Hebben wij het zo slecht in Nederland?
zaterdag 1 december 2018 om 15:17
Ik vraag me echt waarom mensen protesteren in Nederland. In Frankrijk zijn de mensen aan het protesteren (wat ik overigens ook wel begrijp), maar dat is niet te vergelijken met Nederland. De sociale voorzieningen in Frankrijk zijn niet zo goed als in Nederland.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.
Wat is hier zo slecht in Nederland dan?
- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen
Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.
Wat is hier zo slecht in Nederland dan?
- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen
Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.

zondag 2 december 2018 om 17:40
Come to the dark side! (rechts)Kukita-Del-Barrio schreef: ↑02-12-2018 17:14Ik stem altijd zo links mogelijk dus SP of partij voor de dieren. Eigenlijk stem ik juist niet in mijn eigen belang want ik ben alleenstaand zonder kids en zonder hypotheek met een bovenmodaal inkomen. De perfecte melkkoe voor extreemlinks zegmaar.
Ik snap eerlijk gezegd wel dat het overgrote deel van werkend nederland op een partij als VVD stemt. Die zijn voor zover ik weet de enige grote partij die nivelleren niet door de strot douwt. Niet dat ik op ze ga stemmen hoor, maar door dit soort topics snap ik heel goed waarom er veel verdeeldheid is in NL tussen de arm en de nog armer.

zondag 2 december 2018 om 17:41
Helemaal niet juist, denk dat je mij niet helemaal begreep. Iedereen mag zelf weten wat ze met hun geld doen. Maakt mij niet uit hoor.
Mijn broertje ging lekker feesten, ik ging op vakantie van mijn spaargeld. Ik heb daar geen oordeel over. Hij heeft geen spijt van zijn toenmalige uitgaven en ik ook niet.
Maar ik haalde wel geregeld mijn wenkbrauwen op bij die collega omdat ik vond dat ze niet slim met haar geld omging. Maar echt niet dat ik dat ooit tegen haar gezegd heb, dat moet ze lekker zelf weten. Zijn mijn zaken niet.
Ik ben veel te relaxed om me druk te maken over andermans geld. Ik vind gesprekken over geld ongeveer net zo boeiend als gesprekken over politiek. Slaapverwekkend.
Leven en laten leven.

zondag 2 december 2018 om 17:46
@benbits
Mensen met een uitkering hebben ook recht op privacy en het gaat jou of wie dan ook geen mallemoer aan hoe ze het geld uitgeven.
Goedkoop scheefhuurders worden al aangepakt met die absurde huurverhogingen maar wat wil je nog meer doen? Die mensen op straat schoppen? Ik woon ook scheef maar ik heb serieus niet voldoende geld om een koopwoning te bemachtigen. Misschien ergens in een achterstandswijk een apartamentje 3 hoog van 50m2. Leuk bedacht maar dat gaat hem niet worden.
Mensen in de bijstand laten omscholen heeft niet altijd zin. Er is op dit moment voldoende werk voor de mensen die willen en kunnen werken.
Mensen met een uitkering hebben ook recht op privacy en het gaat jou of wie dan ook geen mallemoer aan hoe ze het geld uitgeven.
Goedkoop scheefhuurders worden al aangepakt met die absurde huurverhogingen maar wat wil je nog meer doen? Die mensen op straat schoppen? Ik woon ook scheef maar ik heb serieus niet voldoende geld om een koopwoning te bemachtigen. Misschien ergens in een achterstandswijk een apartamentje 3 hoog van 50m2. Leuk bedacht maar dat gaat hem niet worden.
Mensen in de bijstand laten omscholen heeft niet altijd zin. Er is op dit moment voldoende werk voor de mensen die willen en kunnen werken.

zondag 2 december 2018 om 17:48
Ik vind het nogal bijzonder dat ze haar eigen situatie op mij betrekt.Grobbekuiken_ schreef: ↑02-12-2018 17:26Oh....nee....dan is er natuurlijk niks aan de hand nee![]()
Lees jij de argumentatie van anderen wel?
Ik heb trouwens allang gezegd dat mensen die ernstig ziek zijn wat mij betreft aan alle kanten geholpen moeten worden. Als alle mensen die wél kunnen werken, dat nu eens gaan doen, dan kunnen we de mensen die het écht nodig hebben veel beter helpen.

zondag 2 december 2018 om 17:49
Hahaha neeeeee!!

Rechts heeft mijn inziens te veel dingen die mij (moreel gezien) enorm storen.
Ik vind het jammer dat er geen centrum-links partijen zijn dus dan stem ik maar zo links als maar kan.

zondag 2 december 2018 om 17:49
Waarom bekijk je alles vanuit je eigen referentiekader. Dus omdat jij geen huis kunt betalen kan niemand dat die scheef woont? I dit land hoeft niemand in armoede te leven. Als je dat wel doet gaat er ergens iets fout en dat begint vaak al bij hoe je je geld uitgeeft. Vaak geld dus wat je niet hebt.Kukita-Del-Barrio schreef: ↑02-12-2018 17:46@benbits

zondag 2 december 2018 om 17:50
Er komt een site waar instanties kunnen kijken hoeveel schulden je hebt. In de eerste instantie kan je eerst alleen zelf kijken, maar de bedoeling is dat alle instanties inzicht krijgen, dus als je solliciteert bij een instantie en ze zijn niet ter goeder trouw, dan kunnen ze die wetenschap boven je hoofd hangen.
Ik zie het ook gebeuren dat het gebruikt wordt als pesterijtjes van bijvoorbeeld sociale diensten of zorgverzekeraars.
Slechte zaak, maar het gaat door.
Ik zie het ook gebeuren dat het gebruikt wordt als pesterijtjes van bijvoorbeeld sociale diensten of zorgverzekeraars.

zondag 2 december 2018 om 17:53
Het enige wat ik aan jou vraag is hoe je die scheefhuurders wil gaan aanpakken? Kijk, als ik van de staat een voorschot van 20.000 euro krijg om een soortgelijke woning te kopen als waar ik nu zit dan ben ik zo weg hier. Maar dat gaan ze vast niet doen dus hoe moet ik volgens jou “aangepakt” worden?Benbits schreef: ↑02-12-2018 17:49Waarom bekijk je alles vanuit je eigen referentiekader. Dus omdat jij geen huis kunt betalen kan niemand dat die scheef woont? I dit land hoeft niemand in armoede te leven. Als je dat wel doet gaat er ergens iets fout en dat begint vaak al bij hoe je je geld uitgeeft. Vaak geld dus wat je niet hebt.

zondag 2 december 2018 om 17:54
Welke site is dat? Of is dat een aluhoedje complottheorie?Cateautje schreef: ↑02-12-2018 17:50Er komt een site waar instanties kunnen kijken hoeveel schulden je hebt. In de eerste instantie kan je eerst alleen zelf kijken, maar de bedoeling is dat alle instanties inzicht krijgen, dus als je solliciteert bij een instantie en ze zijn niet ter goeder trouw, dan kunnen ze die wetenschap boven je hoofd hangen.
zondag 2 december 2018 om 17:56
je kunt mensen wel uit de goedkopere huizen willen jagen, maar dan moeten er wel huizen zijn waar die mensen heen kunnen. En verder zijn mensen in de bijstand gewoon mensen en die hoef je niet per definitie onder curatele te stellen. Lekker stigmatiserendBenbits schreef: ↑02-12-2018 17:38Misschien zou het helpen als er bij elke bijstandsuitkering die verstrekt wordt de financien van diegene en evt gezin verplicht in kaart wordt gebracht en er een budgetcoach op wordt gezet.
Idem voor mensen die bij BKR geregistreerd staan.
Ik denk dat een groot deel van armoede onder mensen voortkomt uit niet met geld kunnen omgaan. Niet geleerd hebben hoe je prioriteiten stelt. Inzicht geven in hoe je een goed kasboek bijhoudt. Wat je wel en niet met je geld kunt doen.
En mensen zouden eens moeten accepteren dat je niet alles kunt (hebben of doen) wat anderen wel kunnen. Tevreden zijn met wat je hebt ipv vinden dat jij ook recht hebt op de nieuwste gadget enz.
Je zou ook eens kunnen kijken naar mensen die scheef wonen en zo goedkope woningen bezet houden. En dan niet alleen er naar kijken en in kaart brengen maar ze aanpakken.
Verlaag de kinderbijslag/kindgebonden budget en maak zwemles en een sport per kind voor elk kind gratis.
Laat mensen in de bijstand en langdurig werkelozen zich kostenloos of tegen gereduceerd tarief omscholen naar vakgebieden waar ze niemand meer voor kunnen vinden. Maar doe dat dan voor alle mensen in die positie en niet tot het potje van het UWV weer eens leeg is.
Als je de mensen die kunnen werken, maar nu in een uitkering zitten, weer aan het werk hebt blijft er nog een groep over die niet meer kunnen werken. Bepaal dan nog eens of de uitkering voor die groep iets omhoog kan zodat er wat meer ruimte is.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Ik heb het van de week ergens gelezen, maar weet niet meer waar. Ik lees zoveel dat de afkomst één grote blur wordt.Kukita-Del-Barrio schreef: ↑02-12-2018 17:54Welke site is dat? Of is dat een aluhoedje complottheorie?
Nou ja weet je, op deze manier gaat onze verzorgingsstaat naar de klote. Het is niet meer te betalen. Er zouden meer mensen hun eigen broek moeten ophouden en enkel de mensen die echt niet voor eigen inkomen kunnen zorgen zouden door de overheid betaald moeten worden.
Je kunt wel blijven roepen dat mensen die in de schulden zitten of vinden dat ze arm zijn recht op privacy hebben maar wat wil je dan? Ze gewoon geld toe blijven stoppen? Als het in huis lekt draai je ook eerst de kraan dicht voor je gaat dweilen. Pak het bij de bron aan en dat is toch dat je inzicht krijgt in je financiele situatie. Hoeveel komt er binnen/ hoeveel gaat eruit. Wat moet echt betaald worden, wat hou ik dan nog over en dat bepaalt dan wat je kunt kopen.
Je kunt wel blijven roepen dat mensen die in de schulden zitten of vinden dat ze arm zijn recht op privacy hebben maar wat wil je dan? Ze gewoon geld toe blijven stoppen? Als het in huis lekt draai je ook eerst de kraan dicht voor je gaat dweilen. Pak het bij de bron aan en dat is toch dat je inzicht krijgt in je financiele situatie. Hoeveel komt er binnen/ hoeveel gaat eruit. Wat moet echt betaald worden, wat hou ik dan nog over en dat bepaalt dan wat je kunt kopen.

zondag 2 december 2018 om 17:57
Ook wel goed, want dan kunnen mensen tegen zichzelf in bescherming worden genomen en die instanties hoeven niet steeds achter hun geld aan te zitten door mensen die ten onrechte denken het geld te hebben een dienst af te nemen.Cateautje schreef: ↑02-12-2018 17:50Er komt een site waar instanties kunnen kijken hoeveel schulden je hebt. In de eerste instantie kan je eerst alleen zelf kijken, maar de bedoeling is dat alle instanties inzicht krijgen, dus als je solliciteert bij een instantie en ze zijn niet ter goeder trouw, dan kunnen ze die wetenschap boven je hoofd hangen.

zondag 2 december 2018 om 18:01
Ik reageer vanuit een uiterst bevoorrechte positie, want relatief rijk, gezond, hoogopgeleid. Voor mij is het leven in Nederland wat dat betreft heel erg goed. Als ik alleen naar mijzelf kijk, zou ik kunnen denken "waar hebben jullie 't over, het gaat hier goed!".
Maar zo simpel zit de wereld niet in elkaar, volgens mij komt dit ook uit de Handmaid' s tale: wat voor de een goed is, is voor de ander niet per se ook goed.
Ik heb vrienden zonder baan en uitkering, die niet mee willen doen aan die idiote shambala rondom het verlies van menselijkheid en privacy als je een uitkering ontvangt. Ik heb vrienden met bijstanduitkeringen, die dat dus wel doen en het is echt geen pretje. En ik heb vrienden zoals ik, en vrienden die belachelijk rijk zijn. Ik heb meegemaakt wat ziekte doet met iemands leven en inkomen. Ik zie wat alimentatie doet met iemands leven en inkomen.
Er is dus geen eenduidig antwoord te geven op de vraag die TO stelt. OK, wacht, behalve dan dat ik wel vind dat de verregaande digitalisering de controle op burgers veel te gemakkelijk maakt. Dat vind ik wel uitermate slecht en totaal niet liberaal.
Maar zo simpel zit de wereld niet in elkaar, volgens mij komt dit ook uit de Handmaid' s tale: wat voor de een goed is, is voor de ander niet per se ook goed.
Ik heb vrienden zonder baan en uitkering, die niet mee willen doen aan die idiote shambala rondom het verlies van menselijkheid en privacy als je een uitkering ontvangt. Ik heb vrienden met bijstanduitkeringen, die dat dus wel doen en het is echt geen pretje. En ik heb vrienden zoals ik, en vrienden die belachelijk rijk zijn. Ik heb meegemaakt wat ziekte doet met iemands leven en inkomen. Ik zie wat alimentatie doet met iemands leven en inkomen.
Er is dus geen eenduidig antwoord te geven op de vraag die TO stelt. OK, wacht, behalve dan dat ik wel vind dat de verregaande digitalisering de controle op burgers veel te gemakkelijk maakt. Dat vind ik wel uitermate slecht en totaal niet liberaal.

zondag 2 december 2018 om 18:03
Mensen met een uitkering zijn geen eigendom van de staat. Het zijn gewoon mensen met dezelfde rechten (op privacy).Benbits schreef: ↑02-12-2018 17:56Nou ja weet je, op deze manier gaat onze verzorgingsstaat naar de klote. Het is niet meer te betalen. Er zouden meer mensen hun eigen broek moeten ophouden en enkel de mensen die echt niet voor eigen inkomen kunnen zorgen zouden door de overheid betaald moeten worden.
Daarnaast krijgt er niemand meer geld omdat ze schulden hebben of niet ermee om kunnen gaan. Je hebt recht op een uitkering of niet. Ik snap niet waarom jij denkt dat uitkeringsgerechtigden automatisch onder curatele stellen geld zou besparen. Ik denk eerder het tegenovergestelde. En wat is de volgende stap? Verplicht sterilisatie of verplicht toedienen van anticonceptie, desnoods onder dwang van de staat?

zondag 2 december 2018 om 18:07
Benbits schreef: ↑02-12-2018 17:56Nou ja weet je, op deze manier gaat onze verzorgingsstaat naar de klote. Het is niet meer te betalen. Er zouden meer mensen hun eigen broek moeten ophouden en enkel de mensen die echt niet voor eigen inkomen kunnen zorgen zouden door de overheid betaald moeten worden.
Als ik me niet vergis wilde Rutte een einde maken aan de verzorgingsstaat en koning Willem-Alexander heeft ook zoiets gepredikt in 2013. Maar goed, het is niet meer te betalen, dan mogen de bedragen van wachtgeld ed., voor de hogere heren ook wel wat lager want dat komt uit diezelfde pot waar de uitkeringen uitkomen.
En het zou fijn zijn als ieder bijstandsgerechtigde aan het werk zou kunnen komen maar dan wel zonder verplichte solliciatiecursus nummero zoveel, hoipipeloi cursussen gegeven door coaches en andere zinloze werktrajecten waar alleen de leidinggevenden (of klantmanagers of hoe ze dan ook heten) wat mee opschieten financiëel gezien kortom de werkloosheidsindustrie.
zondag 2 december 2018 om 18:11
Mensen die zich een slag in de rondte werken tegen minimum loon of mensen die ziek zijn: van mij mogen ze beter ondersteund worden.
Hoe we dat gaan betalen? Iedereen die geen zin heeft in eigen onderhoud te voorzien een reden geven te gaan werken:
-Toeslagen enkel op basis van fulltime inzetbare uren
- Langdurige bijstand (6 maanden en langer) voor niet-zieken in natura uitbetalen
Hoe we dat gaan betalen? Iedereen die geen zin heeft in eigen onderhoud te voorzien een reden geven te gaan werken:
-Toeslagen enkel op basis van fulltime inzetbare uren
- Langdurige bijstand (6 maanden en langer) voor niet-zieken in natura uitbetalen

zondag 2 december 2018 om 18:17

zondag 2 december 2018 om 18:18
Het gaat uiteindelijk wel ergens over natuurlijk.DuchessMeganMarkle schreef: ↑02-12-2018 17:13Ik geef dichte verpakkingen weg chips, crackers en flessen fris die dicht zijn. Dit is gewoon spijkers op laag water zoeken. Zeiken om het zeiken noem ik het. Gaat nergens over.
Jij gedraagt je wel zo hooghartig en arrogant dat het irritant is, jij hebt namelijk gewoon geluk gehad in je leven maar doet het overkomen alsof je jezelf uit het riool op de koninklijke troon gewerkt hebt.
Ik kom uit een armoedig milieu maar heb, net als jij, een partner met een heel erg goed betaalde baan. Puur geluk dus dat ik nu in een riante positie zit. Daar hoef ik mezelf niet voor op de borst te slaan en ik hoef ook niet op mensen neer te kijken.
En ja hoor, wij helpen. Maar daar loop ik niet mee te koop. Ik hoef geen veren in mijn reet vanwege het feit dat ik geluk heb (gehad) en een ander minder.

zondag 2 december 2018 om 18:22
Dat zou simpel zijn.Benbits schreef: ↑02-12-2018 17:49Waarom bekijk je alles vanuit je eigen referentiekader. Dus omdat jij geen huis kunt betalen kan niemand dat die scheef woont? I dit land hoeft niemand in armoede te leven. Als je dat wel doet gaat er ergens iets fout en dat begint vaak al bij hoe je je geld uitgeeft. Vaak geld dus wat je niet hebt.
Ik kan echt prima budgetteren. Echt. Sterker nog ze hebben mij gevraagd of ik het anderen wil leren.
Als er meer rekeningen binnenkomen dan dat de uitkering hoog is kun je je suf budgetteren. ( wat ik dan ook doe) maar het lukt die maand gewoon niet.
Volgend jaar schijn ik er behoorlijk op achteruit te gaan. Kleine 100 euro.
Dat vang ik dan met budgetteren wel weer op maar eens is de rek eruit.
Komt er dan een extra kostenpost dan is het kiezen. Eten of kostenpost.
Zeg het maar hoe ik dat anders moet doen.
Het komt sowieso nogal denigrerend over op mij deze en je vorige post.
Alsof bijstand gelijk staat aan dom.
En ja de mensen die het niet kunnen bestaan.
Weet ik. En daar zijn in mijn gemeente ook budgetterings workshops voor.
zondag 2 december 2018 om 18:25
hij zegt best zinnige dingen idd die ongetwijfeld zullen gelden voor een deel van de mensen in de bijstand of met weinig inkomen.Benbits schreef: ↑02-12-2018 18:17https://www.trouw.nl/home/armoede-soms- ... ~a9f8304b/
Hier ben ik het mee eens
Hij geeft alleen geen oplossingen dus tja
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best