Werk & Studie alle pijlers

Alweer afgewezen!

04-12-2018 20:22 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sh* t. Alweer afgewezen op de brief. Ik begin een klein beetje de hoop te verliezen.
Situatie: gemeenteambtenaar: al enige jaren in het einde van de schaal en hierom geen verhoging meer. Een smak aan werkervaring en een goede algemene opleiding (VWO-B en OU certficaten op een beta gebied ). Brief en CV in orde volgens de nieuwe regels.
Is het nu echt niet weggelegd voor mij om een beetje een hoger platform te bereiken?? Sorry, misschien een zeiktopic, maar even van mij afschrijven dat ik hier van baal.
Ik ga verder, maar allemachtig, wat is dit vervelend.
rubella wijzigde dit bericht op 04-12-2018 20:32
0.18% gewijzigd
Even wat aanvullingen, ik ben 56 en werk in een ondersteunende functie bij de afdeling publieke gezondheid in ee grote stad.
En voor de rest neem ik zo een 30 jaar werkervaring mee en heb nog met de meest fossiele systemen gewerkt, lees fax en telex.
Leuk voor een avondje oma vertelt. Ondertussen ben ik op ICT gebied meer bedreven dan de nieuwe jongere aanwinsten en kan snel schakelen.
Rubella schreef:
07-12-2018 19:54
Even wat aanvullingen, ik ben 56 en werk in een ondersteunende functie bij de afdeling publieke gezondheid in ee grote stad.
En voor de rest neem ik zo een 30 jaar werkervaring mee en heb nog met de meest fossiele systemen gewerkt, lees fax en telex.
Leuk voor een avondje oma vertelt. Ondertussen ben ik op ICT gebied meer bedreven dan de nieuwe jongere aanwinsten en kan snel schakelen.
Als je “hogerop” wil kun je je misschien meer richten op je project managementvaardigheden, leidinggevende ervaring, of andere competenties die minder “support”-achtig zijn.
Rubella schreef:
30 jaar werkervaring is alleen nuttig als het relevante werkervaring is. Dat je nog met fax en telex hebt gewerkt heeft geen toegevoegde waarde. Het zou beter zijn als je kennis hebt van de laatste methodieken en daar ook ervaring mee hebt.
Dat je denkt meer ‘bedreven te zijn op ICT-gebied’ dan je jongere collega’s is niet erg geloofwaardig. Het is me ook niet duidelijk wat je ermee bedoelt. Uit de keuze van woorden klinkt het voor mij alsof je de klok hebt horen luiden over ICT, maar niet weet waar de klepel hangt. Bedoel je dat je handiger bent met de applicaties die jullie gebruiken? Of begrijp je alle mogelijkheden die ICT biedt beter? Of iets anders?

Misschien is het goed om eens met iemand te praten die jou eerlijk feedback geeft over hoe je in de markt ligt. Het is te makkelijk om het op leeftijd te gooien, ik heb hier eerder het gevoel dat je geen idee hebt hoe jouw kennis en kunde zich verhoudt tot je concurrentie. Dat je jezelf misschien zelf wel wat overschat op dat gebied. Dat is wel belangrijk om te weten als je een goede sollicitatiebrief wilt schrijven of een gesprek moet voeren.
Rubella schreef:
En voor de rest neem ik zo een 30 jaar werkervaring mee...
Meer in het algemeen over werkervaring. Natuurlijk klinkt het leuk ‘meer dan 30 jaar werkervaring’, maar het is voor een werkgever alleen interessant wat je in die jaren geleerd hebt. Als jij 30 jaar lang hetzelfde hebt gedaan, dan werkt die 30 jaar tegen je.
Als je in die 30 jaar gevarieerd werk hebt gedaan, goed kunt onderbouwen waarom je carrière zo verlopen is, opleidingen hebt gevolgd, en, niet onbelangrijk, je flexibiliteit kunt onderbouwen, dan kan die werkervaring voor je werken.
Rubella schreef:
Ik ben het helemaal met jou eens dat je echt wel wat te brengen hebt. Realistisch is echter dat je met jouw leeftijd, je studieachtergrond en werkervaring niet aantrekkelijk bent voor buiten de overheid. Nu weet ik niet of je buiten of binnen de overheid solliciteert. Buiten de overheid blijkt namelijk al snel dat mensen binnen de overheid een beetje in een gouden kooi zitten en er heerst in het bedrijfsleven toch wel een vooroordeel dat ambtenaren niet goed weten wat werken is. Ik zou kijken of je met je werkgever intern een leuke stap kunt bespreken die je nog wat uitdaging biedt.
felicia schreef:
08-12-2018 09:16
...er heerst in het bedrijfsleven toch wel een vooroordeel dat ambtenaren niet goed weten wat werken is.
Niet vervelend bedoeld, maar dit is geen vooroordeel. Ik heb ruime werkervaring op beide plekken, grote gemeente en bedrijfsleven, en het is niet zozeer dat ambtenaren niet weten wat werken is, maar zeker de ambtenaren die al wat langer bij zo’n organisatie werken, hebben een geheel verkeerd beeld van hoe hun ervaring zich verhoudt tot het bedrijfsleven. Het eerder genoemde Peter-principe is hier ook van toepassing.
Je kunt niet verwachten dat het salaris wat de overheid jou betaalt een maatstaf is voor hoe je in het bedrijfsleven gewaardeerd moet worden. De overheid betaalt vrij veel voor mindere kwaliteiten.
‘t Is me nog steeds niet echt duidelijk wat de functie van TO is: een ondersteunende functie, op ICT gebied als ik je laatste zin goed begrijp Rubella? Je schrijft in mijn optiek sowieso niet heel duidelijk wat de situatie is, wat je kunt en wat je wil. Misschien dat dit ook zo overkomt in je sollicitatiebrief? Op welke functies solliciteer je?

Bij onze afdeling zijn dit jaar een paar 40 plussers aangenomen, dus zeker niet alleen de jonkies die worden aangenomen. Ik ben bij de sollicitaties betrokken geweest, en het is een combinatie van oa (recente) relevante werkervaring, relevante opleiding(en) en/of cursussen en hoe iemand over komt.

Bij ons verdienen overigens bijvoorbeeld applicatiebeheerders niet zo veel; dat is hooguit schaal 7, max bruto € 2986 obv fulltime (36 uur). In mijn ogen is dat niet ‘vrij veel betalen’. Maar ik laat me graag vertellen hoeveel applicatiebeheerders in het bedrijfsleven maximaal verdienen :) Als het gaat om andere ondersteunende functies, bijvoorbeeld administratief, die zitten in max schaal 6 (maximaal bruto € 2.729 obv fulltime).

Wat vind je van de link naar het Ontwikkeladviestraject van FNV Rubella? Lijkt mij helemaal geen verkeerde actie om mee te beginnen.
Even een oud voordeel weer (alweer) recht proberen te zetten. Dankzij bezuinigingen bij de gemeenten werd als eerste het laaghangend fruit geplukt, lees het personeel waar op werd bezuinigd. Dit houdt in dat er meer werk op de ambtenaren afkomt zoals de WMO dat door minder mensen gedaan moet worden. de werkdruk is hierdoor erg hoog geworden en door het versleten riedeltje van raamambtenaren doe je nu erg veel mensen tekort.

Maar goed, terug naar mezelf. Bij de gemeenten worden ondersteunende functies de managementassistentes en secretaresses bedoeld. Meer wil ik er niet over kwijt, want anders wordt het te herkenbaar. Ik vind toch al dat ik veel weggeef.
En _Branwen_: FNV advies vind ik heel erg goed. Ik ga hiermee aan de slag. Zoals al eerder gezegd zit ik niet op een schopstoel, maar op een gegeven moment ken je het werk wel en wil je iets anders. Voor je het weet zit je in een scene van Debiteuren, Crediteuren. Ril.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven