Geld & Recht alle pijlers

Huisvrouw worden

01-12-2018 19:07 1645 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de beslissing genomen dat ik thuis blijf voor de kinderen en huisvrouw zal worden. Deze beslissing hebben wij echter al een jaar eerder genomen. Ik ben dus al een jaar thuis, had ook geen vaste job toen. Ik ben 27, mijn vriend is 38 en heeft een goede job. Financieel is dit geen enkel probleem. Alleen zit ik echter met enkele twijfels/vragen die sinds kort de kop op steken.

- Stel nu, na een hele lange tijd, dat één van ons twee een punt zet achter onze relatie. Wij zijn dit niet van plan maar zeg nooit nooit. Wat blijft er dan nog over voor mij (de huisvrouw)? Aangezien ik niet heb gewerkt en dus geen pensioen zal hebben.

- Wij weten absoluut niks af van trouwen (gezien de situatie gaan we sowieso trouwen). Welke huwelijksregeling zou het beste zijn voor een huisvrouw? Ik vermoed trouwen met gemeenschappelijke goederen? Is er iets wat wij zeker moeten regelen wil ik niet na een scheiding/overlijden met niets achter blijven?

En merken de dames die al langere tijd huisvrouw zijn op dat ze een zwakkere positie hebben tov hun werkende partner? Bijv in discussie’s. Mijn ouders vinden dat niet werkende en wel werkende partners nooit 100% gelijkwaardig zullen zijn.
Ik ben wel van mening dat als er kinderen zijn 1 van de ouders - of beide - het beste parttime kan werken. En dan spreek ik niet over 10 uurtjes maar 24-32 uur. Ik vind dat er ook tijd en aandacht moet zijn voor de kinderen. Nu vind ik het ook helemaal prima als de vrouw fulltime werkt en de man parttime, maar 9 van de 10 x loont dat zich financieel niet omdat de man meer verdient.
Vergeetmenietje1980 schreef:
06-12-2018 08:42
Ik ben wel van mening dat als er kinderen zijn 1 van de ouders - of beide - het beste parttime kan werken. En dan spreek ik niet over 10 uurtjes maar 24-32 uur. Ik vind dat er ook tijd en aandacht moet zijn voor de kinderen. Nu vind ik het ook helemaal prima als de vrouw fulltime werkt en de man parttime, maar 9 van de 10 x loont dat zich financieel niet omdat de man meer verdient.

Mee eens. De meeste stellen gaan er financieel op achteruit wanneer de man degene is die mindert met werken.
En niemand vind het lekker of fijn om maandelijks veel minder te besteden te hebben, toch?
Voor ons was dat in ieder geval heel wat waard, het royaler kunnen leven. We leven ook 'nu'.. en niet pas na ons 65e.
Wie zegt dat ik het haal??
En mocht ik halen, wat ik uiteraard van harte hoop. Dan zal ik echt mijzelf willen bedruipen en nergens mijn handje op willen houden.
Pensioen, afbetaald huis, spaargeld. We redden het er vast wel mee..
Eens. Ik ken wel gezinnen waar de vrouw meer verdient en daar is de man ook wat meer thuis dan de vrouw, maar bij veruit de meeste gezinnen is het toch de man die het meeste verdient. Bij ons hetzelfde, mijn man verdient makkelijk 10x zoveel als ik. En hij vindt zijn werk ook nog geweldig, terwijl ik het "wel oké" vind. Dan zouden we wel gek zijn als mijn man minder zou gaan werken en ik meer.
Pindakaasjes schreef:
06-12-2018 09:02
Mee eens. De meeste stellen gaan er financieel op achteruit wanneer de man degene is die mindert met werken.
En niemand vind het lekker of fijn om maandelijks veel minder te besteden te hebben, toch?
Voor ons was dat in ieder geval heel wat waard, het royaler kunnen leven. We leven ook 'nu'.. en niet pas na ons 65e.
Wie zegt dat ik het haal??
En mocht ik halen, wat ik uiteraard van harte hoop. Dan zal ik echt mijzelf willen bedruipen en nergens mijn handje op willen houden.
Pensioen, afbetaald huis, spaargeld. We redden het er vast wel mee..
Bij wie zou je je handje op moeten houden dan?
Het is niet gezegd dat je tot je pensioenleeftijd een baan hebt. Mijn man is op 55-jarige leeftijd ontslagen en was 2 jaar werkloos. God zij dank vond hij weer werk, maar het viel niet mee een baan te vinden. Als hij geen werk had gevonden, hadden we na afloop van zijn WW ons huis moeten verkopen, want omdat ik werk had hij geen bijstandsuitkering ontvangen.
Ik hoor dat helaas heel vaak van oudere werklozen.
"je handje ophouden" is er tegenwoordig echt niet meer bij.
nina1966 schreef:
05-12-2018 22:07
Ik heb nergens gelezen dat iemand liever stront ruimt dan een stukje typt of koffie rondbrengt hoor. Het gaat hier om thuisblijven, niet om het poetsen, dat moet evengoed.
Ik verschoonde inderdaad liever een luier dan dat ik koffie ging rondbrengen of zo. Aan de huishouding doen heb ik nooit een hekel gehad en dat heb ik nog steeds niet. Tenminste in mijn eigen huis en niet op een ander. Toen ik mantelzorger was van mijn vader had ik er wel eens een hekel aan om 2 huizen te moeten onderhouden. Nu zou ik makkelijk een werkster kunnen betalen voor mezelf maar ik wil geen vreemde in huis en doe het zelf graag. Mijn schoonmoeder was ook thuis en had wel een werkster omdat zij een hekel had aan de huishouding.

Dit wordt nu een paar keer achteloos gezegd, maar ik vind dit schokkend. Het lijkt wel alsof er een soort tweedeling in de maatschappij is met veelverdienende banen voor mannen en laagbetaalde banen voor vrouwen. Waarom gaan we als vrouwen blijkbaar massaal voor laagbetaalde banen? Omdat we later toch niet de kost moeten verdienen?
Mijn vriend zou graag meer thuis zitten dan ik: ik kan echt niet thuiszitten. Het liefst zou ik 36-40 uur werken en mijn vriend 24. Dat ik minder zal verdienen, boeit ons niets, geld vinden wij niet zo heel boeiend. Hij heeft al 4 dagen aangevraagd. Nu ben ik nog in opleiding, maar als ik klaar ben, gaat hij nog een dag minder en zal ik degene zijn die het meeste gaat werken.
Ik snap dat ook niet. Er zijn net zoveel mannen in slechtbetaalde banen als vrouwen. Maar die mannen gebruiken dat nou nooit als excuus om de rest van hun leven thuis te blijven.
nerdopviva schreef:
06-12-2018 09:52
Dit wordt nu een paar keer achteloos gezegd, maar ik vind dit schokkend. Het lijkt wel alsof er een soort tweedeling in de maatschappij is met veelverdienende banen voor mannen en laagbetaalde banen voor vrouwen. Waarom gaan we als vrouwen blijkbaar massaal voor laagbetaalde banen? Omdat we later toch niet de kost moeten verdienen?
Nee, omdat veel vrouwen opgeleid zijn voor een beroep wat (zwaar) wordt onderbetaald: juf/verpleegkundige/verzorgende in een verpleeghuis/medewerker kinderdagverblijf.
Ontzettend nuttige beroepen, maar fatsoenlijk betalen is er niet bij.
nerdopviva schreef:
Omdat de richtingen waar je veel geld kunt verdienen mij niet aanstaan?
Trotter schreef:
06-12-2018 09:57
Ik snap dat ook niet. Er zijn net zoveel mannen in slechtbetaalde banen als vrouwen. Maar die mannen gebruiken dat nou nooit als excuus om de rest van hun leven thuis te blijven.
Voor de honderdste keer: ik ken hier op het forum welgeteld één vrouw die de rest van haar leven is thuisgebleven en daar ook ronduit eerlijk voor uitkomt, voor de rest heb ik ze nog nooit ontmoet.
Janiva schreef:
06-12-2018 09:58
Nee, omdat veel vrouwen opgeleid zijn voor een beroep wat (zwaar) wordt onderbetaald: juf/verpleegkundige/verzorgende in een verpleeghuis/medewerker kinderdagverblijf.
Ontzettend nuttige beroepen, maar fatsoenlijk betalen is er niet bij.

Dan vraag ik me toch af waarom vrouwen daar massaal voor kiezen.
Janiva schreef:
06-12-2018 10:01
Voor de honderdste keer: ik ken hier op het forum welgeteld één vrouw die de rest van haar leven is thuisgebleven en daar ook ronduit eerlijk voor uitkomt, voor de rest heb ik ze nog nooit ontmoet.

Dan heb je niet goed opgelet. Alleen in dit topic zijn er al meer dan één.
Janiva schreef:
06-12-2018 10:01
Ik had een zeer goedbetaalde baan maar heb toch gekozen voor mijn kind. Dat was toen ik nog dacht dat ik lichamelijk nog wel zou herstellen dus daar hing die keus niet van af. Het ging gewoon niet, kon mijn moeilijke zoon niet aan een ander over laten.
Trotter schreef:
06-12-2018 10:05
Die nog nooit hebben gewerkt en dat ook niet meer gaan doen?
Er zitten ook genoeg mannen in de bijstand, dat is echt niet alleen aan vrouwen voorbehouden.
nerdopviva schreef:
Het is eerder andersom, zodra in een bepaalde sector meer vrouwen gaan werken keldert het loon en de status van de beroepsgroep.
Ikigai schreef:
06-12-2018 10:12
Het is eerder andersom, zodra in een bepaalde sector meer vrouwen gaan werken keldert het loon en de status van de beroepsgroep.
ja en vrouwen doen het zelf hoor, door te blijven hangen in parttime baantjes en niet te onderhandelen
Janiva schreef:
06-12-2018 10:08
Er zitten ook genoeg mannen in de bijstand, dat is echt niet alleen aan vrouwen voorbehouden.
Want niet-werken is bijstand ontvangen?
Bij de stellen die ik ken waarvan één partner werkt, heeft de niet-werkende echt geen bijstandsuitkering. Want die krijg je namelijk niet als je partner werkt.
Janiva schreef:

Ja. Waarom geloof je me niet?
Toch zie je na een scheiding dat mannen hun leven weer oppakken, terwijl vrouwen vaker (dan mannen) in de bijstand belanden. Het is niet toevallig dat 'bijstandsmoeder' een bekende term is, en 'bijstandsvader' niet. En dat komt dus doordat heel veel vrouwen zichzelf nog steeds afhankelijk maken van het inkomen van hun man. Want zelfs als ze weer een paar uurtjes per week gaan werken als de kinderen naar school gaan verdienen ze daarmee nog niet genoeg om hun eigen broek op te houden, laat staan om ook nog eens de helft van het levensonderhoud van de kinderen te betalen. Als ouder ben je verantwoordelijk voor je kinderen, dus ook voor hun levensonderhoud. Vrouwen laten hierin massaal steken vallen.
Janiva schreef:
Ik denk dat er echt heel weinig vrouwen en mannen zijn die nog nooit hebben gewerkt. Ik ben al 26 jaar thuis en ga ook nooit meer werken maar werkte wel vanaf mijn 17de.
Trotter schreef:
Nee hoor, er heeft hier niemand gereageerd die nog nooit heeft gewerkt, ook Blondie heeft gewerkt voordat ze een kind kreeg.
Bovendien heeft er ook niemand, buiten Blondie, gereageerd die stellig zegt ook nooit meer te gaan werken.
Ik was HBO verpleegkundige. Met voornamelijk nacht en avonddiensten was het nog goed te doen, maar niet handig voor je gezin. (was omdat ik helaas ernstig ziek ben geworden en dus nu mijn handje moet ophouden) Dagdiensten brengen geen moer op. Onderhandelen heb je niet echt in de zorg, je werkt volgens een CAO.
Ik vond mijn werk zalig, daarom heb ik er voor gekozen. Ik vind op een kantoor zitten vreselijk saai en niet iets wat ik járen zou kunnen. Tevens was ik nog erg jong, toen ik moest beslissen welke opleiding ik wilde doen, waarvan ik eerst wél een kantoorbaan heb gehad maar dat dus geen moer aan vond en de klok wel om kon kijken tot het ein-de=lijk eens 17:00 uur was. Op mijn 27e omgeschoold in de zorg, en het is hard werken maar daardoor vliegt de tijd ook óm.
amarna schreef:
06-12-2018 09:30

"je handje ophouden" is er tegenwoordig echt niet meer bij.

Precies.
Daar ben ik mij wel degelijk van bewust.
Verder kan ik niet alle mogelijke rampspoed en ellende voorzien.
Ik probeer wel goed voorbereid te zijn.. en dat vind ik voor nu goed genoeg..
nerdopviva schreef:
Dan vraag ik me toch af waarom vrouwen daar massaal voor kiezen.
Omdat dat blijkbaar toch de beroepen zijn die vrouwen aanspreken. We kunnen nu wel met zijn allen roepen dat mannen en vrouwen gelijk zijn en dat jongens en meisjes niet zo verschillend moeten worden opgevoed, maar we zíjn nou eenmaal verschillend. Ook qua interesses en dus ook vaak qua wat voor baan we leuk vinden. Ik heb een opleiding gedaan waarmee ik met de juiste skills veel geld zou kunnen verdienen in het bedrijfsleven, maar ik ben er achtergekomen dat ik daar doodongelukkig van word. En daarom heb ik nu een parttime "vrouwenbaantje" dat me wel happy maakt. Ik doe daarnaast honderdduizend keer liever het huishouden dan dat ik bij een groot bedrijf tussen de hoge piefen loop.
Ik werk nog steeds bijna 30 uur per week hoor, het is niet zo dat ik alleen maar thuis zit, maar feit is dat het in de meeste vrouwen meer zit om te zorgen en het huishouden te doen dan in de meeste mannen. Dat is nou eenmaal zo en ik denk niet dat daar iets mis mee is.
Trotter schreef:
06-12-2018 10:21
Ja. Waarom geloof je me niet?

Toch zie je na een scheiding dat mannen hun leven weer oppakken, terwijl vrouwen vaker (dan mannen) in de bijstand belanden. Het is niet toevallig dat 'bijstandsmoeder' een bekende term is, en 'bijstandsvader' niet. En dat komt dus doordat heel veel vrouwen zichzelf nog steeds afhankelijk maken van het inkomen van hun man. Want zelfs als ze weer een paar uurtjes per week gaan werken als de kinderen naar school gaan verdienen ze daarmee nog niet genoeg om hun eigen broek op te houden, laat staan om ook nog eens de helft van het levensonderhoud van de kinderen te betalen. Als ouder ben je verantwoordelijk voor je kinderen, dus ook voor hun levensonderhoud. Vrouwen laten hierin massaal steken vallen.
Je vergeet dat de moeders over het algemeen de kar gaan trekken als het om de kinderen gaat na een scheiding. De zorg voor de kinderen is meestal niet evenredig verdeeld, genoeg vaders die het af laten weten, geen tijd hebben vanwege hun drukke baan of om een andere reden veel minder zorgtaken op zich (kunnen) nemen.
Je bent als ouder inderdaad verantwoordelijk voor je kinderen, dus als vader het niet doet, wil of kan, moet moeder het doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven