Wanneer begin jij met de kerstversiering?

11-11-2018 09:03 220 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren begonnen met het ophangen van de lampjes tegen ramen, lampjes in mijn voortuintje en wil vandaag ook nog wat lampjes in de keuken ophangen en het lichtgevende hert met slee buiten zetten en buiten nog lampjes tegen de schutting.
Ik denk dat ik volgende week m'n kerstdorp gaat neerzetten.
En 30-11 ga ik de kerstboom halen en dan ga ik dat weekend de rest van de kerstspulletjes neerzetten

Wanneer begin jij ermee?
#doeslief
Tuingravin schreef:
11-11-2018 14:56
CC, die onderste foto met lichtjes langs de daklijst, dat vind ik mooi. Zo doen wij het ook al een aantal jaren. In de punt van het dak sinds vorig jaar ook een ster. Jongste zoon houdt van hysterisch gedoe en stelde vorig jaar een pinguinglijbaan voor op een kant van het dak. Dat doet ie maar lekker als hij op zichzelf woont...

Verder komt de kerstboom pas na Sinterklaas en gaat ie op 2 januari weer weg. Ik heb ook nog wat eigen geknutselde versiering, en dat kan al vanaf december. Vorig jaar raamversiering gehaakt in de vorm van ijskristallen/sneeuwvlokken, die zijn niet zo ‘kerstig’.

Ik houd wel erg van kaarsen, maar die brand ik eigenlijk het hele jaar door wel. Het een beetje knus en gezellig maken ben ik wel voor in, maar ik wil geen kerstmannen/Amerikaanse toestanden.
:proud: Gelijk hebben jullie.
Hier ook het hele jaar door veel kaarsen en waxinelichtjes, ik hou erg van die gezelligheid.
Maar die hysterische toestanden, daar doe ik ook niet aan mee. Ik hou sowieso niet van gekleurde lampjes.
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.
Serengeti schreef:
11-11-2018 13:23
Ik haat de donkere dagen en wat mij betreft kunnen er geen lampjes en verlichte rendieren in blitse kleuren op de daken van de huizen genoeg zijn. Mag wat mij betreft al in oktober. En dan t/m februari of zo. :lol:

Voor mijn werk fiets ik altijd door een wijk waar ze ook behoorlijk uitpakken, en waar ze ook houden van lekker veel hysterische versiering en kitsch. Ik krijg daar echt een opkikkertje van wanneer ik daar 's ochtends in alle vroegte met mijn ochtendhumeur en winterdip doorheen fiets.

Zelf heb ik ieder jaar alleen een (échte) kerstboom die prachtig staat te stralen met alleen decoratie in mijn favoriete kleur.
Die komt er meestal in de week na Sinterklaas. Ik heb er altijd wel veel moeite mee om hem af te tuigen, want ik vind het zo gezellig en sfeervol. Meestal blijft ie na Nieuwjaar dan ook nog een weekje staan.
Ik fiets ook altijd door zo'n wijk maar dan wel zo snel als ik kan. Ben altijd bang dat er ineens een vliegtuig gaat landen :proud:
calamitycat wijzigde dit bericht op 11-11-2018 15:07
0.28% gewijzigd
Baudolino schreef:
11-11-2018 10:23
Ik associeer de lichtjes tegenwoordig niet meer direct met kerst. Eerder met de gezellige tijd ofzo.
Ik ook. Heb op 1 kaarsenbord al een slinger met lichtjes gelegd, over het andere kaarsenbord heb ik een slinger met bolletjes met lichtjes erin gedrapeerd. En een piramide met lichtjes erin op de vensterbank. Allemaal led op batterijen.

De kerstboom pas na Sinterklaas, een traditie die ik van mijn moeder heb overgenomen.

Heb trouwens nog drie nieuwe piramides met lichtjes op led en batterijen om neer te zetten en met de kerst leg ik mijn nieuwe zwartfluwelen tafelloper over de eettafel heen :) Speciaal dit jaar voor de feestdagen gekocht, heb normaal ook een loper op de eettafel trouwens.

Bij mij hier in de binnenstad een paar straten verderop is er een heel mooi nieuwbouw-appartement dat al lichtjes voor de ramen heeft en ook lichtjes over de balustrade van het balkon heen gewikkeld. Heel subtiel. Vind dat zo mooi en word er helemaal blij van als ik het zie. Bij mijn ouders in de straat in een woonwijk subtiele lichtjes over de struiken en boompjes in de tuinen, ook mooi.

Mijn beste vriendin heeft in december altijd een kerstkrans aan de voordeur hangen. Vind ik ook heel leuk maar bij mij in de buurt gaat dat helaas niet. Wordt of vernield of gejat.
Calamitycat schreef:
11-11-2018 15:07
Ik fiets ook altijd door zo'n wijk maar dan wel zo snel als ik kan. Ben altijd bang dat er ineens een vliegtuig gaat landen :proud:
:rofl:
Calamitycat schreef:
11-11-2018 15:04
Hier ook het hele jaar door veel kaarsen en waxinelichtjes, ik hou erg van die gezelligheid.
Maar die hysterische toestanden, daar doe ik ook niet aan mee. Ik hou sowieso niet van gekleurde lampjes.
Ik ook, behalve in de zomer omdat het dan pas zo laat donker wordt.
Gekleurde lampjes wil ik zelf ook niet, altijd warm-wit :)
snoopylynn schreef:
11-11-2018 09:56
Dit jaar geen kerstboom door onze slopende kitten. Ik bespaar mezelf de ergernis en hang alleen wat voor de raam en tuig misschien buiten een kerstboompje op.

Je kunt ook een kale boom neerzetten, hooguit wat onbreekbaar spul erin en lekker genieten (niet ergeren!) van alle kapriolen die je kitten ermee uithaalt. Het beestje zal je dankbaar zijn en de tijd van z'n leven hebben :P
Ik vind gekleurde lampjes ook vreselijk, warm wit vind ik toch het mooiste.
Meestal het weekend na sinterklaas. Op naar de boer en een boompje van het land kiezen.

Ik hou echt van stylisch verantwoord in mijn huis, maar met kerst kan het mij niet lelijk/ kitch genoeg. :lol: :whistle:
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
snoopylynn schreef:
11-11-2018 09:56
Dit jaar geen kerstboom door onze slopende kitten.
Toen ik mijn kat een paar jaar geleden in mijn huis mocht verwelkomen heb ik via mp geïnvesteerd in een hele partij onbreekbare kerstballen. Ook nog helemaal in mijn kleuren en smaak. En dat was maar goed ook, want toen de (kunst)boom eenmaal stond heeft katlief meteen de eerste nacht de boom onthoofd en omgegooid. Maar... de ballen bleken wel echt onbreekbaar! Er was er geen een stuk.

Tegenwoordig vindt hij de boom niet meer zo interessant, slaat hooguit af en toe met zijn poot tegen een glanzende kerstbal. Ook zouden de ballen eventueel wat hoger gehangen kunnen worden. Heb namelijk ook nog ijs-sterren, die hang ik meestal strategisch onderin.
Calamitycat schreef:
11-11-2018 15:04

Speciaal voor jou:

Afbeelding

(Ik was eigenlijk op zoek naar hysterische, gekleurde, irritant flikkerende, kerst-katten. Maar die kon ik niet vinden. Helaas. ;-D )
Hier = 136 km ten noorden van Zelhem. Hemelsbreed.
Serengeti schreef:
11-11-2018 15:25
Speciaal voor jou:

Afbeelding

(Ik was eigenlijk op zoek naar hysterische, gekleurde, irritant flikkerende, kerst-katten. Maar die kon ik niet vinden. Helaas. ;-D )
:rofl:

Deze zijn wel schattig zeg :heart:
Twee jaar geleden had ik met de feestdagen mijn konijnen binnen omdat er een ziek was, ik had een kerstboom met kleine glazen hartjes met linten en rotan kerstballen met linten. Een van de konijnen ging helemaal los op die boom. Trok continue aan een lintje de hartjes en rotan balletjes uit de boom en holde er vervolgens de hele kamer mee door. Zag er erg grappig uit. Na een week zat er onderin geen versiering meer in de boom en lag alles verspreid door de hele huiskamer :nut:
Ceylon schreef:
11-11-2018 13:55
Eigenlijk hoor je hem op te zetten op kerstavond en te laten staan tot Maria Lichtmis. Dat is komend jaar op 2 februari. Dus ik zou zo zeggen; laat lekker staan ;-D

Ik had ook nog nooit van Maria Lichtmis gehoord, en dacht dat het tot Driekoningen was.

Heb Google even aangeslingerd:

Het moment waarop de kerstboom wordt opgetuigd verschilt van streek tot streek en van religie tot religie. In Nederland en België geldt de ongeschreven regel dat kerstbomen en andere kerstversieringen pas na het sinterklaasfeest (5-6 december) mogen worden aangebracht.[1] Uiterlijk met Driekoningen (6 januari) wordt de boom weggehaald. Vroeger liet men de boom ook wel staan tot het feest van Maria-Lichtmis. Soms wordt weleens gezegd dat het weghalen van de boom vóór Driekoningen ongeluk zou brengen, doch deze opvatting lijkt minder wijdverbreid: veel Nederlanders doen de kerstboom rond de jaarwisseling al de deur uit.[2] In Duitsland wordt volgens de traditie de kerstboom pas op de morgen van 24 december opgetuigd, om er dan 's avonds de kerstcadeaus onder te kunnen leggen.[3]

Van Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Kerstboom
Hier = 136 km ten noorden van Zelhem. Hemelsbreed.
Over warm wit gesproken... missen jullie ook nog steeds de kerstverlichting van vroeger zo?
Ik heb nog een paar snoeren met van die ouderwetse lampjes en die geven toch echt veel mooier licht dan die ledverlichting snoeren vind ik (al gaan ze dan wel lekker makkelijk uit de knoop).

Ik ben vorig jaar heel veel tuincentra afgelopen om mooi warm licht te vinden maar ik vind het of te geel of te oranje of te wit. Clusterverlichting komt nog het meest in de buurt van het mooie warme licht van vroeger maar ook dat is het net niet vind ik.
Na sinterklaas altijd pas. Hier hangen vanaf de dag van de intocht tot 5 december sowieso Sint-slingers in huis. Meestal gaan we het weekend na sinterklaas een kerstboom kopen.
Hier ook pas na Sinterklaas. In theorie het weekend erna, in de praktijk meestal nog later omdat we er dan geen tijd voor maken. Vaak hebben we de week voor kerst pas een boom in huis. Ter compensatie blijft ie heul lang staan. ;-D Ik vind lichtjes in januari ook nog gezellig.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Direct na sinterklaas , wij zijn altijd wel een heel weekend bezig, buiten lampjes op voorgevel en ramen, binnen versieren en boom van 2 mtr hoog .
Ik zou eigenlijk nu wel willen beginnen. Een beetje gezelligheid in huis.... Maar ja, dat is wel erg vroeg eigenlijk he.
Calamitycat schreef:
11-11-2018 15:40
Over warm wit gesproken... missen jullie ook nog steeds de kerstverlichting van vroeger zo?
Ik heb nog een paar snoeren met van die ouderwetse lampjes en die geven toch echt veel mooier licht dan die ledverlichting snoeren vind ik (al gaan ze dan wel lekker makkelijk uit de knoop).

Ik ben vorig jaar heel veel tuincentra afgelopen om mooi warm licht te vinden maar ik vind het of te geel of te oranje of te wit. Clusterverlichting komt nog het meest in de buurt van het mooie warme licht van vroeger maar ook dat is het net niet vind ik.
Ik heb nog steeds elk jaar een snoer met van die kaarsjes erin. Volgens mij 16 lampjes in totaal :mrgreen: ik heb helemaal niks met bomen met 1500 lampjes, clusterverlichting enz. Het liefst deed ik er echte kaarsjes in, maar dat is wat te gevaarlijk.
Loesiepoesie schreef:
11-11-2018 09:25
Ik vind het zo zonde om alles pas na 5 december op te hangen en neer te zetten. Al dat werk voor maar een paar weekjes, daarom begin ik nu al. In die donkere dagen vind ik die lampjes zo gezellig.
Ik denk er precies zo over.

Trouwens, bij veel kringlopen kun je vaak best nog komen aan die ouderwetse kaarslichtjes voor in de kerstboom.
Ergens rond 20 december stel ik vast dat we nog geen Kerstboom hebben en dat we die echt nodig hebben voor 't Kerst-feestje met familie.

Hollen / Rijden we snel naar de dichtst-bijzijnde klus-winkel die ook kerstbomen heeft.
En mag man dat onding versieren.

De rest van de versiering gebeurt op de dag van 't feestje zelf. 24 of 25 december.

Dit jaar komt er waarschijnlijk geen familiefeestje, dus komt er waarschijnlijk ook geen Kerstboom :-).

In een ver verleden bij mijn ouders:
Niet voor 7 december.
De Sint komt hier in België op 6 december.

Alles blijft dan wel staan tot 7 januari (6 januari = Driekoningen).
Lord*Voldemort schreef:
11-11-2018 09:04
Niet.
Oh dat is tegelijkertijd met mij!
Later is nu
Gatinmijnsok schreef:
11-11-2018 09:23
Zijn er meer mensen die net als ik ook blij worden van het opruimen van de kerstspullen? Ik vind het het echt leuk om alles te versieren en hou van de lichtjes, maar de boel weer opruimen vind ik ook heerlijk. Alles weer gewoon en op naar het voorjaar!

Juist omdat ik een hekel heb aan dat opruimen, komt er geen versiering. De enige die er altijd belang in stelde hier in huis, mijn oudste, is het huis uit. Ik heb nu nog minder motivatie.
Later is nu
Op naar het voorjaar, en dat na kerst? Man, dat duurt nog eeuwen. De periode na oud en nieuw vind ik elk jaar zo vreselijk hopeloos, ohne ende.

Nu heb ik nog de kerst en de verlichting om naar uit te kijken.
Serengeti schreef:
11-11-2018 15:25
Speciaal voor jou:

Afbeelding

Waar!?????

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven