Hebben wij het zo slecht in Nederland?
zaterdag 1 december 2018 om 15:17
Ik vraag me echt waarom mensen protesteren in Nederland. In Frankrijk zijn de mensen aan het protesteren (wat ik overigens ook wel begrijp), maar dat is niet te vergelijken met Nederland. De sociale voorzieningen in Frankrijk zijn niet zo goed als in Nederland.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.
Wat is hier zo slecht in Nederland dan?
- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen
Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.
Wat is hier zo slecht in Nederland dan?
- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen
Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.

zondag 2 december 2018 om 16:49
Dat dacht ik ook ja...

zondag 2 december 2018 om 16:50
Probeer het eens. Bij mij kon het alleen die twee maanden, omdat ik de rest van de tijd fulltime studeerde, inclusief stage en veel contacturen en dan in de avond en weekend werken voor minimumloon.

zondag 2 december 2018 om 16:51
zondag 2 december 2018 om 16:51
Ja? En jij denkt met een leuke kleine buffer (een geen aanvullende verzekering neem ik aan want te duur als student?) een grote behandeling die niet volledig door de basisverzekering gedekt is te bekostigen? Knap zeg!
There is always something happening, and it's usually right now
zondag 2 december 2018 om 16:52
Ik stem zelf eigenlijk altijd centrum links zo'n beetje. Maar ik snap het wel dat mensen vvd stemmen. Ik kom uit een gezin waarbij mijn beide ouders beiden een mkb hadden. Mijn moeder een eenmans bedrijfje. Mijn vader had een bedrijf met 1 iemand in dienst. Het is voor kleine zelfstandig ondernemers niet zo makkelijk om een partij te vinden die jouw belangen behartigd. Beiden zijn nu al oud en werken niet meer, dus gesprekken over welke partij je moet stemmen om je belangen behartigd te zien als mkber hebben we al lang niet meer. Hoe het nu is weet ik niet maar van vroeger uit was de vvd een stuk beter dan veel linkse partijen. En het was bij ons altijd sappelen, dus het idee dat alleen groot geld op de vvd stemt is onzin.Kukita-Del-Barrio schreef: ↑02-12-2018 16:08Ik stem geen VVD maar het is niet waar dat zij uitkeringen verlagen. Wat ze gedaan hebben is loonbelasting ietsjes verlagen zodat werken gaan lonen. En dat vind ik wel terecht. Werken moet tenslotte inderdaad lonen al vind jij gezien jouw eerdere posts dat de verschillen kleiner moeten. Dat is pas koekoek

zondag 2 december 2018 om 16:55
Ik weet niet waar je het over hebt, maar volgens mij projecteer je nogal. Ik had destijds een gewone minimale basisverzekering + maakte het eigen risico altijd wel op.Grobbekuiken_ schreef: ↑02-12-2018 16:51Ja? En jij denkt met een leuke kleine buffer (een geen aanvullende verzekering neem ik aan want te duur als student?) een grote behandeling die niet volledig door de basisverzekering gedekt is te bekostigen? Knap zeg!

zondag 2 december 2018 om 17:05
Dacht al. In mijn stad nemen ze bij de nachtopvang zelfs niets aan wat al uit de verpakking is of opengemaakt.

zondag 2 december 2018 om 17:09
Lemoos, bij mij in de stad hetzelfde verhaal. Al hete eten dat je geeft moet uit een fabriek komen en verpakt zijn. Een lekkere zelfgebakken cake of Iet dat al opengemaakt is wordt echt niet aangenomen.
Ik neem dan ook aan dat DMM geen restjes van het kerstdiners brengt. Misschien wil ze dit graag, maar het lijkt me stug dat het aangenomen wordt.
Ik neem dan ook aan dat DMM geen restjes van het kerstdiners brengt. Misschien wil ze dit graag, maar het lijkt me stug dat het aangenomen wordt.
zondag 2 december 2018 om 17:09
Ik projecteer niet, ik vertel hoe het zit.
Voorbeeld: alleen met een basisverzekering kun je idd voor kanker worden behandeld. Alles wat er aan revalidatie bijv. nodig is (en geloof me, dat is heel vaak nodig), komt uit een aanvullende verzekering. Dan moet je een behoorlijk grote pot met geld hebben staan om dat zelf te bekostigen. En oh, ja, dit soort dingen komen onder studenten ook voor.
Zelfs met aanvullende verzekering kan er nog een beperking in vergoeding zijn (ligt er per verzekeringsmaatschappij aan) en mag je je eigen breiboezems of mutsjes of pruik bekostigen. Enig idee wat dat kost?
Maar goed, jij weet het beter, soit.
There is always something happening, and it's usually right now
zondag 2 december 2018 om 17:10
zondag 2 december 2018 om 17:12

zondag 2 december 2018 om 17:14
Ik stem altijd zo links mogelijk dus SP of partij voor de dieren. Eigenlijk stem ik juist niet in mijn eigen belang want ik ben alleenstaand zonder kids en zonder hypotheek met een bovenmodaal inkomen. De perfecte melkkoe voor extreemlinks zegmaar.Lollypop04 schreef: ↑02-12-2018 16:52Ik stem zelf eigenlijk altijd centrum links zo'n beetje. Maar ik snap het wel dat mensen vvd stemmen. Ik kom uit een gezin waarbij mijn beide ouders beiden een mkb hadden. Mijn moeder een eenmans bedrijfje. Mijn vader had een bedrijf met 1 iemand in dienst. Het is voor kleine zelfstandig ondernemers niet zo makkelijk om een partij te vinden die jouw belangen behartigd. Beiden zijn nu al oud en werken niet meer, dus gesprekken over welke partij je moet stemmen om je belangen behartigd te zien als mkber hebben we al lang niet meer. Hoe het nu is weet ik niet maar van vroeger uit was de vvd een stuk beter dan veel linkse partijen. En het was bij ons altijd sappelen, dus het idee dat alleen groot geld op de vvd stemt is onzin.
Ik snap eerlijk gezegd wel dat het overgrote deel van werkend nederland op een partij als VVD stemt. Die zijn voor zover ik weet de enige grote partij die nivelleren niet door de strot douwt. Niet dat ik op ze ga stemmen hoor, maar door dit soort topics snap ik heel goed waarom er veel verdeeldheid is in NL tussen de arm en de nog armer.

zondag 2 december 2018 om 17:22
Ik had geen kanker.Grobbekuiken_ schreef: ↑02-12-2018 17:09Ik projecteer niet, ik vertel hoe het zit.
Voorbeeld: alleen met een basisverzekering kun je idd voor kanker worden behandeld. Alles wat er aan revalidatie bijv. nodig is (en geloof me, dat is heel vaak nodig), komt uit een aanvullende verzekering. Dan moet je een behoorlijk grote pot met geld hebben staan om dat zelf te bekostigen. En oh, ja, dit soort dingen komen onder studenten ook voor.
Zelfs met aanvullende verzekering kan er nog een beperking in vergoeding zijn (ligt er per verzekeringsmaatschappij aan) en mag je je eigen breiboezems of mutsjes of pruik bekostigen. Enig idee wat dat kost?
Maar goed, jij weet het beter, soit.

zondag 2 december 2018 om 17:28
zondag 2 december 2018 om 17:38
Misschien zou het helpen als er bij elke bijstandsuitkering die verstrekt wordt de financien van diegene en evt gezin verplicht in kaart wordt gebracht en er een budgetcoach op wordt gezet.
Idem voor mensen die bij BKR geregistreerd staan.
Ik denk dat een groot deel van armoede onder mensen voortkomt uit niet met geld kunnen omgaan. Niet geleerd hebben hoe je prioriteiten stelt. Inzicht geven in hoe je een goed kasboek bijhoudt. Wat je wel en niet met je geld kunt doen.
En mensen zouden eens moeten accepteren dat je niet alles kunt (hebben of doen) wat anderen wel kunnen. Tevreden zijn met wat je hebt ipv vinden dat jij ook recht hebt op de nieuwste gadget enz.
Je zou ook eens kunnen kijken naar mensen die scheef wonen en zo goedkope woningen bezet houden. En dan niet alleen er naar kijken en in kaart brengen maar ze aanpakken.
Verlaag de kinderbijslag/kindgebonden budget en maak zwemles en een sport per kind voor elk kind gratis.
Laat mensen in de bijstand en langdurig werkelozen zich kostenloos of tegen gereduceerd tarief omscholen naar vakgebieden waar ze niemand meer voor kunnen vinden. Maar doe dat dan voor alle mensen in die positie en niet tot het potje van het UWV weer eens leeg is.
Als je de mensen die kunnen werken, maar nu in een uitkering zitten, weer aan het werk hebt blijft er nog een groep over die niet meer kunnen werken. Bepaal dan nog eens of de uitkering voor die groep iets omhoog kan zodat er wat meer ruimte is.
Idem voor mensen die bij BKR geregistreerd staan.
Ik denk dat een groot deel van armoede onder mensen voortkomt uit niet met geld kunnen omgaan. Niet geleerd hebben hoe je prioriteiten stelt. Inzicht geven in hoe je een goed kasboek bijhoudt. Wat je wel en niet met je geld kunt doen.
En mensen zouden eens moeten accepteren dat je niet alles kunt (hebben of doen) wat anderen wel kunnen. Tevreden zijn met wat je hebt ipv vinden dat jij ook recht hebt op de nieuwste gadget enz.
Je zou ook eens kunnen kijken naar mensen die scheef wonen en zo goedkope woningen bezet houden. En dan niet alleen er naar kijken en in kaart brengen maar ze aanpakken.
Verlaag de kinderbijslag/kindgebonden budget en maak zwemles en een sport per kind voor elk kind gratis.
Laat mensen in de bijstand en langdurig werkelozen zich kostenloos of tegen gereduceerd tarief omscholen naar vakgebieden waar ze niemand meer voor kunnen vinden. Maar doe dat dan voor alle mensen in die positie en niet tot het potje van het UWV weer eens leeg is.
Als je de mensen die kunnen werken, maar nu in een uitkering zitten, weer aan het werk hebt blijft er nog een groep over die niet meer kunnen werken. Bepaal dan nog eens of de uitkering voor die groep iets omhoog kan zodat er wat meer ruimte is.