. Volgens mij is het enige wat je kunt doen haar warmte en liefde geven. De vader dwarsliggen hoort daar niet bij.
En dan maar hopen dat de waardering ooit wel komt. Je kunt toch niet tegen hem op.
maandag 29 oktober 2018 om 15:28
Klopt, maar dat speelt al langer en heb ook gedeeld dat ik me ernstige zorgen over haar maak.Kloddertje schreef: ↑29-10-2018 15:23Hoe kan het dat er geen contact mogelijk is tussen jou en je ex? En dat alle communicatie via jullie 13-jarige kind loopt? Daar gaat het mis. Niet bij het afpakken van een telefoon.
Ook bijzonder dat het andere kind blijkbaar niet mee mag op vakantie.
Dat zijn de dingen waar ik me meer zorgen over zou maken dan het wel of niet geven van toestemming.
Hij wil geen enkele vorm van communicatie. Relatie is over dus hij wil niets met mij te maken hebben op geen enkele manier. Niet zien, niet horen, niet spreken, niet communiceren via een andere weg. Hij wil geen enkele kant op.
maandag 29 oktober 2018 om 15:29
Dit heb ik nog niet geprobeerd. Je bedoelt gewoon tegen haar zeggen dat haar vader dit zelf aan mij moet mededelen?Madeliefjees schreef: ↑29-10-2018 15:25Jullie hebben samen kinderen, dus niet willen communiceren is geen optie.
Reageer niet meer op mededelingen van je dochter.
maandag 29 oktober 2018 om 15:30
Ja. Kom op zeg, volwassen man.Knockknock schreef: ↑29-10-2018 15:19Moet ik dan net doen of het niet zo is? Of dat ik het niet weet?
maandag 29 oktober 2018 om 15:31
Knockknock schreef: ↑29-10-2018 15:28Klopt, maar dat speelt al langer en heb ook gedeeld dat ik me ernstige zorgen over haar maak.
Hij wil geen enkele vorm van communicatie. Relatie is over dus hij wil niets met mij te maken hebben op geen enkele manier. Niet zien, niet horen, niet spreken, niet communiceren via een andere weg. Hij wil geen enkele kant op.
Jammer, maar dan kan er dus ook niks ondertekend worden.
maandag 29 oktober 2018 om 15:32
Knockknock schreef: ↑29-10-2018 15:29Dit heb ik nog niet geprobeerd. Je bedoelt gewoon tegen haar zeggen dat haar vader dit zelf aan mij moet mededelen?
Nee, want dan zet je haar in. Niet doen.
Kinderen van 13 krijgen langzaam natuurlijk een eigen leven met bijbaantjes en vrienden en hechten steeds meer aan het hebben van 1 vertrouwde plek. Ik begrijp vader dus ergens wel dat hij aangeeft dat dochter haar mening er ook toe doet als het gaat om de omgangsregeling.
Ik zou haar niet gaan straffen door geen toestemming te geven voor de vakantie. Op die manier weet je tenminste zeker dat je haar kwijt zal raken.
Ik zou kijken of ik er nog met vader beter uit zou kunnen komen door mediation te starten. Anders proberen om een vaste activiteit met dochter samen te gaan doen zodat jullie band beter wordt en het fijner wordt om bij elkaar te zijn.
Ik zou haar niet gaan straffen door geen toestemming te geven voor de vakantie. Op die manier weet je tenminste zeker dat je haar kwijt zal raken.
Ik zou kijken of ik er nog met vader beter uit zou kunnen komen door mediation te starten. Anders proberen om een vaste activiteit met dochter samen te gaan doen zodat jullie band beter wordt en het fijner wordt om bij elkaar te zijn.
Ja dit heb ik lang geprobeerd maar is echt ontzettend zwaar. Ik ga hier zelf aan onderdoor. Het lijkt ook maar niet op te houden en alleen maar erger te worden.coravanmora schreef: ↑29-10-2018 15:28Vanuit dochter gezien vind ik het wel logisch dat ze liever bij vader is, pubers zijn best berekenend, denken vooral aan zichzelf.
Ik kan niet tegen vader op nee en daarom twijfelde ik om geen toestemming te geven voor de vakantie. Heb dit niet tegen haar gezegd. Maar vind het zo slecht om een vakantie te boeken zonder mij daar over in te lichten en ook dat hij zijn zoon niet meeneemt.
maandag 29 oktober 2018 om 15:33
Dus jullie zijn aan het touwtrekken en dochter fungeert als touw.Leuk voor dochter. Jullie zullen allebei water in de wijn moeten doen, en dat doe je niet door die vakantie te verbieden. Hou voor ogen dat loslaten vasthouden is. Jij blijft strak vasthouden aan een idee, dochter verzint ook wel iets om aan vast te houden. Vader merkt dat en wil jou pesten dus is het met dochter eens. Jij geeft meer toe aan dochter (en dan hoef je niet over je te laten lopen) dochter heeft minder om tegen in te gaan, dus vader heeft ook minder
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
maandag 29 oktober 2018 om 15:34
maandag 29 oktober 2018 om 15:35
Dank je voor de tipsneeuwwitje80 schreef: ↑29-10-2018 15:32Kinderen van 13 krijgen langzaam natuurlijk een eigen leven met bijbaantjes en vrienden en hechten steeds meer aan het hebben van 1 vertrouwde plek. Ik begrijp vader dus ergens wel dat hij aangeeft dat dochter haar mening er ook toe doet als het gaat om de omgangsregeling.
maandag 29 oktober 2018 om 15:35
Dank je voor de tipsneeuwwitje80 schreef: ↑29-10-2018 15:32Kinderen van 13 krijgen langzaam natuurlijk een eigen leven met bijbaantjes en vrienden en hechten steeds meer aan het hebben van 1 vertrouwde plek. Ik begrijp vader dus ergens wel dat hij aangeeft dat dochter haar mening er ook toe doet als het gaat om de omgangsregeling.
maandag 29 oktober 2018 om 15:38
Ik blijf niet vasthouden aan een idee, wat mijn idee is heb ik allang laten varen.nlies schreef: ↑29-10-2018 15:33Dus jullie zijn aan het touwtrekken en dochter fungeert als touw.Leuk voor dochter. Jullie zullen allebei water in de wijn moeten doen, en dat doe je niet door die vakantie te verbieden. Hou voor ogen dat loslaten vasthouden is. Jij blijft strak vasthouden aan een idee, dochter verzint ook wel iets om aan vast te houden. Vader merkt dat en wil jou pesten dus is het met dochter eens. Jij geeft meer toe aan dochter (en dan hoef je niet over je te laten lopen) dochter heeft minder om tegen in te gaan, dus vader heeft ook minder
Maar inderdaad laat ik wel steeds over me heen lopen. Omdat ik steeds de goede vrede wilde bewaren.
Maar er komt iedere keer weer iets anders. Het lijkt wel of hij maar aan de gang blijft
maandag 29 oktober 2018 om 15:40
Knockknock schreef: ↑29-10-2018 15:21Ja ik ook! Dank je voor je nuttige reactie! Ik zou zelf ook als 13 jarige liever bij de ouder zijn die niet naar me omkijkt en lekker me eigen gang kan gaan!
Daar heb jij het mis. Ik ken ook gevallen dat de kinderen (van die leeftijd) juist kiezen om {meer) bij de ouder waar meer regelmaat en discipline is te wonen.
Er is vast meer aan de hand. Kind is het dus gewoon zat om tussen haar ouders te zitten en wil rust en geen gezeik en gewaardeerd voelen door de ouders.
Ze is nog maar 13! Jullie hebben als ouders, beide een zooitje van gemaakt. Dit is geen wedstrijd wie het beste of slechtste voor heeft of beter weet. Die gaat jullie beide aan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
maandag 29 oktober 2018 om 15:45
Wat is je grootste zorg? Dochter is 13 en ze doet het goed op school, heeft vriendinnen, en je weet waar ze uithangt. Is jouw zorg echt het welzijn van jouw dochter?
Of is het misschien dat ex met zijn gedrag het bloed onder jouw nagels vandaan haalt?
Probeer voor jezelf uit te zoeken waar jouw grootste angst en frustratie zit, en pak dat aan. Niet door dit op ex of op dochter te projecteren, maar door aan jezelf te werken.
Je zal zien dat dochter vanzelf meer naar jou toe zal trekken als je zelf dat stukje woede en frustratie kwijt bent.
Of is het misschien dat ex met zijn gedrag het bloed onder jouw nagels vandaan haalt?
Probeer voor jezelf uit te zoeken waar jouw grootste angst en frustratie zit, en pak dat aan. Niet door dit op ex of op dochter te projecteren, maar door aan jezelf te werken.
Je zal zien dat dochter vanzelf meer naar jou toe zal trekken als je zelf dat stukje woede en frustratie kwijt bent.
maandag 29 oktober 2018 om 15:46
Tuurlijk ligt het aan de ouders, dus ook aan mij. Ik zal de laatste zijn die zegt dat het niet zo is.hamerhaai schreef: ↑29-10-2018 15:40Daar heb jij het mis. Ik ken ook gevallen dat de kinderen (van die leeftijd) juist kiezen om {meer) bij de ouder waar meer regelmaat en discipline is te wonen.
Ik snap heel goed waarom ze liever bij hem is. Hij behandelt haar als een gelijke, alsof ze volwassen is. Dit vindt ze prachtig natuurlijk en ze maakt hier ook gretig misbruik van.
Er is vast meer aan de hand. Kind is het dus gewoon zat om tussen haar ouders te zitten en wil rust en geen gezeik en gewaardeerd voelen door de ouders.
Dus dan is er maar gelijk meer aan de hand? Zoals wat?
Ze is nog maar 13! Jullie hebben als ouders, beide een zooitje van gemaakt. Dit is geen wedstrijd wie het beste of slechtste voor heeft of beter weet. Die gaat jullie beide aan.
Ik zie het helemaal niet als een wedstrijd, op geen enkele manier. Hij wil ook het beste voor haar maar wel op zijn manier. En zijn doel is dat zijn kinderen geen contact meer met mij hebben, ongeacht hoe hij dit moet doel moet halen. Door zijn manipulatie is hij met dochter nu een eind op weg.
maandag 29 oktober 2018 om 15:47
Je mag dan geen liefdesrelatie met hem meer hebben maar jullie hebben zeer zeker nog een ouderrelatie. Communicatie hierover is broodnodig . Ik zou niet meer reageren op vragen van je kind maar van hem vragen of hij voortaan per email dit soort zaken regelt (vakantie)Knockknock schreef: ↑29-10-2018 15:28Klopt, maar dat speelt al langer en heb ook gedeeld dat ik me ernstige zorgen over haar maak.
Wat betreft de telefoon en brutaal gedrag zou ik gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Je puber weet prima dat een nieuwe iPhone 8s krijgen geen normale zaak is. Ook weet ze prima dat een brutale mond niet kan. Voor nu voelt het misschien niet leuk, maar pubers kunnen een fatsoenlijke opvoeding prima waarderen, vooral op termijn gaat ze dit inzien.
Blijf in gesprek met haar en volg je eigen hart.
Stuur haar vader een email dat je wilt dat communicatie over vakanties etc voortaan via mail gaat en dat je jullie kind niet inzet als communicatiemiddel. Dus dat hij alleen jouw toestemming krijgt via de mail en niet via haar.
because wijzigde dit bericht op 29-10-2018 15:53
9.74% gewijzigd