Druk van ouders
zaterdag 1 december 2018 om 19:43
zaterdag 1 december 2018 om 20:02
Wanneer je dit jaar afstudeert dan zou ik het afmaken. Met een diploma kun je altijd laten zien dat je dat niveau aan kunt en dat is ook wat waard in een ander richting.
In mijn vakgebied kun je bijv best terecht met een niet relevant HBO diploma, maar zonder of alleen MBO/HAVO niet.
Kortom je ouder hebben gelijk en wat is nou dat laatste half jaar. Vraag bij je stage of je terug mag komen. Een werkgever kan je zo ontslaan en een diploma heb je voor altijd en neemt niemand je meer af,
Wanneer dit je MBO diploma is dan zou ik het zeker afmaken want ene oudere VMBO-er komt na een ontslag nergens aan de bak. Nu lijkt het allemaal leuk maar wacht maar tot je 40+ bent, Niet je opleiding opgeven voor een werkgever
In mijn vakgebied kun je bijv best terecht met een niet relevant HBO diploma, maar zonder of alleen MBO/HAVO niet.
Kortom je ouder hebben gelijk en wat is nou dat laatste half jaar. Vraag bij je stage of je terug mag komen. Een werkgever kan je zo ontslaan en een diploma heb je voor altijd en neemt niemand je meer af,
Wanneer dit je MBO diploma is dan zou ik het zeker afmaken want ene oudere VMBO-er komt na een ontslag nergens aan de bak. Nu lijkt het allemaal leuk maar wacht maar tot je 40+ bent, Niet je opleiding opgeven voor een werkgever
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 1 december 2018 om 20:04
Ik lees dat ze mbo afstudeert en ouders willen dat ze daarna gaat verder studeren i.p.v. werkenviva-amber schreef: ↑01-12-2018 20:02Wanneer je dit jaar afstudeert dan zou ik het afmaken. Met een diploma kun je altijd laten zien dat je dat niveau aan kunt en dat is ook wat waard in een ander richting.
zaterdag 1 december 2018 om 20:07
Ik begrijp jullie allebei wel. Ik begrijp jou dat je graag zelf wil weten wat je doet. Maar ik begrijp je ouders ook. Vroeger had een mbo4-diploma nog wel waarde, maar ik merk dat het steeds minder wordt. Steeds meer mensen hebben een hbo-diploma, dus wordt het steeds meer gevraagd door werkgevers. En als zo'n werkgever kan kiezen tussen 10 sollicitanten met hbo en 5 met mbo, vrees ik dat je weinig kans hebt als mbo'er. Als je hbo-niveau aan kan, zou ik het zeker doen. En ook nu. Als je over een jaar of 10 beseft dat een hbo-opleiding toch wel handig is, kun het natuurlijk alsnog doen, maar het is wel lastiger met baan, misschien wel een kind en andere verantwoordelijkheden.
zaterdag 1 december 2018 om 20:10
zaterdag 1 december 2018 om 20:11
Ik ben zelf op latere leeftijd naar een deeltijd HBO gegaan maar werken en leren is wel zwaarder naast een eigen huishouden. Betekent wel dat je op elke leeftijd nog kan studeren. NU maar ook over een paar jaar.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 1 december 2018 om 20:11
Ik ben zelf op latere leeftijd naar een deeltijd HBO gegaan maar werken en leren is wel zwaarder naast een eigen huishouden. Betekent wel dat je op elke leeftijd nog kan studeren. NU maar ook over een paar jaar.
zaterdag 1 december 2018 om 20:36
Op zich snap ik je ouders wel. Ik heb ook MBO dus laat ik voorop stellen dat daar niets mis mee is, maar de eisen van een werkgever is veelal HBO. Je vergroot je kansen gewoon meer als je een extra diploma hebt.
Als leren een worsteling is dan zou ik t je afraden maar als je t wel kan dan zou ik t nog wel doen. Ik ben 35 en ik moet tot mijn 72e werken als ik de svb mag gelovn dus reken maar uit tot wanneer jij mag werken. Heul lang. Geniet nog 4 jaar van je herfst/kerst/voorjaar en zomervakantie.
Als leren een worsteling is dan zou ik t je afraden maar als je t wel kan dan zou ik t nog wel doen. Ik ben 35 en ik moet tot mijn 72e werken als ik de svb mag gelovn dus reken maar uit tot wanneer jij mag werken. Heul lang. Geniet nog 4 jaar van je herfst/kerst/voorjaar en zomervakantie.
zaterdag 1 december 2018 om 20:47
Madeliefjees schreef: ↑01-12-2018 20:44Mijn MBO Mijn MBO
Ik snap je ouders wel, zolang je nog me schrijft.....
Het is zelfs 'mijn mbo'
zaterdag 1 december 2018 om 20:57
Ik zou ook aan je ouder uitleggen dat het feit dat je het nu nog niet doet niet betekent dat je nooit zal studeren. Soms is het goed om uit te zoeken wat echt bij je past voor je weer een studie oppakt.
zaterdag 1 december 2018 om 21:59
Ik zou doorstuderen niet afschieten. Het is een verrijking en betekent niet dat je na je studie niet als nog die leuke baan op mbo-niveau kan aannemen. Als je twijfelt over kosten of of je het niveau aan kan maak dat dan bespreekbaar met je ouders en ga naar open dagen en vraag daar door aan studenten en docenten.
zaterdag 1 december 2018 om 22:19
.
Ook op de langere termijn? Wat doen mensen met jouw opleiding na 10 of 20 jaar?
Met HBO heb je een betere kans dan met enkel MBO4 op voldoende inkomsten om jezelf en eventueel straks ook een gezin te bedruipen - ook afhankelijk van je exacte vakgebied natuurlijk.
zaterdag 1 december 2018 om 22:29
Wat verdien je als MBO'er in deze job?
Is dat genoeg om bijvoorbeeld een eigen (huur)appartement te kunnen betalen?
Of moet je er straks maar op rekenen dat er een partner opduikt die mee de huur en rekeningen betaalt vooraleer je fatsoenlijk uit huis kan?
(Zonder dat je gebonden bent aan een mini-kamer met gedeelde voorzieningen.
Fijn als je 18 bent, maar heel wat minder fijn als je 30 bent.)
Je kan natuurlijk ook eerst 2 jaar gaan werken en sparen en daarna eventueel HBO beginnen.
Ouders tevreden dat je de optie naar later toe open laat en jij tevreden want je kan beginnen werken.
Is dat genoeg om bijvoorbeeld een eigen (huur)appartement te kunnen betalen?
Of moet je er straks maar op rekenen dat er een partner opduikt die mee de huur en rekeningen betaalt vooraleer je fatsoenlijk uit huis kan?
(Zonder dat je gebonden bent aan een mini-kamer met gedeelde voorzieningen.
Fijn als je 18 bent, maar heel wat minder fijn als je 30 bent.)
Je kan natuurlijk ook eerst 2 jaar gaan werken en sparen en daarna eventueel HBO beginnen.
Ouders tevreden dat je de optie naar later toe open laat en jij tevreden want je kan beginnen werken.
zaterdag 1 december 2018 om 23:12
Voor iedereen die roept dat hbo beter verdient, blablabla. Het ligt er zeker aan wat TO voor opleiding doet, geen idee of je in dit geval ook echt meer verdient als hbo'er. Misschien is doorgroeien binnen een bedrijf ook wel goed te doen, zonder hbo. Tegenwoordig zijn er een heel aantal mbo-banen waarbij meer verdiend kan worden dan bij een hbo-baan. Vooral mensen die handig zijn en met hun handen willen werken kunnen momenteel grof geld verdienen. Zo interessant is hbo nou ook weer niet. Dat denken ze vaak, maar niets is minder waar. En ja, ik ben zelf ook hbo-opgeleid.
Toevoeging: wie zegt dat TO het niveau van hbo aankan? Wordt erg makkelijk geroepen, dat doorstuderen.
Toevoeging: wie zegt dat TO het niveau van hbo aankan? Wordt erg makkelijk geroepen, dat doorstuderen.