Bord-en kaartspellentopic voor iedereen

09-05-2017 19:10 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
deel 2: entertainment/bord-en-kaartspellen-voor ... ges/470601

Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.

Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren

Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.

Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt

Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel

Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk

veel plezier allemaal
nlies wijzigde dit bericht op 14-11-2020 20:21
8.50% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
hoi, ik heb gezien dat er heel veel spellen zijn die vallen onder het kopje 'gespreksstarters'. Lijkt mij leuk om met man samen te doen, of met kind. Heeft iemand daar ervaring mee? Er zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Meestal zie ik op een beurs wel zoiets liggen. Story cubes , dat is alleen een hand dobbelstenen met plaatjes en ook iets wat er uit ziet als een bordspel. Echt om je fantasie op los te laten dus. Zou ik misschien nog wel leuk vinden voor een keer, maar weet niet of ik zoveel fantasie heb. Maar die spellen om je diepste geheimen of grootste blunders in de openbaarheid te brengen. Nee laat maar.
ofwel, aan mij heb je niets eigenlijk.
Maar de echte spellenwinkels hebben vast wel wat voorbeelden liggen
Dank je wel voor de reacties. We gaan het wel zien wat er te doen is en hoe leuk we het vinden.
Zijn de spellen daar ook echt goedkoper of maakt dat helemaal niets uit? Ik dacht eigenlijk dat al die uitgevers ook hun eigen spellen zoude. Verkopen maar dat is dus niet zo.... (Misschien maar goed ook. We hebben nu ook al meer spellen dan tijd....)
hoera schreef:
04-11-2018 21:19
Dank je wel voor de reacties. We gaan het wel zien wat er te doen is en hoe leuk we het vinden.
Zijn de spellen daar ook echt goedkoper of maakt dat helemaal niets uit? Ik dacht eigenlijk dat al die uitgevers ook hun eigen spellen zoude. Verkopen maar dat is dus niet zo.... (Misschien maar goed ook. We hebben nu ook al meer spellen dan tijd....)
Alle spellen die gedemonstreerd worden zijn te koop, maar de uitgevers laten de verkoop over aan de winkelstand van De Rode Pion. Waarschijnlijk zijn er wel wat aanbiedingen maar ik vind de pion niet echt goedkoop. Net buiten het beursgebouw is ook een spellenwinkel die wat reclame maakt tijdens de beurs, maar geen idee hoe duur die is. Ben er nooit binnen geweest
De zaak naast het beursgebouw vond ik vorig jaar echt duur. De Rode pion (no 4yourgames) gooit zijn prijzen juist omhoog tijdens SPSP. Op spel is de verkoper Adriaansen, die doet wel aan leuke beursprijzen.

Sommige uitgevers verkopen wel zelf, The Game Master is er één van en die doet zijn spellen ook wel wat goedkoper weg. Daarnaast nog een paar 2e hands verkopers/stands.
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
Ja klopt Adriaensen heeft leuke aanbiedingen,en is door het jaar ook redelijk geprijsd, ook in de webshop.
Wist niet dat de rode pion van naam veranderd was.
He, leuk topic! Ik lees graag mee om wat inspiratie op te doen ;-)

Ik speel voornamelijk spellen met mijn man. Dominion (inclusief vele uitbreidingen), Chipleader (van odynauts, niet echt een bekend spel), Regenwormen en Quirkle zijn hier momenteel favoriet. Met meer spelers is ticket to ride ook leuk (met 2 vaak net iets minder geslaagd).
En met mijn moeder speel ik nog regelmatig spelletjes backgammon en mens-erger-je-niet (maar dan wel op de "achterkant" met 3 kleuren per persoon).

Naar een echte spellenbeurs ben ik nog nooit geweest, maar wel naar een "mini-spellenbeurs" van de lokale spellenwinkel tijdens een markt oid. Erg leuk om zo wat spelletjes uit te proberen zonder ze te hoeven kopen!
Welkom masatu, schroom niet te vragen of je mening te geven. Wees niet bang iets te vragen waar we het ooit over gehad hebben, we vertellen het graag nog een keer (als je geen zin hebt alles terug te lezen, of als je over het teruggelezene vragen hebt)
Het is dus vooral leuk om inspiratie op te doen voor nieuwe spellen. Ik ben heel benieuwd hoe dit zal zijn.
Ik heb er zin in!
ik ook, ik ga zondag
nlies schreef:
05-11-2018 12:58
Ja klopt Adriaensen heeft leuke aanbiedingen,en is door het jaar ook redelijk geprijsd, ook in de webshop.
Wist niet dat de rode pion van naam veranderd was.
Ik woon er vlakbij, vandaar ;)
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
Misschien kunnen jullie eens meedenken. Eind van de maand is er namens de buurtvereniging een spelavond. Nu twijfel ik of ik wel wil gaan maar man is overtuigd, wij zullen de buurt aan een nieuw soort spellen introduceren...

Welke spellen zouden jullie aanraden om mee te nemen. De groep zal varieren van 70+ die wil sjoelen en klaverjassen tot jonge kinderen.

Man wil het liefst Pandemic (rising tide) mee nemen maar ik denk dat en een nieuw soort spel en modern teveel van het goede is. Ik denk daarom meer aan de instappers als T2R, carcassonne etc.

We hebben een hoop en met SPSP en Spel voor de deur zal de collectie ongetwijfeld nog groeien :yes: Wat we al hebben is (deels): Ticket to ride, carcassonne, machiavelli deluxe, tokaido, potion explosion, koningsburcht, stenen tijdperk, majesty, first class, Pandemic (+Rising tide), Tzolkin, Lampionnen van Lanzhou, azul en honshu.
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
Hoi! Hier nog een spellenfanaat die graag mee wil lezen en schrijven! Wij hebben heel veel spelletjes in huis en spelen van allerlei soorten spellen.
Neem spellen die makkelijk en snel uit te leggen zijn.
T2R en Majesty vallen daar allebei wel onder.
Verder zou je, als je het hebt ook kunnen denken aan regenwormen of quixx of zo'n soort dobbelspel.
Je kunt de mensen ook zeggen dat ze zelf een spel meebrengen als ze bijvoorbeeld de regels niet begrijpen, misschien dat je die dan uit kunt leggen.
Honshu, lampionnen en azul zijn ook wel makkelijk uit te leggen,
Koningsburcht en Tzolkin zou ik nog maar even thuis laten.
Potion explosion en stenen tijdperk ook wel geschikt
pandemic is best wel een gevorderde coop, dan zou ik eerder aan het verboden eiland denken.
Dixit als je dat hebt, ook weer wat anders dan de gewone bordspellen
nlies wijzigde dit bericht op 05-11-2018 19:36
18.55% gewijzigd
flip-flop schreef:
05-11-2018 19:20
Misschien kunnen jullie eens meedenken. Eind van de maand is er namens de buurtvereniging een spelavond. Nu twijfel ik of ik wel wil gaan maar man is overtuigd, wij zullen de buurt aan een nieuw soort spellen introduceren...

Welke spellen zouden jullie aanraden om mee te nemen. De groep zal varieren van 70+ die wil sjoelen en klaverjassen tot jonge kinderen.

Man wil het liefst Pandemic (rising tide) mee nemen maar ik denk dat en een nieuw soort spel en modern teveel van het goede is. Ik denk daarom meer aan de instappers als T2R, carcassonne etc.

We hebben een hoop en met SPSP en Spel voor de deur zal de collectie ongetwijfeld nog groeien :yes: Wat we al hebben is (deels): Ticket to ride, carcassonne, machiavelli deluxe, tokaido, potion explosion, koningsburcht, stenen tijdperk, majesty, first class, Pandemic (+Rising tide), Tzolkin, Lampionnen van Lanzhou, azul en honshu.
Wat een leuk idee zo’n buurtspellendag. Ik vind pandemie rising tide zelf niet een heel toegankelijk spel en niet heel geschikt voor beginners. Ik zou kiezen voor spellen die wat makkelijker zijn qua regels en niet al te lang duren. Zoals Carcassonne, azul, makesty of het stenen tijdperk uit jouw lijstje.
Ik vind pandemie rising tide ook wat ingewikkelder dan de standaard pandemie trouwens. Wij hebben m ook maar liepen een keer vast in de spelregels en moeten m nog een keer opnieuw oppakken maar daar is t nog niet van gekomen.
Lieve spelletjesmensen,
Misschien hebben jullie een paar tips voor mij, het het oog op de komende feestdagen. Voor mijn familie zou ik graag een nieuw spel willen kopen, ze spelen graag spelletjes, maar een aantal mensen kunnen niet erg goed tegen hun verlies, en dat draagt natuurlijk dan weer niet bij aan de feestvreugde :-p Ik zoek dus een spel wat je niet zozeer tegen, maar meer met elkaar speelt, tips?
Mijn dank is groot!
ninanoname schreef:
02-11-2018 13:51
hoi, ik heb gezien dat er heel veel spellen zijn die vallen onder het kopje 'gespreksstarters'. Lijkt mij leuk om met man samen te doen, of met kind. Heeft iemand daar ervaring mee? Er zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Heb wel eens met vrienden 'sprengstoff' gespeeld, dat was erg leuk, maar wel in het Duits...
marie123 schreef:
05-11-2018 19:40
Lieve spelletjesmensen,
Misschien hebben jullie een paar tips voor mij, het het oog op de komende feestdagen. Voor mijn familie zou ik graag een nieuw spel willen kopen, ze spelen graag spelletjes, maar een aantal mensen kunnen niet erg goed tegen hun verlies, en dat draagt natuurlijk dan weer niet bij aan de feestvreugde :-p Ik zoek dus een spel wat je niet zozeer tegen, maar meer met elkaar speelt, tips?
Mijn dank is groot!
Dan kom je al snel op de coops uit,
Verboden eiland, Pandemic of legenden van Andor. Dat laatste is een rollenspel
Als je van puzzelen houdt de Exit of Escape spellen. Die spellen kun je maar 1 keer spelen, en ik weet zo niet met hoeveel personen.
Ik moet nog even bijkomen van dit weekend! Ik heb een hele hoop nieuwe spellen gespeeld, en de stapel met de nieuwe spellen waar we nog niet aan toegekomen zijn is zelfs nog groter!

Het spel wat we zelf hebben gekocht is a feast for Odin. Een worker placement van Uwe Rosenberg (van oa agricola en patchwork), en zoals gewoonlijk groot, lang(eerste keer 4 uur met drie spelers), moeilijk en heel veel opties en tokens!
Wat een gaaf spel weer, en thematisch ook sterk. We hebben dus dit weekend al 2 keer Vikingen gespeeld :hyper:
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
Ik heb Odin 1 keer gespeeld, ik vind het te veel mogelijkheden en teveel onderdelen hebben. De hele tafel ligt vol en als je het dan de eerste keer speelt, vergeet je steeds welke bruikbare dingen er aan het andere eind van de tafel liggen. Het staat ook niet op mijn lijstje: geef ik graag nog een kans
nlies schreef:
05-11-2018 20:04
Dan kom je al snel op de coops uit,
Verboden eiland, Pandemic of legenden van Andor. Dat laatste is een rollenspel
Als je van puzzelen houdt de Exit of Escape spellen. Die spellen kun je maar 1 keer spelen, en ik weet zo niet met hoeveel personen.
Dankjewel! Ik ga ze bekijken :-)
marie123 schreef:
05-11-2018 20:58
Dankjewel! Ik ga ze bekijken :-)
En misschien zijn de verliezers juist heel goed in spellen waar het om woorden gaat, iets zoals Dixit of codenames (2 heel verschillende spellen trouwens.
Of zijn ze meer van de kennisspellen. Dan is bezzerwizzer heel leuk.
De meeste spellen hebben trouwens een uitleg op you tube, dan zie je wat het spel inhoudt, hoe het gespeeld wordt en of hetwat voor jullie lijkt
nlies schreef:
05-11-2018 21:33
En misschien zijn de verliezers juist heel goed in spellen waar het om woorden gaat, iets zoals Dixit of codenames (2 heel verschillende spellen trouwens.
Of zijn ze meer van de kennisspellen. Dan is bezzerwizzer heel leuk.
De meeste spellen hebben trouwens een uitleg op you tube, dan zie je wat het spel inhoudt, hoe het gespeeld wordt en of hetwat voor jullie lijkt
De slechte verliezers trivianten heel graag :-d Daar weten ze namelijk heel zeker dat ze winner (maar ook maar één van de twee natuurlijk) De rest van de familie wil daar best met enige regelmaat aan toegeven, maar natuurlijk ook niet altijd. Dus dan wordt het een ander spel met maar een deel van de familie, of triviant met z'n allen. Nog wat erbij waar iedereen blij van wordt is dus zeer welkom! Ik ga deze tips ook bekijken!
marie123 schreef:
05-11-2018 19:40
Lieve spelletjesmensen,
Mijn dank is groot!
Met hoeveel zijn jullie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven