Geld & Recht alle pijlers

Huisvrouw worden

01-12-2018 19:07 1645 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de beslissing genomen dat ik thuis blijf voor de kinderen en huisvrouw zal worden. Deze beslissing hebben wij echter al een jaar eerder genomen. Ik ben dus al een jaar thuis, had ook geen vaste job toen. Ik ben 27, mijn vriend is 38 en heeft een goede job. Financieel is dit geen enkel probleem. Alleen zit ik echter met enkele twijfels/vragen die sinds kort de kop op steken.

- Stel nu, na een hele lange tijd, dat één van ons twee een punt zet achter onze relatie. Wij zijn dit niet van plan maar zeg nooit nooit. Wat blijft er dan nog over voor mij (de huisvrouw)? Aangezien ik niet heb gewerkt en dus geen pensioen zal hebben.

- Wij weten absoluut niks af van trouwen (gezien de situatie gaan we sowieso trouwen). Welke huwelijksregeling zou het beste zijn voor een huisvrouw? Ik vermoed trouwen met gemeenschappelijke goederen? Is er iets wat wij zeker moeten regelen wil ik niet na een scheiding/overlijden met niets achter blijven?

En merken de dames die al langere tijd huisvrouw zijn op dat ze een zwakkere positie hebben tov hun werkende partner? Bijv in discussie’s. Mijn ouders vinden dat niet werkende en wel werkende partners nooit 100% gelijkwaardig zullen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
13-12-2018 13:53
Natuurlijk wel, maar je kan wel je zaakjes goed regelen, zoals Barbie bijvoorbeeld heeft gedaan. Wij hebben dit ook vast laten leggen. Allemaal in het belang van onze kinderen. Helaas denken mensen daar liever niet over na.
Natuurlijk wel. Of denk je werkelijk dat jullie de enige zijn die daar over nadenken?
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
13-12-2018 13:53
Natuurlijk wel, maar je kan wel je zaakjes goed regelen, zoals Barbie bijvoorbeeld heeft gedaan. Wij hebben dit ook vast laten leggen. Allemaal in het belang van onze kinderen. Helaas denken mensen daar liever niet over na.
Blondie. Maar dat terzijde.
En natuurlijk denken mensen daar wel over na. Wij hebben dit soort zaken ook vast laten leggen en ik ken niemand die bijvoorbeeld bij de aankoop van een huis geen overlijdensrisicoverzekering heeft afgesloten.
Overigens is het mijn stiefzus ook overkomen. Haar man ging dood toen hij 40 was. Ontzettend natuurlijk, maar in financieel opzicht redt ze het best.
Mevrouw75 schreef:
13-12-2018 14:02
Natuurlijk wel. Of denk je werkelijk dat jullie de enige zijn die daar over nadenken?
Als ik hier lees dat je niks kunt dichttimmeren, dan lijkt het er daar wel op. Ik weet bijvoorbeeld precies wat er gebeurt met mijn financiele situatie als mijn man morgen komt te overlijden. Dat we in het huis kunnen blijven wonen, mochten we dat willen, om maar een voorbeeld te noemen en dat ik nog steeds onze huidige levensstijl kan voortzetten. Dit hebben we laten vastleggen.

Ik denk niet dat veel huisvrouwen hetzelfde kunnen zeggen ;)
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
13-12-2018 14:08
Als ik hier lees dat je niks kunt dichttimmeren, dan lijkt het er daar wel op. Ik weet bijvoorbeeld precies wat er gebeurt met mijn financiele situatie als mijn man morgen komt te overlijden. Dat we in het huis kunnen blijven wonen, mochten we dat willen, om maar een voorbeeld te noemen en dat ik nog steeds onze huidige levensstijl kan voortzetten. Dit hebben we laten vastleggen.

Ik denk niet dat veel huisvrouwen hetzelfde kunnen zeggen ;)
Echt joh, waar haal je die idioterie vandaan. Natuurlijk hebben wij dat laten vastleggen.
Denk je dat jij de enige bent die ooit van verzekeren heeft gehoord en dat ook doet?
En je leest ook weer eens behoorlijk selectief, maar dat is niets nieuws.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
13-12-2018 14:08
Als ik hier lees dat je niks kunt dichttimmeren, dan lijkt het er daar wel op. Ik weet bijvoorbeeld precies wat er gebeurt met mijn financiele situatie als mijn man morgen komt te overlijden. Dat we in het huis kunnen blijven wonen, mochten we dat willen, om maar een voorbeeld te noemen en dat ik nog steeds onze huidige levensstijl kan voortzetten. Dit hebben we laten vastleggen.

Ik denk niet dat veel huisvrouwen hetzelfde kunnen zeggen ;)
Wie heeft het hier over "niks" dichttimmeren?
Sommigen (waaronder ik) beweren slechts dat je niet álle risico's in het leven af kunt dekken.
Er bestaat ook nog zoiets als gewoon pech. Shit happens....

Mijn man is 3x ernstig ziek geweest én 2x ontslagen. Waaronder 1x op zn 55e. Heeft nu een zwakke gezondheid en raakt waarschijnlijk (deels) in de WIA. Is dat allemaal financieel af te dekken? Voor een deel inderdaad, maar het is ook gewoon vette pech.
En het loopt allemaal gewoon door hoor. We raken niet in paniek, hebben iedere dag te eten. Moeten we over 10 jaar toch ons huis verkopen, dan zien we wel weer verder. Kan ik me nu nog niet druk over maken, misschien komt het zover helemaal nietr. Heb nu andere dingen om me zorgen om te maken.


Omdat jij het specifiek over overlijden hebt: strikt vanuit financieel oogpunt gezien komt de partner er bij overlijden vaak veel beter vanaf dan bij echtscheiding, werkloosheid of arbeidsongeschiktheid, om maar een paar onvoorziene omstandigheden te noemen.
amarna wijzigde dit bericht op 13-12-2018 14:26
17.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@Ikgai, voor iemand die het allemaal zo fantastisch voor elkaar heeft, zit je wel erg vaak een betoog voor jezelf te houden hier!
Doe je dat allemaal onder werktijd??
laat me raden.. jij bent zo rete goed in je werk, dat je tijd genoeg overhoud om in de baas zijn tijd dagelijks en om het uur op een Viva Forum te wauwelen! En dan moet je ook nog al die arme mannelijke collega's met hun huisvrouw echtgenotes aandacht geven?!
Grappig hoe jij laats een heel tijdschema hier weergaf over wanneer jij quality time met je gezin hebt.. allemaal tijdstippen waarop je dus ook steeds hier zit te reageren.
Kennelijk heb je dat nodig? een pluim in eigen kont steken zullen we maar zeggen?
Met die perfecte man, perfect georganiseerde gezin en geweldige baan van je??
Wat mij betreft ben jij zo nep als het maar zijn kan.. het gehele beeld dat jij hier van jouw goed ontwikkelde 'ik' persoontje probeert neer te zetten?,, ik geloof er geen snars van!
en weet je wat ze wel eens zeggen?
''Wie altijd trapt naar beneden.. mist zelf de volgende treden.
Ikigai schreef:
13-12-2018 14:08
Als ik hier lees dat je niks kunt dichttimmeren, dan lijkt het er daar wel op. Ik weet bijvoorbeeld precies wat er gebeurt met mijn financiele situatie als mijn man morgen komt te overlijden. Dat we in het huis kunnen blijven wonen, mochten we dat willen, om maar een voorbeeld te noemen en dat ik nog steeds onze huidige levensstijl kan voortzetten. Dit hebben we laten vastleggen.

Ik denk niet dat veel huisvrouwen hetzelfde kunnen zeggen ;)
Ik weet wel zeker van wel!
amarna schreef:
13-12-2018 14:21
Wie heeft het hier over "niks" dichttimmeren?
Sommigen (waaronder ik) beweren slechts dat je niet álle risico's in het leven af kunt dekken.
Er bestaat ook nog zoiets als gewoon pech. Shit happens....

Mijn man is 3x ernstig ziek geweest én 2x ontslagen. Waaronder 1x op zn 55e. Heeft nu een zwakke gezondheid en raakt waarschijnlijk (deels) in de WIA. Is dat allemaal financieel af te dekken? Voor een deel inderdaad, maar het is ook gewoon vette pech.
En het loopt allemaal gewoon door hoor. We raken niet in paniek, hebben iedere dag te eten.
Dat is mooi. De WIA is prima als de ander ook inkomen binnenbrengt. Ook dat is een vangnet.

Maar ja, als je niet werkt.... dan krijg je geen WW, geen WIA... Het is dus maar goed dat je man wél altijd heeft gewerkt.

De armoedeval zou anders behoorlijk zijn en stel nu dat jij geen werk had? Dan zou het helemaal een dramatische situatie opleveren.

Werken loont.
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
13-12-2018 14:22
Ik weet wel zeker van wel!

Nee joh!
Alleen Ikgai heeft het goed geregeld! ;-)
Jij niet!
Dat weet je toch wel onderhand?! :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
13-12-2018 14:26


Werken loont.

Ga eens werken dan...
Pindakaasjes schreef:
13-12-2018 14:22
@Ikgai, voor iemand die het allemaal zo fantastisch voor elkaar heeft, zit je wel erg vaak een betoog voor jezelf te houden hier!
Doe je dat allemaal onder werktijd??
laat me raden.. jij bent zo rete goed in je werk, dat je tijd genoeg overhoud om in de baas zijn tijd dagelijks en om het uur op een Viva Forum te wauwelen! En dan moet je ook nog al die arme mannelijke collega's met hun huisvrouw echtgenotes aandacht geven?!
Grappig hoe jij laats een heel tijdschema hier weergaf over wanneer jij quality time met je gezin hebt.. allemaal tijdstippen waarop je dus ook steeds hier zit te reageren.
Kennelijk heb je dat nodig? een pluim in eigen kont steken zullen we maar zeggen?
Met die perfecte man, perfect georganiseerde gezin en geweldige baan van je??
Wat mij betreft ben jij zo nep als het maar zijn kan.. het gehele beeld dat jij hier van jouw goed ontwikkelde 'ik' persoontje probeert neer te zetten?,, ik geloof er geen snars van!
en weet je wat ze wel eens zeggen?
''Wie altijd trapt naar beneden.. mist zelf de volgende treden.
Ik heb vandaag alweer zeven uur gemaakt, vanavond nog twee uurtjes door. Ik kan gelukkig grotendeels mijn eigen tijd indelen :yes:
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
13-12-2018 14:26
Dat is mooi. De WIA is prima als de ander ook inkomen binnenbrengt. Ook dat is een vangnet.

Maar ja, als je niet werkt.... dan krijg je geen WW, geen WIA... Het is dus maar goed dat je man wél altijd heeft gewerkt.

De armoedeval zou anders behoorlijk zijn en stel nu dat jij geen werk had? Dan zou het helemaal een dramatische situatie opleveren.

Werken loont.
Zijn WIA houdt op na 38 weken. Dan krijgt hij niets meer. Als ik niet zou werken zou hij bijstand krijgen. Of mijn salaris wordt aangevuld tot bijstandsniveau. Waar ik dus boven zit. Dus mijn werken loont helemaal niet.
Maar nogmaals, wie weet komt het zover helemaal niet....
Of word ik ongeneeslijk ziek.
amarna schreef:
13-12-2018 14:30
Zijn WIA houdt op na 38 weken. Dan krijgt hij niets meer. Als ik niet zou werken zou hij bijstand krijgen. Of mijn salaris wordt aangevuld tot bijstandsniveau. Waar ik dus boven zit. Dus mijn werken loont helemaal niet.
Maar nogmaals, wie weet komt het zover helemaal niet....
Of word ik ongeneeslijk ziek.
Je zit boven bijstandsniveau, dan loont het toch? En ook al zit je er vlak boven, je verdient in ieder geval je eigen geld ipv dat anderen dat voor je moeten doen.
Wat is dat toch met die stomme emoticons? Moeten die je onzekerheid verbergen?
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
13-12-2018 14:08
Als ik hier lees dat je niks kunt dichttimmeren, dan lijkt het er daar wel op. Ik weet bijvoorbeeld precies wat er gebeurt met mijn financiele situatie als mijn man morgen komt te overlijden. Dat we in het huis kunnen blijven wonen, mochten we dat willen, om maar een voorbeeld te noemen en dat ik nog steeds onze huidige levensstijl kan voortzetten. Dit hebben we laten vastleggen.

Ik denk niet dat veel huisvrouwen hetzelfde kunnen zeggen ;)
Wij hebben ook alles vast laten leggen en onze financiele situatie is prima, maar daar betaal ik wel een prijs voor en ik heb het idee dat mijn man dat gevoel nu ook heeft.

De duidelijkste huisvrouw hier op het forum heeft trouwens alles perfect alles vastgelegd.

Zaken die je niet kunt vastleggen, juist die staan nu bij ons onder druk, juist omdat we iets teveel vasthouden aan die financiele situatie, hele andere zaken zijn dat wankele kaartenhuis.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
13-12-2018 14:32
Je zit boven bijstandsniveau, dan loont het toch? En ook al zit je er vlak boven, je verdient in ieder geval je eigen geld ipv dat anderen dat voor je moeten doen.
Waaaaat?
Anderen dat voor mij moeten doen? Ik betaal (vloek) al 40 jaar sociale lasten en loonbelasting.
Op een eventuele aanvulling/uitkering heb ik gewoon recht mocht dat nodig zijn.
Daar hoeven jij of andere werkenden GEEN CENT aan bij te dragen.
amarna wijzigde dit bericht op 13-12-2018 14:39
1.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
13-12-2018 14:30
Zijn WIA houdt op na 38 weken. Dan krijgt hij niets meer. Als ik niet zou werken zou hij bijstand krijgen. Of mijn salaris wordt aangevuld tot bijstandsniveau. Waar ik dus boven zit. Dus mijn werken loont helemaal niet.
Maar nogmaals, wie weet komt het zover helemaal niet....
Of word ik ongeneeslijk ziek.
Ik ben trouwens op een aantal punten onverzekerbaar, dus als er iets gebeurt, daaraan gerelateerd, dan is er een deel van mij helemaal niet dichtgetimmerd, gewoon omdat dat niet dicht te timmeren valt.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai is het van het hogere denkwerk zegt ze zelf. Dat komt in vlagen. Voor de rest is het akelig windstil bij haar.
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
13-12-2018 14:45
Ikigai is het van het hogere denkwerk zegt ze zelf. Dat komt in vlagen. Voor de rest is het akelig windstil bij haar.

Behalve onder de dekens zeker??
Daar laat ze vast wel eens een flinke wind vliegen.. en stinken joh!
De rotte geur van bruine boven met eigendunk!
Ikigai schreef:
13-12-2018 14:27
Ik heb vandaag alweer zeven uur gemaakt, vanavond nog twee uurtjes door. Ik kan gelukkig grotendeels mijn eigen tijd indelen :yes:
Hoe vaak jij op het forum zit is echt niet mogelijk omdat buiten jouw drukke baan en dito dagschema te doen.
Geeft niet , ik forum ook tijdens het werk :kneel:
anoniem_377600 wijzigde dit bericht op 13-12-2018 14:50
2.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
13-12-2018 14:27
Ik heb vandaag alweer zeven uur gemaakt, vanavond nog twee uurtjes door. Ik kan gelukkig grotendeels mijn eigen tijd indelen :yes:


Tuurlijk meid!
Ga lekker door met jezelf belachelijk maken hier!
Het is allemaal te mooi voor woorden.

Alles perfect geregeld en op elkaar afgestemd.
Een bijna fulltime baan.
3x per week sporten.
Voldoende quality time met je kinderen.
Uiteraard ook heel veel quality time met je man.
En dan ook nog zeeën van tijd over om te forummen.
Nooit stress, alles zen.
anoniem_377600 wijzigde dit bericht op 13-12-2018 14:55
77.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
13-12-2018 13:53
Natuurlijk wel, maar je kan wel je zaakjes goed regelen, zoals Barbie bijvoorbeeld heeft gedaan. Wij hebben dit ook vast laten leggen. Allemaal in het belang van onze kinderen. Helaas denken mensen daar liever niet over na.
Wat klets je nou toch? Welke Barbie? Hoezo denken mensen daar liever niet over na? Hoe weet jij dat? Hoe kom je toch bij zoveel onzin. De wereld bestaat uit meer mensen dan die paar gezinnen die jij kent. Werkelijk, wat ben jij star zeg. Volgens mij doe je het er om. Je gaat bij mij op de negeer...
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Eva_1983 schreef:
13-12-2018 14:52
Het is allemaal te mooi voor woorden.


In je fantasie kan alles...
Pindakaasjes schreef:
13-12-2018 14:54
In je fantasie kan alles...
Haha ik was nog niet klaar met mijn tekst.
Ik kan dat niet werken en forummen tegelijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven