Hier iets van zeggen?

01-12-2018 15:10 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel een beetje of ik het volgende zal aankaarten bij mijn man:

We hebben samen 2 kinderen (tieners), hij heeft nog 2 oudere kinderen. Tussen zijn jongste en onze oudste zit niet veel leeftijdsverschil. Zijn kinderen wonen het grootste deel van de tijd bij hun moeder.

Met verjaardagen is het zo gegroeid dat we onze kids niet samen een cadeau geven, maar hij geeft al zijn kinderen iets en ik dus zelf ook. Zij krijgen van hun moeder ook gewoon iets. Wij hebben zelf meer dan genoeg te besteden en hun moeder ook, heel goede baan en rijke familie (weer eens wat anders dan je hier vaak ziet ;) )

Nou merkte ik de laatste jaren al dat hij zijn andere kinderen vaak al wat duurde cadeaus gaf, maar oké. Maar nu vind ik het verschil wel erg groot geworden. Onze oudste dochter kreeg laatst een cadeautje van ik denk iets meer dan een tientje en dan iets wat hij toevallig tegenkwam, niet eens iets wat ze graag wilde hebben. Nu is zijn dochter net jarig geweest en ik zag toevallig dat hij haar 100 euro had gegeven voor haar verjaardag. Zijn andere kind had ook al iets van zo’n bedrag. Van hun moeder hebben ze ook dure dingen gekregen, dus het is niet zo dat ze verder tekort gedaan worden. Anders had ik het een ander verhaal gevonden.

Ik twijfel dus om het aan te kaarten. Aan de ene kant: we hebben allemaal niks te klagen, dus waarom moeilijk doen? Maar het voelt gewoon niet eerlijk, niet voor mezelf, maar voor kinderen van die leeftijd is het natuurlijk veel geld. Mijn dochter zelf weet ook van dat geld en voor haar is het natuurlijk niet leuk. Zeker niet omdat hij de desbetreffende dochter wel vaker voortrekt (maar daar zal ik sowieso niet over beginnen).

Meestal is het natuurlijk andersom, dat de tweede leg alles krijgt en de eerste niets. Maar dit vind ik dan weer het andere uiterste en ik zit er toch een beetje mee.

Wat zouden jullie doen?
lolapaloeza schreef:
01-12-2018 15:31
Er zijn wel meer dingen niet leuk. Jouw dochter woont smane met papa en mama in een huis, dat is ook heel fijn. Ik snap dat jij meer gevoel hebt bij je eigen kinderen en het vanuit dat perspectief bekijkt.
Als jij het zo sneu vind voor je kind koop je zelf iets moois voor haar. Ik zou voortaan van tevoren af stemmen wat jullie de gezamenlijke kinderen geven. Wat hij zijn eigen kinderen geeft mag hij dan zelf weten.
En dit heeft daar dus niets mee te maken. Of je nou bij elkaar in huis woont of niet, bij een verjaardagscadeau geef je niet iets met zoveel verschil. Als mijn kinderen het huis uit zijn, geef ik toch ook niet de een 50 euro en de ander 150?
viva-amber schreef:
01-12-2018 15:30
Hij ziet zijn kinderen uit zijn eerste huwelijk veel minder?

Misschien probeert hij dat te compenseren. Ik ben zelf ook wel geneigd om een groter kind een groter cadeau te geven al is het misschien niet terecht. Ik ben dol op mijn nichtje van 3 en momenteel is zij in de fase dat zij alles leuk vindt. Of het nu een nieuw tshirt is, een brandweerauto of een ijsje.

Terwijl ik mij voor kan stellen dat ik haar rond haar 14de een tablet geef of een mobiel (in overleg met ouders.

Ik zou het wel bespreken maar eerst een aangeven dat het je opviel en kijken hoe hij reageert.
Ze schelen niet zoveel qua leeftijd, allebei middelbare school.

Maar goed, inderdaad maar eens kijken hoe hij reageert.
Flip1234567890 schreef:
01-12-2018 15:37
Wat bedoel je hiermee?
Dat je moeilijk doet over het verschil wat je man maakt ten aanzien van de kinderen, maar dat jij ook verschil maakt. Je houdt toch niet net zo veel van zijn kinderen als van je eigen? Ze zijn niet net zo welkom en thuis bij jou als je eigen kinderen. Dat kan ook niet, en dat geeft ook niet, maar je moet m.i. niet schijnheilig doen alsof alle 4 kinderen gelijk zijn voor jou, terwijl het niet zo is. Het zelfde geldt voor je partner, ze zijn niet gelijk, dus compenseert hij. Het is knullig en stelt niets voor, maar ik begrijp het wel.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Flip1234567890 schreef:
01-12-2018 15:39
En dit heeft daar dus niets mee te maken. Of je nou bij elkaar in huis woont of niet, bij een verjaardagscadeau geef je niet iets met zoveel verschil. Als mijn kinderen het huis uit zijn, geef ik toch ook niet de een 50 euro en de ander 150?

O jawel hoor, ik kijk naar wat het kind wil en dat kan dus best wel eens verschillend zijn.

Wel lullig dat jouw man een zomaar iets kocht en niet iets wat ze graag wilde.
Als je toch wat wil zeggen zou ik het beperken tot het cadeau aan jullie kind. Als dat onder de maat was, zeg je dat. Wat hij zijn eigen kinderen geeft is eigenlijk niet jouw zaak.
lolapaloeza schreef:
01-12-2018 15:41
Dat je moeilijk doet over het verschil wat je man maakt ten aanzien van de kinderen, maar dat jij ook verschil maakt. Je houdt toch niet net zo veel van zijn kinderen als van je eigen? Ze zijn niet net zo welkom en thuis bij jou als je eigen kinderen. Dat kan ook niet, en dat geeft ook niet, maar je moet m.i. niet schijnheilig doen alsof alle 4 kinderen gelijk zijn voor jou, terwijl het niet zo is. Het zelfde geldt voor je partner, ze zijn niet gelijk, dus compenseert hij. Het is knullig en stelt niets voor, maar ik begrijp het wel.
maar het zijn wel allemaal zijn kinderen en het gaat niet om het bedrag wat hij uitgeeft in mijn ogen, maar wel dat ie bij de een wel iets koopt wat ze graag wil hebben en bij de ander die moeite niet neemt. Dat de een de schuld krijgt van dingen die de ander gedaan heeft
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
lolapaloeza schreef:
01-12-2018 15:41
Sorry hoor, maar dit is echt dikke vette onzin. Ze hebben allemaal een vader en een moeder en voor mijn man zijn het alle vier zijn eigen kinderen. Zijn kinderen zijn bij mij zeker wel net zo welkom en ik hou van ze, ik ken ze al bijna hun hele leven. Maar natuurlijk is het anders, dat is toch logisch? Mijn eigen kinderen zijn in mij gegroeid en zijn sinds hun geboorte vrijwel elke dag bij mij, ik ken ze door en door. Zijn kinderen zie ik hooguit een keer in de week, soms een dag en soms een paar, en met alle vakanties. Maar dat het anders is, wil niet zeggen dat ik ze anders behandel als ze er zijn. Knap dat jij dat kunt zien door een computerscherm.
Ik zal wel verkeerd lezen maar ik lees dat de eigen ouders ieder een kado aan hun eigen kinderen geven.
Geef jij dan ook nog een kado aan zijn kinderen als ze jarig zijn?
En jij verzorgt dan toch het kado voor je eigen kinderen?
Als in het zo lees is dus een klein kadootje mooi meegenomen en verzorgt to dus voor haar eigen kinderen het 'hoofdkado'? En die man dus voor zijn eigen kinderen?

Ik kreeg als niet inwonend kind ook van mijn eigen vader een kado voor kerst en niks van de stiefmoeders en stiefzussen/broers. Die deden dat weer voor hun eigen kinderen.
Het-groepje schreef:
01-12-2018 15:47
Ik zal wel verkeerd lezen maar ik lees dat de eigen ouders ieder een kado aan hun eigen kinderen geven.
Als in het zo lees is dus een klein kadootje mooi meegenomen en verzorgt to dus voor haar eigen kinderen het 'hoofdkado'? En die man dus voor zijn eigen kinderen?

Ik kreeg als niet inwonend kind ook van mijn eigen vader een kado voor kerst en niks van de stiefmoeders en stiefzussen/broers. Die deden dat weer voor hun eigen kinderen.
de kinderen van TO zijn ook zijn kinderen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Het-groepje schreef:

Ja, dat heb je dus verkeerd gelezen.....
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Het-groepje schreef:

Niet helemaal. Zijn kinderen krijgen van hun moeder een groot cadeau en dus een cadeau van hun vader (in dit geval dus 100 euro). Onze kinderen krijgen ook van ons apart een cadeau. Zodat hij dus alle vijf iets geeft. Er is dus geen hoofdcadeau.
Ik geef zijn kinderen altijd nog een wat kleiner cadeau erbij en mijn oudste dochter koopt zelf ook altijd nog wat.
rosanna08 schreef:
01-12-2018 15:50
En dit inderdaad.
Star² schreef:
01-12-2018 15:44
O jawel hoor, ik kijk naar wat het kind wil en dat kan dus best wel eens verschillend zijn.

Wel lullig dat jouw man een zomaar iets kocht en niet iets wat ze graag wilde.
Daar heb je ook gelijk in. Het is ook echt niet altijd zo’n groot verschil en dan komt het ook echt niet in me op dat een probleem te vinden, maar dit jaar vind ik het wel een erg groot verschil.
rosanna08 schreef:
01-12-2018 15:50
Ooooooh. *Kwartje valt* .
De kinderen die van jullie beide zijn en bij jullie wonen krijgen toch sowieso al meer? Daar gaan jullie uitjes mee maken, uit eten,... wat de andere niet hebben omdat ze op dat moment bij hun moeder zijn.
Misschien denkt man ook zo en compenseert hij op die manier.
De 4 kinderen gelijk behandelen gaat sowieso niet lukken want de 2 van jullie samen krijgen alleszins al veel meer aandacht dan de oudste 2.
Ik zou waarschijnlijk net hetzelfde doen.
anoniem_353783 wijzigde dit bericht op 01-12-2018 17:17
0.33% gewijzigd
Het lijkt me logisch dat hij zijn eerste leg wat meer moet verwennen omdat hij hen een scheiding én tweede leg heeft aangedaan. Die tweede leg heeft één thuis met twee ouders en die eerste leg moet elke keer pendelen tussen twee ouders en wellicht nog bij 2 huizen te maken met nieuwe partners en nieuwe leg. Hij heeft heel wat goed te maken bij leg 1 dus!
Hadewychh schreef:
01-12-2018 16:45
De kinderen die van jullie beide zijn en bij jullie wonen krijgen toch sowieso al meer? Daar gaan jullie uitjes mee maken, uit eten,... wat de andere niet hebben omdat ze op dat moment bij hun moeder zijn.
Misschien denkt man ook zo en compenseert hij op die manier.
De 4 kinderen gelijk behandelen gaat sowieso niet lukken want de 2 van jullie damen krijgen alleszins al veel meer aandacht dan de oudste 2.
Ik zou waarschijnlijk niet hetzelfde doen.
Uitjes etc doen we ook altijd met zijn allen. Vrijwel nooit met zijn vieren. Vakanties idem. Is ook gezellig hoor, daar niet van. Voordat ik daar weer iets over te horen krijg.
lolapaloeza schreef:
01-12-2018 15:44
Als je toch wat wil zeggen zou ik het beperken tot het cadeau aan jullie kind. Als dat onder de maat was, zeg je dat. Wat hij zijn eigen kinderen geeft is eigenlijk niet jouw zaak.
Het zijn alle vier zijn eigen kinderen. Als we er alleen samen 2 hadden, zou ik het ook niet eerlijk vinden als hij de een meer zou geven.
Flip1234567890 schreef:
01-12-2018 17:06
Het zijn alle vier zijn eigen kinderen. Als we er alleen samen 2 hadden, zou ik het ook niet eerlijk vinden als hij de een meer zou geven.
Maar zijn eerste leg moet hij compenseren voor wat hij (en zijn ex) hen hebben aangedaan.
redbulletje schreef:
01-12-2018 17:09
Maar zijn eerste leg moet hij compenseren voor wat hij (en zijn ex) hen hebben aangedaan.
En dat moet dan met geld? Belachelijk.
Flip1234567890 schreef:
01-12-2018 17:27
Hoe kan hij anders goedmaken dat zijn eerste leg niet meer één thuis heeft met beide ouders?

Hij kan ze ook met z'n twee mee op vakantie/reis nemen zonder tweede leg en tweede parter erbij natuurlijk...
Flip1234567890 schreef:
01-12-2018 17:27
Jij maakt van dat geld een punt hé. En waarom is geld geen goede compensatie? Er worden veel zaken in het leven met geld gecompenseerd.

Maar waarom wil jij je bemoeien met wat hij zijn oudste kinderen geeft. Als hij de kinderen die hij met jou heeft tekort doet kun je daar uiteraard wat van zeggen. Maar om te spreken over voortrekken terwijl de oudsten niet bij jullie wonen vind ik onzin. Die oudsten komen wat betreft hun vader heus wat tekort ten opzichte van de jongste, en of dat geld, tijd of aandacht is doet er niet toe.

Leuk dat je vindt dat je de 4 kinderen gelijk behandeld, ook al heb je met je eigen kinderen een betere band. Ik weet zeker, door mijn scherm heen, dat de kinderen zich ten opzichte van jou echt niet gelijk voelen. En dat hoeft ook niet want je bent maar van de helft de moeder, natuurlijk is dat anders. Zeggen dat het helemaal geen invloed op je gedrag heeft lijkt me op zijn best naief.
Flip1234567890 schreef:
01-12-2018 15:22
Verjaardagscadeaus inderdaad.
Kopen jullie die niet samen voor jullie gezamenlijke kinderen?
lolapaloeza schreef:
01-12-2018 17:41
Jij maakt van dat geld een punt hé. En waarom is geld geen goede compensatie? Er worden veel zaken in het leven met geld gecompenseerd.

Maar waarom wil jij je bemoeien met wat hij zijn oudste kinderen geeft. Als hij de kinderen die hij met jou heeft tekort doet kun je daar uiteraard wat van zeggen. Maar om te spreken over voortrekken terwijl de oudsten niet bij jullie wonen vind ik onzin. Die oudsten komen wat betreft hun vader heus wat tekort ten opzichte van de jongste, en of dat geld, tijd of aandacht is doet er niet toe.

Leuk dat je vindt dat je de 4 kinderen gelijk behandeld, ook al heb je met je eigen kinderen een betere band. Ik weet zeker, door mijn scherm heen, dat de kinderen zich ten opzichte van jou echt niet gelijk voelen. En dat hoeft ook niet want je bent maar van de helft de moeder, natuurlijk is dat anders. Zeggen dat het helemaal geen invloed op je gedrag heeft lijkt me op zijn best naief.
:facepalm: wat dat überhaupt hiermee te maken heeft, is mij een raadsel.
Flip1234567890 schreef:
01-12-2018 15:52
Niet helemaal. Zijn kinderen krijgen van hun moeder een groot cadeau en dus een cadeau van hun vader (in dit geval dus 100 euro). Onze kinderen krijgen ook van ons apart een cadeau. Zodat hij dus alle vijf iets geeft. Er is dus geen hoofdcadeau.
Ik geef zijn kinderen altijd nog een wat kleiner cadeau erbij en mijn oudste dochter koopt zelf ook altijd nog wat.
Dank voor de uitleg, ik snap nu pas dat jullie kinderen ook van hem zijn. Was een gedachtenfout van mij, ik dacht aan een samengesteld gezin waarbij jouw kinderen dus ook nog een elders wonende vader hebben.
Ik deel de mening van de rest: bespreken.
Logisch dat je dat niet wil voor jullie kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven