Werk & Studie alle pijlers

Alweer afgewezen!

04-12-2018 20:22 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sh* t. Alweer afgewezen op de brief. Ik begin een klein beetje de hoop te verliezen.
Situatie: gemeenteambtenaar: al enige jaren in het einde van de schaal en hierom geen verhoging meer. Een smak aan werkervaring en een goede algemene opleiding (VWO-B en OU certficaten op een beta gebied ). Brief en CV in orde volgens de nieuwe regels.
Is het nu echt niet weggelegd voor mij om een beetje een hoger platform te bereiken?? Sorry, misschien een zeiktopic, maar even van mij afschrijven dat ik hier van baal.
Ik ga verder, maar allemachtig, wat is dit vervelend.
rubella wijzigde dit bericht op 04-12-2018 20:32
0.18% gewijzigd
cubicle schreef:
05-12-2018 08:22
Mijn ervaring is bovendien dat gemeenteambtenaren vaak promoveren naar een niveau dat net boven hun kunnen ligt. Vanuit daar groeien ze door naar de top van hun schaal, maar komen daar niet meer weg.
Dat is in ieder geval wel de perceptie in het bedrijfsleven.
cubicle schreef:
Mijn ervaring is bovendien dat gemeenteambtenaren vaak promoveren naar een niveau dat net boven hun kunnen ligt. Vanuit daar groeien ze door naar de top van hun schaal, maar komen daar niet meer weg. Buiten de gemeente vinden ze geen baan op dat niveau of voor dat salaris en binnen de gemeente zijn ze ook niet goed genoeg om naar een functie in een nog hogere schaal door te groeien.
The Peter principle.
Nitflex schreef:
05-12-2018 10:01
Meestal staat er dan ook geen telefoonnummer meer bij. Maar misschien is het anders in mijn sector.
Het staat er in mijn sector meestal wel.
Gemeente is wel heel algemeen om iets te kunnen zeggen. Op de ene afdeling van een gemeente zijn diploma's niet zo relevant, en op een andere wel. Ook is in het ene veld natuurlijk meer vraag dan in het andere.
cubicle schreef:
Ik sluit me aan bij de posters hierboven: VWO met wat OU-certificaten is over het algemeen niet genoeg als je solliciteert voor een HBO-vacature. Daarbij vind ik het niveau van vakken aan de OU niet bijster hoog.

Mijn ervaring is bovendien dat gemeenteambtenaren vaak promoveren naar een niveau dat net boven hun kunnen ligt. Vanuit daar groeien ze door naar de top van hun schaal, maar komen daar niet meer weg. Buiten de gemeente vinden ze geen baan op dat niveau of voor dat salaris en binnen de gemeente zijn ze ook niet goed genoeg om naar een functie in een nog hogere schaal door te groeien.

Mijn advies is om op een iets lagere functie buiten de gemeente te solliciteren en het lagere salaris voor lief te nemen. Het is dan wel belangrijk om op een functie met genoeg groeimogelijkheden te solliciteren.
Mijna advies zou juist zijn om te gaan bijscholen.
Kashri schreef:
05-12-2018 12:04
Mijna advies zou juist zijn om te gaan bijscholen.
Dat hangt er vanaf hoe snel TO een andere baan wil. Bijscholen en vooral een diploma halen is sowieso een goed idee.
Nitflex schreef:
05-12-2018 10:04
Dat is in ieder geval wel de perceptie in het bedrijfsleven.
Het is ook iets wat ik helaas zelf ervaren heb in mijn verleden als gemeenteambtenaar.
Even een aanvulling: het is een VWO diploma met alle exacte vakken en via het volwassenenonderwijs gehaald. Dus moeilijk vakkenpakket in minder tijd.
Ik wilde dit diploma halen voor een universitaire studie, maar ik ben toen uitgeloot.
Dan is de enige mogelijkheid werken, aangezien ik al te lang bezig was. Nu zit ik aan de verkeerde kant van de vijftig en zou de laatste jaren van mijn werkzame leven nog een leukere functie willen hebben.
Omscholen is niet echt een optie, want het moment dat ik het diploma in ontvangst neem kan ik gelijk de ABP brief voor mijn pensioen meenemen :rofl: .
Ik zoek het in vacatures met zachte eisen, dus niveau, affiniteit zijn termen die in de vacaturetekst gebruikt worden.
Bijscholen is wel een optie, maar hier heb ik nog binnen de organisatie
" snuffeldagen" (wat een uitdrukking :facepalm: )
rubella wijzigde dit bericht op 05-12-2018 18:41
Reden: slordigheidje
0.65% gewijzigd
Rubella schreef:
05-12-2018 18:40
Even een aanvulling: het is een VWO diploma met alle exacte vakken en via het volwassenenonderwijs gehaald. Dus moeilijk vakkenpakket in minder tijd.

Ik begrijp dat dit super zuur gaat klinken, maar VWO is VWO. Een werkgever heeft niet persé iets aan waarom/hoe/wat als ze uit meerdere mensen kunnen kiezen. Hartstikke knap en goed dat je dat ooit gehaald hebt, maar het is geen pre op de arbeidsmarkt.

Rubella schreef:
Ik wilde dit diploma halen voor een universitaire studie, maar ik ben toen uitgeloot.
Dan is de enige mogelijkheid werken, aangezien ik al te lang bezig was. Nu zit ik aan de verkeerde kant van de vijftig en zou de laatste jaren van mijn werkzame leven nog een leukere functie willen hebben.
Omscholen is niet echt een optie, want het moment dat ik het diploma in ontvangst neem kan ik gelijk de ABP brief voor mijn pensioen meenemen :rofl: .

Je moet tot 67 toch? Dan ben je dus (ruim) boven de 60? Dat is nogal cruciale informatie die uit je OP ontbreekt.

Rubella schreef:
Ik zoek het in vacatures met zachte eisen, dus niveau, affiniteit zijn termen die in de vacaturetekst gebruikt worden.

Staan die niet in elke vacaturetekst? Daar horen vaak toch ook harde eisen naast? Waar solliciteer je zo al op?

Rubella schreef:

Nogmaals mijn vraag; heb je de laatste jaren je vrij te besteden opleidingsbudget elk jaar gebruikt voor relevante cursussen etc?
Rubella schreef:
Een VWO diploma blijft een VWO diploma. Jouw diploma is niet meer waard dan het VWO diploma van een ander. Je hebt vast kwaliteiten, maar het werkt helaas tegen je dat je 'alleen' dat VWO diploma hebt en daarbij niet de jongste bent. En ik ben bang dat je iets wilt dat niet mogelijk is. Ik vrees dat je met jouw achtergrond en je leeftijd al blij moet zijn met een baan.
Kan het ook het totale plaatje zijn dat ze afschrikt?

Iemand die én fin de carrière is én dan ook nog es nauwelijks diploma's heeft.

Je bent 55+, hebt waarschijnlijk tonnen extra vakantie door je leeftijd en ervaring.
En dan nog es een VWO-diploma dat waarschijnlijk 30 jaar oud is en geen enkel HBO- of WO-diploma.

Ik ken echt héél weinig bedrijven die je dan nog echt een kans "op hoogte" willen geven.
Voor jou 10 anderen die wel minimum een HBO-diploma hebben.
En die niet stilaan uitbollen.

Het is wat het is en ik zou vooral genieten van wat je door de jaren heen hebt verworven daar waar je zit. Zeker als je daar niet persé weg moet.

(Ik klink waarschijnlijk negatiever dan ik het bedoel.)
Hoe vervelend het ook is, leeftijd zal ook een factor zijn in dezen. Dat plus een beperkte opleiding. Mogelijk zit je ook in een omgeving waar banen wat minder aanwezig zijn. Ook al school je je bij in je eigen veld, dan nog heb je grote kans dat dit je weinig oplevert. Ik denk eerlijk gezegd dat je breder moet gaan kijken en dan nog zal het niet altijd makkelijk zijn om iets te vinden.
Ik ben bang dat dit inderdaad zo wordt gezien. Het is knap dat je op latere leeftijd je VWO hebt gehaald, maar het is slechts een vooropleiding die bovendien ook veel mensen hebben. Eerlijk gezegd komt mijn vwo-diploma bij sollicitaties nooit aan bod. Bij formele opleidingenverificaties in een screening nemen ze ‘m niet eens mee. Het is een “given”; veel andere kandidaten hebben ook vwo, het is niet iets bijzonders.

Dat je het op eigen kracht gehaald hebt is mooi, maar dat zou dan gaan om je potentieel. Ook dat is minder van belang op latere leeftijd. Het gaat dan niet meer om potentie, maar om gewoon om wat je concreet gedaan hebt en welke kennis je hebt. Je gaat geen traineeship doen.

Ik zou mijn opleiding minder belichten en me meer op mijn behaalde resultaten in mijn baan richten.

Ik zou me wel proberen gericht bij te scholen. PRINCE2, Six sigma green belt, een MBA, ik roep maar wat. Dat duurt geen 10 jaar. Succes! We moeten allemaal nog lang werken, dus het is nooit te laat.
Mijn vwo-diploma staat niet eens bij Duo geregistreerd. Er is bij sollicitaties ook nog nooit naar gevraagd. Best zonde want ik had een mooie 7,5 gemiddeld :-) Wel het pretpakket, dat dan weer wel. Hoewel mijn dochter achten haalt voor de exacte vakken omdat je daar niets voor hoeft te doen, en vijven voor de talen.
De verkeerde kant van de 50 is toch net 50+? Met 48 zit je aan de goede kant van de 50.
Een collega van mij is afgestudeerd ruim na zijn 50e. Ook nog promotie gemaakt. In ambtenarenland is veel mogelijk.
MinkeDeWit schreef:
05-12-2018 19:30
Mijn vwo-diploma staat niet eens bij Duo geregistreerd. Er is bij sollicitaties ook nog nooit naar gevraagd. Best zonde want ik had een mooie 7,5 gemiddeld :-) Wel het pretpakket, dat dan weer wel. Hoewel mijn dochter achten haalt voor de exacte vakken omdat je daar niets voor hoeft te doen, en vijven voor de talen.
Ik heb gymnasium met exacte vakken, maar 6 zessen en twee zevens, want ik was een lui varken, haha! In het begin van m’n carrière moest ik nog weleens cijferlijsten opgeven, maar inmiddels staat er alleen maar “vwo” en wanneer ik geslaagd was. Verder niks, ik noem ook geen vakken. Eigenlijk is zelfs mijn studie al nooit meer onderwerp van gesprek. Dat is meer een formaliteit achteraf als ze referenties gaan checken en je een VOG moet aanvragen bijvoorbeeld.
MinkeDeWit schreef:
05-12-2018 19:33
De verkeerde kant van de 50 is toch net 50+? Met 48 zit je aan de goede kant van de 50.
Een collega van mij is afgestudeerd ruim na zijn 50e. Ook nog promotie gemaakt. In ambtenarenland is veel mogelijk.
Maar met 50+ + bijscholen dan kan je daarna nog zo 10 jaar werken. Dan krijg je niet “meteen een brief van het ABP”. TO geeft aan dat ze, na een eventuele bijscholing, zowat direct met pensioen kam. Dan moet ze nu zowat rond de 60 zitten.

Of ze gaat met een 100-80-60 regelen oid als ze 60 wordt?
Dubbel
Belg007 schreef:
05-12-2018 19:02
Kan het ook het totale plaatje zijn dat ze afschrikt?

Iemand die én fin de carrière is én dan ook nog es nauwelijks diploma's heeft.

Je bent 55+, hebt waarschijnlijk tonnen extra vakantie door je leeftijd en ervaring.
En dan nog es een VWO-diploma dat waarschijnlijk 30 jaar oud is en geen enkel HBO- of WO-diploma.

Ik ken echt héél weinig bedrijven die je dan nog echt een kans "op hoogte" willen geven.
Voor jou 10 anderen die wel minimum een HBO-diploma hebben.
En die niet stilaan uitbollen.

Het is wat het is en ik zou vooral genieten van wat je door de jaren heen hebt verworven daar waar je zit. Zeker als je daar niet persé weg moet.

(Ik klink waarschijnlijk negatiever dan ik het bedoel.)
Niet negatief, maar realistisch. kijk, ik ben niet helemaal uit een ei gekropen. Ik heb een vast contract en zit niet op een schopstoel. Ik ken mijn kwaliteiten, maar, zoals al geschreven, was het een beetje een zeurpost omdat het de zoveelste keer een afwijzing is.
Overigens vallen de vakantiedagen tegen. net in de verkeerde tijd aangenomen en veel vakantie in zorgverlof gestoken. Dus bij mij geen stuwmeer.
Maar welk vakgebied werk je nu dan? Ik zou echt eens verkennen of je niet bij (semi) overheid of uitvoeringsorganisaties aan de bak kan.
if we all light up, we can scare away the dark...
Een middelbare schooldiploma hoeft niet eens meer op je cv, want het is totaal niet boeiend voor "grote mensen" werk. Dat je denkt dat dat een relevante opleiding is en -dus een afwijzing niet snapt- maakt je wel wat wereldvreemd.
Rubella, hoe oud ben je nou ongeveer? In de 50 of in de 60? Dat scheelt wat betreft het advies geven.

En welke functie heb je bij de gemeente?

Ik werk zelf bij een gemeente en tussen de verschillende afdelingen en de verschillende functies is best wel doorstroom mogelijk, alhoewel dit oa ook wel afhangt van de grootte van de gemeente.

Mocht je lid zijn van de FNV; zij bieden gemeenteambtenaren van 45 plus ontwikkeladvies in hun loopbaan: https://www.fnv.nl/sector-en-cao/alle-s ... gemeenten/
Rubella, ik ben 51 en solliciteer af en toe. Ik denk echt dat leeftijd een grote rol speelt bij het niet uitgenodigd worden.
Laatst reageerde ik op een functie die qua niveau ongeveer gelijk ligt aan wat ik nu doe. (mbo-niveau)
Vandaag kreeg ik de afwijzing, daarin stond: "Bij het maken van onze selectie hebben wij bij iedereen goed gekeken naar de mate waarin (werk-)ervaring en opleidingsniveau aansluiten bij het door ons geschetste profiel." In de vacature vroegen ze minimaal mbo-niveau en digitaal en administratief vaardig. Ik heb een hbo diploma en heb meer dan 10 jaar ervaring.
Tja, dan begin ik me af te vragen of ik misschien overgekwalificeerd ben? Of hebben ze gejokt en ging het toch om mijn leeftijd? ("Oude mensen" kunnen namelijk nooit digitaal vaardig zijn, jeweettog o_o )
Ik weet niet hoe het bij gemeenten werkt maar bij ons (Rijksoverheid) worden regelmatig veertigers en vijftigers aangenomen. Zelf had ik laatst gesolliciteerd en toen bleek er wel gekozen voor jonge externen, met exotische achternamen. Kennelijk is wat meer diversiteit dan toch gewenst (wat ik ook wel weer snap).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven