Hebben wij het zo slecht in Nederland?

01-12-2018 15:17 3238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me echt waarom mensen protesteren in Nederland. In Frankrijk zijn de mensen aan het protesteren (wat ik overigens ook wel begrijp), maar dat is niet te vergelijken met Nederland. De sociale voorzieningen in Frankrijk zijn niet zo goed als in Nederland.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.

Wat is hier zo slecht in Nederland dan?

- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen

Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
*Toos* schreef:
04-12-2018 15:01
Precies. Levensmiddelen stijgen behoorlijk in prijs en dat vind ik geen goede ontwikkeling.

DDM, ik zou niet al te jaloers zijn op zzp’ers. Ik ben er noodgedwongen een en had het graag anders gezien. Mijn uurtarief mag misschien hoog lijken, maar onder d streep blijft er per uur weinig over van die €50.
Die levensmiddelenprijzen zullen verder stijgen. Dat heeft te maken met vraag en aanbod. De laatste jaren groeit de mensheid sneller dan de output van de landbouw. Tel daarbij op het grotere beslag op landbouwgrond voor bewoning, verbouw van brandstoffen en de teelt van veevoer voor de miljarden runderen en varkens.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
julius schreef:
04-12-2018 14:04
Oei, echte ontplooing. Nu komen we ergens.

Wat moet ik me hierbij voorstellen? De meeste mensen weten van gekkigheid niet wat ze moeten doen als ze onverwacht een week vrij zijn..
En daarom denk ik dat mensen dus heus wel blijven werken, ook als er een basisinkomen zou zijn.
Maar het kan dan wel wat minder, of wat creatiever, of.... of....
En mss, als die enorme ratrace verdwijnt, dat mensen ineens weer energie en tijd krijgen om zichzelf te gaan ontplooien.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Kukita-Del-Barrio schreef:
04-12-2018 15:05
Dat weet ik nog niet zo goed. Een bijstandsuitkering hoort tijdelijk te zijn, een laatste vangnet. dus dat je daar niet alles van kan betalen wat je wilt is niet zo gek.
Niet kunnen kopen wat je wilt hoort natuurlijk niet bij de schrijnende gevallen maar de groep die niet meer normaal kan rondkomen nadat de vaste lasten ervan af zijn getrokken groeit, of die over de kop gaan na het betalen van eigen risico. Voor mensen die in de armoedeval komen door vanuit een uitkeringsituatie naar vast loon gaan en zo minder toeslagen krijgen is het ook bijna niet meer te doen maar dat is al heel lang zo.
Solomio schreef:
04-12-2018 15:34
En daarom denk ik dat mensen dus heus wel blijven werken, ook als er een basisinkomen zou zijn.
En mss, als die enorme ratrace verdwijnt, dat mensen ineens weer energie en tijd krijgen om zichzelf te gaan ontplooien.
Als we maar nooit de kant van Japan opgaan met hun 'karoshi'
koko67 schreef:
04-12-2018 14:54
Al deze schrijnende voorbeelden, komt dat nu omdat bijstand en toelages te weinig is?
Of komt dat omdat mensen verkeerde keuzes maken?
Ik heb dus geen idee.
Het zal niet of/of, maar en/en zijn.
Er zullen mensen zijn die verkeerde keuzes maken, de uitkeringen zijn laag, dus één verkeerde keuze kun je je niet permitteren.
Maar je kunt ook pech hebben.
Meestal zal het een combinatie zijn.

David Dunning
Solomio schreef:
04-12-2018 15:34
Maar die ratrace blijft en wordt wellicht juist erger, want niemand kan rondkomen van 1000 euro netto tenzij je met tig man in 'n huis gaat wonen en alle kosten deelt. En als arbeidsongeschikte ben je dan helemaal aan de goden overgeleverd als alles met rasse schreden duurder wordt maar je uitkering een pak lager uitvalt.
redbulletje schreef:
04-12-2018 15:51
Maar die ratrace blijft en wordt wellicht juist erger, want niemand kan rondkomen van 1000 euro netto tenzij je met tig man in 'n huis gaat wonen en alle kosten deelt. En als arbeidsongeschikte ben je dan helemaal aan de goden overgeleverd als alles met rasse schreden duurder wordt maar je uitkering een pak lager uitvalt.
Dit is dus waarom dit soort discussies zo lastig zijn: niemand weet precies hoe het er dan uit gaat zien.
Ik ga ervan uit dat het basisinkomen in principe genoeg is om van rond te komen, anders heeft het weinig zin.
Of je hebt maar een klein baantje erbij nodig, weet ik het.
En dan hebben mensen dus ook heus nog de keus om 40 uur per week (of meer wat mij betreft) te gaan werken, zodat ze meer te besteden hebben.
Of ze gaan iets minder werken, of.... of.... of....
De hele maatschappij zal er dan heel anders uit gaan zien, daarom is het zo lastig om erover de fantaseren, want dan lukt het bijna niemand om de huidige maatschappij helemaal uit z'n hoofd te krijgen.

David Dunning
Solomio schreef:
04-12-2018 15:55
Dit is dus waarom dit soort discussies zo lastig zijn: niemand weet precies hoe het er dan uit gaat zien.
Ik ga ervan uit dat het basisinkomen in principe genoeg is om van rond te komen, anders heeft het weinig zin.
Of je hebt maar een klein baantje erbij nodig, weet ik het.
En dan hebben mensen dus ook heus nog de keus om 40 uur per week (of meer wat mij betreft) te gaan werken, zodat ze meer te besteden hebben.
Of ze gaan iets minder werken, of.... of.... of....
De hele maatschappij zal er dan heel anders uit gaan zien, daarom is het zo lastig om erover de fantaseren, want dan lukt het bijna niemand om de huidige maatschappij helemaal uit z'n hoofd te krijgen.
Als er minder mensen fulltime werken zal ook ander werk verdwijnen omdat er minder vraag naar is. Denk aan kinderopvang omdat ouders zelf op hun kinderen kunnen passen. Of denk aan maaltijdbezorgers omdat we weer zelf gaan komen. De hondenuitlaatservice hebben we ook al niet meer nodig. En wellicht zijn er minder mensen met stress, we hoeven minder vaak met de auto of het OV. Het Basisinkomen zou een prima basis zijn voor een gecontroleerde krimp en een duurzamere economie. . Al met al hebben we ook minder geld nodig dan.
Puritanism:
(HL Mencken)
oudebaas schreef:
04-12-2018 16:12
Als er minder mensen fulltime werken zal ook ander werk verdwijnen omdat er minder vraag naar is. Denk aan kinderopvang omdat ouders zelf op hun kinderen kunnen passen. Of denk aan maaltijdbezorgers omdat we weer zelf gaan komen. De hondenuitlaatservice hebben we ook al niet meer nodig. En wellicht zijn er minder mensen met stress, we hoeven minder vaak met de auto of het OV. Het Basisinkomen zou een prima basis zijn voor een gecontroleerde krimp en een duurzamere economie. . Al met al hebben we ook minder geld nodig dan.
Maar de yoga-studio's en mindfulness-centra zullen niet aan te slepen zijn.

David Dunning
Solomio schreef:
04-12-2018 16:32
Maar de yoga-studio's en mindfulness-centra zullen niet aan te slepen zijn.
Dat zou kunnen. Of juist niet omdat mensen minder gespannen zijn en sneller rust in zichzelf vinden.
Puritanism:
(HL Mencken)
oudebaas schreef:
04-12-2018 17:23
Dat zou kunnen. Of juist niet omdat mensen minder gespannen zijn en sneller rust in zichzelf vinden.
Kan ook.
Of....
Of....
Of....

David Dunning
Ik zie net als oude baas vooral voordelen van een basisinkomen. Wat moet het heerlijk zijn als alle bull shit banen en tegenwerkende ambtenaren verdwijnen en mensen zich louter met ontspannen en echte banen bezig houden.
rosanna08 schreef:
04-12-2018 14:11
want???
Ik Twitter niet maar ik zou wel eens met hem in gesprek willen.
Ff min of meer off topic..

Heb een mooie fiets gevonden voor zoon. Hij is superblij.
Het was een uitgave maar wel super om hem zo blij te zien.

Was 85 euro. Hoop wat terug te verdienen met zijn oude fiets.

Komt vast goed!
oudebaas schreef:
04-12-2018 15:05
Die levensmiddelenprijzen zullen verder stijgen. Dat heeft te maken met vraag en aanbod. De laatste jaren groeit de mensheid sneller dan de output van de landbouw. Tel daarbij op het grotere beslag op landbouwgrond voor bewoning, verbouw van brandstoffen en de teelt van veevoer voor de miljarden runderen en varkens.
Dit, plus het feit dat de btw per 1 januari wordt verhoogd. Want voedsel is nog te goedkoop, kennelijk.

Overigens is Nederland de grootste voedselproducent van Europa. Heel ver hoeven die vrachtwagens dus niet te rijden.
En toch eten we aardbeien uit Spanje. Als ze ooit een experiment met het basisinkomen doen en je kan je opgeven doe ik dat. Ben zelf niet zo iemand die niet weet wat ze met haar vrije tijd aan moet. Nee hoor, brede interesses hier en eindelijk weer tijd voor vrijwilligerswerk. Laat maar komen..

Overigens, bijna iedereen heeft het nu telkens over armoede en bijstand etc.. Maar er is ook gewoon een groep werkende armen die groeit. En een deel wat daar net boven zit maar alleen van een modaal salaris kan dromen. Er zijn steeds meer alleenstaanden waarbij het ook moeilijker wordtom alles zelf op te hoesten bij gebrek aan betaalbare woningen en stijgende lasten.

En dat is echt wel een probleem. Heel Frankrijk wordt in de fik gestoken om op het eerste gezicht benzine, maar uiteindelijk om iets wat veel dieper gaat.

Nederland is vrij mak wat dat betreft, maar als je niet oppast wordt je op een dag wakker waarbij je door moet tot in het graf, de zorg niet meer te betalen is zoals in de VS en het onderwijs is gesloopt en daarmee de kenniseconomie waar Nederland zo van afhankelijk is. Er is een reden dat de westerse samenleving een ruk naar rechts heeft gemaakt de afgelopen 20 jaar. Een stabiele samenleving heeft een breed draagvlak nodig. Dat is de middenklasse en die is aan het verdwijnen. Mensen kunnen het steeds moeilijker rooien en dat zorgt voor ontevredenheid. Ze komen niet meer mee. Sociaal, psychisch en economisch niet.

Armoede is niet alleen een dak boven je hoofd en te eten maar ook aansluiting missen bij je omgeving en vereenzaming en doelloosheid hierdoor.
koko67 schreef:
Al deze schrijnende voorbeelden, komt dat nu omdat bijstand en toelages te weinig is?
Ik heb dus geen idee.
Ik ben een hoogopgeleide vrouw die ziek werd en daardoor afgekeurd. Ik had, toen ik nog werkte een goed betaalde baan, prachtige koopwoning en 2 auto's voor de deur. Nadat ik mijn relatie heb verbroken en ik werd afgekeurd, kon ik alleen nog terecht in een sociale huurwoning. Die (sociale) huur is zo vreselijk hoog, mijn autootje wil ik niet kwijt omdat ik dan helemaal nergens meer kom en heb behoorlijke zorgkosten, niks geen verkeerde keuzes dus, maar gewoon dikke pech.
Gisselle schreef:
04-12-2018 20:32
Ik ben een hoogopgeleide vrouw die ziek werd en daardoor afgekeurd. Ik had, toen ik nog werkte een goed betaalde baan, prachtige koopwoning en 2 auto's voor de deur. Nadat ik mijn relatie heb verbroken en ik werd afgekeurd, kon ik alleen nog terecht in een sociale huurwoning. Die (sociale) huur is zo vreselijk hoog, mijn autootje wil ik niet kwijt omdat ik dan helemaal nergens meer kom en heb behoorlijke zorgkosten, niks geen verkeerde keuzes dus, maar gewoon dikke pech.
Dit.
Het kan iedereen overkomen.
Gisselle schreef:
Pech inderdaad. Maar verwacht je dat je door een basisinkomen beter uit bent, in de wetenschap dat alle subsidies die je nu nog krijgt dan worden afgeschaft?

Verwacht je nu trouwens van de overheid dat ze jouw welvaart op hetzelfde niveau zouden houden als voordat je je relatie verbrak en ziek werd?
Gisselle schreef:
maar als jij een goedbetaalde baan had krijg je toch ook een redelijk hoge wia ofzo?
koko67 schreef:
Ik heb dus geen idee.

Het probleem is dat één verkeerde keuze al grote gevolgen kan hebben. Het systeem is zo ingericht dat een overzichtelijke schuld binnen korte tijd kan uitgroeien tot een mega-probleem. Een niet betaalde boete kan dat gevolg al hebben. Als je dan al in een situatie zat waarin je ieder dubbeltje moest omdraaien, dan val je over het randje en stapelen de problemen zich op, omdat mensen dan gaan proberen om het ene gat te vullen met het andere.
benmamma schreef:
04-12-2018 18:25

Komt vast goed!

Fijn dat het gelukt is! :)
benmamma schreef:
04-12-2018 18:25

Komt vast goed!
Super! Wat fijn voor jullie.
rozamunda schreef:
04-12-2018 22:57
maar als jij een goedbetaalde baan had krijg je toch ook een redelijk hoge wia ofzo?
Lijkt mij ook. De wia wordt berekend op basis van je salaris. Daar zit wel een maximum aan, maar dat is echt niet zo weinig dat je opeens heel erg weinig geld krijgt.
-Esmeralda- schreef:
05-12-2018 09:53
Lijkt mij ook. De wia wordt berekend op basis van je salaris. Daar zit wel een maximum aan, maar dat is echt niet zo weinig dat je opeens heel erg weinig geld krijgt.

Het kan ook zijn dat je gewoon goedgekeurd wordt. Ik heb dat zelf gehad met (gelukkig tijdelijke) arbeidsongeschiktheid. Volgens de keuringsarts waren er bepaalde werkzaamheden die ik nog wel kon doen. De arbeidsdeskundige zei toen uit zichzelf dat ik was goedgekeurd voor werk dat niet bestond. Maar ja, je doet er niets aan...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven