Hebben wij het zo slecht in Nederland?
zaterdag 1 december 2018 om 15:17
Ik vraag me echt waarom mensen protesteren in Nederland. In Frankrijk zijn de mensen aan het protesteren (wat ik overigens ook wel begrijp), maar dat is niet te vergelijken met Nederland. De sociale voorzieningen in Frankrijk zijn niet zo goed als in Nederland.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.
Wat is hier zo slecht in Nederland dan?
- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen
Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.
Wat is hier zo slecht in Nederland dan?
- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen
Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
zondag 2 december 2018 om 18:27
Totdat ie ervandoor gaat met de secretaresse.Anyco schreef: ↑02-12-2018 18:18Het gaat uiteindelijk wel ergens over natuurlijk.
Jij gedraagt je wel zo hooghartig en arrogant dat het irritant is, jij hebt namelijk gewoon geluk gehad in je leven maar doet het overkomen alsof je jezelf uit het riool op de koninklijke troon gewerkt hebt.
Ik kom uit een armoedig milieu maar heb, net als jij, een partner met een heel erg goed betaalde baan. Puur geluk dus dat ik nu in een riante positie zit. Daar hoef ik mezelf niet voor op de borst te slaan en ik hoef ook niet op mensen neer te kijken.
En ja hoor, wij helpen. Maar daar loop ik niet mee te koop. Ik hoef geen veren in mijn reet vanwege het feit dat ik geluk heb (gehad) en een ander minder.

Net zoiets als het touwtje uit de deur. Als we allemaal maar fatsoenlijk zijn en dat zijn de armen per definitie niet, vandaar grote sloten op de deur?Benbits schreef: ↑02-12-2018 18:17https://www.trouw.nl/home/armoede-soms- ... ~a9f8304b/
Hier ben ik het mee eens

Privacy en sociale dienst gaan niet samen hoor.Benbits schreef: ↑02-12-2018 17:56Nou ja weet je, op deze manier gaat onze verzorgingsstaat naar de klote. Het is niet meer te betalen. Er zouden meer mensen hun eigen broek moeten ophouden en enkel de mensen die echt niet voor eigen inkomen kunnen zorgen zouden door de overheid betaald moeten worden.
Je kunt wel blijven roepen dat mensen die in de schulden zitten of vinden dat ze arm zijn recht op privacy hebben maar wat wil je dan? Ze gewoon geld toe blijven stoppen? Als het in huis lekt draai je ook eerst de kraan dicht voor je gaat dweilen. Pak het bij de bron aan en dat is toch dat je inzicht krijgt in je financiele situatie. Hoeveel komt er binnen/ hoeveel gaat eruit. Wat moet echt betaald worden, wat hou ik dan nog over en dat bepaalt dan wat je kunt kopen.
Alles moet op tafel.
Elk afschrift. Komen in je huis controleren.
Hoe kom je aan die bank.
Niet antwoorden of laten zien is geen optie.
Als je iets in moet leveren als je van bijstand leeft is het je privacy wel.
En terecht!
Want het is belastinggeld dus controle waar het naartoe gaat.
zondag 2 december 2018 om 18:36
Het scheefhuren is niet zo eenvoudig op te lossen en is voor veel mensen een probleem.Benbits schreef: ↑02-12-2018 17:49Waarom bekijk je alles vanuit je eigen referentiekader. Dus omdat jij geen huis kunt betalen kan niemand dat die scheef woont? I dit land hoeft niemand in armoede te leven. Als je dat wel doet gaat er ergens iets fout en dat begint vaak al bij hoe je je geld uitgeeft. Vaak geld dus wat je niet hebt.
Als je net te veel verdient voor sociale huur ben je dus aangewezen op vrije sector of koop, maar daarvoor is meestal een veel hoger inkomen vereist. Die mensen kunnen dus nergens heen, maar hun huur moet wel omhoog, om ze te 'stimuleren' om te verhuizen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

zondag 2 december 2018 om 18:39
Ik weet niet of t terecht is. Waarom moet heel je leven op tafel omdat je iets ontvangt van de gemeenschap? Ik ontvang ook een toeslag, van de gemeenschap, en daarvoor hoef ik niet met mijn billen bloot.benmamma schreef: ↑02-12-2018 18:27Privacy en sociale dienst gaan niet samen hoor.
Alles moet op tafel.
Elk afschrift. Komen in je huis controleren.
Hoe kom je aan die bank.
Niet antwoorden of laten zien is geen optie.
Als je iets in moet leveren als je van bijstand leeft is het je privacy wel.
En terecht!
Want het is belastinggeld dus controle waar het naartoe gaat.
Controle op fraude, ja. Inmenging in leven, nee.

zondag 2 december 2018 om 19:02
En dat heeft er wat precies mee te maken?

zondag 2 december 2018 om 19:09
Euhm, misschien eerst mijn volgende reactie lezen?Zalmsnipper schreef: ↑02-12-2018 19:06Zoals je zelf beschrijft is jouw riante positie heden te danken aan je partner. Als hij wegvalt wat dan? Armoede ?

zondag 2 december 2018 om 19:10

zondag 2 december 2018 om 19:27
Zalmsnipper schreef: ↑02-12-2018 19:15Euhm wellicht stond die er nog niet toen ik mijn reactie typte?
Prima.
Maar mijn reactie is nu dus wel geoorloofd?
zondag 2 december 2018 om 19:44
Laag? Of lager dan verhuizen naar een kleinere woning met hogere huur?
Vlgs mij is het inmiddels wel bekend dat verhuizen doorgaans geen besparing oplevert, dat advies kan achterwege blijven.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
zondag 2 december 2018 om 19:51
In mijn geval komt het er wrsch op neer dat ik voor een kleinere woning ongeveer dezelfde huur betaal die ik nu betaal.simbalabimba schreef: ↑02-12-2018 19:44Laag? Of lager dan verhuizen naar een kleinere woning met hogere huur?
Vlgs mij is het inmiddels wel bekend dat verhuizen doorgaans geen besparing oplevert, dat advies kan achterwege blijven.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

zondag 2 december 2018 om 19:56
Wat ik meer bedoelde is dat het niet zo relevant is of het echt armoede is of niet waar we het in Nederland over hebben.Ikigai schreef: ↑02-12-2018 15:12Het gaat om het begrip armoede. Ik heb daar een ander idee van, dan veel anderen die altijd in Nederland hebben gewoond en hoogstens eens naar een all- inclusive gaan in de zomer.
Ik heb zelf jarenlang onder de armoedegrens geleefd, maar heb dat altijd maar raar gevonden. Ik heb mezelf nooit 'arm' gevoeld. Ik had immers een dak boven mijn hoofd, schoon drinkwater, elke dag te eten en kleren om aan te trekken.
Het gaat om de definitie van armoede en of het bestaat in Nederland. Armoede bestaat niet, althans niet wanneer je de definitie die ik hanteer aanhoud. En ja, hoe ik armoede definieer is ontstaan door mijn ervaringen in andere landen, vandaar dat ik dat erbij haal.
Ik vind niet dat een kind dat hier opgroeit en nooit iets krijgt of ergens aan mee kan doen dat niet echt als "armoede" mag voelen omdat er kinderen zijn die doodgaan van de honger.
Snap best wat je bedoelt hoor want waar leg je de grens/definitie naarmate de welvaart in een land toeneemt. Altijd zullen er mensen zijn die helemaal aan de "onderkant" zullen staan qua mogelijkheden/inkomen.
Maar mij ging het er om dat dat je dan nog steeds aan het hart kan gaan. Heb jij dat dan helemaal niet?

zondag 2 december 2018 om 20:04
Je eerste reactie was dus gewoon een natte wind.
zondag 2 december 2018 om 20:24
Ik herken iig wel wat je zegt. Vooral kinderen waarbij de ‘armoede’ uitzichtloos lijkt. Het is niet het geld, het is de cultuur en de spiraal van te weinig geld “verkeerd” uitgeven die ik heel rot vindt, vooral voor 1 op de 9 minderjarigen die er mee te maken krijgt.NYC schreef: ↑02-12-2018 19:56Wat ik meer bedoelde is dat het niet zo relevant is of het echt armoede is of niet waar we het in Nederland over hebben.
Ik vind niet dat een kind dat hier opgroeit en nooit iets krijgt of ergens aan mee kan doen dat niet echt als "armoede" mag voelen omdat er kinderen zijn die doodgaan van de honger.
Snap best wat je bedoelt hoor want waar leg je de grens/definitie naarmate de welvaart in een land toeneemt. Altijd zullen er mensen zijn die helemaal aan de "onderkant" zullen staan qua mogelijkheden/inkomen.
Maar mij ging het er om dat dat je dan nog steeds aan het hart kan gaan. Heb jij dat dan helemaal niet?
Ik heb zelf jarenlang van minder dan het minimum moeten rondkomen (pt baan en vrijwilligerswerk en avondstudie) en voelde me toen niet arm. Ik huurde een kamer, kleedde me tweedehands, kweekte tomaten en rode pepers en overleefde op een vegetarisch dieet en goedkope wijn. Ik voelde me niet arm en niet hulpeloos, want ik was gezond, stabiel, fietste veel en graag en had veel vrienden in vergelijkbare posities, bij wie ik waste, at en kleding leende. Bovendien wist ik ook dat het na 4 jaar anders zou worden. Dat is niet te vergelijken met de armoede die permanent is en die aan je blijft kleven.

zondag 2 december 2018 om 20:44
Er komt tot nu toe niet echt iets zinnigs uit jouw toetsenbord.

zondag 2 december 2018 om 20:58
Nou enorm!
Volgens mij gaat het een beetje off topic dus ik laat het hier maar bij.

zondag 2 december 2018 om 20:59
Ik vind het voor kinderen wel heel erg als hun ouders niet met geld kunnen omgaan ja. Dat gaat mij zeker aan het hart.NYC schreef: ↑02-12-2018 19:56Wat ik meer bedoelde is dat het niet zo relevant is of het echt armoede is of niet waar we het in Nederland over hebben.

zondag 2 december 2018 om 22:48
Ja, maar is het dan normaal dat dat werkende mensen met een beroepsopleiding zijn? Doordat er zoveel lasten bij de werkgever zijn neergelegd. Ziekte van werknemers, krijg je in de functies op de werkvloer nog nauwelijks een vast contract. Voorheen was ziekte van een werknemer een collectief probleem. Nu is het het probleem van de baas.
Voor een pensioen heb je vaste uren nodig. In de crisis werkte ik noodgedwongen op basis van een nulurencontract. Ik bouwde jarenlang geen pensioen op.
Het Voedingscentrum schrijft van alles voor, maar van het bedrag van het Nibud lukt het niet om het aan te schaffen. Ja, misschien lukt dat wel als je de hele dag de tijd hebt om de aanbiedingen in de stad af te fietsen, maar dat laat zich weer moeilijk combineren met fulltime werken.
Het eigen risico van de zorgverzekering van studenten is in de praktijk het probleem van de ouders.

maandag 3 december 2018 om 00:48
Hoi.
Pb sturen lukt mij niet. Geen idee wat ik fout doe.
Dus geen des interesse!
'lukt het jou om mij een pb te sturen?