Ex-partner begint weer te donderen -- naamswijziging

05-12-2018 14:20 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen hebben dezelfde achternaam als ik. Dat hebben we (mijn toenmalige partner en ik) besloten toen de kinderen geboren werden. We hadden toen een samenlevingscontract en droegen elk onze eigen geboorte-achternaam.

Zij overzag toen waarschijnlijk niet dat dit een levenslange beslissing is... of ze dacht dat wij samen zouden trouwen (en zij mijn achternaam ook zou krijgen)... ? Ik weet het niet, maar nu wij uit elkaar zijn, vind zij dat onze kinderen OOK haar achternaam moeten krijgen. Dus bijvoorbeeld "Jan [mijn-achternaam]-[haar-achternaam]". Noch mijn achternaam, noch die van haar worden met uitsterven bedreigd dus da's geen argument ;-)

Argument is "anders kunnen ze aan de naam niet zien dat ze ook van mij zijn" en "jullie heten allemaal [mijn-achternaam], ik voel me buitengesloten".

Ik voel daar helemaal niks voor.
Nu is het ook nog zo dat mijn kinderen de britse nationaliteit hebben (daar geboren, ex-partner is brits) en dat in engeland het relatief eenvoudig is om de achternaam te veranderen. Hier in Nederland kan het nauwelijk/niet (dus daar vertrouwde ik tot nu toe op), maar ze probeert het nu via een achterdeur.

Is het echt zo raar dat ik mijn poot stijf houd?
Helemaal geen trek in de zoveelste ruzie. Had echt gehoopt dat het, na alle perikelen van het uit elkaar gaan (huis, ouderschapsplan, etc) nu over zou zijn met alle gekissebis.

Iemand tips?
wat vinden de kinderen er zelf van?
Levenslange beslissing...nee hoor je kan je naam bij leven wijzigen.
Waarom heb jij zo een moeite met een dubbele achternaam? In bepaalde landen o,a, Spanje is een dubbele naam juist normaal.
Zolang jouw naam niet wordt geschrapt zou ik er niet zo moeilijk over doen.

Er is alleen strijd wanneer twee mensen daar aan mee doen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ja!!! Het is raar dat je je poot stijf houdt!!! Een TAT rancuneus ook.
Hoe oud zijn de kinderen ?
Voor je kinderen is het alleen maar een hoop bureaucratische rompslomp als ze later zaken moeten regelen op hun naam. Een vliegticket boeken bijv. Zou het gewoon bij deze ene naam houden.
ze wil de achternaam dus uitbreiden, niet jouw achternaam laten verdwijnen? Dan zie ik op zich geen bezwaar
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
viva-amber schreef:
05-12-2018 14:24
Levenslange beslissing...nee hoor je kan je naam bij leven wijzigen.
Waarom heb jij zo een moeite met een dubbele achternaam? In bepaalde landen o,a, Spanje is een dubbele naam juist normaal.
Zolang jouw naam niet wordt geschrapt zou ik er niet zo moeilijk over doen.

Er is alleen strijd wanneer twee mensen daar aan mee doen.
Hoe doen ze dat dan als zij weer trouwen? Dus dan krijg je Jan Jansen-Smit trouwt met Janet Bakker-de Vries worden die kinderen dan Pietje Jansen-Smit-Bakker-de Vries?
Kun je in Engeland wel zomaar voor een dubbele achternaam kiezen dan? Hier in Nederland kan dat namelijk niet.
Omwille van de kinderen zou ik niet mijn poot stijfhouden. Wel zou ik proberen af te spreken dat de kinderen, als ze daar de leeftijd voor hebben, er zelf over beslissen.
Trotter schreef:
05-12-2018 14:26
Kun je in Engeland wel zomaar voor een dubbele achternaam kiezen dan? Hier in Nederland kan dat namelijk niet.
Dat wilde ik net zeggen, hier mag je er maar 1
Haar argument is "anders kunnen ze aan de naam niet zien dat ze ook van mij zijn" en "jullie heten allemaal [mijn-achternaam], ik voel me buitengesloten".

Dat snap ik op zich wel, maar dat had ze moeten bedenken voordat er een achternaam werd gekozen. Beetje raar om daar nu pas mee aan te komen zetten. Als jullie bij elkaar waren gebleven, was de achternamen-situatie niet anders geweest dan nu.

Voor de kinderen zou ik het zo laten zoals het nu is. Mochten ze op latere leeftijd hun achternaam willen veranderen, prima.
HaPu schreef:
05-12-2018 14:29
Dat vroeg ik me ook al af, en mag je die dubbele naam hier dan ook gebruiken? Als dat allemaal mogelijk is zou ik er niet zo'n probleem van maken. Het is niet dat jouw naam wordt geschrapt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik zou kijken wat in het belang is van de kinderen.
Wat hebben zij eraan dat hun naam eventueel wordt uitgebreid?
Naar mijn idee: helemaal niks.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Dubbele achternaam mag niet in Nederland, je kan het misschien in GB doen maar dan wordt hier nog steeds één naam officieel gebruikt (en ook doorgegeven aan latere kleinkinderen).

Ik zou haar zeggen dat ze dit kan voorleggen aan de kinderen als ze ouder zijn en zij dan mogen wisselen als ze dat per se willen.
HaPu schreef:
05-12-2018 14:29
Hangt van je nationaliteit(en) af.

TO, als het gaat om haar naam toevoegen en niet door van jou verwijderen, wat is dan het probleem voor jou?

Hoe oud zijn de kinderen? Wat is hun mening?
cowandchicken schreef:
05-12-2018 14:34
Ik zou kijken wat in het belang is van de kinderen.
Wat hebben zij eraan dat hun naam eventueel wordt uitgebreid?
Naar mijn idee: helemaal niks.
Het levert hen alleen problemen op bij bureaucratische instanties en met administratieve zaken.
Ik zou dr veel succes wensen en uitzitten. In Engeland is dit namelijk ook niet makkelijk om te regelen.
AnAppleADay schreef:
Dubbele achternaam mag niet in Nederland, je kan het misschien in GB doen maar dan wordt hier nog steeds één naam officieel gebruikt (en ook doorgegeven aan latere kleinkinderen).

Ik zou haar zeggen dat ze dit kan voorleggen aan de kinderen als ze ouder zijn en zij dan mogen wisselen als ze dat per se willen.
Mag niet zomaar nee, maar het mag wel degelijk als je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Overigens mag ik mijn dubbele achternaam gewoon doorgeven hoor, en ze worden gewoon allebei gebruikt.
Annelleke schreef:
05-12-2018 14:36
Hangt van je nationaliteit(en) af.

TO, als het gaat om haar naam toevoegen en niet door van jou verwijderen, wat is dan het probleem voor jou?

Hoe oud zijn de kinderen? Wat is hun mening?
Een snel rondje googlen leert dat je in GB wel een dubbele achternaam kunt nemen als je trouwt en deze door kunt geven aan je kinderen. In theorie kun je daar dus een onbeperkt aantal achternamen hebben (volgens de snel gevonden info) als je kinderen vervolgens ook weer trouwen met iemand met een dubbele achternaam, en diens kinderen, and so on

Of dat makkelijk gaat en of dat te realiseren is na een scheiding heb ik nog niet gevonden

Of dat nog steeds kan als je niet meer getrouwd bent weet ik niet
Trotter schreef:
05-12-2018 14:26
Dit vraag ik me ook af.
Waar wonen jullie TO en waar zijn de kinderen geboren?
AnAppleADay schreef:

Dit klopt niet hoor. Mijn man heeft een dubbele achternaam vanwege afkomst en ons kind heeft nu ook een dubbele achternaam. De Nederlandse overheid ziet de combinatie van de twee namen als 1 achternaam, dus op officiële brieven staan ze gewoon allebei, niet alleen de laatste o.i.d.
Wat heb je erop tegen dat ze een dubbele achternaam krijgen? "Jouw" achternaam blijft als eerste vermeld.

Het klinkt dat jij vooral emotionele redenen hebt om het te weigeren, en je ex dwars te zitten.

Voor de kinderen wel zo makkelijk om uiteindelijk ook keuze vrijheid te hebben. Soms is 1 van de twee achternamen makkelijker in een bepaald land.

Er is trouwens een petitie in Nederland om keuze vrijheid te krijgen om ook een dubbele achternaam aan je kind te geven. Uiteindelijk mag je maar 2 achternamen hebben, wil je je partner's naam erbij dan moet je één van je andere twee achternamen opgeven.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Wat een leuk idee! Zou eigenlijk standaard moeten zijn, ouderwetsch gedoe met alleen de naam van de man...
Ja, in dit geval vind ik het vreemd als je je poot stijf houdt. Jouw achternaam wordt niet vervangen maar aangevuld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven