Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
zondag 9 december 2018 om 14:42
Wat ongelooflijk schattig zo met z'n tweetjes!
Grote poes wil hier nog steeds niks weten van kleine poes...behalve als ik in de keuken bezig ben, dan kunnen ze zonder problemen op 30cm afstand van elkaar zitten

Vrijdag stonden ze wel heel eventjes neusje tegen neusje, heeeel langzaam komt het wel

"I love not Man the less, but Nature more..."
zondag 9 december 2018 om 15:00
iones schreef: ↑09-12-2018 12:16Ja ik heb inderdaad vaste eettijden. Onbeperkt brokken kan niet, dan eten de honden het op. En nee, ik ga het niet ergens bovenop zetten, want hij mag nergens boven op. Dat probeer ik hem net af te leren.
En Loki krijgt 's avonds ook nat voer. Of koolvis, of iets anders. Loki is feitelijk net als ik zelf: heeft altijd honger. Maar je kunt niet altijd doorgaan met eten. Ik kijk goed naar zijn omvang. Hij mag niet te dik worden. Zeker niet nu hij gecastreerd is. Als hij brood ziet, dan pakt hij het. Brood van de aanrecht, en dan krijgt hij een mep of iets gesmeten van mij, brood van de kippen, etc. Ik snap niet dat hij dat droge brood lekker vindt.
Verschrikkelijk! Daar kan ik dus echt niet tegen! Ik snauw dan met luide stem STIL of iets dergelijks. Of ik duw hem weg. En als hij dan nóg niet ophoudt, dan doe ik hem naar buiten.

Ten eerste: ik heb niet de wijsheid in pacht wat betreft het opvoeden van een kat, maar....
Je mept, je schreeuwt en voor straf zet je je kitten buiten....doe je ook zo tegen een pup??? Denk het niet hè, want je weet dat het niet helpt om je zo te gedragen tegenover een jong dier. Daar leert het niets van en wordt alleen maar bang van je...en doet vervolgens al de dingen waar jij op aanslaat TOCH als jij er niet bent.

zondag 9 december 2018 om 17:12

zondag 9 december 2018 om 17:39
Volgens mij ben jij echt totaal niet geschikt voor het hebben van een kitten/kat. Uit jouw bericht spreekt enkel irritatie en geen liefde. Heb je je überhaupt wel ingelezen in het fenomeen "kat" voor je er een in huis haalde?iones schreef: ↑09-12-2018 12:16Ja ik heb inderdaad vaste eettijden. Onbeperkt brokken kan niet, dan eten de honden het op. En nee, ik ga het niet ergens bovenop zetten, want hij mag nergens boven op. Dat probeer ik hem net af te leren.
En Loki krijgt 's avonds ook nat voer. Of koolvis, of iets anders. Loki is feitelijk net als ik zelf: heeft altijd honger. Maar je kunt niet altijd doorgaan met eten. Ik kijk goed naar zijn omvang. Hij mag niet te dik worden. Zeker niet nu hij gecastreerd is. Als hij brood ziet, dan pakt hij het. Brood van de aanrecht, en dan krijgt hij een mep of iets gesmeten van mij, brood van de kippen, etc. Ik snap niet dat hij dat droge brood lekker vindt.
Verschrikkelijk! Daar kan ik dus echt niet tegen! Ik snauw dan met luide stem STIL of iets dergelijks. Of ik duw hem weg. En als hij dan nóg niet ophoudt, dan doe ik hem naar buiten.
Zoals een ander al zei, kittens hebben vaak een niet te stillen honger, in principe mogen kittens onbeperkt eten mits het brokjes zijn die niet vol nutteloze koolhydraten zitten. Brood is inderdaad niet goed voor ze maar hij is aan het ontdekken, wat wel en niet eetbaar is, wat wel en niet lekker is, verder zijn kittens nu eenmaal vaak stout, dat hoort er juist bij en is goed voor de ontwikkeling. De manier waarop jij het afstraft is verkeerd, zo ga je geen warme band opbouwen met je beestje.
Dat hij luidkeels gaat miauwen als vriend thuiskomt snap ik wel, waarschijnlijk is hij blij om een vriendelijk gezicht te zien.
zondag 9 december 2018 om 17:40
iones schreef: ↑09-12-2018 12:16Ja ik heb inderdaad vaste eettijden. Onbeperkt brokken kan niet, dan eten de honden het op. En nee, ik ga het niet ergens bovenop zetten, want hij mag nergens boven op. Dat probeer ik hem net af te leren.
Ok kan hier heel veel op zeggen maar geef loki een nieuw huisje. En neem een nieuwe pup er bij.
Arme kat
zondag 9 december 2018 om 17:43
Een keer luid "UH" of iets dergelijks roepen is toch nog iets anders dan schreeuwen. En een mep geven is helemaal niet erg. Als het moet doe ik dat ook met een pup. Maar het ene individu pak ik harder aan dan de andere.PimPom schreef: ↑09-12-2018 15:00![]()
Ten eerste: ik heb niet de wijsheid in pacht wat betreft het opvoeden van een kat, maar....
Je mept, je schreeuwt en voor straf zet je je kitten buiten....doe je ook zo tegen een pup??? Denk het niet hè, want je weet dat het niet helpt om je zo te gedragen tegenover een jong dier. Daar leert het niets van en wordt alleen maar bang van je...en doet vervolgens al de dingen waar jij op aanslaat TOCH als jij er niet bent.
Het is niet zo dat ik een kat anders aanpak dan een hond. Ze hebben hier dezelfde rechten, en dezelfde beperkingen. Het heeft er geen enkele schijn van dat Loki bang wordt van mijn hardere aanpak. HIj komt nog steeds graag bij me liggen.
Slechts van een echte mep lijkt hij onder de indruk, dan peert hij 'm. Maar hij komt even later evengoed weer terug. Het is een aanpak die je niet op alle individuen kunt toepassen, de ene kan meer incasseren dan de ander.
En inderdaad, hij doet bepaalde dingen tóch als ik er niet bij ben. Net zoals mensen en honden dat ook doen als ze iets graag willen maar niet mogen. Maar hij moet in ieder geval goed doordrongen zijn van de consequenties.
HIj bijt ook elektriciteitsdraden door. Hij heeft een elektrische kerststerk kapot gebeten. En de kabel van de IPad. Mijn man wil hem binnenkort zo niet meer binnen hebben. In de bench 'snachts is een optie, en overdags als we er niet zijn mag hij niet binnen zijn.
Ik zoek nog steeds naar waterpistool.
zondag 9 december 2018 om 17:44
Dus zou ik hem dan onbeperkt brokjes moeten geven of zo? Want als dit zo is zoals jij het zegt moet ik dus anders gaan voeren. Ik weet niet hoe ik dat moet gaan doen. Het ergens onder in zetten waar de honden niet bij kunnen. Net als een soort van rattenval maar dan voor katten en zonder val.....miekemv schreef: ↑09-12-2018 17:12En jonge katten hebben vaak een niet te stillen honger. Ze zijn volop in de groei, dat gaat samen en gaat vanzelf over. Ik verwacht ook als een kat tekort krijgt hij een jager op eten zal blijven. De jongste krijgt nog steeds 3 keer per dag aangeboden en naar behoefte.
zondag 9 december 2018 om 17:47
Och och wat een totale hysterie en gebrek aan relativeringsvermogen toch weer! Misschien moet je toch naar een psych of zo.....derooiekater schreef: ↑09-12-2018 17:40Ok kan hier heel veel op zeggen maar geef loki een nieuw huisje. En neem een nieuwe pup er bij.
Arme kat
Loki heeft het echt reuze naar zijn zin. De mensen die hier komen zien een leuke en tevreden kat en die zien ook dat hij vrijmoedig en onbevangen is. Je kunt niet op een beeldscherm oordelen.

zondag 9 december 2018 om 17:55
Ik denk dat de mensen die mij persoonlijk kennen mij heel geschikt er voor vinden. En Loki zelf ook. Hieronder bevinden zich dierenartsen, kattenliefhebbers, dierenartsassistentes... mensen die mij kennen, en die veel verstand van dieren hebben. Ik denk meer dan jullie. In ieder geval hebben ze veel meer inzicht in mij en het welzijn van mijn dieren dan jullie.
zondag 9 december 2018 om 18:09
schattig

Relax we're all crazy, it's not a competition

zondag 9 december 2018 om 18:18
En dat bewijst dus al dat je niet weet waar je mee bezig bent. Een hond en een kat zijn twee hele verschillende dieren die ook een verschillende aanpak vereisen. Maar goed, beestje krijgt vanzelf wel een gloeiende hekel aan je hoor.iones schreef: ↑09-12-2018 17:43Een keer luid "UH" of iets dergelijks roepen is toch nog iets anders dan schreeuwen. En een mep geven is helemaal niet erg. Als het moet doe ik dat ook met een pup. Maar het ene individu pak ik harder aan dan de andere.
Het is niet zo dat ik een kat anders aanpak dan een hond. Ze hebben hier dezelfde rechten, en dezelfde beperkingen. Het heeft er geen enkele schijn van dat Loki bang wordt van mijn hardere aanpak. HIj komt nog steeds graag bij me liggen.
Slechts van een echte mep lijkt hij onder de indruk, dan peert hij 'm. Maar hij komt even later evengoed weer terug. Het is een aanpak die je niet op alle individuen kunt toepassen, de ene kan meer incasseren dan de ander.
En inderdaad, hij doet bepaalde dingen tóch als ik er niet bij ben. Net zoals mensen en honden dat ook doen als ze iets graag willen maar niet mogen. Maar hij moet in ieder geval goed doordrongen zijn van de consequenties.
HIj bijt ook elektriciteitsdraden door. Hij heeft een elektrische kerststerk kapot gebeten. En de kabel van de IPad. Mijn man wil hem binnenkort zo niet meer binnen hebben. In de bench 'snachts is een optie, en overdags als we er niet zijn mag hij niet binnen zijn.

zondag 9 december 2018 om 18:23
Nou dit ja. Ik respecteer je Iones maar ik word echt een beetje verdrietig van je posts hier. Het komt niet over alsof je enig idee hebt wat je aan het doen bent met Loki. Lees je anders toch nog wat meer in of gun hem een nieuw huisje. Honden en katten zijn echt heel verschillend. Ik heb het gevoel dat je dat nog wel eens vergeet.
zondag 9 december 2018 om 18:33
Nee hoor, want dan had ik daar al iets van moeten merken. Hij is nog steeds heel vertrouwd en eigen met mij. Komt altijd bij mij liggen, spinnen, en dan zo met die pootjes duwen. En ik geloof oprecht niet dat katten en honden een verschillende aanpak nodig hebben. Ik denk dat de aanpak eerder verschilt per individu.GinnyJones schreef: ↑09-12-2018 18:18En dat bewijst dus al dat je niet weet waar je mee bezig bent. Een hond en een kat zijn twee hele verschillende dieren die ook een verschillende aanpak vereisen. Maar goed, beestje krijgt vanzelf wel een gloeiende hekel aan je hoor.
Ik denk dat veel kattenmensen niet weten waar ze mee bezig zijn. Ze ondergaan lijdzaam de misdragingen van hun katten zodat er niets verandert . Ik denk dat elk mens en dier het beste af is met DUIDELIJKHEID.
Ook al zoiets, dat katten solitair zouden zijn. Ik ben nog eens te meer komen te beseffen dat ze dat niet zijn.
Want katten trekken katten aan. Ze leven kennelijk toch wel graag in een soort van een roedel. Dat wist mijn dierenarts te vertellen. En die gaat gewoon af op haar uitgebreide ervaring in de praktijk. Ook een goede kennis van mij zei dat. Zij vangt heel veel katten op. Ze worden bij haar gedumpt en zij neemt wel eens katten op die echt niemand meer wil. Haar katten leven op een enkeling na bij haar binnen in een groep van 14. Zij pakt ze ook hard aan als het nodig is. Is ze lang niet zo flauw in als jullie. En hoeveel katten zal ze wel niet gehad in haar leven? Ik denk wel iets van 100. Ze neemt namelijk ook senioren op omdat die helemaal niet meer gewild zijn. En die zijn natuurlijk nooit heel veel jaren bij haar.
Ook nu weer is Loki naast mij komen te zitten.
iones wijzigde dit bericht op 09-12-2018 18:36
17.84% gewijzigd
zondag 9 december 2018 om 18:38
Dat maak jij ervan. Loki heeft keuzes. Hij had naar buiten kunnen gaan vanavond. Maar ik denk dat hij dat niet gezellig vindt. Hij gaat soms mee naar buiten, maar even later weer met mij en de honden naar binnen. Hij heeft nu Pumuckl overleden is geen andere referentiekaders meer dan de honden denk ik.
zondag 9 december 2018 om 19:10
iones schreef: ↑09-12-2018 18:33Nee hoor, want dan had ik daar al iets van moeten merken. Hij is nog steeds heel vertrouwd en eigen met mij. Komt altijd bij mij liggen, spinnen, en dan zo met die pootjes duwen. En ik geloof oprecht niet dat katten en honden een verschillende aanpak nodig hebben. Ik denk dat de aanpak eerder verschilt per individu.
Ik denk dat veel kattenmensen niet weten waar ze mee bezig zijn. Ze ondergaan lijdzaam de misdragingen van hun katten zodat er niets verandert . Ik denk dat elk mens en dier het beste af is met DUIDELIJKHEID.
Ook al zoiets, dat katten solitair zouden zijn. Ik ben nog eens te meer komen te beseffen dat ze dat niet zijn.
Want katten trekken katten aan. Ze leven kennelijk toch wel graag in een soort van een roedel. Dat wist mijn dierenarts te vertellen. En die gaat gewoon af op haar uitgebreide ervaring in de praktijk. Ook een goede kennis van mij zei dat. Zij vangt heel veel katten op. Ze worden bij haar gedumpt en zij neemt wel eens katten op die echt niemand meer wil. Haar katten leven op een enkeling na bij haar binnen in een groep van 14. Zij pakt ze ook hard aan als het nodig is. Is ze lang niet zo flauw in als jullie. En hoeveel katten zal ze wel niet gehad in haar leven? Ik denk wel iets van 100. Ze neemt namelijk ook senioren op omdat die helemaal niet meer gewild zijn. En die zijn natuurlijk nooit heel veel jaren bij haar.
Ook nu weer is Loki naast mij komen te zitten.

En jij denkt dat Loki vrijwillig binnen is. Spinnen doen ze ook als ze pijn hebben of als ze zich niet prettig ergens voelen.
Wat een oordelen over de vele kattenliefhebbers die hier zitten.
Ik kan even de woorden niet vinden en de woorden die binnen schieten leveren mij gelijk een ban op.
zondag 9 december 2018 om 19:50
Dit dus.Madrid87 schreef: ↑09-12-2018 18:23Nou dit ja. Ik respecteer je Iones maar ik word echt een beetje verdrietig van je posts hier. Het komt niet over alsof je enig idee hebt wat je aan het doen bent met Loki. Lees je anders toch nog wat meer in of gun hem een nieuw huisje. Honden en katten zijn echt heel verschillend. Ik heb het gevoel dat je dat nog wel eens vergeet.
Iones, meerdere mensen spreken hun verbazing uit over hoe jij met Loki omgaat. Zet dat jou dan niet aan het denken over hoe je het anders zou kunnen doen?
zondag 9 december 2018 om 20:49
Ik vind de wending die dit topic krijgt helemaal niet leuk
Wel ben ik het eens met de échte kattenliefhebbers hier, Iones is ongeschikt voor een kat. Ze wil van dat beest een hond maken, dat is niet oké. Sterker nog, mijn haren gaan er recht van overeind staan. Goed van jullie pogingen om haar te laten inzien dat waar ze nu mee bezig is niet kan maar ik vrees dat het aan dovemansoren gericht is.... Met haar ga ik verder niet in discussie want ik heb haar onder de negeer aangezien ik me al langere tijd ergerde aan haar berichten hier en ik er -als kattengek in hart en nieren- verdrietig van word.
Bedankt voor de lieve en leuke reacties op de foto, ze lagen er zo schattig bij dat ik het gewoon wel even moest fotograferen

Bedankt voor de lieve en leuke reacties op de foto, ze lagen er zo schattig bij dat ik het gewoon wel even moest fotograferen

Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
zondag 9 december 2018 om 20:53
derooiekater schreef: ↑09-12-2018 17:43Calmycat die foto![]()
Cataou wat is dat voor een reuze kat![]()
Hier zorg kleine rooie goed voor de oudste![]()
Hij helpt hem wassen en vannacht werd ik wakker gemaakt door kleine rooie want de oudste had honger zijn bslhe brokjes was op.

Dierproeven.
zondag 9 december 2018 om 20:56
ik heb ook honderden foto's van mijn ''slapende'' kat hahah, kan het niet helpen hij ziet er zoo schattig uit hahaCalamitycat schreef: ↑09-12-2018 20:49Ik vind de wending die dit topic krijgt helemaal niet leukWel ben ik het eens met de échte kattenliefhebbers hier, Iones is ongeschikt voor een kat. Ze wil van dat beest een hond maken, dat is niet oké. Sterker nog, mijn haren gaan er recht van overeind staan. Goed van jullie pogingen om haar te laten inzien dat waar ze nu mee bezig is niet kan maar ik vrees dat het aan dovemansoren gericht is.... Met haar ga ik verder niet in discussie want ik heb haar onder de negeer aangezien ik me al langere tijd ergerde aan haar berichten hier en ik er -als kattengek in hart en nieren- verdrietig van word.
Bedankt voor de lieve en leuke reacties op de foto, ze lagen er zo schattig bij dat ik het gewoon wel even moest fotograferen![]()
![]()

Relax we're all crazy, it's not a competition
zondag 9 december 2018 om 21:00
zondag 9 december 2018 om 21:12
Ik denk dat je het beter bij honden kunt houden.iones schreef: ↑09-12-2018 17:43Een keer luid "UH" of iets dergelijks roepen is toch nog iets anders dan schreeuwen. En een mep geven is helemaal niet erg. Als het moet doe ik dat ook met een pup. Maar het ene individu pak ik harder aan dan de andere.
“Don’t look back – you’re not going that way.”