Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).

woensdag 5 december 2018 om 15:15
Ppffffft. Even wat advies nodig.
Harry is vanochtend gecastreerd en heb hem een uurtje geleden opgehaald bij de dierenarts. De andere kat heb ik even apart gehouden, zodat hij zijn rust kan nemen. Speeltjes weggenomen, hij heeft een paar lekkere plekjes om te liggen. Geen eten nog, water en kattenbak makkelijk beschikbaar. Muziek, lampen, alles staat uit.
Maar het beest wil geen rust nemen! Hij loopt rond (beetje moeizaam met zijn achterlichaam, zal vast oncomfortabel zin) Springt gewoon op tafel, de bank, het aanrecht, is veel aan het wassen (voornamelijk het gebied rond de wond en zijn poten, van de wond blijft hij zo te zien wel af). Erg onrustig en wil niet gaan liggen.
Nu zit het niet echt in zijn aard om rustig aan te doen, maar ik heb zoiets van: KOMOP JOH, je bent geopereerd! Doe eens rustig!
Dus wie o wie heeft er nog een tip voor me, het beestje moet gewoon gaan liggen slapen maar hij is echt hartstikke 'bezig'.
Harry is vanochtend gecastreerd en heb hem een uurtje geleden opgehaald bij de dierenarts. De andere kat heb ik even apart gehouden, zodat hij zijn rust kan nemen. Speeltjes weggenomen, hij heeft een paar lekkere plekjes om te liggen. Geen eten nog, water en kattenbak makkelijk beschikbaar. Muziek, lampen, alles staat uit.
Maar het beest wil geen rust nemen! Hij loopt rond (beetje moeizaam met zijn achterlichaam, zal vast oncomfortabel zin) Springt gewoon op tafel, de bank, het aanrecht, is veel aan het wassen (voornamelijk het gebied rond de wond en zijn poten, van de wond blijft hij zo te zien wel af). Erg onrustig en wil niet gaan liggen.
Nu zit het niet echt in zijn aard om rustig aan te doen, maar ik heb zoiets van: KOMOP JOH, je bent geopereerd! Doe eens rustig!
Dus wie o wie heeft er nog een tip voor me, het beestje moet gewoon gaan liggen slapen maar hij is echt hartstikke 'bezig'.

woensdag 5 december 2018 om 15:26
Lovako, lekker bezig laten.
Mijn Balin was al gelijk klaar voor het oorlogsfront en ik heb hem gewoon laten gaan.
Harry heeft nu voor twee dagen aan pijnstillers in zijn lijfie en daar doet hij het goed op en als na twee dagen die pijnstiller is uitgewerkt, heeft hij het ook niet meer nodig.
Laat dus maar spelen en zet alsjeblieft wat te eten voor hem neer, want hij sterft van de honger. Harry moest al nuchter zijn voor de operatie en om hem dan nog verder uit te hongeren is alleen maar zielig, dus kom op joh, geef dat beest te eten!
Mijn Balin was al gelijk klaar voor het oorlogsfront en ik heb hem gewoon laten gaan.
Harry heeft nu voor twee dagen aan pijnstillers in zijn lijfie en daar doet hij het goed op en als na twee dagen die pijnstiller is uitgewerkt, heeft hij het ook niet meer nodig.
Laat dus maar spelen en zet alsjeblieft wat te eten voor hem neer, want hij sterft van de honger. Harry moest al nuchter zijn voor de operatie en om hem dan nog verder uit te hongeren is alleen maar zielig, dus kom op joh, geef dat beest te eten!
woensdag 5 december 2018 om 15:28
Geen tip, maar wel laatst ook de mijne laten castreren.LoVaKo schreef: ↑05-12-2018 15:15Ppffffft. Even wat advies nodig.
Is ook nogal (extreem) druk en koppig van zichzelf. Sprong ook overal op en af ook al moest ie rustig doen (en kon je merken dat het best gevoelig was). Was ook veel aan het wassen maar niet obsessief z'n wond. Af en toe de wond en vooral ook het gebied erlangs. Ik heb hem maar laten gaan. Hoe meer ik probeerde om hem rustig te houden, hoe eigenwijzer hij ging doen. Het blijven eigenzinnige beesten. Ik zou het gewoon in de gaten houden en 'm verder z'n ding laten doen..
woensdag 5 december 2018 om 15:40
Niks om je zorgen over te maken Lovako. Hier deed de zwart-witte precies hetzelfde na zijn operatie. Een castratie stelt tegenwoordig ook nog maar bar weinig voor, het is een kleine ingreep waar katers enorm snel van herstellen.
Sterkte met de kleine rooie en met de viezigheid, Rooiekater. Hopelijk krijg je het allemaal weer goed schoon en is de diarree snel onder controle.
Sterkte met de kleine rooie en met de viezigheid, Rooiekater. Hopelijk krijg je het allemaal weer goed schoon en is de diarree snel onder controle.
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.

woensdag 5 december 2018 om 15:55
Ik ben hem nu vakkundig aan het negeren in de hoop dat hij dan rustiger doet (zo ongeveer, of hij komt weer over de laptop paraderen zoals altijd wanneer ik ermee bezig ben). Ik zie het wel :')
@Cateautje: Dat ie geen voer heeft is op advies van de dierenarts hoor, vanavond krijgt hij weer wat brokken, en als het goed valt staan die gewoon weer dag en nacht voor hem klaar
@Cateautje: Dat ie geen voer heeft is op advies van de dierenarts hoor, vanavond krijgt hij weer wat brokken, en als het goed valt staan die gewoon weer dag en nacht voor hem klaar

woensdag 5 december 2018 om 16:00
Dat geen eten geven na de narcose is wel heel erg uit de tijd hoor. Ik mocht Balin gewoon voeden na thuiskomst.LoVaKo schreef: ↑05-12-2018 15:55Ik ben hem nu vakkundig aan het negeren in de hoop dat hij dan rustiger doet (zo ongeveer, of hij komt weer over de laptop paraderen zoals altijd wanneer ik ermee bezig ben). Ik zie het wel :')
@Cateautje: Dat ie geen voer heeft is op advies van de dierenarts hoor, vanavond krijgt hij weer wat brokken, en als het goed valt staan die gewoon weer dag en nacht voor hem klaar![]()
woensdag 5 december 2018 om 16:07
Lovaco ik zou gewoon een klein beetje eten geven blijft het binnen prima gaat die spugen dan langer wachten. Katten kunnen ook onrustig zijn van de honger.
Hier klom kleine rooie ook gelijk overal op en in na castratie en mocht eigenlijk ook niet gelijk eten maar dat was geen doen.
Na zijn oog operatie mocht die wel weer gelijk eten.
Hier klom kleine rooie ook gelijk overal op en in na castratie en mocht eigenlijk ook niet gelijk eten maar dat was geen doen.
Na zijn oog operatie mocht die wel weer gelijk eten.
woensdag 5 december 2018 om 16:08
Lord*Voldemort schreef: ↑05-12-2018 15:08Daar zijn we geweest, zij adviseert dus om te stoppen met melk zodra ze vast voedsel eet, maar heeft ze daar genoeg aan? Ik heb nog een volle bus 300 gram melkpoeder dus we kunnen gewoon door als het moet.
En ja , kleine poesjes kan ik niet laten liggen toch? Dan was prul nu ook dood geweest waarschijnlijk. Maar ze doet het goed, ze kan nu ook rennen![]()
Ik zou die bus lekker opmaken en kijken wat er gebeurd
woensdag 5 december 2018 om 20:19
Ik krijg vandaag een foto van man. Hij had een bad vol laten lopen en de deur open laten staan. En ja hoor! Grijsje sprong op de badrand en is in bad gevallen. En ipv als een haas er uit te springen, staat hij met zijn achterpootjes en kontje in het water en met zijn voorpootjes op de rand. Geen centje pijn! Lekker warm aan de billetjes

Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
woensdag 5 december 2018 om 20:27
Oudblond schreef: ↑05-12-2018 20:19Ik krijg vandaag een foto van man. Hij had een bad vol laten lopen en de deur open laten staan. En ja hoor! Grijsje sprong op de badrand en is in bad gevallen. En ipv als een haas er uit te springen, staat hij met zijn achterpootjes en kontje in het water en met zijn voorpootjes op de rand. Geen centje pijn! Lekker warm aan de billetjes![]()

Dierproeven.
woensdag 5 december 2018 om 20:44
Oudblond schreef: ↑05-12-2018 20:19Ik krijg vandaag een foto van man. Hij had een bad vol laten lopen en de deur open laten staan. En ja hoor! Grijsje sprong op de badrand en is in bad gevallen. En ipv als een haas er uit te springen, staat hij met zijn achterpootjes en kontje in het water en met zijn voorpootjes op de rand. Geen centje pijn! Lekker warm aan de billetjes![]()

woensdag 5 december 2018 om 20:45
Ohhh! Hopelijk gaat het overal nog uit!derooiekater schreef: ↑05-12-2018 16:10Hier zijn geloof ik nu alle vlekken er uit maar de stank![]()
Dekbed zal moeten worden gereinigd.
Dierenarts gebeld komende 24 uur aan kijken vooral laten drinken en gekookte kip geven
woensdag 5 december 2018 om 20:53
Na een zware buikoperatie kregen we speciaal voer (soort cremepasta) voor Grijsje en we moesten ook zorgen dat hij niet ging springen enzo.
Thuisgekomen doe ik het reismandje open, Grijsje stapt er heel voorzichtig uit. Ik draai me even om en hoppa meneer zat op het aanrecht. Hoezoe niet springen? We hebben toen maar een wachtdienst ingesteld om steeds in zijn buurt te zijn en er voor te zorgen dat hij (zoveel mogelijk liggend en zittend) bezig gehouden werd en niet op pad ging. Is helemaal goed gekomen gelukkig.
oudblond wijzigde dit bericht op 05-12-2018 20:56
0.13% gewijzigd
woensdag 5 december 2018 om 20:55
Zou goed zijn als jouw probleemkatje ook zelf in bad wilde! Geen idee hoe je de geur weg krijgt. Febrese achtige dingen vind ik maskeren maar geen oplossing. Heeft HG misschien een middeltje?
Hoop dat katje intussen opknapt want echt sielugh!
woensdag 5 december 2018 om 21:16
Sterkte voor eh... baasje. Onze katertjes waren binnen 2 uur weer zichzelf. De baasjes hadden meer last/schuldgevoel e.d.

woensdag 5 december 2018 om 21:21
Van schuldgevoel zal ik geen last hebben. Dat zou ik krijgen als er nazaten van zouden komen, nog meer overbevolking aan ongewenste katten. Nog minder kans voor de katten in het asiel. Ik heb van het jaar ook al twee hengsten laten castreren en bij hen is het echt in het eigen welzijn. Dus dat schuldgevoel ben ik wel allang voorbij.
Ik hoop alleen dat Loki het er goed van af brengt en hij zal voorlopig niet meer uit huis mogen. Narcose kan ze in verwarring brengen namelijk.
Ik hoop alleen dat Loki het er goed van af brengt en hij zal voorlopig niet meer uit huis mogen. Narcose kan ze in verwarring brengen namelijk.
woensdag 5 december 2018 om 21:25
Katje wilde nket gewassen worden ik zit nu onder de mooie pleisters

De lucht hangt nog in mijn neus gaten. Heb uiteindelijk een cake gebakken als tegen hanger van die stank.

woensdag 5 december 2018 om 21:55
Niks erger dan de stank van diarree.
Voor mijn jongste moet ik ook een afspraak gaan plannen. Ik voel me wel schuldig ze achter te laten in een vreemde omgeving en dan krijg je ook nog een pijnlijke rotspuit. Ik ben altijd verheugd na het telefoontje dat alles goed verlopen is en dat ikbze kan ophalen.
Voor mijn jongste moet ik ook een afspraak gaan plannen. Ik voel me wel schuldig ze achter te laten in een vreemde omgeving en dan krijg je ook nog een pijnlijke rotspuit. Ik ben altijd verheugd na het telefoontje dat alles goed verlopen is en dat ikbze kan ophalen.

donderdag 6 december 2018 om 07:35
Ik voel me vooral schuldig in de auto, dat klaaglijke gejank, breekt mijn hart.
Maar Harry is een hele 'outgoing' kitten. Bij de dierenarts liep hij alweer spinnend de reismand uit!
Onze oudere kat, Walt, was wel van slag toen Harry weer thuis was. Sinds hij een keer behoorlijk ziek was en we hem bijna met geweld naar de dierenarts moesten slepen omdat hij zichzelf niet was, is de geur van de dierenarts en de reismand een trigger voor hem. Was wel sneu.
Maar over naar de dierenarts gaan, daar voel ik me niet schuldig over, dat doe ik voor hen. Afgezien van het feit dat Harry van een verlaten boerderijnestje kwam, en best ondervoed was en ik daar niet aan bij wil dragen, wil ik niet dat hij een soa krijgt of kwijtloopt als hij naar buiten gaat.
Harry is overigens al 8 maanden dus de ballen waren al prominent ingedaald, geen buikoperatie dus dus dat valt wel mee.
Hij is alweer helemaal de oude!
@derooie: wat vervelend voor je kat, en voor jou ook natuurlijk! Hopelijk voelt je kat zich wat beter na de nacht.
Maar Harry is een hele 'outgoing' kitten. Bij de dierenarts liep hij alweer spinnend de reismand uit!
Onze oudere kat, Walt, was wel van slag toen Harry weer thuis was. Sinds hij een keer behoorlijk ziek was en we hem bijna met geweld naar de dierenarts moesten slepen omdat hij zichzelf niet was, is de geur van de dierenarts en de reismand een trigger voor hem. Was wel sneu.
Maar over naar de dierenarts gaan, daar voel ik me niet schuldig over, dat doe ik voor hen. Afgezien van het feit dat Harry van een verlaten boerderijnestje kwam, en best ondervoed was en ik daar niet aan bij wil dragen, wil ik niet dat hij een soa krijgt of kwijtloopt als hij naar buiten gaat.
Harry is overigens al 8 maanden dus de ballen waren al prominent ingedaald, geen buikoperatie dus dus dat valt wel mee.
Hij is alweer helemaal de oude!
@derooie: wat vervelend voor je kat, en voor jou ook natuurlijk! Hopelijk voelt je kat zich wat beter na de nacht.
donderdag 6 december 2018 om 10:39
Dit weekend mogen we nr. 2 ophalen, ik ben zo benieuwd hoe nr. 1 het gaat vinden! Nr. 1 reageert tot nu toe altijd heel spontaan en vrolijk op de katten uit de buurt.. Voorheen kwam de kat van de buren nog wel is langs, daar reageerde ie ook altijd zo leuk op.
Alleen zat die kat zelf niet te wachten op een drukke kitten, dus buurkat kwam niet meer langs.
We gaan het beleven.

We gaan het beleven.