Ex-partner begint weer te donderen -- naamswijziging
woensdag 5 december 2018 om 14:20
Mijn kinderen hebben dezelfde achternaam als ik. Dat hebben we (mijn toenmalige partner en ik) besloten toen de kinderen geboren werden. We hadden toen een samenlevingscontract en droegen elk onze eigen geboorte-achternaam.
Zij overzag toen waarschijnlijk niet dat dit een levenslange beslissing is... of ze dacht dat wij samen zouden trouwen (en zij mijn achternaam ook zou krijgen)... ? Ik weet het niet, maar nu wij uit elkaar zijn, vind zij dat onze kinderen OOK haar achternaam moeten krijgen. Dus bijvoorbeeld "Jan [mijn-achternaam]-[haar-achternaam]". Noch mijn achternaam, noch die van haar worden met uitsterven bedreigd dus da's geen argument
Argument is "anders kunnen ze aan de naam niet zien dat ze ook van mij zijn" en "jullie heten allemaal [mijn-achternaam], ik voel me buitengesloten".
Ik voel daar helemaal niks voor.
Nu is het ook nog zo dat mijn kinderen de britse nationaliteit hebben (daar geboren, ex-partner is brits) en dat in engeland het relatief eenvoudig is om de achternaam te veranderen. Hier in Nederland kan het nauwelijk/niet (dus daar vertrouwde ik tot nu toe op), maar ze probeert het nu via een achterdeur.
Is het echt zo raar dat ik mijn poot stijf houd?
Helemaal geen trek in de zoveelste ruzie. Had echt gehoopt dat het, na alle perikelen van het uit elkaar gaan (huis, ouderschapsplan, etc) nu over zou zijn met alle gekissebis.
Iemand tips?
Zij overzag toen waarschijnlijk niet dat dit een levenslange beslissing is... of ze dacht dat wij samen zouden trouwen (en zij mijn achternaam ook zou krijgen)... ? Ik weet het niet, maar nu wij uit elkaar zijn, vind zij dat onze kinderen OOK haar achternaam moeten krijgen. Dus bijvoorbeeld "Jan [mijn-achternaam]-[haar-achternaam]". Noch mijn achternaam, noch die van haar worden met uitsterven bedreigd dus da's geen argument
Argument is "anders kunnen ze aan de naam niet zien dat ze ook van mij zijn" en "jullie heten allemaal [mijn-achternaam], ik voel me buitengesloten".
Ik voel daar helemaal niks voor.
Nu is het ook nog zo dat mijn kinderen de britse nationaliteit hebben (daar geboren, ex-partner is brits) en dat in engeland het relatief eenvoudig is om de achternaam te veranderen. Hier in Nederland kan het nauwelijk/niet (dus daar vertrouwde ik tot nu toe op), maar ze probeert het nu via een achterdeur.
Is het echt zo raar dat ik mijn poot stijf houd?
Helemaal geen trek in de zoveelste ruzie. Had echt gehoopt dat het, na alle perikelen van het uit elkaar gaan (huis, ouderschapsplan, etc) nu over zou zijn met alle gekissebis.
Iemand tips?
woensdag 5 december 2018 om 17:49
.viva-amber schreef: ↑05-12-2018 14:24Waarom heb jij zo een moeite met een dubbele achternaam? In bepaalde landen o,a, Spanje is een dubbele naam juist normaal.
Hier niet. En degenen die ik ken met dubbele achternaam korten dat regelmatig tot altijd in naar een enkele achternaam. Stel de kinderen heten nu De Vries en zouden dan De Vries Jones heten, de stap naar enkel Jones is dan klein.
Ik snap TO’s gevoel wel, maar gaat het om hem of om de kinderen en is het de strijd waard? Daar kan ik niet over oordelen, dat is aan TO.
woensdag 5 december 2018 om 17:59
Als ze toen je haar hebt leren kennen ook al vaak van naam wisselde, dan wist je dus al dat zij hier principieel anders over denkt dan jij. Zij ziet het wijzigen van een naam niet als gedoe, maar gewoon als een manier om je naam te updaten naar de huidige situatie.daddy_gijs schreef: ↑05-12-2018 16:26
Zit er iets emotioneels achter? Ergens wel, ergens niet. Mijn ex-partner heeft haar voornaam en achternaam ooit in haar jeugd gewijzigd (zeg even van Marie naar Najia), toen naar de UK gegaan, daar getrouwd geweest, weer gescheiden en toen geprobeerd haar naam terug te wijzigen naar haar oorspronkelijke naam (dus weer van Najia naar Marie -- namen verzonnen ivm privacy).
In de UK staat/stond ze onder talloze naam-combinaties (met oorspronkelijke achternaam, met toenmalige man-achternaam, als Marie-Najia, als Najia...) om gek van te worden. Eenmaal hier in Nederland heb ik/we alles rechtgetrokken naar haar oorsponkelijke geboortenaam en oorspronkelijke achternaam.
Zoals zij van tevoren kon weten dat ze een andere naam zou hebben dan haar kinderen, had jij ook van tevoren kunnen weten dat dit iets is waar zij anders op zal reageren, gezien haar verleden met namen. Zij ziet een naam niet als iets dat je hele leven hetzelfde moet blijven.
woensdag 5 december 2018 om 18:03
Eens, ik had niet “helaas” moeten zeggen. Je hebt helemaal gelijk!DG2015 schreef: ↑05-12-2018 17:46Lijkt me alleen maar goed, even een check of er geen ouder achterblijft die er niet mee akkoord is dat een kind mee de grens over gaat. Het is even een gedoe aan de grens, en het is ook niet waterdicht, maar de gevolgen van het helemaal níét controleren zijn vele malen erger.
woensdag 5 december 2018 om 18:07
Dan is er toch geen probleem? Zijn naam staat dan toch vooraan, de kinderen kunnen in het dagelijks leven de naam blijven voeren die ze al voerden.Erizon schreef: ↑05-12-2018 17:49.
Hier niet. En degenen die ik ken met dubbele achternaam korten dat regelmatig tot altijd in naar een enkele achternaam. Stel de kinderen heten nu De Vries en zouden dan De Vries Jones heten, de stap naar enkel Jones is dan klein.
Ik snap TO’s gevoel wel, maar gaat het om hem of om de kinderen en is het de strijd waard? Daar kan ik niet over oordelen, dat is aan TO.
Ik heb zelf ook een dubbele Nederlandse achternaam (wel vanuit een andere geschiedenis natuurlijk). Geen last van verder. Het is wel een dubbele achternaam die je vaker hoort, dus als mensen ‘m zien kijken ze niet raar op.
woensdag 5 december 2018 om 18:10
Niet helemaal: zij veranderde haar naam om anderen in haar omgeving 'tevreden' te stellen, niet omdat ze dat zelf wilde. Mijn vrije interpretatie is dat zij nu vindt dat ZIJ maar eens tevreden gesteld moet worden... doodsbang dat haar familie er iets van zal zeggen... bang dat de kinderen zich niet verwant voelen met haar familie... het zit in die hoek (is mijn indruk).Nitflex schreef: ↑05-12-2018 17:59Als ze toen je haar hebt leren kennen ook al vaak van naam wisselde, dan wist je dus al dat zij hier principieel anders over denkt dan jij. Zij ziet het wijzigen van een naam niet als gedoe, maar gewoon als een manier om je naam te updaten naar de huidige situatie. Zoals zij van tevoren kon weten dat ze een andere naam zou hebben dan haar kinderen, had jij ook van tevoren kunnen weten dat dit iets is waar zij anders op zal reageren, gezien haar verleden met namen. Zij ziet een naam niet als iets dat je hele leven hetzelfde moet blijven.
woensdag 5 december 2018 om 18:12
Ah oké, dat is wat meer beladen inderdaad.daddy_gijs schreef: ↑05-12-2018 18:10Niet helemaal: zij veranderde haar naam om anderen in haar omgeving 'tevreden' te stellen, niet omdat ze dat zelf wilde. Mijn vrije interpretatie is dat zij nu vindt dat ZIJ maar eens tevreden gesteld moet worden... doodsbang dat haar familie er iets van zal zeggen... bang dat de kinderen zich niet verwant voelen met haar familie... het zit in die hoek (is mijn indruk).
woensdag 5 december 2018 om 18:52
Wat maakt het nu uit of je kinderen Marietje Peeters of Marietje Peeters-Janssens heten?
Als zij er belang aan hecht dat die Janssens erachteraan kleeft zou het mij toch echt niet kunnen schelen.
Het enige wat mij wel zou kunnen schelen is dat ze de kinderen geen 57 naamwissels laat ondergaan.
Dus niet bij een volgende partner de Janssens weer inwisselen in Robbrechts omdat ze samen is met meneer Robbrechts.
(Wat ze zelf doet daarmee moet ze zelf weten.)
De kinderen zullen in eerste instantie op school en dergelijke sowieso aangesproken worden met Marietje Peeters.
Het zal dus vooral een kwestie zijn van officiële papieren en paspoorten.
Als zij er belang aan hecht dat die Janssens erachteraan kleeft zou het mij toch echt niet kunnen schelen.
Het enige wat mij wel zou kunnen schelen is dat ze de kinderen geen 57 naamwissels laat ondergaan.
Dus niet bij een volgende partner de Janssens weer inwisselen in Robbrechts omdat ze samen is met meneer Robbrechts.
De kinderen zullen in eerste instantie op school en dergelijke sowieso aangesproken worden met Marietje Peeters.
woensdag 5 december 2018 om 19:00
Het kan sowieso niet zo maar in Nederland de achternaam wijzigen.Belg007 schreef: ↑05-12-2018 18:52Wat maakt het nu uit of je kinderen Marietje Peeters of Marietje Peeters-Janssens heten?
En al helemaal niet dat de nieuw partner van Ex, meneer Robbers zijn naam word gegeven aan de kinderen.
woensdag 5 december 2018 om 20:18
Heel goed van je Gijs.daddy_gijs schreef: ↑05-12-2018 18:11Maar jullie reacties (zowel de pro als de con) vind ik erg waardevol.
Dank allemaal. Ik ga de discussie met ex aan... maar laat de bom uiteraard niet barsten. I'll keep you posted.
Succes
woensdag 5 december 2018 om 20:26
Waarschijnlijk gaat het haar er juist nu in hun basisschooltijd om. Niet als ze volwassen zijn natuurlijk.viva-life22 schreef: ↑05-12-2018 19:13En wat is er mis mee om de kinderen dit zelf te laten beslissen als ze volwassen zijn?