Wil ik dit nog wel (onderwijs)
dinsdag 20 november 2018 om 18:51
... En wat kan ik dan in 's hemelsnaam gaan doen?
Een korte achtergrond. Ik werk nu 4 jaar in het onderwijs. Twee jaar vooral vervanging, afgelopen twee jaar op twee verschillende scholen gewerkt. Op de eerste school ging het niet lekker. Leerlingen waren brutaal tot het grove aan toe, er werd veel gepest en ik voelde mij niet gesteund door de leiding. Nu werk ik enkele maanden op een andere school, maar het gebeurt mij weer. En weer doet de leiding niks. Ik probeer aan de band te werken, leerlingen mogen bij mij veel, maar grove taal, aanvallend gedrag is meteen een uitstuurbrief. Die geef ik blijkbaar teveel, en ergens weet ik dat ook wel, maar ik trek het steeds slechter.
Kinderen van nu zijn ontzettend veeleisend. Ze willen overal het laatste woord, en weigeren te accepteren dat iets fout is, tot geschreeuw aan toe. Mail je de ouders over hun gedrag, dan krijg je als docent nog op je kop dat je geen rekening houdt met hun adhd/ass/odd. Want dat geeft een kind natuurlijk de vrijbrief om de les te storen, spullen van een medeleerling af te pakken, of de docent uit te schelden.
Ik ben eerstegraads en geef les op de havo, niet de doelgroep waar je van verwacht uitgescholden te worden voor k*hoer en andere 'mooie' termen. Ik ga met steeds meer tegenzin naar school. Laatst had ik langdurigere klachten na een operatie (waarmee ik wel geacht werd te werken), en ik merkte dat ik nog sneller geirriteerd raakte. Vandaag kreeg ik te horen dat ik niet goed functioneer de afgelopen tijd, en moet veranderen. Ik ben het ermee eens, ik was ook erg fel, maar ik ga nu twijfelen of ik het wel wíl,
Is het mij wel waard om soms met knallende koppijn en een vervelend gevoel te gaan slapen? De stress, het gevoel dat je niks bakt van je vak, De leiding die zogenaamd achter je staat maar ook niet, want de leerlingen brengen immers het geld binnen. Natuurlijk heb ik ook veel schatjes in mijn lessen, maar die raken vaak ondergesneeuwd door het gedram van de luide minderheid.
Als ik niet op deze school kan blijven volgend jaar ben ik bang dat ik gewoon echt niet meer verder wil. Blijkbaar ben ik, ondanks mijn bevoegdheid, gewoon niet geschikt, te streng, betrek ik alles te erg op mijzelf. Ik zit mezelf zo erg op te vreten op het moment, ik weet niet waar ik moet beginnen om de sfeer weer te verbeteren, om wat meer rust te creeeren in mijn hoofd, en al die andere problemen die ik tig keer per week van collega's meekrijg.
Maar wat moet ik dan? Ik heb een moderne Vreemde Taal gestudeerd, ik heb al die tijd alles in het onderwijs gedaan, van bijlessen in een huiswerkinstituut tot lesgeven zelf. Ooit heb ik nog kort in het klantcontact gewerkt, maar als ik iets nog erger haat is het volwassenen die mij uitschelden. Vertalen zou ik een onbetaalbare derde Master moeten halen, idem voor Tolken. Een tekstbureau neemt mij vast ook niet aan. Of een kantoorbaan met ' wo-werk- en-denkniveau? Moet men daar niet ook minstens 5 jaar ervaring voor hebben in de branche?
Ik weet het ook even niet meer....
Een korte achtergrond. Ik werk nu 4 jaar in het onderwijs. Twee jaar vooral vervanging, afgelopen twee jaar op twee verschillende scholen gewerkt. Op de eerste school ging het niet lekker. Leerlingen waren brutaal tot het grove aan toe, er werd veel gepest en ik voelde mij niet gesteund door de leiding. Nu werk ik enkele maanden op een andere school, maar het gebeurt mij weer. En weer doet de leiding niks. Ik probeer aan de band te werken, leerlingen mogen bij mij veel, maar grove taal, aanvallend gedrag is meteen een uitstuurbrief. Die geef ik blijkbaar teveel, en ergens weet ik dat ook wel, maar ik trek het steeds slechter.
Kinderen van nu zijn ontzettend veeleisend. Ze willen overal het laatste woord, en weigeren te accepteren dat iets fout is, tot geschreeuw aan toe. Mail je de ouders over hun gedrag, dan krijg je als docent nog op je kop dat je geen rekening houdt met hun adhd/ass/odd. Want dat geeft een kind natuurlijk de vrijbrief om de les te storen, spullen van een medeleerling af te pakken, of de docent uit te schelden.
Ik ben eerstegraads en geef les op de havo, niet de doelgroep waar je van verwacht uitgescholden te worden voor k*hoer en andere 'mooie' termen. Ik ga met steeds meer tegenzin naar school. Laatst had ik langdurigere klachten na een operatie (waarmee ik wel geacht werd te werken), en ik merkte dat ik nog sneller geirriteerd raakte. Vandaag kreeg ik te horen dat ik niet goed functioneer de afgelopen tijd, en moet veranderen. Ik ben het ermee eens, ik was ook erg fel, maar ik ga nu twijfelen of ik het wel wíl,
Is het mij wel waard om soms met knallende koppijn en een vervelend gevoel te gaan slapen? De stress, het gevoel dat je niks bakt van je vak, De leiding die zogenaamd achter je staat maar ook niet, want de leerlingen brengen immers het geld binnen. Natuurlijk heb ik ook veel schatjes in mijn lessen, maar die raken vaak ondergesneeuwd door het gedram van de luide minderheid.
Als ik niet op deze school kan blijven volgend jaar ben ik bang dat ik gewoon echt niet meer verder wil. Blijkbaar ben ik, ondanks mijn bevoegdheid, gewoon niet geschikt, te streng, betrek ik alles te erg op mijzelf. Ik zit mezelf zo erg op te vreten op het moment, ik weet niet waar ik moet beginnen om de sfeer weer te verbeteren, om wat meer rust te creeeren in mijn hoofd, en al die andere problemen die ik tig keer per week van collega's meekrijg.
Maar wat moet ik dan? Ik heb een moderne Vreemde Taal gestudeerd, ik heb al die tijd alles in het onderwijs gedaan, van bijlessen in een huiswerkinstituut tot lesgeven zelf. Ooit heb ik nog kort in het klantcontact gewerkt, maar als ik iets nog erger haat is het volwassenen die mij uitschelden. Vertalen zou ik een onbetaalbare derde Master moeten halen, idem voor Tolken. Een tekstbureau neemt mij vast ook niet aan. Of een kantoorbaan met ' wo-werk- en-denkniveau? Moet men daar niet ook minstens 5 jaar ervaring voor hebben in de branche?
Ik weet het ook even niet meer....
anoniem_379108 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 21:20
0.03% gewijzigd
vrijdag 23 november 2018 om 17:44
Klopt, sommige keren kon ik vermijden. Deze niet denk ik. Netjes de escalatieladder doorlopen.safrat schreef: ↑23-11-2018 17:36Hoe weet een leerling dat jij een ernstig ziek familielid hebt? Je bespreekt toch geen persoonlijke dingen tijdens de les? Indien wel, niet doen.
Als je het eruit sturen hebt kunnen vermijden dan kon dat vast de vorige keren ook. Het is voor de schoolleiding ook vervelend als je te snel iemand eruit stuurt.
Ik heb die fout helaas gemaakt het te vertellen.

vrijdag 23 november 2018 om 17:57
Dat kan best, persoonlijke dingen vertellen. Maar dan moet de sfeer in de klas wel anders zijn dan bij TO.safrat schreef: ↑23-11-2018 17:36Hoe weet een leerling dat jij een ernstig ziek familielid hebt? Je bespreekt toch geen persoonlijke dingen tijdens de les? Indien wel, niet doen.
Als je het eruit sturen hebt kunnen vermijden dan kon dat vast de vorige keren ook. Het is voor de schoolleiding ook vervelend als je te snel iemand eruit stuurt.
vrijdag 23 november 2018 om 18:05
het is wel duidelijk dat je helemaal niets van pubers begrijpt. Voor jou lijkt het onlogisch en raar om zo te flippen als dat deze leerling deed, voor hemzelf kan er zeker wel een goede reden achter zitten.
Die inleving mis ik volledig bij jou. Het lijkt wel alsof jouw beeld bij lesgeven is, klas komt binnen, gaat netjes zitten en luistert naar wat je uitlegt, doen allemaal keurig hun werkjes en als de bel gaat, gaan ze braaf en rustig weer naar de volgende les.
Kun je je eigen middelbare schooltijd nog herinneren? Komt het enigszins overeen met het beeld hierboven? Nee he?
Die inleving mis ik volledig bij jou. Het lijkt wel alsof jouw beeld bij lesgeven is, klas komt binnen, gaat netjes zitten en luistert naar wat je uitlegt, doen allemaal keurig hun werkjes en als de bel gaat, gaan ze braaf en rustig weer naar de volgende les.
Kun je je eigen middelbare schooltijd nog herinneren? Komt het enigszins overeen met het beeld hierboven? Nee he?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

vrijdag 23 november 2018 om 18:08
Ja klopt, maar je moet natuurlijk niet je persoonlijke problemen met de leerlingen gaan delen - ook niet als de band wel goed is. Ik vermoed dat TO het zieke familielid zag als een pressiemiddel om orde te houden, want ik kan me niet voorstellen dat je zoiets deelt met een klas waar je geen band mee hebt.Betty_Slocombe schreef: ↑23-11-2018 17:57Dat kan best, persoonlijke dingen vertellen. Maar dan moet de sfeer in de klas wel anders zijn dan bij TO.
Is dat zo, TO?
vrijdag 23 november 2018 om 18:21
Ga solliciteren bij de Belastingdienst! Er zijn op dit moment zoveel mensen nodig daar dat je ook zonder juiste opleidingsrichting een goede kans maakt, zo weet ik uit mijn omgeving:
https://werken.belastingdienst.nl/vacatures
Who wants to clear the fog and all the smog in your mirrors
When you could just fall back and wait?
~Doechii~
vrijdag 23 november 2018 om 18:22
Jawel. Ik kreeg anders thuis op mijn donder als ik brutaal was. Mijn moeder was daar heel hamds on in. Ik had alleen gedoe met klasgenoten. Verder een brave hardwerkende vwo-leerling.rosanna08 schreef: ↑23-11-2018 18:05het is wel duidelijk dat je helemaal niets van pubers begrijpt. Voor jou lijkt het onlogisch en raar om zo te flippen als dat deze leerling deed, voor hemzelf kan er zeker wel een goede reden achter zitten.
Dat ze kletsen, op hun mobiel kijken, boeken vergeten of een vliegtuigje vouwen is geen uitstuurbrief waard. Een tantrum na tig waarschuwingen waarbij een kind de klas uit rent wel.
vrijdag 23 november 2018 om 18:25
Ik moest een keer halverwege de les weg en heb later uitgelegd waarom.safrat schreef: ↑23-11-2018 18:08Ja klopt, maar je moet natuurlijk niet je persoonlijke problemen met de leerlingen gaan delen - ook niet als de band wel goed is. Ik vermoed dat TO het zieke familielid zag als een pressiemiddel om orde te houden, want ik kan me niet voorstellen dat je zoiets deelt met een klas waar je geen band mee hebt.
Is dat zo, TO?
vrijdag 23 november 2018 om 18:27
Bekeken, snap niks van al die termen... lijkt net Chinees voor mij. Kan amper opmaken wat ze van mij willen.Liliane13 schreef: ↑23-11-2018 18:21Ga solliciteren bij de Belastingdienst! Er zijn op dit moment zoveel mensen nodig daar dat je ook zonder juiste opleidingsrichting een goede kans maakt, zo weet ik uit mijn omgeving:

vrijdag 23 november 2018 om 18:28
Wo opgeleid? Ik vind het maar een vreemd verhaal.KatherineClifton schreef: ↑23-11-2018 18:27Bekeken, snap niks van al die termen... lijkt net Chinees voor mij. Kan amper opmaken wat ze van mij willen.
vrijdag 23 november 2018 om 18:29
zoals ik al zei, je hebt totaal geen idee wat er in pubers omgaat en denkt dat iedereen hetzelfde functioneert als jij. Ga alsjeblieft iets anders doen dan lesgeven, want je bent totaal niet in staat om hier met een open blik naar te kijken. Je houdt duidelijk niet van je leerlingen en ziet ze niet als individuenKatherineClifton schreef: ↑23-11-2018 18:22Jawel. Ik kreeg anders thuis op mijn donder als ik brutaal was. Mijn moeder was daar heel hamds on in. Ik had alleen gedoe met klasgenoten. Verder een brave hardwerkende vwo-leerling.
Dat ze kletsen, op hun mobiel kijken, boeken vergeten of een vliegtuigje vouwen is geen uitstuurbrief waard. Een tantrum na tig waarschuwingen waarbij een kind de klas uit rent wel.

vrijdag 23 november 2018 om 18:33
Je bent er iig geen fijn mens van geworden.KatherineClifton schreef: ↑23-11-2018 18:22Jawel. Ik kreeg anders thuis op mijn donder als ik brutaal was. Mijn moeder was daar heel hamds on in. Ik had alleen gedoe met klasgenoten. Verder een brave hardwerkende vwo-leerling.
Heb je hier nou lol in?
vrijdag 23 november 2018 om 18:33
Als contractmanager binnen het hechte team van categoriemanagement Post ben je primair verantwoordelijk voor de optimale uitvoering van omvangrijke Rijksbrede overeenkomsten met (strategische) leveranciers. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor het produceren en beheren van managementinformatie en de borging van kennis en ervaring binnen de categorie.
.... Superwollig. Nergens staat er wat je nou echt doet.

vrijdag 23 november 2018 om 18:35
Oké, maar dit klinkt ook best wel raar.KatherineClifton schreef: ↑23-11-2018 18:25Ik moest een keer halverwege de les weg en heb later uitgelegd waarom.

vrijdag 23 november 2018 om 18:36
Nee, ik bedoel, heb je er nou lol in om te reageren zoals je reageert?KatherineClifton schreef: ↑23-11-2018 18:35Ik heb voor mijn lol een topic geopend waar ik vraag om tips over hoe ik een andere baan krijg ja.
We weten inmiddels allemaal wel dat jij geen docent bent. Wat haal je hier? Aandacht? Voldoening? Wraak?
vrijdag 23 november 2018 om 18:39
Ik kan het niet meer zodra iemand zo doet. Dan voel ik me boos en word ik zakelijk en afstandelijk.rosanna08 schreef: ↑23-11-2018 18:29zoals ik al zei, je hebt totaal geen idee wat er in pubers omgaat en denkt dat iedereen hetzelfde functioneert als jij. Ga alsjeblieft iets anders doen dan lesgeven, want je bent totaal niet in staat om hier met een open blik naar te kijken. Je houdt duidelijk niet van je leerlingen en ziet ze niet als individuen
Ik heb lieve leerlingen die ik waardeer als individuen en die ik graag help of waar ik dingen voor aanpas. Beleefd spreken is voor mij een eis. Had hij gezegd ' Sorry, ik kreeg het niet af, ik had verkeerd gekeken' dan is dat anders dan meteen schreeuwen en schelden. Het is een probleemklas, zelfs hun mentor is doodop.
Ik zie bij andere incidenten nog wel in wat ik anders had kunnen doen. Dat zeker. Te streng en geen dialoog. Maar hierbij was het niet eens mogelijk.
En eerlijk, ik ben doodop van dat constante politieagent spelen.
vrijdag 23 november 2018 om 18:41
Ik ben docent. Vraag me maar iets wat alleen een docent kan weten als je mij niet gelooft.
Ik ben alleen hartstikke moe, overspannen en heb geen plezier meer in het vak.

vrijdag 23 november 2018 om 18:41
Dan weet je iig dat je geen politie-agent moet worden.KatherineClifton schreef: ↑23-11-2018 18:39Ik kan het niet meer zodra iemand zo doet. Dan voel ik me boos en word ik zakelijk en afstandelijk.
Ik heb lieve leerlingen die ik waardeer als individuen en die ik graag help of waar ik dingen voor aanpas. Beleefd spreken is voor mij een eis. Had hij gezegd ' Sorry, ik kreeg het niet af, ik had verkeerd gekeken' dan is dat anders dan meteen schreeuwen en schelden. Het is een probleemklas, zelfs hun mentor is doodop.
Ik zie bij andere incidenten nog wel in wat ik anders had kunnen doen. Dat zeker. Te streng en geen dialoog. Maar hierbij was het niet eens mogelijk.
Misschien is HAndhaving iets voor je? Wat minder hogge eisen.
vrijdag 23 november 2018 om 18:42
juist de leerlingen die niet netjes in de pas meelopen, hebben sturing nodig, die hebben hulp nodig. Ze hebben alleen een wat beroerde manier van er om vragen.KatherineClifton schreef: ↑23-11-2018 18:39Ik kan het niet meer zodra iemand zo doet. Dan voel ik me boos en word ik zakelijk en afstandelijk.

vrijdag 23 november 2018 om 18:43
Ik heb je werkelijk nog geen een normaal antwoord zien geven. Je kan zoveel zeggen. Ik geloof niet dat jij een docent bent en zowel, dan begrijp ik wel waarom jij nooit een vast contract of een verlenging krijg. Het lijkt me hel om met jou samen te moeten werken, laat staan om bij je in de klas te zitten.KatherineClifton schreef: ↑23-11-2018 18:41Ik ben docent. Vraag me maar iets wat alleen een docent kan weten als je mij niet gelooft.
Ik ben alleen hartstikke moe, overspannen en heb geen plezier meer in het vak.
vrijdag 23 november 2018 om 18:46
Waarom ben je les gaan geven? Daar ben ik echt benieuwd naar.KatherineClifton schreef: ↑23-11-2018 18:43Ik wil een baan waar ik mijn werk kan doen zonder geschreeuw, storend gedrag en brutaal worden toegesproken omdat ik toevallig net iets op een verkeerde toon zeg. Een rustige baan met weinig collega's. Lijkt me heerlijk.
Nou ja, ik neem aan dat je iets anders gaat zoeken, want voor de klas weet je dat dat af en toe kan gebeuren en hoe je dat in goede banen kan leiden, of hoe je dat van te voren al hebt weten te ontladen.KatherineClifton schreef: ↑23-11-2018 17:30Ik snap het niet. Ik zeg zakelijk tegen hem wat de situatie is en wat de consequenties zijn. Ik schreeuw niet, ga de discussie niet aan. Kap opmerkingen af. Klaar nu. Ga aan het werk. Zonder goede reden hoor je gewoon te werken.
Dat je dan flipt lijkt me vrij extreem. Ik ben geen hysterische scheldende psychopaat in de klas. Ze weten dat ze na de les met een argument en nette toon kunnen praten. Maar niet zo.
Wat vind jij dan abnormaal? Ikvolg het niet. Ik geef aan wat ik doe, hoe ik het ervaar en ik snap dat ik het fout doe, maar heb de energie niet meer om 200 kinderen te kalmeren bij elk klein ding.Nemaìn’ schreef: ↑23-11-2018 18:43Ik heb je werkelijk nog geen een normaal antwoord zien geven. Je kan zoveel zeggen. Ik geloof niet dat jij een docent bent en zowel, dan begrijp ik wel waarom jij nooit een vast contract of een verlenging krijg. Het lijkt me hel om met jou samen te moeten werken, laat staan om bij je in de klas te zitten.