Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatie-outfits

21-11-2018 10:59 35 berichten
Ik las dit: https://www.viva.nl/?post_type=post&p=832281
En zag de plaatjes.
En dacht: dat trek ik allemaal juist NIET aan als ik ga solliciteren ...

Dus. Wat is jullie favoriete sollicitatie-outfit?

En ja natuurlijk hangt dat af van bedrijf en sector dus zet dat er misschien even bij.
Stuk voor stuk outfits die beter passen in een verkleedpartijtje. Wie dat nou weer bedacht heeft :facepalm:

Ik werkte in de commerciële sector en trok meestal een colbert en donkere spijkerbroek aan. Hakken eronder, net shirtje of blousje onder colbert en klaar.
Op kantoor zelf wat informeler, naar afspraken minimaal bovenstaande.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie vooral veel te korte roklengtes en een glimmend pak is voor veel vrouwen (tenzij slank) ook een no-go omdat je in een kerstbal veranderd.

Ik denk dat men gewoon probeert om kleding aan de man te brengen in dat artikel. Ik heb een grijs en een bruin pak die kunnen altijd. Ook een zwarte pencil met blouse maar niet te strak en niet te kort.

Ik heb met 30 graden ook weleens gesolliciteerd in een overslag jurk net boven de knie. Ik denk dat het tevens helpt om te kijken wat de cultuur is. Bij een makelaar kun je vaak niet solliciteren in spijkerbroek en bij de FNV was ik in een grijs pak overdressed (maar wel aangenomen).
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
In mijn branche (boeken/uitgeverij) sla je met een powersuit of, erger nog, een twinset écht de plank mis. Heb ook nog nooit iemand in een zwierig jurkje een sollicitatiegesprek zien doen.
Op het werk kleedt men zich over het algemeen erg informeel, met uitzondering van de directeur en sommige uitgevers. Voor een sollicitatiegesprek doe ik het meestal nét iets netter. Een wat nettere bloes of een jasje aan, en geen spijkerbroek.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Ik draag een jurk, afhankelijk van het seizoen met korte of lange mouwen.
Eventueel nog een jasje er over als ik bang ben om underdressed te zijn maar over het algemeen is een effen jurk (bijvoorbeeld van LaDress of een gebreide jurk in de winter) heel neutraal. Kan zowel in hele zakelijke of hele casual omgevingen dus is altijd goed.
anappleaday wijzigde dit bericht op 21-11-2018 11:11
0.74% gewijzigd
Bij een kek communikasieburootje kom je weg met die outfits, verder nergens.

Mijn eerste gesprek ga ik wat overdressed, tweede gesprek pas ik me wat meer aan, aan het bedrijf
Ligt aan het bedrijf. Daar waar ik nu werk wordt je raar aangekeken als je NIET op je sneakers komt of een 'hoodie' draagt. Eigenlijk best lekker zo nu de winter begint. Jurkjes, pumps en formeel is hier echt een absolute no-go. Business casual is al overdressed. In de wat formele branches altijd in pencil dress en op hakken.
Hier ben ik trouwens via skype aangenomen. Ik was op vakantie in Frankrijk en het was kolere weer en koud. De enige plek waar de wifi het nog deed was in de overkapte (doch enigszins lekkende buitenkeuken), dus ben ik aangenomen in een regenjas met een plaid over mijn schouders en redelijk doorweekt :rofl:
Zwarte skinny, blouse met evt een colbertje erover en nette laarsjes met hak.
Een twinset? Ik vraag me al jaren af wie er in hemelsnaam in een twinset loopt. Behalve sjieke 60+ dames dan.
Ik trek altijd iets aan wat er netjes uitziet en wat ik op een doorsnee werkdag ook aan zou trekken, dan zit je altijd goed. Anders doe je jezelf anders voor dan dat je bent.
Doorgaans een nette spijkerbroek en een net truitje of top + net vest/jastje
anoniem_372787 wijzigde dit bericht op 21-11-2018 11:45
18.31% gewijzigd
COtweepuntnul schreef:
21-11-2018 10:59
Ik las dit: https://www.viva.nl/?post_type=post&p=832281
Dus. Wat is jullie favoriete sollicitatie-outfit?
Antraciet twee- of driedelig wollen pak, wit katoenen overhemd, rode of blauwe zijden stropdas. Geen dasspeld, wel manchetknopen. Grijze sokken tot over de kuit, zwarte leren schoenen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik mag toevallig binnenkort op sollicitatiegesprek dus ik heb de plaatjes ook eens bekeken maar no way dat ik zo ga sollicteren. Voor het eerste gesprek formeel (jurk met een vestje/jasje, pumps) en afhankelijk van wat mijn gesprekspartners dragen de tweede keer wellicht iets minder formeel.
Misschien solliciteert ze voor een baan bij het circus?
Voor een spreekstalmeester of acrobate ziet het er prima uit!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
In het onderwijs een nette broek of rok met een blouse en jasje is prima, maar mijn eerste sollicitatiegesprek droeg ik mijn jas van de dierenambulance die ik voor de deur geparkeerd had. Was meteen aangenomen;-)
Zo'n glanzend pak van de foto zou ik nooit dragen en dat strokenrokje al helemaal niet.
juf_deetje schreef:
21-11-2018 12:10
In het onderwijs een nette broek of rok met een blouse en jasje is prima, maar mijn eerste sollicitatiegesprek droeg ik mijn jas van de dierenambulance die ik voor de deur geparkeerd had. Was meteen aangenomen;-)
Zo'n glanzend pak van de foto zou ik nooit dragen en dat strokenrokje al helemaal niet.
In het onderwijs kun je gewoon solliciteren in spijkerbroek hoor.

Ik doe meestal een net rokje (met net shirtje/blouse) of net jurkje aan als ik solliciteer.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Het ligt dus niet aan mij, dat is mooi ;-) ik vind wel dat je bij Steps mooie outfits voor een sollicitatie kan vinden maar deze zijn dat niet.

Ik heb zakelijk en tijdens sollicitaties dezelfde soort kleding aan. Donkere skinny of chino met blouse en blazer of nette jurk met blazer. Commercieel / non-profit.
Dat rokje en dat jurkje zijn allebei veel te kort. Pak kan, maar niet in fluweel en die strik zou ik ook weglaten.
Ik droeg tot nu toe altijd een nette broek met een blazer en iets met lage hakken.

Bij mijn huidige werk wel twee dagen achter elkaar in exact dezelfde outfit gekleed op gesprek geweest. Ik werd een uur na mijn eerste gesprek gebeld of ik de volgende dag voor een tweede gesprek wilde komen en ik logeerde dus onverwacht nog een nachtje bij mijn vriend... Gelukkig had de meneer van P&O daar geen aandacht voor.
The owls are not what they seem
fotoroid schreef:
21-11-2018 11:44
Ik trek altijd iets aan wat er netjes uitziet en wat ik op een doorsnee werkdag ook aan zou trekken, dan zit je altijd goed. Anders doe je jezelf anders voor dan dat je bent.
Doorgaans een nette spijkerbroek en een net truitje of top + net vest/jastje
Het lijkt me juist de bedoeling dat je bij een sollicitatie je netter voor doet, niet meteen helemaal overdreven maar een tikkeltje netter dan normaal lijkt me logisch.
Ik verbaasde me ook al over het artikel. Ik hoop dat niemand de 'tips' aanneemt.

Ik hoop alleen nog intern te moeten solliciteren. Mijn outfit is meestal nette spijkerbroek basicshirt en pumps en jasje om t af te maken.
Maar ja ik werk in een 90% mannen wereld.
Been there, done that, got the T-shirt.
AnAppleADay schreef:
21-11-2018 13:01
Het lijkt me juist de bedoeling dat je bij een sollicitatie je netter voor doet, niet meteen helemaal overdreven maar een tikkeltje netter dan normaal lijkt me logisch.
Denk dat je dat automatisch wel doet. Ik zoek dan ook inderdaad mijn mooiste outfit uit (die ik ook gewoon zou dragen). Ik bedoelde eigenlijk dat je niet een jurk aan doet omdat het een sollicitatie is en het vervolgens niet meer draagt.
JollyRider schreef:
21-11-2018 11:45
Antraciet twee- of driedelig wollen pak, wit katoenen overhemd, rode of blauwe zijden stropdas. Geen dasspeld, wel manchetknopen. Grijze sokken tot over de kuit, zwarte leren schoenen.

Kniekousen? Waarom zo lang? Ben ik echt wel benieuwd naar.
Of zijn je broeken te kort?
fotoroid schreef:
21-11-2018 13:19
Denk dat je dat automatisch wel doet. Ik zoek dan ook inderdaad mijn mooiste outfit uit (die ik ook gewoon zou dragen). Ik bedoelde eigenlijk dat je niet een jurk aan doet omdat het een sollicitatie is en het vervolgens niet meer draagt.

Eens. Voor een sollicitatie kies ik meestal mijn nieuwste favoriete (en in mijn ogen het mooiste) setje.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
AnAppleADay schreef:
21-11-2018 13:01
Ik bedenk meestal wat ik aan zou doen als ik een presentatie zou moeten geven aan externen. Dat is een goede graadmeter wat mij betreft; dan draag je volgens mij ook gewoon de mooiste versie van wat je dagelijks draagt.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Mijn laatste sollicitatie.

Naakt, in de sauna.

En daarvoor een spijkerbroek en een basic shirtje voor een uitvoerende technische functie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven