Bord-en kaartspellentopic voor iedereen

09-05-2017 19:10 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
deel 2: entertainment/bord-en-kaartspellen-voor ... ges/470601

Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.

Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren

Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.

Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt

Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel

Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk

veel plezier allemaal
nlies wijzigde dit bericht op 14-11-2020 20:21
8.50% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
30-09-2018 23:53
Maar gelukkig blijven er nog heel veel over, dus ik hoop dat je toch hier blijft komen.
En zoals ik al in de OP zei(of bedoelde te zeggen), meningen worden gewaardeerd, ook als ze negatief zijn.
Wij zijn als gezin niet echt een spelletjesgezin.
Dus ik ken eigenlijk alleen de geijkte spellen die bijna heel nederland in huis heeft.

Bedankt voor de link.

Ik heb net nog op marktplaats gespeurd en bij heel veel advertenties de foto's bekeken en daar lijken de meeste uitbreidingen an hout te zijn.

Alleen aan de doos zelf kun je het niet zien denk ik?
Er zijn spellenclubs en de goede spellenwinkels, dus niet Intertoys en bart Smit hebben vaak demonstratiedagen, of daar kun je zomaar binnenlopen om een spel te spelen, of uitleg te krijgen.(en als je in de buurt woont, ben je hier ook welkom) Misschien kom je daar op ideeën voor de instapspellen.
Maar verder is er niets mis met de algemeen bekende spellen hoor. Je speelt voor je plezier, niet omdat een ander voorschrijft wat je moet spelen.
Heb gewoon plezier met de spellen die je speelt, en kom gewoon hier meepraten, vragen, vertellen wat dan ook.
Nee ik denk niet dat je het aan de doos kunt zien, daar zul je een mailtje aan moeten wagen.
Ik heb ook een vraagje aan de echte spelfanaten hier :-)
Ik zag een advertentie over spellenspektakel begin november in Eindhoven. Weet een van jullie wat dit inhoudt? Is dit vooral gericht op het verkopen van spelletjes? Waarom zou je naar zo'n "beurs" heengaan? Wanneer is dat leuk (met kinderen).
Het lijkt mij wel leuk, maar ik heb geen idee wat ik hiervan kan verwachten? Kan iemand dat misschien uitleggen?
hoera schreef:
01-10-2018 12:50
Ik heb ook een vraagje aan de echte spelfanaten hier :-)
Ik zag een advertentie over spellenspektakel begin november in Eindhoven. Weet een van jullie wat dit inhoudt? Is dit vooral gericht op het verkopen van spelletjes? Waarom zou je naar zo'n "beurs" heengaan? Wanneer is dat leuk (met kinderen).
Het lijkt mij wel leuk, maar ik heb geen idee wat ik hiervan kan verwachten? Kan iemand dat misschien uitleggen?
Hallo Hoera, welkom
Waarom zou je naar het spellenspektakel gaan? Omdat het reuzegezellig is.
Er is een verkoopstand van de rode pion, en er is een stand met 2dehands spellen. Maar dat is niet het belangrijkste.
het belangrijkste is dat de spellenuitgevers er zijn met hun nieuwste spellen, en mensen om het uit te leggen, waarna je kunt spelen. Bij die stands zelf verkopen ze niet, dus je hoeft niet bang te zijn dat de demonstrateurs (allemaal vrijwilligers) een verkooppraatje gaan houden.
Ze vinden het ook helemaal niet erg als je na een paar rondes gespeeld te hebben stopt, omdat je het spel niet leuk vindt. Omdat er tegenwoordig veel spellen uitkomen met lange speeltijd mag je bij die spellen soms maar een paar rondes spelen zodat je het mechanisme ziet, en andere mensen ook een kans krijgen. Verder zijn er ook kleinere uitgevers en mensen die een spel ontwikkeld hebben en daar graag horen hoe het spel ervaren wordt.
Voor de kinderen zijn er ook genoeg spellen, en als die de bordspellen moe zijn is er een kinderspeelplein waar ze onder toezicht op een afgesloten stuk, kunnen bouwen en knutselen en gewoon spelen. Weet niet precies wat ze er kunnen doen, maar de kleuters van een kennis hebben zich er prima vermaakt. Leeftijd van 4-12.

Kortom, genoeg te doen.

Dat was al een heel verhaal, maar heb je nog vragen stel ze gerust
en nog een opmerking over spellenspektakel, als je facebook hebt, zoek hun pagina dan eens op. Daar staan overzichtfilmpjes van de afgelopen jaren
Dank je wel. Ik heb het filmpje inderdaad bekeken. Maar eigenlijk hebben we genoeg spellen en zo'n beurs gaat natuurlijk zorgen voor enthousiasme voor een of meer spellen.
Ik ga er even over nadenken.... het ziet er wel heel leuk uit.
Je hebt nooit genoeg spellen :yes:
Ik heb afgelopen maandag De Legenden van Andor gekocht. Heel leuk wat je samen speelt in plaats van tegen elkaar!
Coop is altijd leuk voor de afwisseling! Hoe is Andor? Ik hoor er wisselende dingen over maar het lijkt me wel een leuk spel.
Haha nlies, helemaal waar! :biggrin:
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
We waren met Andor wel even bezig om het te snappen, maar wij vinden het leuk! Je hebt vijf legenden om te spelen in de doos en dan ligt het er net aan met welke helden je speelt en hoeveel mensen hoe je de legende kan spelen, maar er zijn uitbreidingen met nieuwe helden en nieuwe legenden zag ik.
o er zijn al meerdere uitbreidingen van Andor. Op de site van 999 kun je ook een gratis mini-uitbreiding downloaden en uitprinten zag ik
Hallo, mijn man en ik zijn dit jaar bevangen door het bordspelvirus. ;) We hebben Patchwork in huis gehaald en vinden het fantastisch. We zijn op zoek naar meerdere leuke spellen voor met zijn tweetjes. Ik kwam op internet deze lijst tegen: http://bordspellentop10.com/volwassenen ... -personen/ . Zit daar wat bij? Wat raden jullie aan?
Dominion is 2-4 spelers spel maar kan goed met 2
Verder vind ik als 2 persoonspellen leuk:
Targi
Codenames Duet (ben er slecht in maar vind het wel leuk
Ubongo, duel , zelfde als codenames, ben er dus ook niet zo goed in
Caverna 2 personen schijnt leuk te zijn net als Agricola voor 2.
ik kom later vast op meer spellen, maar moet nu weg (spelafspraak wacht)
Hé, wat leuke zeg!
Ik ben op zoek naar wat nieuwe spelletjes die we thuis kunnen spelen. Kunnen jullie ons wat ideeen aan de hand doen voor spelletjes die we met zijn drieen kunnen spelen? Man en ik en dochter van 9. De spelletjes die we hebben en leuk vinden zijn de volgende:
rummikub
scrabble
tri-ominos
jenga
halli galli
monopoly
uno
Laatste heeft dochter het spel van wie is de mol gekregen, dat was erg leuk! Helaas hebben we alle sets gespeeld en opnieuw spelen gaat niet meer en aanvullingssets heb ik nog niet kunnen vinden. Maar zoiets viel hier wel in de smaak.
Ik zou het leuk vinden om met de donkere avonden in zicht wat nieuwe spelletjes te ontdekken, maar er is zoveel, dat ik niet kan kiezen.
Pommelien, van die lijst vind ik 7 wonders het duel erg leuk! Die is wel wat makkelijker als je het origineel kent, die ook erg leuk is.
Agricola zowel 2 spelers als origineel zijn ook leuk. Twilight struggle is een geweldige klassieker, maar trek daar maar een lange avond voor uit. Zeker geen spel voor beginners :P

Verder spelen wij vaak forbidden dessert, pandemic, Escape the curse of the temple, eldritch horror(deze zijn allemaal coop), splendor, tzolkin, altiplano en agricola. Deze kunnen allemaal met meer spelers, maar zijn ook prima voor 2!
En ik vergeet bijna odin's ravens, snel, simpel en verslavend leuk :-D
anoniem_371892 wijzigde dit bericht op 04-10-2018 14:03
6.02% gewijzigd
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
Ninanoname, ik heb geen idee wat een kind van 9 kan en leuk vind. Maar dit zijn in ieder geval wat laagdrempelige spellen met leuke thema's en geschikt voor 3:
Dix it
Cities
Het stenen tijdperk
Betrayal at the house on the Hill(leuk voor Halloween :clown: )
Meeple circus
Qwirkle
Qastles of mad king Ludwig (wel wat lastiger maar erg leuk, en je bouwt je eigen kasteel)
anoniem_371892 wijzigde dit bericht op 04-10-2018 15:31
Reden: Autocorrect
1.08% gewijzigd
Hé, dankjewel Full Moon. De 9-jarige kan best veel. Het is vooral dat ze actie verlangd. Ze is wat sneller verveeld dan wij. Ik ga je lijstje eens opzoeken.
heb je toevallig ervaring met het wie is de mol spel? En heb je een idee wat daar dicht bij in de buurt komt?
Ik ken het spel niet, maar de omschrijving doet me denken aan Escape room the game. Hierbij heb je geen verrader, maar wel de tijdsdruk en probeer je samen de puzzels op tijd op te lossen.
Escape the curse of the temple speel je ook samen en op tijd, dit spel heeft weer een ander mechanisme en het leuke is dat je het niveau heel makkelijk aan de groep aan kan passen.
Met een grotere groep zijn spellen als resistance, weerwolven of coup ook erg leuk,daarbij moet je ook een verrader ontmaskeren.
Shadows over camelot geeft dat verrader element trouwens ook maar dan als bordspel. Net als betrayal, die ik al noemde. Deze zijn echter wel leuker met meer dan 3.
Dixit vind ik met 3 niet zo leuk, verder kan je aan het lijstje ook wel Istanbul toevoegen en Dominion.
Als jullie van puzzelspellen houden is Spring Meadow ook leuk.
En ticket to Ride .
Brugge
moeten volgens mij met een 9 jarige ook kunnen
nlies wijzigde dit bericht op 04-10-2018 21:10
Reden: nog iets bedacht
18.52% gewijzigd
Nlies, dankjewel voor je tips. Ik ga van het weekend eens kijken bij en spellenwinkel. Ik ben er al achter dat de Intertoys niet the place to be is voor spelletjes.
heel veel plezier met kiezen ninanoname. Daar kunnen ze je veel laten zien, goed advies geven en vaak hebben ze wel demospellen staan om te proberen. Dus trek voldoende tijd uit als je gaat :-D
Full_Moon schreef:
04-10-2018 13:57
Pommelien, van die lijst vind ik 7 wonders het duel erg leuk! Die is wel wat makkelijker als je het origineel kent, die ook erg leuk is.
Agricola zowel 2 spelers als origineel zijn ook leuk. Twilight struggle is een geweldige klassieker, maar trek daar maar een lange avond voor uit. Zeker geen spel voor beginners :P

Verder spelen wij vaak forbidden dessert, pandemic, Escape the curse of the temple, eldritch horror(deze zijn allemaal coop), splendor, tzolkin, altiplano en agricola. Deze kunnen allemaal met meer spelers, maar zijn ook prima voor 2!
En ik vergeet bijna odin's ravens, snel, simpel en verslavend leuk :-D
Wow, zoveel aanraders. ;) Die moet ik allemaal eens rustig bekijken. Bedankt!
Pommelien34 schreef:
05-10-2018 11:23
Wow, zoveel aanraders. ;) Die moet ik allemaal eens rustig bekijken. Bedankt!
Graag gedaan! Ik ging even helemaal los :biggrin:
We spelen wat weinig spellen de afgelopen tijd, dat is wel het grote voordeel van dit seizoen, veel binnen zitten en dan komen de spellen ook weer uit de kast!
Als aanvulling op andere reacties. Onze kinderen (11 en 9) vinden Potion Explosion, Roar, paniek in de wei, carcassonne, regenwormen, flashpoint leuk. Body IQ ook.
Dixit vind ik leuker met een grotere groep dan de vier personen van ons gezin.
Zoon zit in groep 6/7 en gaat over een tijdje trakteren voor zijn verjaardag. Op school mogen alleen gezonde traktaties en (daarom?) zie je dat veel ouders er extra stuiterballen, buigpotloden etc. bij gaan doen. Ik snap dat wel maar tegelijkertijd zit vrijwel niemand erop te wachten natuurlijk. Daarom dacht ik dat het misschien leuk was om in plaats daarvan een spel aan de klas cadeau te doen.
Maar, welk spel?
Even de uitgangspunten:

- kinderen van 8 tot 11 jaar, maar snelle denkers dus mag best een ingewikkeld spel zijn
- liefst ook speelbaar met 1 of 2 spelers
- mag niet te lang duren
- en niet teveel kleine onderdelen hebben
- niet een spel dat 'iedereen' al thuis heeft
- oja en geen heel duur spel natuurlijk

(en ja ik vraag eerst de leerkracht of zij het ook een leuk idee vindt)
if we all light up, we can scare away the dark...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven