'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
cygnus schreef:
26-11-2018 01:05
Niet meer. Is wel gebeurd, maar er zijn nu wereldwijd zoveel opleidingen dat de simulatorcapaciteit bijzonder schaars is. En ja, een echte FFS (Full Flight Simulator) is erg duur.
Er zijn ook mensen - zelfs collega’s van me - die een ‘fixed-base’ simulator hebben gebouwd, kortom, een volledige cockpit maar niet bewegend. Die zijn nog wel te boeken...
Ik heb met wat googlen wel iets gevonden. Wel non-certified maar blijkbaar voldoende voor piloten om op te oefenen en lessen op te krijgen. Certificatie is blijkbaar wat het erg duur maakt en door dit niet af te laten nemen blijft het betaalbaar voor particulieren. Ook met motion.
Stampertje12 schreef:
26-11-2018 21:26
Ik heb met wat googlen wel iets gevonden. Wel non-certified maar blijkbaar voldoende voor piloten om op te oefenen en lessen op te krijgen. Certificatie is blijkbaar wat het erg duur maakt en door dit niet af te laten nemen blijft het betaalbaar voor particulieren. Ook met motion.
Deze https://www.simflying.nl/ ?
Of heb jij een andere gevonden?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-11-2018 21:29
Deze https://www.simflying.nl/ ?
Of heb jij een andere gevonden?
Nee, nog een andere.

Ik zie trouwens ook een aantal professionele, maar dan heb je het over 400 euro per uur voor huur en dan voor minimaal een aantal uur. Zie ook wel wat cursussen voor in de sim staan. Als je googelt op "full flight simulator boeing" kom je een heel eind.
Doe 'ns een linkje aub
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-11-2018 21:43
Doe 'ns een linkje aub
Waviation.nl
Flightsimulator.nl
Prosim4u.nl

Bijvoorbeeld. Maar ik ken deze partijen dus echt niet en heb geen idee wat de kwaliteit is van wat ze leveren.
okee bedankt, zal wel 'ns kijken en wellicht dat ik volgend jaar 'n keertje zoiets ga doen, lijkt me 'n leuke ervaring
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-11-2018 21:29
Deze https://www.simflying.nl/ ?
Of heb jij een andere gevonden?
Hier zijn wij geweest inderdaad, binnenkort voor de 2e keer.
Alle reacties Link kopieren
Cygnus,
Je hebt de vraag vast al eerder gekregen en beantwoord. Werk jij fulltime? En zo ja, hoe ziet je rooster er ongeveer uit? Mijn man solliciteert en ben benieuwd hoe onze toekomst er evt uit gaat ziet ten opzichte van hoe het nu is.
groetjes en bedankt
Alle reacties Link kopieren
Broccoliroosje1234 schreef:
01-12-2018 10:48
Cygnus,
Je hebt de vraag vast al eerder gekregen en beantwoord. Werk jij fulltime? En zo ja, hoe ziet je rooster er ongeveer uit? Mijn man solliciteert en ben benieuwd hoe onze toekomst er evt uit gaat ziet ten opzichte van hoe het nu is.
groetjes en bedankt
In ieder geval niet van 9 tot 5 :p

Maar de tijd dat het acceptabel was voor piloten om met al het cabinepersoneel naar bed te gaan is wel voorbij. Dus hij komt wel aan zijn nachtrust toe als hij weg is!
Alle reacties Link kopieren
haha nee, zover was ik ook. Waarschijnlijk paar dagen weg, paar dagen thuis enz..
Alle reacties Link kopieren
Dat hangt er toch helemaal van af op welk type hij terecht komt. Ieder type heeft andere roosters.
Broccoliroosje1234 schreef:
01-12-2018 10:48
Cygnus,
Je hebt de vraag vast al eerder gekregen en beantwoord. Werk jij fulltime? En zo ja, hoe ziet je rooster er ongeveer uit? Mijn man solliciteert en ben benieuwd hoe onze toekomst er evt uit gaat ziet ten opzichte van hoe het nu is.
groetjes en bedankt
Als hij nachtvracht gaat vliegen voor DHL, om maar wat te noemen, dan kun je maar beter investeren in een elektrische deken om het bed toch enigszins warm te houden aangezien die lui geen normaal dag-nachtritme meer aan kunnen houden ;)
Alle reacties Link kopieren
Broccoliroosje1234 schreef:
01-12-2018 10:48
Cygnus,
Je hebt de vraag vast al eerder gekregen en beantwoord. Werk jij fulltime? En zo ja, hoe ziet je rooster er ongeveer uit? Mijn man solliciteert en ben benieuwd hoe onze toekomst er evt uit gaat ziet ten opzichte van hoe het nu is.
groetjes en bedankt
Hoi Broccoliroosje,
Ja, ik werk fulltime. Dat was de makkelijke vraag om te beantwoorden.
Hoe mijn rooster er uit ziet is wat lastiger. Ik weet niet waar jouw man solliciteert, maar verschillende maatschappijen houden verschillende manieren van indelen aan. Bij Martinair, zo weet ik bijvoorbeeld, wordt je rigide 12 dagen werken, 7 dagen vrij ingedeeld. Bij Transavia hebben ze weer een ander systeem. Het enige wat ik je precies kan vertellen is hoe het bij KLM werkt...
Bij KLM krijg je een indeling 4 weken vooruit. Daaraan zitten wat ingewikkelde regels, maar de essentie is dat de dagen die vrij staan op die vier-wekelijkse indeling 'hard' zijn, d.w.z. dat je die dagen ook echt vrij bent. Indeling werkt zo: je doet een vlucht, die duurt een aantal dagen, en daarna ben je een aantal dagen vrij. Dat aantal dagen vrij is afhankelijk van hoeveel tijdsverschil, de dagen op de route of de zwaarte van de vlucht (nachtvluchten zijn zwaarder). Daarna ben je dus weer indeelbaar voor een volgende 'cyclus' (een cyclus is het aantal dagen werken en het aantal dagen vrij). Die cycli kunnen erg verschillen, van 3 dagen werken en 5 dagen vrij (in ons jargon een 3 om 5) tot 9 om 4, of 3 om 2, en alles wat daartussen in zit... Nadeel van dit systeem is dat je niet verder dan 4 weken vooruit kunt plannen qua sociaal leven. Voordeel is dat je meteen je verdiende verlof kunt genieten. Dit zijn wel de verhoudingen voor de ICA-vluchten (intercontinentaal), voor de Europa-vluchten geldt weer een ander systeem, die meer uitgaat van een vast aantal dagen werken en vrij in een periode van 28 dagen.
Er zitten nog veel meer regels in dit systeem, die veel te ingewikkeld zijn om hier uit te gaan leggen, maar dit is het wel in een notendop.
Er gelden trouwens qua werk- en rusttijden 2 regelingen: de CAO en de wet. KLM deelt in volgens de CAO - die ruimer is opgesteld dan de wet vwb rusttijden -, maar mag in de uitvoering (= na aanmelden Schiphol) als het nodig is naar de wet. Dit gaat spelen bij bijvoorbeeld lange vertragingen. Veel maatschappijen die of in de niche werken of low-cost opereren, plannen ook op de wet. Afgezien van de vraag of dat sociaal wel wensbaar is (niet dus!), betekent dat ook weinig marge als er ergens in de operatie een verstoring optreedt. Als je namelijk de wettelijke grenzen overschrijdt ben je zelfs strafbaar, net als vrachtwagenchauffeurs.
Buiten al dit kan de maatschappij de vlieger ook wel eens benaderen of hij/zij wil vliegen binnen het vastgestelde verlof, dat noemen we 'bewillligen'. Dat gaat alleen gebeuren als ook de vlieger daar mee instemt. Daar zitten ook diverse regels aan vast, zoals compensatie in dagen vrij die je later kunt gebruiken. Daarnaast kan je ook voor een periode 'reserve' staan, oftewel oproepbaar. Je moet dan voor een periode van 12 uur bereikbaar zijn en 'in principe' binnen een uur op Schiphol aanwezig kunnen zijn (ik zeg 'in principe', want als ik op maandagochtend om 7 uur wordt gebeld ga ik dat niet halen). Meestal krijg je dit soort reservediensten in een blok ingedeeld, maar soms ook in een losse dag voor een bepaalde vlucht. Dan weet je dus niet zeker of je die vlucht op de indeling ook werkelijk gaat doen, maar de dagen die vrij staan op de indeling zijn in principe heilig, tenzij in overleg met de vlieger wat anders wordt verzonnen.
Een aantal keer per jaar mag de vlieger een vlucht 'aanvragen', of een vrije dag verzoeken. De maatschappij moet dit of toekennen of met reden afwijzen. Je hebt dus wel wat invloed op jouw indeling, met - uiteraard - grenzen.
Ik zou hier nog veel meer over kunnen schrijven, want de regels en processen zijn best wel complex, maar mijn indruk bij KLM is dat het over het algemeen best goed geregeld is en dat je best wel wat invloed op jouw eigen indeling kunt uitoefenen. Het gaat niet altijd goed, maar dat geldt voor elk bedrijf...
Kun je er wat mee?
Mocht je wat meer willen weten over het sociale leven en de situatie thuis, dan moet je me maar even een pb-tje sturen...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je uitleg Cygnus! Hij solliciteert bij KLM en intercontinentaal dus aan je uitleg heb ik heel veel. Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen en wat het betekent voor ons gezin.
Alle reacties Link kopieren
Broccoliroosje1234 schreef:
01-12-2018 18:47
Bedankt voor je uitleg Cygnus! Hij solliciteert bij KLM en intercontinentaal dus aan je uitleg heb ik heel veel. Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen en wat het betekent voor ons gezin.
Graag gedaan. Hij solliciteert dus op de functie van CRCP (cruise relief co-pilot). Vrije markt of KLS/NLS of KLu? Spannende tijd! Ik weet wel dat KLM nu enorm aan het aannemen is...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Zeker een spannende tijd! Maar voordat er meer duidelijkheid is zijn we zeker een half jaar verder. Hij vliegt nu ook al en is relatief veel weg, maar een carrière bij KLM is een heel ander leven denk ik.
Hoe ga jij om met de jetlag steeds? Ben je te kort weg om er veel last van te hebben? En woon je in Nederland? Zou het makkelijk voor je zijn om ook elders te wonen en gewoon voor KLM te blijven vliegen?
Alle reacties Link kopieren
Broccoliroosje1234 schreef:
05-12-2018 16:08
Hoe ga jij om met de jetlag steeds? Ben je te kort weg om er veel last van te hebben? En woon je in Nederland? Zou het makkelijk voor je zijn om ook elders te wonen en gewoon voor KLM te blijven vliegen?
Ik kan vrij goed tegen jetlag, maar een advies hierin geven is lastig, want het verschilt per persoon. Ik ben een avondmens en heb weinig problemen als ik mijn dag kan verlengen. Nadeel is dat ik niet kan voorslapen voor een avondvlucht. Iedereen moet zijn eigen taktiek ontdekken.
Ik woon gewoon in Nederland en overweeg absoluut niet om in het buitenland te gaan wonen. KLM heeft maar één basisstation, Amsterdam. Je werk begint dus ook altijd daar.
Voor vliegers en cabinepersoneel die wel in het buitenland wonen is er een regeling: de XCM/XFA. Je kunt van en naar je werk gratis commuteren met KLM in uniform. Je wordt dan als niet-werkend deel van de bemanning gezien. Voor vliegers is dat dan in de cockpit als extra paar ogen.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Hoi cygrus, ik heb ook een vraag. Een aantal zaken mogen niet mee in het ruimbagage, zoals bijvoorbeeld lithiumbatterijen. Ik had begrepen dat dit is vanwege brandgevaar en dit moeilijk te blussen is in het ruim.
Echter, wat je vaak ziet bij vluchten binnen Europe is dat mensen vliegen met alleen handbagage. Vanwege ruimtegebrek in de cabine wordt vaak een deel van de handbagage tijdens het boarden ingenomen en vervolgens in het ruim geplaats. Hierbij worden mensen nooit gevraagd om hun lithiumbatterijen uit hun bagage te halen.
Hoe kan het dat dit zo werkt? Waarom is het nu 'ineens' niet meer een probleem?
Alle reacties Link kopieren
Gaan die koffers die last minute worden ingenomen niet gewoon los in het ruim en zijn ze daar bereikbaar? De rest zit in die vliegtuigcontainers die tegen elkaar aangeschoven zijn en waar je dus niet bij kunt...
Alle reacties Link kopieren
Niet helemaal waar Stampertje. Die handbagage gaat in het ruim dat we de ‘bulk’ noemen. Die is tijdens de vlucht niet bereikbaar.
Eerst even over de procedure. Er zou eigenlijk wel naar gevraagd moeten worden, want het risico is inderdaad hetzelfde. Maar het meeste personeel zal er vanuit gaan dat de passagiers dat wel weten, het staat immers in de voorwaarden... hmmmm.
Waarom is dit zo? Als een Li-batterij gaat branden moet je koelen om de brandhaard (’thermal runaway’) weg te halen. Dat kan in de cabine wel, maar niet in een vrachtruim. Daar kan wel geblust worden met Halon, daarmee haal je de vlammen weg (zuurstofverdrijving), maar dat koelt niet, zodat de batterij weer zal branden. Met alle gevolgen van dien.
Vandaar dat er voor Li-batterijen specifieke voorwaarden zijn, het dus wel met een maximum aantal in de handbagage mag, maar niet in het vrachtruim. Dat laatste wordt wel gedaan, maar dan moet het op een speciale manier verpakt zijn.
Dus: zelf er uit halen als handbagage wordt ingenomen.
cygnus wijzigde dit bericht op 08-12-2018 14:42
0.10% gewijzigd
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Het stukje over mobiele telefoons in het veiligheidsintrofilmpje in het vliegtuig wordt trouwens met de maand langer... er was nu weer een stukje aan toegevoegd zag ik.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
08-12-2018 14:15
Het stukje over mobiele telefoons in het veiligheidsintrofilmpje in het vliegtuig wordt trouwens met de maand langer... er was nu weer een stukje aan toegevoegd zag ik.
Er gebeuren dan ook steeds meer incidenten mee...
Fate is just the weight of circumstances
Een vraag van een andere orde: zoon wil piloot worden. Liefste f16 of stunt piloot (welke jonge jongen nou niet :-) ) maar hij vindt de luchtmacht bij de defensie ook interessant klinken.
Hij is nog jong maar zit op het gymnasium en na volgend jaar zou hij een profiel moeten kiezen. Een vriend van hem zit op zweefvliegen en vliegt ook al in van die kleine vliegtuigjes. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het een dure hobby vind. Dat brengt me ook tot het volgende. Hij is goed in zijn exacte vakken. Erg technisch. Kan goed leren. Is een slim joch. Wat heeft hij concreet nodig om piloot te kunnen worden. Wat kost zo'n opleiding en waar moet je die doen en wat voor een vooropleiding met welk profiel is gewenst?
Dan kan hij zich daar alvast op instellen zeg maar.
Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Isabellarose- schreef:
08-12-2018 22:06
Een vraag van een andere orde: zoon wil piloot worden. Liefste f16 of stunt piloot (welke jonge jongen nou niet :-) ) maar hij vindt de luchtmacht bij de defensie ook interessant klinken.
Hij is nog jong maar zit op het gymnasium en na volgend jaar zou hij een profiel moeten kiezen. Een vriend van hem zit op zweefvliegen en vliegt ook al in van die kleine vliegtuigjes. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het een dure hobby vind. Dat brengt me ook tot het volgende. Hij is goed in zijn exacte vakken. Erg technisch. Kan goed leren. Is een slim joch. Wat heeft hij concreet nodig om piloot te kunnen worden. Wat kost zo'n opleiding en waar moet je die doen en wat voor een vooropleiding met welk profiel is gewenst?
Dan kan hij zich daar alvast op instellen zeg maar.
Alvast bedankt.
Met een profiel natuur en gezondheid kun je in principe alle opleidingen doen, maar als er (weet niet hoe het huidige systeem is) nog iets als natuurkunde 2 bestaat, dan zou ik dat er zeker bij kiezen in het vrije deel.

Bij defensie kun je terecht, maar daar is het niet gegarandeerd dat je in een F16 (of waarschijnlijk tegen die tijd een F35) terecht komt. Tijdens de opleiding (als je daar al in terecht komt) word je op een gegeven moment ingedeeld. Eigen voorkeur kun je natuurlijk opgeven, maar het kan ook goed zijn dat je bijvoorbeeld helikopterpiloot wordt. Ik zou in ieder geval met hem eens een open dag bij de luchtmacht gaan bezoeken.

Mocht hij niet voor de pilotenopleiding gaan, dan kan hij altijd nog in Delft gaan studeren. Het Delftsch Studenten Corps heeft eigen zweefvliegtuigen waarmee je behoorlijk goedkoop je zweefvliegbrevet kunt halen.

Voor de commerciële pilootopleidingen kun je volgens mij prima hier terecht: https://pilootworden.nl/. Daar hebben ze ook de meest recente eisen. Volgens mij gaat ABN Amro weer opleidingen aan de KLM-school financieren, maar daar zijn ze ook even mee gestopt geweest, dus weet niet wat de status daarvan is nu.
Opleidingseisen:
  • Havo-diploma met tenminste wiskunde B, natuurkunde, Engels en Nederlands. LET OP: als je in 2010 of later je havo-diploma hebt behaald, dan moet je nog wel een aanvullende cursus natuurkunde (vijf dagdelen) bij het Boswell-bèta instituut volgen of bij WisMon. Begin in je eindexamenjaar alvast met de selectieprocedure
  • Vwo-diploma met tenminste wiskunde A of B, natuurkunde, Engels en Nederlands. Begin in je eindexamenjaar alvast met de selectieprocedure.
Als hij de luchtmacht in wil dan kost de opleiding natuurlijk niets. Het is voor veel jongens en meisjes een droombaan en als hij door alle selecties en opleidingen heen komt dan is hij één van de lucky few. Komt er wel bij dat hij uitgezonden wordt, dat ze op hem gaan schieten en dat hij zelf ook zal moeten schieten. Maar goed, een ieder z'n ding!

De burgerluchtvaart is een heel ander verhaal. Er is helaas geen gegarandeerd pad naar een baan als piloot. Het kost om te beginnen een kapitaal, denk gerust aan anderhalf tot twee ton. Afhankelijk van de school zijn er goede en minder goede financieringsopties. Ik heb destijds met behulp van de school het hele bedrag kunnen lenen zonder tussenkomst van mijn ouders, maar het blijft een enorm risico. Want hoe betaal je een ton terug als je geen baan hebt? Welkom in de wereld van vliegopleidingen, 'baangaranties', beunhazen en afzetters, jongens en meisjes die binnen anderhalf jaar op een glimmende jet vliegen terwijl hun klasgenootjes nooit een jet van binnen zullen zien. Waar de ene school piloten aan de lopende band aflevert als 'preferred supplier', terwijl de andere school failliet gaat en de leerlingen achter laat zonder brevet, zonder baan, maar mét een gigantische schuld en alles daar tussenin.

Heb ik je afgeschrokken? Dat is niet geheel de bedoeling! Als je zoon echt niets anders wil dan vliegen dan moet hij er gewoon voor gaan. Maar het is een mijnenveld. Dat veld is redelijk goed te bewandelen als je je héél goed inleest en oriënteert op de opleidingsmarkt en je realistisch opstelt in het proces. Dat gaat denk ik te ver voor dit topic van cygnus, maar een walhalla aan informatie over opleidingen vind je hier: http://www.airwork.nl/bulletinboard/
Begin niet aan een opleiding zonder airwork te doorspitten.

Wat profielen betreft nog heel kort het volgende. Vliegen is geen wetenschap, voor een brevet heb je geen specifiek profiel nodig, zolang je redelijk Engels kunt spreken. Wat wel speelt is dat sommige maatschappijen en opleiders in NL nogal hardnekkig vasthouden aan een bepaald profiel. Het kan dus handig zijn om je profiel daar alvast op af te stemmen. Zie de website van de KLM-vliegschool.

Tot slot als laatste, er werken volgens mij net zo veel Nederlandse piloten binnen NL als in het buitenland. KLM neemt nu als een dolle aan, maar dat kan volgend jaar weer anders zijn. Niks zo veranderlijk als de luchtvaart. Het kan dus heel goed dat hij nooit in NL zal werken.

Maar nogmaals, als het er op lijkt dat hij serieus wil gaan vliegen, http://www.airwork.nl/bulletinboard/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven