Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames..

Een tijdje geleden heb ik hier een keer wat gepost, ter introductie van mn 2 kittens. Ze wonen nu sinds een aantal weken bij me en dit gaat allemaal prima.
2 dames, 1 van half juli en 1 van eind juli, dus niet uit hetzelfde nestje en beide komen uit een gastgezin/dierenopvang dus geënt en ontwormd enz.
Uiteraard heb ik de ontworming maandelijks doorgezet.

De oudste heb ik 2 dgn geleden voor het laatst gedruppeld en de jongste is vorige week voor de 2e x geënt. Geen problemen van ondervonden.
Tot vandaag..

Vanmiddag zag ik op de bank een hoopje (nogal stinkende diarree) liggen. Dat het op de bank was was mn eigen schuld want ik had per ongeluk de deur naar de kattenbakruimte dicht laten vallen.. maar die diarre. Nou ja dacht ik, kan gebeuren.
Nu zag ik net dat dezelfde poes na haar kattenbak bezoek begon te kokhalzen en ja hoor, ze begon over te geven het leek alleen wat doorzichtig slijm te zijn.
10 minuten daarna ging de ander de kattenbak op en daar kwam me toch een stankdiarree uit :(
Meteen verschoond natuurlijk.

En nu weet ik dus niet wat er met ze is. Jullie misschien ook niet maar ik geloof dat hier toch wel wat ervaring zit.
Wat zou dit kunnen zijn? Vooral nu ze dus beide zieke klacten vertonen.
Rennen en vliegen overigens nog gewoon als vanouds rond...

*oh ja, 1 dame is een Europeese korthaar, de andere een Britse en ze komen niet buiten.
greenmoustache wijzigde dit bericht op 19-11-2018 22:18
3.32% gewijzigd
Excuses voor het zomaar inbreken in een lopend topic, met mn 'troubles'. :rose:
Daar is dit topic voor! :D

Ik zou je echt niet durven te zeggen wat het is, maar je zou bijna zeggen iets besmettelijks. Hou het even in de gaten en denk erom dat ze wel genoeg drinken. Beterschap met de katjes!
Thanks!
Ik ben vooral bang dat het toch wormen ofzo zijn. Dat is iig iets wat ik tegenkom als ik google. Waar ik in dit geval al mee gestopt ben omdat het om beide poezen gaat nu.
Het kan ook gewoon een virusje zijn greenmoustache. Heeft een van mijn katten ook wel eens gehad toen hij nog jong was. Diarree (ook een beetje slijmerig) en slijm overgeven. Ik zou het een nog een dagje aanzien en als je het dan nog niet vertrouwt even langs de dierenarts met ze. Beterschap voor ze!
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Ja ik kijk sowieso even hoe de toestand morgen in. Mn nicht is dierenarts en zegt dat ik altijd langs kan komen. Fijn is dat!
greenmoustache schreef:
19-11-2018 22:20
Thanks!
Ik ben vooral bang dat het toch wormen ofzo zijn. Dat is iig iets wat ik tegenkom als ik google. Waar ik in dit geval al mee gestopt ben omdat het om beide poezen gaat nu.
Of een parasiet? Even snel gegoogeld en dit is het eerste dat ik tegenkwam:

https://petsplace.nl/advies/diarree-bij-kittens/

Ik zou het eerst nog even aankijken. Vooral ook omdat je zegt dat ze nog lekker speels zijn.
Ja dat.
Net nog wat eten neergezet (droogvoer voor kittens) en daar zitten ze nu gelukkig ook volop aan.
Ik haalde dan ook altijd van alles in mijn hoofd terwijl het gewoon bestaat, virussen buiten de bekende kattenziektes om. Ik heb bijvoorbeeld een dame van nu 4 jaar oud maar toen ze een maand of 4 was kreeg ze hele hoge koorts van tegen de 42 graden. Ze is toen ook tijdelijk opgenomen geweest en toen was het over. En een diareevirus ook hier vorig jaar. Was geel met slijm en belletjes samen met kotsen. Temperatuur van 38.9. Duurde 2 dagen ongeveer.
Double, heel veel sterkte in deze tijd. Het verdriet moet slijten en daar gaat echt wel een periode overheen. Huil lekker veel uit en je kan hier altijd komen praten.
Lily1504 schreef:
19-11-2018 22:30
Of een parasiet? Even snel gegoogeld en dit is het eerste dat ik tegenkwam:

https://petsplace.nl/advies/diarree-bij-kittens/

Ik zou het eerst nog even aankijken. Vooral ook omdat je zegt dat ze nog lekker speels zijn.

Katten zijn lang speels en laten niet gauw merken dat ze ergens last van hebben of pijn hebben.
Ik zou het dus goed in de gaten houden en bij twijfel toch maar even langs de DA.
Sterkte Double :rose:
Heeft er hier iemand ervaring met een kattenluikje voor een kunststof buitendeur?
Pluis wil elke dag naar buiten maar de deur heel de tijd open laten (want ze rent heel de tijd erin en eruit) zie ik echt niet meer zitten met deze kou.
Ik ben er uit, over het chippen. Ik laat het niet doen. Het is zinloos. Mijn dierenarts zegt dat als ze een dode kat aantreft wel met de chipreader er langs gaat, maar verder doet niemand dat. Noch de dierenambulance bellen, zodat die kunnen checken of de kat gechipt is. Dat doen mensen hier niet. We hadden het er net over op een verjaardag met mensen die ook katten hebben en die doen het ook niet, om dezelfde reden. Niemand die checkt waar jouw kat vandaan komt als hij gevonden is, dood dan wel levend. Dan is het weggegooid geld.

In de stad is het anders. Daar heerst andere mentaliteit.
iones: Mijn katten zijn ook niet gechipt. Ik woon in de stad, maar katten komen niet op straat. Mijn zus die landelijk woont dacht er hetzelfde over als jij want ook in haar omgeving wordt er geen dierenambu ofzo gebeld als er ergens een dode kat ligt. Maar je kan tegenwoordig ook een chip koppelen aan een app op je tel. Dan zie je waar je kat is en ben je niet afhankelijk van anderen. Dat zou ik dan weer wel overwegen (en heeft zus ook gedaan).
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Oudblond schreef:
20-11-2018 19:57
iones: Mijn katten zijn ook niet gechipt. Ik woon in de stad, maar katten komen niet op straat. Mijn zus die landelijk woont dacht er hetzelfde over als jij want ook in haar omgeving wordt er geen dierenambu ofzo gebeld als er ergens een dode kat ligt. Maar je kan tegenwoordig ook een chip koppelen aan een app op je tel. Dan zie je waar je kat is en ben je niet afhankelijk van anderen. Dat zou ik dan weer wel overwegen (en heeft zus ook gedaan).
Heb je daar meer info over chip en app? Ik dacht dat dan nog steeds GPS noodzakelijk is.
S0LEIL schreef:
20-11-2018 13:50
Katten zijn lang speels en laten niet gauw merken dat ze ergens last van hebben of pijn hebben.
Ik zou het dus goed in de gaten houden en bij twijfel toch maar even langs de DA.
Maar dat heb ik toch ook gezegd, goed in de gaten houden? Overigens laten mijn katten erg snel weten dat ze zich niet prettig voelen. Of ik (her)ken ze te goed, omdat ik echt een kansloos kattenvrouwtje ben geworden inmiddels, dat kan natuurlijk ook. ;-)
Oudblond schreef:
20-11-2018 19:57
Kijk, dat is nog eens interessant. Maar wat voor chip is dat dan? Kun je die ook door de dierenarts laten inbrengen?
Lily1504 schreef:
20-11-2018 22:12
Maar dat heb ik toch ook gezegd, goed in de gaten houden? Overigens laten mijn katten erg snel weten dat ze zich niet prettig voelen. Of ik (her)ken ze te goed, omdat ik echt een kansloos kattenvrouwtje ben geworden inmiddels, dat kan natuurlijk ook. ;-)
Oh sorry, dan begreep ik je verkeerd.
S0LEIL schreef:
20-11-2018 22:34
Oh sorry, dan begreep ik je verkeerd.
Geen sorry!! Waarom sorry? :redrose: Maar dat had ik al even daarboven aangegeven, heb je misschien niet gelezen...
Bedankt voor jullie tips! Vandaag wederom 2 lekker drukke poezen..
Volgens mij nog wel een 'smelly cat' op de kattenbak maar geen gekke diarree gezien..

Een 'ééndagsvlieg' wellicht
greenmoustache schreef:
20-11-2018 22:44
Bedankt voor jullie tips! Vandaag wederom 2 lekker drukke poezen..
Volgens mij nog wel een 'smelly cat' op de kattenbak maar geen gekke diarree gezien..

Een 'ééndagsvlieg' wellicht
Dat hebben we allemaal wel eens. Fijn dat ze het weer goed doen!
Ik kom weer even klagen. Ik hoop dat dat ook mag omdat het in het algemeen leuke verhalen hier zijn over jullie katten en ik kom hier depressief zijn. Poes is nu 5 dagen dood en ik voel me verschrikkelijk eenzaam, ontheemd, verdrietig en kan het wel uitschreeuwen van gemis. Ik weet dat ik het moet accepteren want de dood hoort er nou eenmaal bij maar het lukt me nog niet. Ik kan niet met een glimlach aan Poes denken, alleen met tranen. Poes was m'n alles en die alles is er niet meer en ik heb echt even geen vruegde in m'n leven. Ik kan niet meet slapen omdat ik de paniek van het gemis voel. Ik ben gisteren naar het logeerbed gegaan. M'n man had namelijk de nacht en dan ging Poes altijd met me mee. Ze zat al klaar bij de deur met haar lieve geluidjes ongeduldig te wachten. Ik kon gewoon niet in het normale bed gaan slapen. Ik kan haar zo in m'n gedachten tekenen. Of ze lag bij m'n voeten of op het kussen van m'n man zodat ik lekker naar haar kon kijken. Soms deed ik gewoon expres het nachtlampje aan zodat ik van haar kon genieten. Ik heb het gevoel dat ik hier nooit meer boven op kom. Sorry voor m'n geklaag. Hopelijk kan ik in de toekomst meeschrijven met vrolijke verhalen over een nieuw vriendje.
Je mag klagen hoor Doubletree :hug: ik begrijp je gevoel heel goed. Ik heb al heel wat keren afscheid moeten nemen en denk nog altijd aan al mijn overleden katten, zelfs die uit mijn jeugd van bijna 40 jaar geleden. 2 jaar geleden zijn mijn oude kater en ook nog mijn hondje overleden. Ik heb toen 2 katjes geadopteerd, een broertje en zusje. Dit is echt voor mij het beste, want ik kan gewoon niet zonder. En hoewel je poes nooit vergeet haalt het de scherpe randjes er wel af, die nieuwe handenbindertjes.
Sterkte!
Je gaat door een rouwproces nu en hoe hevig of hoe lang dat duurt verschilt zo per persoon. Rouw inderdaad om haar, wees lief voor jezelf en noem het geen geklaag! Je hebt het nodig om dit van je af te schrijven :hug:

Toen ik jouw eerste bericht las over poes haar overlijden zat ik ook met tranen in mijn ogen omdat het gelijk aan mijn poes van nu alweer 10 jaar geleden doet denken. Zij had kanker en moest uiteindelijk ook ingeslapen worden. Ik heb haar toen al die tijd vastgehouden en de dierenarts was echt geweldig hoe hij met mij en met haar omging.

Konden ze maar altijd bij ons blijven hè :(
"I love not Man the less, but Nature more..."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven