Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
zaterdag 8 december 2018 om 20:37
Die spoort niet hoor, wat een armoe als je zo in het leven staat en niet van dieren houdt.derooiekater schreef: ↑08-12-2018 20:18Dit kattenvrouwtje meld zich hier weer wat een gekkies zit er hier op het forum.
De situatie hier is naar omstandigheden stabiel maar ik had gedacht ze gescheiden te houden omdat de oudste rust nodig heeft maar kleine rooie was het daar niet mee eensdie is net zo lang bezig geweest tot ik het op gaf. Ze zitten nu weer bij elkaar en kleine rooie houd zich rustig tot nu toe..
Ik hoop dat je oudste er snel weer bovenop is

Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
zaterdag 8 december 2018 om 20:51
die van mij heeft het zeuren uitgevonden, vriend moest vandaag werken dus ik en poezenbeest waren alleen thuis.iones schreef: ↑08-12-2018 20:28Hebben jullie onder je katten ook vreselijke zeurpieten?
Loki kan tegen etenstijd ontzettend zeuren en mauwen de hele tijd. Ik jaag hem dan weg maar hij komt onverstoorbaar weer terug. Totdat ik hem ten lange leste buiten gooi om hem niet meer te hoeven horen. Ik laat me niet dwingen of koeieneren. Maar hij houdt te lang vol naar mijn zin.
hij heeft de hele dag op de verwarming gelegen en geslapen. om 17.00 kwam vriend thuis en toen zette poes zijn sirene aan

Relax we're all crazy, it's not a competition
zaterdag 8 december 2018 om 23:50
Mijne begint pas met gillen als we zelf de brokjes al aan het pakken zijn en in zijn bakje willen doen. Voor die tijd denkt hij er niet aan, maar dan zet hij het op een schreeuwen alsof hij al weken niets heeft gehadiones schreef: ↑08-12-2018 20:28Hebben jullie onder je katten ook vreselijke zeurpieten?
Loki kan tegen etenstijd ontzettend zeuren en mauwen de hele tijd. Ik jaag hem dan weg maar hij komt onverstoorbaar weer terug. Totdat ik hem ten lange leste buiten gooi om hem niet meer te hoeven horen. Ik laat me niet dwingen of koeieneren. Maar hij houdt te lang vol naar mijn zin.

Mijn vorige katten waren ook gek van menseneten, kaas ofzo, maar daar is deze tot nu toe totaal niet in geïnteresseerd.
Hoe doen jullie allemaal het eigenlijk?
Onbeperkt brokken of niet?
Ik ben gewend om eten af te wegen vanwege diëten of te zware katten, maar ik vraag me bij deze kat wel eens af of dat wel zinvol is. Nu valt hij nl. echt aan op zijn voer en heeft alles al snel op. En moet dan lang wachten op de volgende ronde. Volgens de dierenarts was afwegen wel goed, maar ik twijfel.
zondag 9 december 2018 om 00:01
Het is hier lastig met het voeren. Onbeperkt brokken is geen optie, dan eet de zwart-witte door totdat hij ontploft. De zwart-witte eet (afgewogen) dieetbrokken van RC, de rooie eet Purina One sensitive en stopt gewoon met eten als hij vol zit en het lapje eet iedere dag andere brokjes. Wat ze de ene dag lust daar haalt ze de volgende dag haar neus voor op. Een paar keer in de week stop ik haar wat lekker zachtvoer omdat ze oud is en ik haar niet iedere dag brokjes wil geven.
Ik moet er dus steeds bij blijven met voeren want de zwart-witte eet als een gek zijn bakje leeg en begint dan aan de bakjes van de andere twee als hij de kans krijgt. Hij is echt geobsedeerd door eten. Vandaag was ik de ton met science selective (biks voor de konijnen) aan het bijvullen, daar eet hij dan gerust van mee als hij de kans krijgt.
Soleil, als de kat een goed gewicht heeft zou ik niet meer afwegen en gewoon geven wat hij op kan. Zo lang hij niet teveel aankomt kan dat prima volgens mij.
Ik moet er dus steeds bij blijven met voeren want de zwart-witte eet als een gek zijn bakje leeg en begint dan aan de bakjes van de andere twee als hij de kans krijgt. Hij is echt geobsedeerd door eten. Vandaag was ik de ton met science selective (biks voor de konijnen) aan het bijvullen, daar eet hij dan gerust van mee als hij de kans krijgt.
Soleil, als de kat een goed gewicht heeft zou ik niet meer afwegen en gewoon geven wat hij op kan. Zo lang hij niet teveel aankomt kan dat prima volgens mij.
Dierproeven.
zondag 9 december 2018 om 00:37
Gewoon op meerdere plekken brokjes neerzetten. Je zou voor je eigen gemoedsrust 2 keer de hoeveelheid van 1 dag neer kunnen zetten. Aan het einde van de dag weet je of het een schrokker of een grazer is.S0LEIL schreef: ↑08-12-2018 23:50Mijne begint pas met gillen als we zelf de brokjes al aan het pakken zijn en in zijn bakje willen doen. Voor die tijd denkt hij er niet aan, maar dan zet hij het op een schreeuwen alsof hij al weken niets heeft gehad
Mijn vorige katten waren ook gek van menseneten, kaas ofzo, maar daar is deze tot nu toe totaal niet in geïnteresseerd.
Hoe doen jullie allemaal het eigenlijk?
Onbeperkt brokken of niet?
Ik ben gewend om eten af te wegen vanwege diëten of te zware katten, maar ik vraag me bij deze kat wel eens af of dat wel zinvol is. Nu valt hij nl. echt aan op zijn voer en heeft alles al snel op. En moet dan lang wachten op de volgende ronde. Volgens de dierenarts was afwegen wel goed, maar ik twijfel.
“Don’t look back – you’re not going that way.”

zondag 9 december 2018 om 00:42

zondag 9 december 2018 om 08:03
Hebben jullie ervaring met hartruis? We hebben onze lieve zesjarige kater nu een jaar. We hebben hem uit het asiel gehaald. Afgelopen vrijdag was ik met onze kater bij de dierenarts voor vaccinaties en jaarlijkse check-up. De dierenarts schrok van de hartruis die hij hoorde en volgens hem was dit er één in de zwaarste categorie. Hij was wat somber over zijn levensverwachting. Ik ben hier flink van geschrokken. We moeten nu goed in de gaten houden of hij wel blijft eten, spelen etc. Hebben jullie ervaring met hartruis en levensverwachting?

zondag 9 december 2018 om 08:19
Nee hoor helemaal niet zelfs. Maar mijne heeft de hele dag eten staan. Hij mauwt eigenlijk nooit.iones schreef: ↑08-12-2018 20:28Hebben jullie onder je katten ook vreselijke zeurpieten?
Hij kan alleen in de zomer mekkeren als hij naar buiten wil en de deur dicht zit. Dan is hij wel een beetje een zeur maar in de overige seizoenen heb ik geen last van hem. Een vocale kat is het niet.
zondag 9 december 2018 om 08:27
Nee maar ik zou overwegen een hart echo te laten maken doir iemand die er verstand van heeft. Er zijn wel tegelijk medicijnen beschikbaar alleen hangt het van veel dingen af.LilaLily schreef: ↑09-12-2018 08:03Hebben jullie ervaring met hartruis? We hebben onze lieve zesjarige kater nu een jaar. We hebben hem uit het asiel gehaald. Afgelopen vrijdag was ik met onze kater bij de dierenarts voor vaccinaties en jaarlijkse check-up. De dierenarts schrok van de hartruis die hij hoorde en volgens hem was dit er één in de zwaarste categorie. Hij was wat somber over zijn levensverwachting. Ik ben hier flink van geschrokken. We moeten nu goed in de gaten houden of hij wel blijft eten, spelen etc. Hebben jullie ervaring met hartruis en levensverwachting?
zondag 9 december 2018 om 09:42
Wel ervaring met hartruis maar niet met zo'n zware. Mijn lapjespoes heeft vanaf dat ze een kitten was al een ruisje (heel licht dus), ieder jaar wordt het gecheckt door de dierenarts. Ze krijg geen medicatie en is nu 15.LilaLily schreef: ↑09-12-2018 08:03Hebben jullie ervaring met hartruis? We hebben onze lieve zesjarige kater nu een jaar. We hebben hem uit het asiel gehaald. Afgelopen vrijdag was ik met onze kater bij de dierenarts voor vaccinaties en jaarlijkse check-up. De dierenarts schrok van de hartruis die hij hoorde en volgens hem was dit er één in de zwaarste categorie. Hij was wat somber over zijn levensverwachting. Ik ben hier flink van geschrokken. We moeten nu goed in de gaten houden of hij wel blijft eten, spelen etc. Hebben jullie ervaring met hartruis en levensverwachting?
Idd hartecho laten maken en met de dierenarts een behandelplan maken. Kan me voorstellen dat je geschrokken bent, sterkte.
Dierproeven.
zondag 9 december 2018 om 10:13
Och sterkte voor de zieke/geopereerde lieve beesies.
Onze rode dame is nu 3.5 kilo en dat is net goed zou wel iets meer bij mogen. Ze heeft de hele dag door brokjes staan en krijgt iedere avond rond de 40 gram natvoer voor het lekkere maar zelfs met dat kleine beetje doet ze de hele nacht over.
Ze interesseert zich totaal niet in mensen eten wel heel handig eigenlijk.
Gisteravond was ik boven en ik hoor wat vallen beneden en denk: ow dat zal de boom wel zijn. Pak laatste spullen komt onze rode dame mij van boven halen met een schuldbewust koppie.
We lopen naar beneden en ze liep gelijk naar het plaats delict echt van vrouwtje kijk nou eens wat er gebeurd is.
Boom weer rechtgezet en beetje opnieuw opgetuigd onder grote belangstelling van haar.
Ze heeft zeker nog een kwartier lang voor de kerstboom gezeten en ernaar zitten staren de lieverd.
Onze rode dame is nu 3.5 kilo en dat is net goed zou wel iets meer bij mogen. Ze heeft de hele dag door brokjes staan en krijgt iedere avond rond de 40 gram natvoer voor het lekkere maar zelfs met dat kleine beetje doet ze de hele nacht over.
Ze interesseert zich totaal niet in mensen eten wel heel handig eigenlijk.
Gisteravond was ik boven en ik hoor wat vallen beneden en denk: ow dat zal de boom wel zijn. Pak laatste spullen komt onze rode dame mij van boven halen met een schuldbewust koppie.
We lopen naar beneden en ze liep gelijk naar het plaats delict echt van vrouwtje kijk nou eens wat er gebeurd is.
Boom weer rechtgezet en beetje opnieuw opgetuigd onder grote belangstelling van haar.
Ze heeft zeker nog een kwartier lang voor de kerstboom gezeten en ernaar zitten staren de lieverd.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben

zondag 9 december 2018 om 11:04
Ja dat denk ik wel. Kwam denk ik door de lampjes die aan stonden want we waren overdag weg en toen stond alles er nog.Calamitycat schreef: ↑09-12-2018 10:31haha Cateau! De aanhouder wint![]()
Oei Ibi, had ze geprobeerd in de boom te klimmen? Toch wel plastic ballen hoop ik?![]()
En we hebben dit jaar een boom met kerstbeertjes erin omdat we niet wisten hoe ze met de boom om zou gaan. Gelukkig maar!
@cateau,
Op een gegeven moment zal het wel moeten he X-D
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben

zondag 9 december 2018 om 11:59
zondag 9 december 2018 om 12:16
Ja ik heb inderdaad vaste eettijden. Onbeperkt brokken kan niet, dan eten de honden het op. En nee, ik ga het niet ergens bovenop zetten, want hij mag nergens boven op. Dat probeer ik hem net af te leren.derooiekater schreef: ↑08-12-2018 20:31Als je vaste etenstijden aanhoud krijg je dat. Hier staat onbeperkt brok maar krijgen ze ook natvoer en die tijd wisselt.
Heeft loki niet gewoon honger?
En Loki krijgt 's avonds ook nat voer. Of koolvis, of iets anders. Loki is feitelijk net als ik zelf: heeft altijd honger. Maar je kunt niet altijd doorgaan met eten. Ik kijk goed naar zijn omvang. Hij mag niet te dik worden. Zeker niet nu hij gecastreerd is. Als hij brood ziet, dan pakt hij het. Brood van de aanrecht, en dan krijgt hij een mep of iets gesmeten van mij, brood van de kippen, etc. Ik snap niet dat hij dat droge brood lekker vindt.
Verschrikkelijk! Daar kan ik dus echt niet tegen! Ik snauw dan met luide stem STIL of iets dergelijks. Of ik duw hem weg. En als hij dan nóg niet ophoudt, dan doe ik hem naar buiten.
zondag 9 december 2018 om 12:22
Peppie heeft een ongelijk hart, die krijgt daar medicatie voor. Slechte levensverwachting, maar ze is intussen alweer 5 jaar onderweg zo en inmiddels 13. Nu is ze een jack russel, die kunnen veel en veel ouder worden. Ik verwacht niet dat ze dat wordt.LilaLily schreef: ↑09-12-2018 08:03Hebben jullie ervaring met hartruis? We hebben onze lieve zesjarige kater nu een jaar. We hebben hem uit het asiel gehaald. Afgelopen vrijdag was ik met onze kater bij de dierenarts voor vaccinaties en jaarlijkse check-up. De dierenarts schrok van de hartruis die hij hoorde en volgens hem was dit er één in de zwaarste categorie. Hij was wat somber over zijn levensverwachting. Ik ben hier flink van geschrokken. We moeten nu goed in de gaten houden of hij wel blijft eten, spelen etc. Hebben jullie ervaring met hartruis en levensverwachting?
Sokkie heeft hartruis, opgelopen door hartworm in haar puppietijd. Maar ze is inmiddels 14 en stuitert nog als ze vrolijk is. Die gaat nog veel ouder worden, let maar op!
Het is niet alleszeggend hoor. Ook al is de dierenarts somber. Bij Peppie was de dierenarts ook somber. Dat is alweer jaren geleden.