Hebben wij het zo slecht in Nederland?

01-12-2018 15:17 3238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me echt waarom mensen protesteren in Nederland. In Frankrijk zijn de mensen aan het protesteren (wat ik overigens ook wel begrijp), maar dat is niet te vergelijken met Nederland. De sociale voorzieningen in Frankrijk zijn niet zo goed als in Nederland.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.

Wat is hier zo slecht in Nederland dan?

- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen

Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
Kukita-Del-Barrio schreef:
04-12-2018 11:51
ik bedoel natuurlijk dat er meer aanbod komt aan de zijde van bedrijven op het moment dat het voor een zwartwerken niet meer uitmaakt hoeveel hij/zij erbij verdient. dan zullen ze sneller wit werken en dus concurerren met die bedrijven.
Als er minder klanten gebruik maken van een bepaalde dienst omdat het te duur is zal dat niet motiveren om meer bedrijven in die richting op te richten. Het is veel interessanter om als wit bedrijf wat zwart bij te beunen bij particulieren.

Tandartsen zijn er niet eens genoeg terwijl dat een dienst is die je wel moet gebruiken als je een gebitsprobleem krijgt. Je ramen laten wassen of de heg laten snoeien kun je best een paar jaar overslaan als je krap zit.
Zzp’ers zijn gewoon heel duur, of het nou de loodgieter of psycholoog is, het loont gewoon niet meer om voor een bedrijf te werken.
Het gaat niet zozeer om de automatisering, maar meer dat iedereen ZZP’er aan het worden is en zelf een prijs gaat verzinnen. Dat is wat ik om mij heen zie.
ZZP-ers zijn vogelvrij, die hebben geen enkele sociale zekerheid tenzij ze een modaal netto maandsalaris kunnen investeren in allerlei verzekeringen. Tenzij je een enorm zakelijk brein hebt is het niet rendabel om voor jezelf te beginnen. De meeste mensen die hun diensten zwart aanbieden werken ook gewoon wit in loondienst bij een soortgelijke bedrijfstak.
DuchessMeganMarkle schreef:
04-12-2018 11:53
Wat denkje wat een loodgieter per uur verdiend €30 per uur.
je bedoelt zwart?
daar moeten ze vakantiegeld en voor hun pension sparen. daarnaast ook nog een potje voor het geval van ziekte. is niet veel hoor, 30 euro p/u. mijn werkgever is incl. alle overige kosten meer aan mij kwijt per uur. je ziet het niet allemaal op je loonstrook.
ik heb ooit een berekening gedaan op een site om te kijken hoeveel mijn uurtarief zou moeten zijn om op hetzelfde bedrag netto per maand uit te komen, plus pensioen, vakantiegeld en overige verzekeringen. Het bedrag lag rond de 50 euro p/u minimaal en dan heb ik een heel bescheiden inkomen.

https://www.berekenhet.nl/ondernemen/uu ... zp-er.html
Er is ook een shitload aan gedwongen zzp-ers. Momenteel schijnt het overgrote gedeelte van die groep het allemaal wel redelijk te vinden maar op het moment dat de economie weer gaat krimpen vrees ik dat we een groot zpp-drama gaan krijgen.

Maar goed, tegen die tijd zal het wel allemaal weer de schuld zijn van de PvdA.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
04-12-2018 12:02
Het gaat niet zozeer om de automatisering, maar meer dat iedereen ZZP’er aan het worden is en zelf een prijs gaat verzinnen. Dat is wat ik om mij heen zie.
Dan kijk je ofwel verkeerd, ofwel begrijp je het niet. Natuurlijk kan een ZZP-er niet zomaar zelf een prijs voor zijn werk verzinnen, dat moet wel marktconform zijn anders werk je je dood voor een schijntje of prijs je jezelf de markt uit.
Bovendien is ZZP-er helemaal niet zo lucratief als jij schijnt te denken. Je bent voor alles op jezelf aangewezen. Zaken die normaliter door je werkgever worden betaald en geregeld, collectiviteitsregelingen, verzekeringen, de Belastingdienst die voortdurend in je nek hijgt, allemaal voor jezelf. Wil je daar enigszins aan verdienen, dan moet je inderdaad wel een bepaald uurloon binnenharken.
04-12-2018 12:06
je bedoelt zwart?
daar moeten ze vakantiegeld en voor hun pension sparen. daarnaast ook nog een potje voor het geval van ziekte. is niet veel hoor, 30 euro p/u. mijn werkgever is incl. alle overige kosten meer aan mij kwijt per uur. je ziet het niet allemaal op je loonstrook.
ik heb ooit een berekening gedaan op een site om te kijken hoeveel mijn uurtarief zou moeten zijn om op hetzelfde bedrag netto per maand uit te komen, plus pensioen, vakantiegeld en overige verzekeringen. Het bedrag lag rond de 50 euro p/u minimaal en dan heb ik een heel bescheiden inkomen.

Ik denk dat er meer bedoelt wordt de mensen die in het wit werken en zwart bijverdienen zoals in veel beroepen zoals stratenmaker, schilders, kappers, loodgieters enz.
04-12-2018 12:02

Ik ken meerdere mensen die noodgedwongen als ZZP'er zijn gaan werken omdat ze tijdens de crisis hun baan kwijtraakten, niet omdat ze dat nu perse zo graag wilden. Nu ze eindelijk een beetje de wind meekrijgen, gun ik ze dat. Neemt niet weg dat het een onzekere basis blijft om op te werken.
04-12-2018 12:06
je bedoelt zwart?

Ach, ik houd mijn eigen uurloon en reisbureau heel bewust “stevig geprijsd” (minimaal €180 excl btw en minimaal een dagdeel) omdat bedrijven dan een bewuste keuze maken mij in de huren. Voor “duppie op de eerste rang willen zitten” zoeken ze maar een ander slachtoffer. Als bedrijven met mijn uurloon in hun achterhoofd met mij aan tafel willen komen, weet ik dat het serieuze bedrijven zijn en komen wij vaak een percentage of fixed fee overeen.

Vanmorgen een zzp-er opdracht gegeven om onze serre af te bouwen. Hij vroeg wit €30 en dat heb ik dus geweigerd. Maandag begint hij en hij krijgt een marktconform salaris. Ik wil kwaliteit en wil daar ook voor betalen. Welk uurloon het gaat worden? Geen idee, hij gaat rekenen en vergelijken en ik weet dat wij top werk krijgen afgeleverd! Dat deze meneer volschoot maakte het voor mij enkel wat lastiger. Ik ga hem na onze verbouwing helpen een normaal uurloon te “leren vragen”. Dus hij vroeg veel te weinig, zijn gereedschappen etc moet hij toch ook kopen? Zijn busje idem. Leegloopuren zal hij net als ik ook hebben en die zijn ook niet voor niks.

Mensen uit de buurt die hem eerder ingehuurd hadden bedongen zelfs nog €5 korting. Dikke Saab en Tesla onder de kont. Ik ben in staat om eens bij deze provocateurs aan te bellen, als ik zoiets hoor en ze ook de achtergronden van deze man kennen word ik verschrikkelijk boos.

Trouwens vroeger toen ik loonslaaf was rekenden we “inleen” uurloon om door factor 100 over uurloon te zetten. We toetsten zo of de inlener ongeveer op salaris vaste medewerker zou zitten.

(Rekenvoorbeeld:
Werkgeversniveau op basis van jouw €50 (incl vakantiegeld in mijn voorbeeld) geeft maandloon €5000 inclusief ca 30% werkgeverslasten.
Jouw bruto salaris, incl 8% vakantiegeld, als je in loondienst zou zijn ca €3850)

Dus meer ZZP-ers is niet erg mits men maar eerlijk zal blijven. Ik snap de bond heel goed, ondanks dat ik niets verder van hun soms achterhaalde methodes wil weten. De zwakkere mensen die noodgedwongen als zzp aan de bak moeten hebben vanaf hun start een achterstand.
Katten manipuleren vrouwen.......ik wist het ik wist het......
https://www.npostart.nl/vpro-tegenlicht ... ON_1284430

Ik ben geen econoom, dus in die zin kan ik er geen oordeel over hebben, maar ik vond dit in ieder geval wel een interessant programma.
oudebaas schreef:
04-12-2018 11:41
Robotisering moet je niet als doemscenario zien maar als een nastrevenswaardige ontwikkeling. De mens wordt bevrijd van arbeid en kan echt aan ontplooiing gaan doen.
Oei, echte ontplooing. Nu komen we ergens.

Wat moet ik me hierbij voorstellen? De meeste mensen weten van gekkigheid niet wat ze moeten doen als ze onverwacht een week vrij zijn..
Wat een leerzaam topic is dit geworden zeg. Wie doet een linkje via twitter naar Dijkhoff?
04-12-2018 14:10
Wat een leerzaam topic is dit geworden zeg. Wie doet een linkje via twitter naar Dijkhoff?
want???
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
04-12-2018 14:10

Twitter? Wat is dat? :jump: Wat zou jij hem bij willen brengen?
Katten manipuleren vrouwen.......ik wist het ik wist het......
Koffiekop1 schreef:
01-12-2018 15:32
Je vindt de voedselbank een teken dat het goed gaat?

Vroeger was er geen voedselbank hoor. 20 jaar geleden nog niet. Dat was niet nodig.

De afgelopen 20 jaar zijn bejaardentehuizen weg bezuinigd (gevolg: eenzame ouderen die huizen bezet houden), er zijn wachtlijsten in de zorg gekomen, de ggz is zo bezuinigd dat er inmiddels noodkreten zijn vanuit politie en gemeenten over ‘verwarde’ mensen op straat, studiefinaciering is afgeschaft, collegegeld verdubbeld, starters kunnen geen huizen krijgen, sociale huur heeft wachtlijsten die bizar ver opgelopen zijn de afgelopen 20 jaar.

Natuurlijk zijn we relatief niet arm en ga je hier niet dood van de honger maar ons sociale stelsel is wel ontzettend uitgehold de laatste 20 jaar (bedankt VVD). ,
Eens.
Zo goed gaat het hier niet...

Werk zelf in de zorg en zie regematig heel schrijnende verpieterde ouderen.
Cliënten worden te laat geholpen als ze zichzelf inmiddels al vervuild hebben of nog niks hebben gegeten...

Kom ook in achterstandswijken en zie daar het ene schimmel na het andere verotte huis waar de woningbouw verenigingen niks aan doen.

Als je het met een krap budget moet doen valt er soms niet veel te lachen.
Gezonde voeding kopen lukt ook vaak niet.

Mijn ouders hebben altijd keihard gewerkt en zitten met een kleiner inkomen dan vooraf afgesproken.
Beide tegen de 70 en weer aan het werk.
Mijn vader met HBO niveau bezorgt nu post.
Vind het erg te zien dat ze niet kunnen genieten van al het harde werk wat ze hebben verricht.
anoniem_290325 wijzigde dit bericht op 04-12-2018 14:24
10.13% gewijzigd
Donna1971 schreef:
04-12-2018 14:15
Eens.
Zo goed gaat het hier niet...

Werk zelf in de zorg en zie regematig heel schrijnende verpieterde ouderen.
Cliënten worden te laat geholpen als ze zichzelf inmiddels al vervuild hebben of nog niks hebben gegeten...

Kom ook in achterstandswijken en zie daar het ene schimmel na het andere verotte huis waar de woningbouw verenigingen niks aan doen.

Als je het met een krap budget moet doen valt er soms niet veel te lachen.
Gezonde voeding kopen lukt ook vaak niet.

Mijn ouders hebben altijd keihard gewerkt en zitten met een kleiner inkomen dan vooraf afgesproken.
Beide tegen de 70 en weer aan het werk.
En komend jaar wordt het er niet beter op:
https://www.rtlz.nl/life/personal-finan ... osten-2019

Volgens de site is een gezin met een kind gemiddeld bijna 700 euro duurder uit dan vorig jaar. Een alleenstaande iets meer dan 450 euro.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
julius schreef:
04-12-2018 14:04
Oei, echte ontplooing. Nu komen we ergens.

Wat moet ik me hierbij voorstellen? De meeste mensen weten van gekkigheid niet wat ze moeten doen als ze onverwacht een week vrij zijn..

Maar zou dat niet komen omdat ze dat simpelweg niet (meer) gewend zijn? Misschien gaan mensen wel weer simpelweg meer dingen doen in en om hun huis, zoals bijvoorbeeld een moestuin aanleggen (of nemen ze een volkstuin in geval ze op een flat wonen). Van die dingen die vroeger heel gewoon waren maar waar nu bijna niemand meer tijd of puf voor heeft. En die je ook niet even oppakt als je toevallig een weekje vrij bent.
Het-groepje schreef:
01-12-2018 15:27
Niet iedereen.
Als ik al lees hoeveel kinderen er in armoede opgroeien en ook van dichtbij de gevolgen daarvan zie..
We mogen wel wat meer investeren in de jeugd en het onderwijs bijvoorbeeld en ik vind de signalen uit de GGZ en de jeugdzorg ook zorgelijk.
Ik vind daarnaast dat de politici er weinig aan doen om de beeldvorming van arme mensen beter naar voren te laten komen, onze MP is hierin een vreselijk voorbeeld.
Hierdoor ontstaat een tweedeling en laten we teveel mensen als maatschappij barsten en verwijten we die mensen ook nog.
Helemaal mee eens.
Ikigai schreef:
01-12-2018 15:24
Klopt. Ik ben zelf heel blij dat ik in Nederland woon. Alles is hier zo goed geregeld. Armoede kennen we hier niet. Goede en betaalbare gezondheidszorg (als je het vergelijkt met andere landen). Prima onderwijs voor iedereen toegankelijk. Een sociaal vangnet waar ze in de meeste andere landen in de wereld jaloers op zijn. De mogelijkheid om parttime te werken. Goede en betaalbare kinderopvang.

Ik snap echt niet waar sommige mensen zo over zeuren. We hebben het zo goed, maar de mensen weten niet anders meer en waarderen het daardoor niet voldoende. Dat vind ik wel triest.
Dus zolang je mensen niet uit vuilnisbakken ziet eten en onder bruggen ziet slapen, gaat het goed vind je?

Armoede is niet maar zo zwart wit cliché en zo zichtbaar als je denkt.

Spreek je wel eens mensen die in armoede leven of kom je er thuis?

Vind het al erg genoeg dat mijn ouders na hun pensioen nog werken omdat ze over minder geld beschikken dan vooraf afgesproken destijds.

Dan nog niet te spreken over mensen die echt niks kunnen kopen en soms leven in krotten van de woningbouw verenigingen waar niks aan achterstallig onderhoud wordt gedaan.
Lekker je kindje in de schimmel laten opgroeien zonder gezonde voeding etc.

Zie het allemaal in mijn werk in de zorg.
Al deze schrijnende voorbeelden, komt dat nu omdat bijstand en toelages te weinig is?
Of komt dat omdat mensen verkeerde keuzes maken?
Ik heb dus geen idee.
koko67 schreef:
04-12-2018 14:54
Al deze schrijnende voorbeelden, komt dat nu omdat bijstand en toelages te weinig is?
Ik heb dus geen idee.
Dat komt omdat het leven te duur is geworden voor mensen met minimum loon en bijstandsgerechtigden.
koko67 schreef:
04-12-2018 14:54
Ik heb dus geen idee.
Ik denk dat het ook een misverstand is dat mensen in armoede allemaal in de bijstand of schuldsanering zitten.
Ook steeds meer werkenden en vooral zzp-ers kennen armoede.

https://www.ad.nl/politiek/armoede-onde ... ~a4c5ee11/

Een groeiende groep Nederlanders met een baan verdient te weinig om rond te kunnen komen. Sinds het begin van deze eeuw is het aantal zogeheten werkende armen met 60 procent toegenomen.
Belangrijkste oorzaak is dat lonen relatief weinig zijn gestegen. Daarnaast verslechterde de positie van zelfstandigen, die hun winsten zagen dalen, terwijl er tegelijkertijd juist veel zzp’ers bijkwamen.

Dat concludeert het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) in een omvangrijke studie die vandaag verschijnt. Kwamen in 2001 nog 210.000 Nederlanders niet rond van hun salaris, in 2014 lag dat aantal op 320.000. Daarvan werkten er 175.000 in loondienst en 145.000 als zelfstandige.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Precies. Levensmiddelen stijgen behoorlijk in prijs en dat vind ik geen goede ontwikkeling.

DDM, ik zou niet al te jaloers zijn op zzp’ers. Ik ben er noodgedwongen een en had het graag anders gezien. Mijn uurtarief mag misschien hoog lijken, maar onder d streep blijft er per uur weinig over van die €50.
Bobby-Pin schreef:
04-12-2018 14:58
Dat komt omdat het leven te duur is geworden voor mensen met minimum loon en bijstandsgerechtigden.
Dat weet ik nog niet zo goed. Een bijstandsuitkering hoort tijdelijk te zijn, een laatste vangnet. dus dat je daar niet alles van kan betalen wat je wilt is niet zo gek. het minimumloon idem ditto. ik ken niemand die 5+ jaar het minimumloon verdient. dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn, maar het systeem is nu eenmaal niet gebouwd om mensen een goed leven te geven van het minimumloon of bijstand. er zal altijd een klein groepje zijn die pech heeft.
welk systeem je dan ook hebt, armoede is in zijn geheel niet uit te roeien. Nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven