Hebben wij het zo slecht in Nederland?

01-12-2018 15:17 3238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me echt waarom mensen protesteren in Nederland. In Frankrijk zijn de mensen aan het protesteren (wat ik overigens ook wel begrijp), maar dat is niet te vergelijken met Nederland. De sociale voorzieningen in Frankrijk zijn niet zo goed als in Nederland.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.

Wat is hier zo slecht in Nederland dan?

- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen

Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
Ikigai schreef:
02-12-2018 20:59
Ik vind het voor kinderen wel heel erg als hun ouders niet met geld kunnen omgaan ja. Dat gaat mij zeker aan het hart.
Welk deel van dat dat dus niet altijd aan de orde is heb je gemist?
Het-groepje schreef:
03-12-2018 07:10
Welk deel van dat dat dus niet altijd aan de orde is heb je gemist?
Het belangrijkste deel!
En voor kinderen is het altijd sneu, op z 'n minst.
Of het nou onkunde en of wanbeleid is van ouders of omdat er geen geld is door omstandigheden.
Laatste deel bestaat voor een aantal mensen niet. En ik heb niet het idee dat deze mensen het willen weten.
Hoeveel praktijkvoorbeelden er ook komen.
Kukita-Del-Barrio schreef:
02-12-2018 14:49
Yup. Alleenstaande moeders aan het werk schoppen kost de staat meer aan KOT dan heel die uitkering vandaar dat je vrijgesteld bent van sollicitatieplicht tot je kind 5 jaar oud is. En mensen maar blijven schelden op die luie bijstandsmoedertjes terwijl zij er juist voor zorgen dat de arbeidsmarkt en inflatie stabiel blijven. :)
Je Hoèft geen kinderen te nemen/krijgen he? Als je zelf niet genoeg inkomen voor jezelf hebt doordat je niet kunt werken, waarom dan ook nog een extra verantwoordelijkheid op je nemen door een kind te willen?
Klaar mee
Buffie schreef:
03-12-2018 08:33
Je Hoèft geen kinderen te nemen/krijgen he? Als je zelf niet genoeg inkomen voor jezelf hebt doordat je niet kunt werken, waarom dan ook nog een extra verantwoordelijkheid op je nemen door een kind te willen?
Meestal is het kind er al vóórdat iemand alleenstaand wordt.
Buffie schreef:
Klopt.
Er bestaan ook mensen, echt waar, die binnen een relatie een kind of kinderen krijgen en dan gaat de relatie uit en gebeuren er nog een aantal dingen in het leven waardoor werken niet meer lukt.
Als je alles toch eens wist van te voren...
benmamma schreef:
02-12-2018 18:22
Dat zou simpel zijn.
Ik kan echt prima budgetteren. Echt. Sterker nog ze hebben mij gevraagd of ik het anderen wil leren.

Als er meer rekeningen binnenkomen dan dat de uitkering hoog is kun je je suf budgetteren. ( wat ik dan ook doe) maar het lukt die maand gewoon niet.

Volgend jaar schijn ik er behoorlijk op achteruit te gaan. Kleine 100 euro.
Dat vang ik dan met budgetteren wel weer op maar eens is de rek eruit.
Komt er dan een extra kostenpost dan is het kiezen. Eten of kostenpost.

Zeg het maar hoe ik dat anders moet doen.

Het komt sowieso nogal denigrerend over op mij deze en je vorige post.
Alsof bijstand gelijk staat aan dom.

En ja de mensen die het niet kunnen bestaan.
Weet ik. En daar zijn in mijn gemeente ook budgetterings workshops voor.
Geheel off-topic:
Zou je er niet meer mee willen doen? Er zijn mensen die er voor betaald krijgen om anderen te leren budgetteren.

Verder on topic. Ik lees jou vaker over jouw situatie. Ik vind het super knap hoe jij het doet! Mensen realiseren zich niet vanuit hun luie stoel, of gezellig volle keukentafel. Hoe het is om jaar in jaar uit in ‘armoede’ te leven. Mensen halen graag hun studententijd erbij, maar dat is een totaal andere periode. Ik heb wel eens geen eten gehad in die tijd, maar hé jong ik werd wat creatief met aardappelen en wist dat mijn leven er met een paar jaar anders uit zou komen te zien. Totaal niet te vergelijken. Een vriendin van mij werkt wel, heeft twee kinderen, door haar werk zit zij net boven de armoede grens, maar vetpot is het zeker niet, ik zie haar geworstel van dichtbij, het altijd moeten nadenken of je de grillworst bij de slager wel of niet kan betalen, het kopje koffie in de stad of thuis drinken etc. dag in dag uit, de voor de meeste mensen best vanzelfsprekende uitgaven iedere x opnieuw over na moeten denken, is echt wel zwaar. Ze is ook een x in de problemen gekomen, ik vind dat zo logisch en kan het me zo voorstellen, want natuurlijk kan ik met weinig geld toe, maar jaar in jaar uit.... dat zorgt voor veel stress en als je dan keer op keer de juiste keuzes kan blijven maken zoals jij, ik vind dat super knap.
anoniem_279179 wijzigde dit bericht op 03-12-2018 09:11
3.26% gewijzigd
Buffie schreef:
De situatie kan veranderen. Je kunt na de geboorte van je kinderen in de steek gelaten worden, ziek worden of door andere pech bezocht worden.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Tessa44- schreef:
03-12-2018 09:08
Geheel off-topic:
Zou je er niet meer mee willen doen? Er zijn mensen die er voor betaald krijgen om anderen te leren budgetteren.

Verder on topic. Ik lees jou vaker over jouw situatie. Ik vind het super knap hoe jij het doet! Mensen realiseren zich niet vanuit hun luie stoel, of gezellig volle keukentafel. Hoe het is om jaar in jaar uit in ‘armoede’ te leven. Mensen halen graag hun studententijd erbij, maar dat is een totaal andere periode. Ik heb wel eens geen eten gehad in die tijd, maar hé jong ik werd wat creatief met aardappelen en wist dat mijn leven er met een paar jaar anders uit zou komen te zien. Totaal niet te vergelijken. Een vriendin van mij werkt wel, heeft twee kinderen, door haar werk zit zij net boven de armoede grens, maar vetpot is het zeker niet, ik zie haar geworstel van dichtbij, het altijd moeten nadenken of je de grillworst bij de slager wel of niet kan betalen, het kopje koffie in de stad of thuis drinken etc. dag in dag uit, de voor de meeste mensen best vanzelfsprekende uitgaven iedere x opnieuw over na moeten denken, is echt wel zwaar. Ze is ook een x in de problemen gekomen, ik vind dat zo logisch en kan het me zo voorstellen, want natuurlijk kan ik met weinig geld toe, maar jaar in jaar uit.... dat zorgt voor veel stress en als je dan keer op keer de juiste keuzes kan blijven maken zoals jij, ik vind dat super knap.
Wat een lieve reactie!

Ik heb toen ze mij daarvoor vroegen daar serieus over nagedacht.
Veel gepraat.
Redenen waarom ik het niet gedaan heb.
Het is op vaste momenten in de week en met mijn ziektes kan ik dat niet garanderen en soms wel soms niet kunnen is niet fijn. Voor beide partijen niet.
En, het ging om mensen die al veel hulp hadden gehad maar steeds in de fout bleven gaan. Afspraken vaak niet nakomen en nogal eens verslavingsproblematiek.
Dat laatste trek ik vooral niet. Ex van mij heeft alcoholprobleem en ik heb daar een intense weerstand tegen. Ik ben dus niet de juiste persoon om deze mensen te helpen. ( wat iets anders is dan dat ze geen hulp verdienen!)
En keer op keer de fout in blijven gaan.. Daar heb ik het geduld niet voor. Dan ga ik vroeg of wat later met de vuist op tafel slaan. En gaat het vooral in mijn hoofd mijn probleem worden.

Ik heb er voor gekozen om het niet te doen.
Wat ik nu wel incidenteel doe. Voorlichting geven op scholen over depressie. Zowel hart onder de riem voor de jongeren die met een depressie worstelen als tips hoe omgeving ermee om kan gaan.
Dit op middelbare scholen en op beroepsonderwijs.
Is niet vaak, maar wel een zeer belangrijk onderwerp waar te weinig aandacht voor is.
Is zeer kleine bijdrage van mij maar wel 1 waar ik 100 % achter sta en ik hoop dat het iets goeds brengt.

Dit jaar weet ik een depressie buiten de deur te houden tot nu toe. ( dit is periode van het jaar dat het vaak begint). Een jaartje overslaan, misschien wel nog meer is echt heerlijk!

Het gaat dus best goed!
Geld.. Tja, dat is een blijvend issue en december is daarin niet mijn favoriete maand.
Is de maand dat ik het minst in de stad kom.

Nogmaals, dank voor je lieve reactie en je lijkt me een lieve vriendin voor je vriendin.
Werken en nog nauwelijks kunnen rondkomen lijkt me nog meer frustrerend!
Buffie schreef:
Vraag het aan die bijstandmoeders.
We hebben het over het algemeen goed genoeg in Nederland, je baan verliezen of kanker krijgen betekent niet automatisch dakloos worden of schulden krijgen die nooit meer afbetaald kunnen worden.

Dat geschreven hebbende vind ik een aantal zaken armoedig geregeld: jeugdzorg, ouderenzorg, duizenden kinderen die thuiszitten omdat er geen passende plek binnen het onderwijs voor ze is.

Dat is een rijk en ontwikkeld land als Nederland onwaardig, dat vind ik armoede.
Buffie schreef:
Toen ik een kind kreeg ging ik er financieel meer op vooruit dan wat dat kind kostte.
Dat ten eerste.
Ten tweede: ik denk dat een kind niet veel nodig heeft, maar daarmee kan het nog best vervelend zijn om elk dubbeltje te moeten omdraaien.
Ten derde (de tegenhanger van de eerste): mijn jongste is net 18 geworden en daarmee ben ik er per maand ruim 600 euro (toeslagen en kinderbijslag) op achteruit gegaan.
Tel daarbij op dat hij een NUGger is (Niet UitkeringsGerechtigde) en zijn onderhoud nog voor mijn rekening komt (evenals van mijn oudste) en je snapt mss dat er hier ineens toch wat problemen ontstaan.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Hetvrijewoord schreef:
03-12-2018 10:26
We hebben het over het algemeen goed genoeg in Nederland, je baan verliezen of kanker krijgen betekent niet automatisch dakloos worden of schulden krijgen die nooit meer afbetaald kunnen worden.

Dat geschreven hebbende vind ik een aantal zaken armoedig geregeld: jeugdzorg, ouderenzorg, duizenden kinderen die thuiszitten omdat er geen passende plek binnen het onderwijs voor ze is.

Dat is een rijk en ontwikkeld land als Nederland onwaardig, dat vind ik armoede.
De problemen die jij aankaart zijn ook vooral personele problemen die niet 1,2,3 opgelost kunnen worden. Te veel mensen kiezen voor nutteloze onzinberoepen en pretstudies omdat die op de een of andere manier meer geld en vooral status opleveren dan de nuttige beroepen. Onze ontwikkeling is te lang gericht geweest op groei, groei en groei. Te weinig op kwaliteit van leven.
Puritanism:
(HL Mencken)
oudebaas schreef:
03-12-2018 10:31
De problemen die jij aankaart zijn ook vooral personele problemen die niet 1,2,3 opgelost kunnen worden. Te veel mensen kiezen voor nutteloze onzinberoepen en pretstudies omdat die op de een of andere manier meer geld en vooral status opleveren dan de nuttige beroepen. Onze ontwikkeling is te lang gericht geweest op groei, groei en groei. Te weinig op kwaliteit van leven.

Het wordt er niet minder armoedig door, wat de redenen hiervoor ook mogen zijn. Bovendien is er erg veel bureaucratie en er zijn oneindig veel protocollen waardoor heel veel geld in het putje verdwijnt. Mensen die werkelijk nuttig werk zouden kunnen doen zijn tevens teveel tijd bezig met papierwerk.

Transitie jeugd- en ouderenzorg is overigens een bezuinigingsmaatregel geweest. Passend onderwijs ook.
Hetvrijewoord schreef:
03-12-2018 10:36
Het wordt er niet minder armoedig door, wat de redenen hiervoor ook mogen zijn. Bovendien is er erg veel bureaucratie en er zijn oneindig veel protocollen waardoor heel veel geld in het putje verdwijnt. Mensen die werkelijk nuttig werk zouden kunnen doen zijn tevens teveel tijd bezig met papierwerk.

Transitie jeugd- en ouderenzorg is overigens een bezuinigingsmaatregel geweest. Passend onderwijs ook.
Ook dat. De organisatie deugt niet. Ik heb geen idee of dat in andere welvaartsstaten beter is geregeld. En ja, de overheid heeft last van hetzelfde status/geld idee en bezuinigt daarom op nuttig maar statusarm werk en laat geld stromen naar onzinwerk en onzinprojecten. Hetzelfde geldt overigens voor het bedrijfsleven.
(Menigeen zal wel de communicatiemutsen en de projectmanagers kennen die eerder een last dan een lust voor de organisatie zijn)
oudebaas wijzigde dit bericht op 03-12-2018 10:42
7.36% gewijzigd
Puritanism:
(HL Mencken)
Hetvrijewoord schreef:
03-12-2018 10:26

Dat is zeker ook armoede.
Verkeerde keuzes gemaakt wat mij betreft.
Zorg, ouderenzorg en onderwijs en jeugdzorg verdienen beter.

Ik denk zelfs dat het op den duur geld gaat kosten.
Herstellen enz.
Solomio schreef:
03-12-2018 10:29
Toen ik een kind kreeg ging ik er financieel meer op vooruit dan wat dat kind kostte.
Dat ten eerste.
Ten tweede: ik denk dat een kind niet veel nodig heeft, maar daarmee kan het nog best vervelend zijn om elk dubbeltje te moeten omdraaien.
Ten derde (de tegenhanger van de eerste): mijn jongste is net 18 geworden en daarmee ben ik er per maand ruim 600 euro (toeslagen en kinderbijslag) op achteruit gegaan.
Tel daarbij op dat hij een NUGger is (Niet UitkeringsGerechtigde) en zijn onderhoud nog voor mijn rekening komt (evenals van mijn oudste) en je snapt mss dat er hier ineens toch wat problemen ontstaan.
Blijf het een absurde situatie vinden.
Straf omdat je een etiket hebt. Waar je überhaupt niet om hebt gevraagd of voor hebt gekozen.

Ik hoop dat dit gaat veranderen zsm.

En in de tussentijd dat je hulp krijgt van je omgeving.
benmamma schreef:
03-12-2018 10:41
Dat is zeker ook armoede.
Verkeerde keuzes gemaakt wat mij betreft.
Zorg, ouderenzorg en onderwijs en jeugdzorg verdienen beter.

Ik denk zelfs dat het op den duur geld gaat kosten.
Herstellen enz.

Die rekening krijgt de samenleving inderdaad over een aantal jaar gepresenteerd.
benmamma schreef:
03-12-2018 10:44
Blijf het een absurde situatie vinden.
Straf omdat je een etiket hebt. Waar je überhaupt niet om hebt gevraagd of voor hebt gekozen.

Ik hoop dat dit gaat veranderen zsm.

En in de tussentijd dat je hulp krijgt van je omgeving.
Er zijn zoveel regelingen net niet toegankelijk, of speciaal bedacht om arme mensen te benadelen (zoals die walgelijke voordeurdelerskorting) maar het is geen sexy onderwerp en het gehersenspoel over 'werken is nuttig en niet werken eigen schuld' heeft zo te lezen hier zijn werk goed gedaan.
Ik heb het eens gewaagd een topic te openen over een petitie tegen het verdienmodel aan schulden, ik werd nog net niet gevierendeeld.
Je bent gewoon vogelvrij als je schulden hebt of afhankelijk bent van een uitkering.
Natuurlijk ben je in andere landen gewoon dood of overgeleverd aan de maffia in dat geval maar dat wil niet zeggen dat hoe het hier gaat klopt.
Ja op papier ja.
Het-groepje schreef:
03-12-2018 10:53
Er zijn zoveel regelingen net niet toegankelijk, of speciaal bedacht om arme mensen te benadelen (zoals die walgelijke voordeurdelerskorting) maar het is geen sexy onderwerp en het gehersenspoel over 'werken is nuttig en niet werken eigen schuld' heeft zo te lezen hier zijn werk goed gedaan.
Ik heb het eens gewaagd een topic te openen over een petitie tegen het verdienmodel aan schulden, ik werd nog net niet gevierendeeld.
Je bent gewoon vogelvrij als je schulden hebt of afhankelijk bent van een uitkering.
Natuurlijk ben je in andere landen gewoon dood of overgeleverd aan de maffia in dat geval maar dat wil niet zeggen dat hoe het hier gaat klopt.
Ja op papier ja.
Ik ben het op zich met je eens, maar ik zie geen werkbaar alternatief. Ben je te soepel dan wordt het een bodemloze put, ben je te streng dan lever je mensen over aan de Mafia.
Puritanism:
(HL Mencken)
oudebaas schreef:
03-12-2018 10:59
Ik ben het op zich met je eens, maar ik zie geen werkbaar alternatief. Ben je te soepel dan wordt het een bodemloze put, ben je te streng dan lever je mensen over aan de Mafia.
Ik geloof helemaal niet in die bodemloze put.
Er zijn zeer bescheiden experimenten met een vorm van basisinkomen en die zijn zonder uitzondering positief. Juist als mensen een minimale bestaanszekerheid hebben krijgen ze de energie om andere dingen te proberen, creatief te worden, hun talenten te ontdekken.
Ik denk dat maar heel weinig mensen niks willen doen, maar ons huidige klimaat is niet erg stimulerend om eens een risicootje te nemen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
03-12-2018 11:05
Ik geloof helemaal niet in die bodemloze put.
Er zijn zeer bescheiden experimenten met een vorm van basisinkomen en die zijn zonder uitzondering positief. Juist als mensen een minimale bestaanszekerheid hebben krijgen ze de energie om andere dingen te proberen, creatief te worden, hun talenten te ontdekken.
Ik denk dat maar heel weinig mensen niks willen doen, maar ons huidige klimaat is niet erg stimulerend om eens een risicootje te nemen.
Subsidiestromen kunnen onbeheersbaar worden. Dat is in het verleden vaak gebleken. Een vorm van basisinkomen ben ik helemaal voor, maar dat is een ander ding.
Puritanism:
(HL Mencken)
Solomio schreef:
03-12-2018 10:29

Hoe kan dit? Wordt een kind niet automatisch wajonger als ie niet in staat is te werken?
redbulletje schreef:
03-12-2018 11:16
Hoe kan dit? Wordt een kind niet automatisch wajonger als ie niet in staat is te werken?
Dat lijkt me ook. En verder vind ik het op zich goed dat een jongere werkt of onderwijs volgt. Bijstand hoort daar niet bij.
Ook het door mij gewenste basisinkomen zou niet gelijk bij 18 jaar 100% en onvoorwaardelijk moeten zijn.
Puritanism:
(HL Mencken)
oudebaas schreef:
03-12-2018 11:26
Dat lijkt me ook. En verder vind ik het op zich goed dat een jongere werkt of onderwijs volgt. Bijstand hoort daar niet bij.
Ook het door mij gewenste basisinkomen zou niet gelijk bij 18 jaar 100% en onvoorwaardelijk moeten zijn.
In zijn algemeenheid niet nee.
Haar kinderen wonen ivm beperking ( en) niet thuis.
Maar hebben uiteraard wel verzekering, kleding, kapper, zakgeld ( hoe beperkt ook) nodig.

In het algemeen zijn er ook regelingen dat je niet automatisch maar in de bijstand kunt gaan zitten of belandt.
Tot 23 jaar zijn er beperkingen om bijstand bijna uit te sluiten.
Maar wel zijn er alternatieven. Als school en trajecten.

Dat er niks is voor mensen zoals de kinderen van Solomio is een schandalig besluit geweest.
Het is in geval van haar al eigenlijk niet te doen. Maar als zij dood gaat..
Hoe moet het dan?
Ff wat vrolijks. Of tenminste daar ga ik voor!

Ik heb een fiets gevonden op Marktplaats. Iets boven budget dus hoop dat verkoper iets zakt. Vraagprijs is nu 125.

Ik hoop dat het lukt omdat het een transportfiets is en dat is een model die zoon heel gaaf vind.

Mocht het lukken met onderhandelingen dan ga ik met een vriend de fiets morgen ophalen en ga ik mijn zoon verrassen!

De vriend heeft dezelfde lengte dus kan mooi testen of het past.

Duimen jullie mee?

Lukt het niet, geen ramp en een niet transportfiets is ook oké. Maar het zou wel tof zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven