Geld & Recht alle pijlers

Huisvrouw worden

01-12-2018 19:07 1645 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de beslissing genomen dat ik thuis blijf voor de kinderen en huisvrouw zal worden. Deze beslissing hebben wij echter al een jaar eerder genomen. Ik ben dus al een jaar thuis, had ook geen vaste job toen. Ik ben 27, mijn vriend is 38 en heeft een goede job. Financieel is dit geen enkel probleem. Alleen zit ik echter met enkele twijfels/vragen die sinds kort de kop op steken.

- Stel nu, na een hele lange tijd, dat één van ons twee een punt zet achter onze relatie. Wij zijn dit niet van plan maar zeg nooit nooit. Wat blijft er dan nog over voor mij (de huisvrouw)? Aangezien ik niet heb gewerkt en dus geen pensioen zal hebben.

- Wij weten absoluut niks af van trouwen (gezien de situatie gaan we sowieso trouwen). Welke huwelijksregeling zou het beste zijn voor een huisvrouw? Ik vermoed trouwen met gemeenschappelijke goederen? Is er iets wat wij zeker moeten regelen wil ik niet na een scheiding/overlijden met niets achter blijven?

En merken de dames die al langere tijd huisvrouw zijn op dat ze een zwakkere positie hebben tov hun werkende partner? Bijv in discussie’s. Mijn ouders vinden dat niet werkende en wel werkende partners nooit 100% gelijkwaardig zullen zijn.
Alle reacties Link kopieren
DidiRidi schreef:
13-12-2018 20:33
Ik vroeg vanavond aan mijn man wat hij eigenlijk vond van de enige huisman die wij kennen, wiens vrouw ft werkt. Mijn man zei dat hij daar niks van vond en dat zij dat zo met hun tweeën wel zullen hebben afgesproken.

Niet alle mannen zullen er zo meningloos over zijn, maar ik vond het wel grappig in vergelijking met dit topic.
De mijne ook hoor. Hij heeft daarentegen de schurft aan vrouwen die andere vrouwen de maat nemen omdat ze een andere keus maken dan zij doen. Hij wordt ook altijd giftig van dit soort topics en snapt ook niet waarom ik reageer.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
13-12-2018 20:37
Ik werk 45 uur per week gemiddeld. En jij?
Goh na je preek over parttime werken voor mannen had ik die niet zien aankomen.
Do what I say, don't do what I do ofzo?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
13-12-2018 20:37
Ik werk 45 uur per week gemiddeld. En jij?
Dan doe je toch iets verkeerd.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Pejeka heeft zelf geen kinderen. Zijn huishouden bestaat uit een huis schoonmaken waar maar af en toe iemand is.

Twee (meer dan) fulltime werkende volwassenen die samenwonen, is natuurlijk geen vergelijking met een huishouden waar kinderen wonen en waar zij ook het grootste gedeelte van de dagen thuis zijn.

Pejeka heeft geen enkel idee wat er allemaal van de gemiddelde parttime werkende moeder verwacht wordt. Geeft niet, alleen een beetje jammer dat hij wel zo'n hard oordeel heeft.
Ikigai schreef:
14-12-2018 09:46
Twee (meer dan) fulltime werkende volwassenen die samenwonen, is natuurlijk geen vergelijking met een huishouden waar kinderen wonen en waar zij ook het grootste gedeelte van de dagen thuis zijn.


Dat geloof ik ook wel. Hier ook 2 fulltime werkende volwassenen en ik zeg ook vaak: “Ons huis wordt amper vies, want we zijn er bijna nooit!” Ik kan bepaalde klussen ook helemaal/ veelvuldig overslaan, want hier geen plakhandjes op ramen, bekers melk over de tafel, eten op de vloer, geknoei in keukenkastjes... :yes:
Alle reacties Link kopieren
iets_perzik schreef:
14-12-2018 10:56
Dat geloof ik ook wel. Hier ook 2 fulltime werkende volwassenen en ik zeg ook vaak: “Ons huis wordt amper vies, want we zijn er bijna nooit!” Ik kan bepaalde klussen ook helemaal/ veelvuldig overslaan, want hier geen plakhandjes op ramen, bekers melk over de tafel, eten op de vloer, geknoei in keukenkastjes... :yes:
Ook weer zonde van je huis, als je er nooit bent.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
oudebaas schreef:
14-12-2018 12:12
Ook weer zonde van je huis, als je er nooit bent.


Je moet toch ergens wonen. Kun je je spaarzame vrije tijd toch beter in een mooi huis doorbrengen. Dan is dat ook nog een beetje quality time. :biggrin:
iets_perzik schreef:
14-12-2018 10:56
Dat geloof ik ook wel. Hier ook 2 fulltime werkende volwassenen en ik zeg ook vaak: “Ons huis wordt amper vies, want we zijn er bijna nooit!” Ik kan bepaalde klussen ook helemaal/ veelvuldig overslaan, want hier geen plakhandjes op ramen, bekers melk over de tafel, eten op de vloer, geknoei in keukenkastjes... :yes:
Dat is echt een groot voordeel van geen kinderen hebben!
Onze kinderen zijn al wat ouder en dan wordt de rommel en viezigheid ook minder.
pejeka schreef:
13-12-2018 19:37
Nee, de waarheid is dat de meeste vrouwen als vanzelfsprekend aannemen dat hun man fulltime werkt en dat zijzelf parttime gaan werken. Het gesprek over wat iedere partner fijn(er) zou vinden wordt vaak niet eens gevoerd. Ook niet door de vrouwen. Die wentelen zich in hun extra vrije tijd en vinden het eigenlijk wel best dat de man de kar grotendeels trekt qua werk. Heb het wel eens aan vrouwelijke collega's gevraagd: stel dat je man minder wil, zou jij dan bereid zijn daarvoor een dag meer te gaan werken? Ze keken me aan alsof ik een oneerbaar voorstel deed...
Ik denk dat je die blik verwarde met: "waar bemoei je je mee".
Echt, wat is er zo moeilijk aan te begrijpen dat in een goed huwelijk man en vrouw samen beslissen wat voor hun gezin het beste in een bepaalde periode werkt? Lees even terug, bij de meerderheid gaat het echt zo. Ik zie in mijn omgeving nooit wentelende vrouwen. Je zou echt je vooroordelen eens los moeten laten eigenlijk.....
Alle reacties Link kopieren
iets_perzik schreef:
14-12-2018 13:05
Je moet toch ergens wonen. Kun je je spaarzame vrije tijd toch beter in een mooi huis doorbrengen. Dan is dat ook nog een beetje quality time. :biggrin:
Je kunt ook wat minder werken. Waarom een mooi huis als je je dan de pleuris moet werken om de lasten op te hoesten? Je bent dan toch een soort horige.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Als jij 60 bent is hij over de 70, gaan jullie dan beide van een pensioen leven? En wat als hij overlijd. Of ben je wel van plan uiteindelijk weer te gaan werken
never mind
Alle reacties Link kopieren
In een ander topic kwam ik deze link tegen, waarmee je kunt berekenen wat je eraan overhoudt als je weer of meer gaat werken: WerkZorgBerekenaar
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
14-12-2018 17:27
In een ander topic kwam ik deze link tegen, waarmee je kunt berekenen wat je eraan overhoudt als je weer of meer gaat werken: WerkZorgBerekenaar
Volgens die berekening zouden we kindgebonden budget krijgen, terwijl mijn man daar veel te veel voor verdient en ook de omrekening naar netto salaris komt niet eens in de buurt. Ook niet als ik 13e maand en vakantiegeld uitsmeer over alle maanden. O wacht effe dat laatste misschien toch wel.
Niettemin schoot ik al in een stuip te denken dat wel kgb hadden misgelopen al die jaren. :$
Alle reacties Link kopieren
Wij krijgen ook geen kindgebonden budget, wegens te hoge inkomsten van man en die staan er in de berekening idd wel bij. Ook tellen ze twee maal kinderbijslag en voor zover ik weet krijg je niet ineens twee keer kinderbijslag als je gaat werken. Kinderopvang blijft op 0 staan terwijl we die wel degelijk moeten gaan betalen, dus van die paar honderd euro extra die we zouden gaan krijgen blijft vrijwel niets over.
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
14-12-2018 13:18
Ik denk dat je die blik verwarde met: "waar bemoei je je mee".
Echt, wat is er zo moeilijk aan te begrijpen dat in een goed huwelijk man en vrouw samen beslissen wat voor hun gezin het beste in een bepaalde periode werkt? Lees even terug, bij de meerderheid gaat het echt zo. Ik zie in mijn omgeving nooit wentelende vrouwen. Je zou echt je vooroordelen eens los moeten laten eigenlijk.....
Mee eens, maar waarom beslissen al die intelligente en goed opgeleide vrouwen dat zij wel parttime gaan werken, en hun man fulltime? Waarom zijn er dan niet meer vrouwen die het fulltime deel op zich nemen, met mannen die parttime werken? Ik bedoel, als je dat in je eigen relatie al niet eens kunt regelen, wat verwacht je dan van de maatschappij? Want feit is dus gewoon dat vrouwen gewoon zelf hun eigen positie in stand houden, door naast een fulltime werkende man zelf een parttime baantje te nemen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
14-12-2018 19:39
Mee eens, maar waarom beslissen al die intelligente en goed opgeleide vrouwen dat zij wel parttime gaan werken, en hun man fulltime? Waarom zijn er dan niet meer vrouwen die het fulltime deel op zich nemen, met mannen die parttime werken? Ik bedoel, als je dat in je eigen relatie al niet eens kunt regelen, wat verwacht je dan van de maatschappij? Want feit is dus gewoon dat vrouwen gewoon zelf hun eigen positie in stand houden, door naast een fulltime werkende man zelf een parttime baantje te nemen.
Waarom vraag je niet aan de vaders waarom ze massaal fulltime blijven werken?
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
14-12-2018 19:42
Waarom vraag je niet aan de vaders waarom ze massaal fulltime blijven werken?

Dat is nogal logisch: er zal toch iémand moeten zorgen voor brood op de plank als die moeders weigeren te werken.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
14-12-2018 19:42
Waarom vraag je niet aan de vaders waarom ze massaal fulltime blijven werken?

Dat is de andere kant van de vraag natuurlijk. Maar ik merk er ook verdomd weinig van dat vrouwen dit aanmoedigen omdat ze zelf liever fulltime werken, terwijl hun man een baantje voor 20 uur neemt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
14-12-2018 19:54
Dat is de andere kant van de vraag natuurlijk. Maar ik merk er ook verdomd weinig van dat vrouwen dit aanmoedigen omdat ze zelf liever fulltime werken, terwijl hun man een baantje voor 20 uur neemt.
Belastingtechnisch is beide parttime een stuk gunstiger. Ik denk eerder dat het nu tijd wordt om vaders aan te sporen voor hun kinderen te gaan zorgen.

Moeders doen wel genoeg.
Trotter schreef:
14-12-2018 19:50
Dat is nogal logisch: er zal toch iémand moeten zorgen voor brood op de plank als die moeders weigeren te werken.
Waarom toch altijd zo extreem? Allebei 3-4 dagen werken, dan komt er echt wel genoeg brood op de plank.
Kunnen sommige mensen zich nou nog steeds na het oneindig uitgelegd te hebben nog steeds niet voorstellen dat er mannen zijn die graag de kostwinner zijn en dat de vrouw weinig of niet werkt en dat het gewoon goed gaat in die gezinnen. Ik blijf erbij, ieder zijn eigen keus en doe wat jou, je man en kinderen gelukkig maakt. Degene die hier het meest negatief reageren hebben nog ineens kinderen en weten dus niet waar ze over praten.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
14-12-2018 19:58
Waarom toch altijd zo extreem? Allebei 3-4 dagen werken, dan komt er echt wel genoeg brood op de plank.

Daar hoef je mij niet van te overtuigen hoor. Maar als moeder-de-vrouw liever huisvrouw is redt pa het meestal niet met een baantje van drie dagen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-12-2018 19:39
Mee eens, maar waarom beslissen al die intelligente en goed opgeleide vrouwen dat zij wel parttime gaan werken, en hun man fulltime? Waarom zijn er dan niet meer vrouwen die het fulltime deel op zich nemen, met mannen die parttime werken? Ik bedoel, als je dat in je eigen relatie al niet eens kunt regelen, wat verwacht je dan van de maatschappij? Want feit is dus gewoon dat vrouwen gewoon zelf hun eigen positie in stand houden, door naast een fulltime werkende man zelf een parttime baantje te nemen.
Zegt een man die kennelijk ook niet parttime wil werken. Het komt niet in je op dat een hoop mannen dat ook niet eens zouden willen?
Trotter schreef:
14-12-2018 20:01
Daar hoef je mij niet van te overtuigen hoor. Maar als moeder-de-vrouw liever huisvrouw is redt pa het meestal niet met een baantje van drie dagen.
Daarom dus allebei parttime. Moeders doen dat al massaal in Nederland. Nu de vaders nog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven