Napraattopic deel 105

21-10-2018 20:33 3270 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic:overig/napraattopic-op/list_messages/249598. Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod. team

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
Kukita-Del-Barrio schreef:
19-11-2018 16:19
Want?

Definitie van black-face:
Blackface is a form of theatrical make-up used predominantly by non-black performers to represent a caricature of a black person

je schreef zelf dat o.a. oorringen verwijderd zijn. hoe komt dat denk je?

Precies.

Maar dat is geen valide argumentatie hoor.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 19-11-2018 16:21
1.06% gewijzigd
nessemeisje schreef:
19-11-2018 16:18
Maar je ziet: ik probeer netjes te antwoorden en te argumenteren en wordt als amoebe weggezet (Lucifer) en belachelijk gemaakt. De bedreigingen aan de ombudsman moet ik me opeens van distantieren en er worden zaken in mijn schoenen geschoven die helemaal niet aan de orde zijn.
Zeg eens eerlijk: vinden jullie nou echt dat je goed kunt onderbouwen?
Ja, het ligt aan mij. Sorry.
nessemeisje schreef:
Maar je ziet: ik probeer netjes te antwoorden en te argumenteren en wordt als amoebe weggezet (Lucifer) en belachelijk gemaakt. De bedreigingen aan de ombudsman moet ik me opeens van distantieren en er worden zaken in mijn schoenen geschoven die helemaal niet aan de orde zijn.
Oplossingen voor mogelijke herkenning:
1. Piet roze verven
2. Vrijwilligers uitwisselen met een andere gemeente
3. Piet wit laten, hij helpt Sinterklaas.
Ik ben trouwens geen Amsterdammer hoor, en ik zou graag zien dat Piet wat verandert.
Lucifer2018 schreef:
19-11-2018 16:21
Ja, het ligt aan mij. Sorry.
:D
Am Yisrael Chai!
Kukita-Del-Barrio schreef:
19-11-2018 16:19
Want?

Definitie van black-face:
Blackface is a form of theatrical make-up used predominantly by non-black performers to represent a caricature of a black person

je schreef zelf dat o.a. oorringen verwijderd zijn. hoe komt dat denk je?
Zwarte Piet is geen karikatuur van een donker persoon.
Dat de oorringen verwijderd zijn zal wel komen om tegemoet te komen aan de wensen van een mondige minderheid. En ze zijn onnodig.
O.m.g.
Nessemeisje er wordt jou helemaal niets in de schoenen geschoven. Men probeert je alleen duidelijk te maken waarom zwarte piet niet meer ‘zwart’ kan zijn met daar bijbehorende onderbouwing. Het is alleen armoedig dat jij er niets van oppikt. En dan heb je het over mijn brein???
Ik ga eens naar Facebook, kijken of ik nog wat mensen ga ontvrienden.
nessemeisje schreef:
Nou ja, dat Zwarte piet geen Blackface is, is hetzelfde als zeggen dat water niet nat is.
Dat je ook nog eens uitgerekend Stephen Fry gebruikt in deze hele discussie is ook nog eens lachwekkend. :biggrin:
nessemeisje schreef:
ik scheld niet, maak je niet belachelijk en reageer inhoudelijk
lilalinda schreef:
19-11-2018 16:24
ik scheld niet, maak je niet belachelijk en reageer inhoudelijk
Je bent serieus de enige, heb je dat ook gezien?
Kroespruik, huidskleur, ringen, pakje, rode lippen noem maar op, Surinaams accentje, het kan wel zijn dat er al een paar aanpassingen zijn gedaan, maar je ziet er de blackface nog steeds doorheen.

Zelfs als ik zelf de fantasie niet had om de karikatuur erin te zien zou ik het erg vervelend vinden als iemand er last van had, of als ik door mijn starheid de verdenking op me zou laden dat ik ofwel onnozel was, of een racist.
Zeker als er meerdere, voor iedereen acceptabele oplossingen voor het oprapen liggen.

Waarom moet die piet zo nodig zwart blijven? Wat voegt dat toe?
nessemeisje schreef:
19-11-2018 16:22
Zwarte Piet is geen karikatuur van een donker persoon.
Dat de oorringen verwijderd zijn zal wel komen om tegemoet te komen aan de wensen van een mondige minderheid. En ze zijn onnodig.
kroeshaar pruiken en dikke rode lippen hadden zeker ook helemaal niks te maken met het feit dat het een neger moest voorstellen. Toch??? Het was allemaal puur toeval en onschuldig bedoeld?? :bonk:
nessemeisje schreef:
19-11-2018 16:26
Onzin. Ik heb ook niet gescholden, niet belachelijk gemaakt en je alleen een inhoudelijke vraag gesteld.
Am Yisrael Chai!
Hou nou toch eens op!

ZP discussies zijn op viva verboden toch?
nessemeisje schreef:
Niet waar en dat weet je zelf ook wel.
@Nessemeisje:

Als het geen karikatuur van een zwarte man moet voorstellen, waar komt dan dat Surinaamse accent, dat kroeshaar / rastahaar / vlechtjes met kraaltjes vandaan? En waarom maken Zwarte Pieten dan hip hop of kaseko muziek of house met Afrikaanse drums? En waarom draagt Coole Piet Diego dan urban kleding en gouden kettingen en dat soort dingen?
Am Yisrael Chai!
Snarky schreef:
Kroespruik, huidskleur, ringen, pakje, rode lippen noem maar op, Surinaams accentje, het kan wel zijn dat er al een paar aanpassingen zijn gedaan, maar je ziet er de blackface nog steeds doorheen.

Zelfs als ik zelf de fantasie niet had om de karikatuur erin te zien zou ik het erg vervelend vinden als iemand er last van had, of als ik door mijn starheid de verdenking op me zou laden dat ik ofwel onnozel was, of een racist.
Zeker als er meerdere, voor iedereen acceptabele oplossingen voor het oprapen liggen.

Waarom moet die piet zo nodig zwart blijven? Wat voegt dat toe?
Precies dit.
nessemeisje schreef:
19-11-2018 16:04
Welke bijbehorende slavernijkenmerken? Gouden oorringen? Die zijn hier allang exit. Dikke rode lippen? Ook allang exit.
Dus dan blijft de kleur over. Daar hebben mensen 'last' van? Waarom zou je last moeten hebben van hoe een fictief figuur eruit ziet? En dan ben je beledigd. Dat is een keuze en niet iets waardoor een ander automatisch voor op zijn knieën moet. Of om met Stephen Fry te spreken:

Afbeelding

En nou ga ik Sintkadootjes bestellen.

Maar in heel veel gemeentes dus niet. Hier, dorp onder de rook van Amsterdam, praten ze zelfs nog met een debiel accent.
Zit ik nu ineens op de verkeerde pijler of wat?
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Dat iemand overigens zelf ZP niet als racistisch ervaart, ontslaat diegene niet van de plicht van het hebben van historisch en maatschappelijk besef.
Star² schreef:
19-11-2018 16:35
Maar in heel veel gemeentes dus niet. Hier, dorp onder de rook van Amsterdam, praten ze zelfs nog met een debiel accent.
Daarmee maak je nu dus echt wel een statement. Een heel dubieus statement.
Beste forummers,

Het is niet de bedoeling dat er in het Napraattopic een zwarte pieten discussie gevoerd wordt. Ik verzoek jullie dan ook om hier mee te stoppen.

Met vriendelijke groet,
Moderator Viva Forum

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
ModeratorViva schreef:
19-11-2018 16:44
Beste forummers,

Het is niet de bedoeling dat er in het Napraattopic een zwarte pieten discussie gevoerd wordt. Ik verzoek jullie dan ook om hier mee te stoppen.

Met vriendelijke groet,
Moderator Viva Forum
Beste mod,

Zoals je ziet is daar wel ruimte voor nodig. Wat is jullie oplossing hiervoor? Gewoon dictatoriaal censuur?
anoniem_378266 wijzigde dit bericht op 19-11-2018 16:47
0.25% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven