Ex-partner begint weer te donderen -- naamswijziging

05-12-2018 14:20 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen hebben dezelfde achternaam als ik. Dat hebben we (mijn toenmalige partner en ik) besloten toen de kinderen geboren werden. We hadden toen een samenlevingscontract en droegen elk onze eigen geboorte-achternaam.

Zij overzag toen waarschijnlijk niet dat dit een levenslange beslissing is... of ze dacht dat wij samen zouden trouwen (en zij mijn achternaam ook zou krijgen)... ? Ik weet het niet, maar nu wij uit elkaar zijn, vind zij dat onze kinderen OOK haar achternaam moeten krijgen. Dus bijvoorbeeld "Jan [mijn-achternaam]-[haar-achternaam]". Noch mijn achternaam, noch die van haar worden met uitsterven bedreigd dus da's geen argument ;-)

Argument is "anders kunnen ze aan de naam niet zien dat ze ook van mij zijn" en "jullie heten allemaal [mijn-achternaam], ik voel me buitengesloten".

Ik voel daar helemaal niks voor.
Nu is het ook nog zo dat mijn kinderen de britse nationaliteit hebben (daar geboren, ex-partner is brits) en dat in engeland het relatief eenvoudig is om de achternaam te veranderen. Hier in Nederland kan het nauwelijk/niet (dus daar vertrouwde ik tot nu toe op), maar ze probeert het nu via een achterdeur.

Is het echt zo raar dat ik mijn poot stijf houd?
Helemaal geen trek in de zoveelste ruzie. Had echt gehoopt dat het, na alle perikelen van het uit elkaar gaan (huis, ouderschapsplan, etc) nu over zou zijn met alle gekissebis.

Iemand tips?
borboletas schreef:
05-12-2018 15:05
Dit klopt niet hoor. Mijn man heeft een dubbele achternaam vanwege afkomst en ons kind heeft nu ook een dubbele achternaam. De Nederlandse overheid ziet de combinatie van de twee namen als 1 achternaam, dus op officiële brieven staan ze gewoon allebei, niet alleen de laatste o.i.d.
Ok, misschien is het dan anders als je van een andere afkomst komt.
Als je 2e naam toevoegd wegens uitsterven (een van de weinige redenen waarop dat mag in Nederland) dan mag je namelijk wel maar één naam doorgeven.
Murrmurr schreef:
05-12-2018 15:16
Wat een leuk idee! Zou eigenlijk standaard moeten zijn, ouderwetsch gedoe met alleen de naam van de man...
Nee, hoor. Één achternaam betekent niet per definitie de naam van de vader. Je mag dat zelf kiezen. Mijn kinderen hebben mijn achternaam, zodra hij kan baren mogen ze de zijne hebben.
HaPu schreef:
05-12-2018 15:27
Nee, hoor. Één achternaam betekent niet per definitie de naam van de vader. Je mag dat zelf kiezen. Mijn kinderen hebben mijn achternaam, zodra hij kan baren mogen ze de zijne hebben.
Bij mijn kinderen in de klas (op de basisschool) heeft volgens mij zo’n 30% de achternaam van de moeder.
Wees blij dat het in het VK zo eenvoudig kan en maak daar gebruik van! In Nederland is dit veel kostbaarder.

Ik begrijp inderdaad niet waarom je je poot stijf houdt.
hamerhaai schreef:
05-12-2018 15:13

Er is trouwens een petitie in Nederland om keuze vrijheid te krijgen om ook een dubbele achternaam aan je kind te geven. Uiteindelijk mag je maar 2 achternamen hebben, wil je je partner's naam erbij dan moet je één van je andere twee achternamen opgeven.
Is dat zo? Ik ben getrouwd en heb mijn mans achternaam aangenomen naast mijn eigen achternaam. Mijn man heeft een dubbele achternaam dus ik heb er nu 3: Voornaam Achternaam man 1 Achternaam man 2 - eigen naam. Maar misschien is dat omdat de Nederlandse overheid de achternaam van mijn man ziet als 1 geheel, niet als 2 losstaande delen.
Waar je al geen ruzie om kan maken na een scheiding..
borboletas schreef:
05-12-2018 15:49
Is dat zo? Ik ben getrouwd en heb mijn mans achternaam aangenomen naast mijn eigen achternaam. Mijn man heeft een dubbele achternaam dus ik heb er nu 3: Voornaam Achternaam man 1 Achternaam man 2 - eigen naam. Maar misschien is dat omdat de Nederlandse overheid de achternaam van mijn man ziet als 1 geheel, niet als 2 losstaande delen.
In het geval dat een kind een dubbele achternaam kan krijgen die opgebouwd is achternaam ouder 1 + achternaam ouder 2.

Dat is een andere situatie dan in jullie geval. Mensen waar al generaties 2 of meerdere achternamen in de familie zit, wordt dit nog gewoon als 1 achternaam gezien.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Poppy_del_Rio schreef:
05-12-2018 15:18
Ja, in dit geval vind ik het vreemd als je je poot stijf houdt. Jouw achternaam wordt niet vervangen maar aangevuld.

Ik vind het argument dat ze zich buitengesloten voelt nogal een emotioneel ding. Kan ik dan weer niet zoveel mee.
Eerlijk? Ja ik vind je ex een zeikwijf. “ ik voel me buitengesloten”. Doe ff normaal zeg. Wat is dat voor kinderlijke reden om een achternaam te veranderen. Mijn moeder en ik dragen ook beide verschillende achternamen sinds de scheiding van mijn ouders. Ik zie dr al aankomen met zo’n debiele reden. Dan voel je je maar buitengesloten, ga lekker in therapie, zou ik hebben gezegd. Lijkt me verstandiger om daar energie in te steken.

Zeg haar dat als de kinderen oud en wijs genoeg zijn, ze het hen zelf mag voordragen. Dan kunnen ze zelf beslissen. Want Het gaat nu gewoon puur om haar en haar kinderachtige drang om een soort van zeggenschap te hebben over iets via de kinderen.

Ik neem aan dat dit niet de eerste keer is dat ze zoiets opgooit. En heb jij meer moeite met de reden, en het verleden, dan de eis zelf. Lees ik dat goed?
Ik vind dat je moeilijk doet om niks, heb je nog een rekening te vereffenen?
Star² schreef:
05-12-2018 15:57
Ik vind het argument dat ze zich buitengesloten voelt nogal een emotioneel ding. Kan ik dan weer niet zoveel mee.
Je bent de eerste die het zegt. Ik vond dat ook al zo idioot. Waar een mens wel niet wakker van kan liggen :bonk:
redbulletje schreef:
05-12-2018 14:26
Hoe doen ze dat dan als zij weer trouwen? Dus dan krijg je Jan Jansen-Smit trouwt met Janet Bakker-de Vries worden die kinderen dan Pietje Jansen-Smit-Bakker-de Vries?
Dan vervangen ze één van de namen door de naam van hun partner. Een voorbeeld is Yolanthe Cabau van Kasbergen (Spaanse vader. Nederlandse moeder). Zo heette ze voor haar huwelijk (vadersnaam-moedersnaam). Toen ze trouwde met Wesley Snijder werd het Yolanthe Snijder-Cabau. De nieuwste naam komt er vooraan bij, de laatste naam valt af.
Ik denk dat de kinderen vooral baat hebben bij ouders die geen ruzie maken. Dat zou ik haar ook mededelen. Bizar zeg. Tenzij ze zelf ook haar achternaam willen, is dat zo?
Mijn kind heeft achternaam van vriend. Geen trouwplannen (nu en nooit niet) maar als we uit elkaar gaan dan blijft ze lekker zo heten. (Tenzij ze zelf de mijne wil en dan zal haar vader zonder moeite akkoord gaan).

Ze is namelijk wel mijn (ons) kind. Dat kunnen ze overal terugvinden. Al was haar naam pietje puk. Ik begrijp mensen echt niet. Kies je samen voor achternaam vrouw of twee achternamen, ook goed maar 10 jaar later dramatisch gaan doen vind ik zielig voor de kinderen. Geen ruzie meer maken (of eigenlijk: sowieso geen ruzie maken) is vele male belangerijker. Het is ik, ik, ik, ik in jullie situatie. Zo schadelijk.
In Nederland kan dit helemaal niet.

Als het waar jullie wonen wel kan, zou ik niet weten wat er op tegen is? Jouw achternaam, haar achternaam, iedereen blij.
Star² schreef:
05-12-2018 15:57
Ik ook niet, nee. Dat zou niet van een achternaam hoeven af te hangen naar mijn idee.

Maar als dit in het VK makkelijk geregeld kan worden, zie ik er ook geen bezwaren tegen. Ik vind het niet onredelijk dat ze dit wil. Ik ken meerdere ouders in Nederland die voor deze optie hadden willen kiezen.
Poppy_del_Rio schreef:
05-12-2018 16:06
Ik ook niet, nee. Dat zou niet van een achternaam hoeven af te hangen naar mijn idee.

Maar als dit in het VK makkelijk geregeld kan worden, zie ik er ook geen bezwaren tegen. Ik vind het niet onredelijk dat ze dit wil. Ik ken meerdere ouders in Nederland die voor deze optie hadden willen kiezen.

Ik heb het vermoeden, afgaande op de OP en de argumenten die ze noemt, dat het gewoon dwarspissen om het dwarspissen is. Daar zou ik als TO ook moeite mee hebben. Neem aan dat die ouders waar jij het over hebt nog samen zijn?

Wonen jullie hier of daar?
Ik snap die ex van je wel. En dat iemand niet goed beseft dat een keuze die vandaag wordt gemaakt effect heeft op iets dat over vele jaren opeens goed doordringt is heel begrijpelijk.
Veel mensen zullen de gedachte "als ik toen had geweten hoe dat nu zou uitpakken..." wel herkennen.
Dat ze zich buitengesloten en niet erkend voelt lijkt me duidelijk. Het gaat niet over iets oppervlakkigs, maar over haar kinderen..

Vind samen een manier om hieruit te komen en erken elkaars belang.
Wat fijn dat alles steeds goed komt
Ik vind het ook een kul argument van je ex. Dat beslis je toch bij geboorte, beetje raar om nu weer aan te passen (tenzij de kinderen het zelf heel graag willen ofzo). Ik heet ook anders dan mijn kinderen en mijn moeder heet anders dan ik (beiden onze eigen achternaam gehouden). Voelt echt niet minder als mijn moeder of mijn kinderen hoor. Als je daar zo aan hecht had je dat eerder kunnen bedenken.
Star² schreef:
05-12-2018 16:08
Ik heb het vermoeden, afgaande op de OP en de argumenten die ze noemt, dat het gewoon dwarspissen om het dwarspissen is. Daar zou ik als TO ook moeite mee hebben. Neem aan dat die ouders waar jij het over hebt nog samen zijn?

Wonen jullie hier of daar?
Ja, dit denk ik ook. Als je hiermee akkoord gaat dan volgt er snel weer iets anders.
Star² schreef:
05-12-2018 16:08
Ja, inderdaad, de ouders waar ik het over heb zijn gewoon nog samen of waren samen toen dit speelde. Want hier moet je natuurlijk voor de geboorte die keuze al maken. Dan zijn de meeste mensen nog bij elkaar.

Ik kreeg juist het gevoel dat het ook TO kan zijn die hier dwarsligt. Alleen al de titel van het topic “Ex-partner begint weer te donderen”. Misschien heeft hij inderdaad een ex from hell, maar hij klinkt in ieder geval niet als iemand die er neutraal in staat.
April2018april schreef:
05-12-2018 16:14
Ja, dit denk ik ook. Als je hiermee akkoord gaat dan volgt er snel weer iets anders.
Dat ook nog inderdaad. Als je hier aan toegeeft, dan breek je straks nog een dam open. Zit je als mens toch niet op te wachten?
Poppy_del_Rio schreef:
05-12-2018 16:15
Ja, inderdaad, de ouders waar ik het over heb zijn gewoon nog samen of waren samen toen dit speelde. Want hier moet je natuurlijk voor de geboorte die keuze al maken. Dan zijn de meeste mensen nog bij elkaar.

Ik kreeg juist het gevoel dat het ook TO kan zijn die hier dwarsligt.
Alleen al de titel van het topic “Ex-partner begint weer te donderen”. Misschien heeft hij inderdaad een ex from hell, maar hij klinkt in ieder geval niet als iemand die er neutraal in staat.

Wacht, ik ga loepen en we zullen het weldra weten :proud:
Ik zou ex voorstellen dat zij dan gewoon zelf haar naam wijzigt. In de UK kan zij vrij simpel haar achternaam wijzigen in jouw achternaam of in een dubbele achternaam waarbij zij jouw naam aan de hare toevoegt, en dan heet zij ook hetzelfde als haar kinderen. Het bespaart gedoe bij de rechtbank, risico op afwijzing, en gedoe voor de kinderen.
Echt he, al die ruzies die via het kind gespeeld worden, ik vind dat zo egoïstisch .
Stel dat iemand beslist dat jij ineens anders moet heten omdat diegene zich daar beter bij voelt. Waar slaat dat op.
Als volwassene zou je dat belachelijk vinden.
En een kind die geen zeggenschap hierover heeft moet dat allemaal maar accepteren.
Laat die kinderen lekker heten zoals ze al heten en verwerk je scheiding op een andere manier.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Dank voor de reacties. Nogal wat verdeelheid hier, waarvoor dank.

De kinderen (tweeling) zijn 7 jaar; die maakt het (nu) niet zoveel uit.
Wij wonen nu allemaal hier in Nederland en het ziet er niet naar uit dat mijn ex-partner en/of de kinderen naar de UK teruggaan om te wonen.

Zit er iets emotioneels achter? Ergens wel, ergens niet. Mijn ex-partner heeft haar voornaam en achternaam ooit in haar jeugd gewijzigd (zeg even van Marie naar Najia), toen naar de UK gegaan, daar getrouwd geweest, weer gescheiden en toen geprobeerd haar naam terug te wijzigen naar haar oorspronkelijke naam (dus weer van Najia naar Marie -- namen verzonnen ivm privacy).

In de UK staat/stond ze onder talloze naam-combinaties (met oorspronkelijke achternaam, met toenmalige man-achternaam, als Marie-Najia, als Najia...) om gek van te worden. Eenmaal hier in Nederland heb ik/we alles rechtgetrokken naar haar oorsponkelijke geboortenaam en oorspronkelijke achternaam.

Nu boos op haar? Nee, in tegendeel. Ik ben blij dat alles nu in redelijke harmonie gaat, met 50-50 co-ouderschap.
Ergens wel het gevoel dat ik al zoveel heb toegegeven (financieel, splitsing van het huis voordelig voor haar, co-ouderschap zoals zij wil, etc).

Ook begrijp ik niet waarom ze nu dingen, die feitelijk okey zijn, weer wil veranderen.... waarom nu mijn jongens ook opzadelen met een naamswijziging? Waarom moeten mijn kinderen weer "iets aparts" ? Ik ben niet spaans, mijn ex-partner ook niet.

Het is geen vereffening van een emotionele rekening. Als de kinderen 90% bij haar waren en/of ik uit beeld, zou ik het begrijpen. Maar dat is niet zo. Ik heb ook gezegd dat de kinderen, als ze dat later willen, het mogen wijzigen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven