Werk & Studie alle pijlers

Ongepaste grappen mannelijke collega

22-12-2018 00:03 338 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe baan. Ik heb het er erg naar mijn zin, en kan het met de meeste collega's goed vinden. Er is alleen 1 collega, waar ik me constant aan erger. Sowieso vind ik hem erg onsympathiek, hij plaatste onlangs bijvoorbeeld een onaardige opmerking over een rokje dat ik aanhad. Maar behalve wat irritatie kon ik meestal wel over de ergernis heenstappen 'voor de lieve vrede'.

Nou hadden we laatst een borrel, waar ik door ongelukkige omstandigheden met hem en een andere collega in gesprek kwam. Toen het gespreksonderwerp viel op bepaalde financiële moeilijkheden binnen het bedrijf, maakte hij ineens de grap dat hij mij dan maar moest verkopen aan een arabisch land. Ik stond hier al van met mijn mond vol tanden, maar hij ging vervolgens een halfuur door op deze grap, waarbij hij bijvoorbeeld vroeg of ik ook kon schoonmaken en koken, en dat mijn prijs zou variëren naar aanleiding van 'het aantal gebruikers'.

Ik was compleet in shock dat een man op zo'n manier insinueerde dat hij het recht zou hebben mijn lichaam te verkopen, laat staan een collega. Ik heb me uiteindelijk uit het gesprek verwijderd (anders was het nog langer doorgegaan) en heb er een enorm naar gevoel aan over gehouden.

Ik weet nu niet goed wat te doen. Ik heb het met een collega gedeeld, maar deze leek te vinden dat ik er te zwaar aan til. Stel ik me aan, of moet ik hier werk van maken?

Ik werk overigens in teamverband met deze collega samen, dus uit zijn buurt blijven is lastig.
Nemaìn’ schreef:
22-12-2018 00:26
Dan had hij je van mij een stoot terug mogen geven.

Van mij niet, want dan is hij net zo fout. Als iemand anders over de schreef gaat, hoef je dat zelf niet ook te doen.
thankyouforthedays schreef:
22-12-2018 00:08
Goede vraag. Ik voelde me in een hoek gedreven en wist oprecht niet wat te zeggen. Ik probeerde me eruit te redden door van onderwerp te veranderen en andere collega's bij het gesprek te betrekken (waaronder het hoofd HR), maar elke keer bracht hij het onderwerp weer terug naar de hypothetische verkoop van mijn lichaam.
anderen erbij betrekken moet je juist niet doen.
pak hem zelf aan, gewoon luid en duidelijk.
net doen of de rest er niet is, zo dwing je respect af.

heb je geen last meer van dat soort dingen.
wij slapen nooit.
chocolol schreef:
22-12-2018 00:29
Van mij niet, want dan is hij net zo fout. Als iemand anders over de schreef gaat, hoef je dat zelf niet ook te doen.
Je hoeft je niet te laten slaan. Zeker niet voor iets wat gewoon met 3 woorden op te lossen is.
Dit is wel waar. Ik denk ook dat hij niet echt heeft doorgehad hoe vervelend ik me voelde, ik was te hard bezig om vooral de goede sfeer te bewaren en te hopen dat iemand anders me zou helpen. Ik weet wel zeker dat ik niet heb meegelachen.

Denk je dat echt ? Het lijkt me van hem vooral een manier om jou in verlegenheid te brengen, en even de verhoudingen neer te zetten waarbij hij zich prettig voelt.
nounou
Het is trouwens wel goed om aan te geven als je iets niet leuk vind, maar dat kan best moeilijk zijn. Advies geven is altijd makkelijk vanaf de zijlijn.
Zazamaenade schreef:
22-12-2018 00:30
Denk je dat echt ? Het lijkt me van hem vooral een manier om jou in verlegenheid te brengen, en even de verhoudingen neer te zetten waarbij hij zich prettig voelt.
Nee hoor. Er zijn gewoon mensen (mannen en vrouwen) die dat soort humor hebben. Daar zit helemaal geen verborgen agenda achter, alleen domheid.
chocolol schreef:
Nou zeker als die erbij staat, is het goed om te vermelden dat je dat geen leuke grappen vindt.
Dat vond ik ook erg, ik zei op een gegeven moment: wat zou HR hiervan vinden? Hopend dat hij zou ingrijpen, maar helaas reageerde hij met dat hij op dat moment zijn hr pet niet op had. Toen ben ik weggegaan.
.
anoniem_183904 wijzigde dit bericht op 22-12-2018 00:33
Reden: Dubbel
99.47% gewijzigd
Zazamaenade schreef:
22-12-2018 00:30
Dit gevoel krijg ik wel bij hem inderdaad. Hij doet tegen mij ook heel anders dan tegen andere collega's, alsof hij een soort machtsverhouding wil afdwingen. Ook hoe hij het zei, dat híj mij zou verkopen. En dat terwijl hij niet mijn meerdere is en we even oud zijn.
22-12-2018 00:46
Dit gevoel krijg ik wel bij hem inderdaad. Hij doet tegen mij ook heel anders dan tegen andere collega's, alsof hij een soort machtsverhouding wil afdwingen. Ook hoe hij het zei, dat híj mij zou verkopen. En dat terwijl hij niet mijn meerdere is en we even oud zijn.
misschien een gefrustreerde man.
die zijn altijd erg vervelend.
wij slapen nooit.
S-Meds schreef:
22-12-2018 00:17
als je niks beledigends paraat hebt kan je altijd nog zeggen: ik ben niet gediend van deze bullshit
Helemaal mee eens, wat een sukkel die collega van je.
Ook ik vind dat je niet mee moet gaan zitten lachen, het is niet leuk punt uit.

Wat kan helpen is al een paar standaard antwoorden in je hoofd te stampen mocht hij weer bijdehand gaan doen.
Zodat het direct stopt. Moet jij eens kijken hoe goed je je voelt als je zo'n vent de mond kan snoeren! ;-)
Lavacakelover schreef:
22-12-2018 00:52
Helemaal mee eens, wat een sukkel die collega van je.
Ook ik vind dat je niet mee moet gaan zitten lachen, het is niet leuk punt uit.

Wat kan helpen is al een paar standaard antwoorden in je hoofd te stampen mocht hij weer bijdehand gaan doen.
Zodat het direct stopt. Moet jij eens kijken hoe goed je je voelt als je zo'n vent de mond kan snoeren! ;-)
Dit inderdaad! Ik heb hierna 100 gesprekken in mijn hoofd met hem gevoerd, waarin ik hem heel standvastig van repliek diende, maar nu ik er klaar voor ben komt hij er natuurlijk ineens niet meer op terug.
Het-groepje schreef:
22-12-2018 00:20
Misschien helpt het je dit als een raar soort flirten te zien. Gewoon vriendelijk terug doen, beetje meelachen of hem even grappig op zijn plek zetten en die ziel heeft zijn contactmomentje ook weer gehad.
Juist niet meedoen of meelachen. Gewoon openlijk afkeuren van dit soort humor volstaat prima.
Grappen mogen, grappen kunnen, maar daarvoor moet je wel een fijngevoeligheid beschikken om te kunnen inschatten wat kan en wat niet kan. En dan kun je het nog mishebben. Heb je het mis, dan is dat je risico en mag je daarop gewezen worden.

Als in: cut the crab, doe normaal, wees volwassen.
Pick your battles and bloom
22-12-2018 00:46
Misschien heeft hij een zelfde soort verhaaltje tegen de anderen afgestoken, en is door hen al behoorlijk op zijn vingers getikt zodat hij het daar niet meer doet.En probeert hij het nu bij jou. Wet niet hoe lang je er werkt, maar misschien heb je al met iemand goed genoeg contact om eens te vragen: Goh, Piet maakte van die rare opmerkingen, doet hij dat vaker?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik zou je adviseren dit te bespreken met de vertrouwenspersoon.

Als je durft kun je ook bij de HR baas aangeven dat je het gedrag van betreffende collega waarvan hij (hr baas) getuige was bijzonder ongepast vond en er aanstoot aan genomen hebt. Dat kan zelfs via mail.

Je hoeft jezelf niet verder te verdedigen, of bang te zijn dat men je een overgevoelig vrouwmens vindt. Het past gewoon niet om dit soort grappen te maken op het werk. Je hoeft er verder geen gevolg aan te geven, maar zeker aangezien het meer voorkomt, zou ik het melden. En het prettige is dat de hr baas erbij was dus. Hij weer dus wat er gezegd is. Zijn reactie vind ik slappe hap, maar dat past geloof ik bij de functie.
ippy schreef:
22-12-2018 01:12
Ik zou je adviseren dit te bespreken met de vertrouwenspersoon.

Als je durft kun je ook bij de HR baas aangeven dat je het gedrag van betreffende collega waarvan hij (hr baas) getuige was bijzonder ongepast vond en er aanstoot aan genomen hebt. Dat kan zelfs via mail.

Je hoeft jezelf niet verder te verdedigen, of bang te zijn dat men je een overgevoelig vrouwmens vindt. Het past gewoon niet om dit soort grappen te maken op het werk. Je hoeft er verder geen gevolg aan te geven, maar zeker aangezien het meer voorkomt, zou ik het melden. En het prettige is dat de hr baas erbij was dus. Hij weer dus wat er gezegd is. Zijn reactie vind ik slappe hap, maar dat past geloof ik bij de functie.
Dit lijkt me nou ook weer wat overdreven hoor.
22-12-2018 01:02
Dit inderdaad! Ik heb hierna 100 gesprekken in mijn hoofd met hem gevoerd, waarin ik hem heel standvastig van repliek diende, maar nu ik er klaar voor ben komt hij er natuurlijk ineens niet meer op terug.
Sorry, moest een beetje lachen, ik zie je al helemaal klaar voor de strijd :vechten: en nu heb je je weerwoord niet nodig.. :)
Maar bedenk dat zulke types juist als je het niet verwacht of aan ziet komen weer zo'n briljante grap naar je hoofd slingeren.
Blijf af en toe nog eens herhalen wat je zou zeggen mocht hij weer iets over je kleding of uiterlijk zeggen of zo geschift begint te kletsen over jou verkopen. Bah, misselijk mannetje zeg.
Wel goed dat je zelf op het idee kwam alvast te oefenen met jezelf voor de volgende keer, bravo!

En niet te streng voor jezelf zijn, iedereen kent het wel: op weg naar huis schiet je dat briljante antwoord te binnen dat je een uur geleden had moeten geven aan je collega, vriendin, familielid....
Maar je weet nu wie je voor je hebt met die collega; dat is nu wel duidelijk en goed om te weten.
Geniet van de feestdagen en volgend jaar kan hij een sneer van je krijgen én een ijskoude blik. Of helemaal geen blik, gewoon afkappen en doodzwijgen. Zo hou jij je waardigheid en staat hij voor joker op de koop toe ;)
Lavacakelover schreef:
22-12-2018 01:24
Sorry, moest een beetje lachen, ik zie je al helemaal klaar voor de strijd :vechten: en nu heb je je weerwoord niet nodig.. :)
Maar bedenk dat zulke types juist als je het niet verwacht of aan ziet komen weer zo'n briljante grap naar je hoofd slingeren.
Blijf af en toe nog eens herhalen wat je zou zeggen mocht hij weer iets over je kleding of uiterlijk zeggen of zo geschift begint te kletsen over jou verkopen. Bah, misselijk mannetje zeg.
Wel goed dat je zelf op het idee kwam alvast te oefenen met jezelf voor de volgende keer, bravo!

En niet te streng voor jezelf zijn, iedereen kent het wel: op weg naar huis schiet je dat briljante antwoord te binnen dat je een uur geleden had moeten geven aan je collega, vriendin, familielid....
Maar je weet nu wie je voor je hebt met die collega; dat is nu wel duidelijk en goed om te weten.
Geniet van de feestdagen en volgend jaar kan hij een sneer van je krijgen én een ijskoude blik. Of helemaal geen blik, gewoon afkappen en doodzwijgen. Zo hou jij je waardigheid en staat hij voor joker op de koop toe ;)
Dankjewel! Ik zal het zeker af en toe nog oefenen. Het is voor mij sowieso nog nieuw zo'n kantoorsfeer, en dan is het best moeilijk om in dit soort situaties goed te beoordelen wat te doen. Ik ben er wel zeker van dat ik ne op mijn werk niet zo wil laten toespreken, dus ik laat dit niet nog een keer gaan!
Of je zegt met een glimlach: ‘Of ik verkoop jou aan de Mosuo’s, lekker rustig voortaan op de afdeling.’ Dan loop je weg.

Mag hij eens lekker gaan googelen daarna :biggrin:
dollycat wijzigde dit bericht op 22-12-2018 01:52
0.56% gewijzigd
Dollycat schreef:
22-12-2018 01:36
Of je zegt met een glimlach: ‘Of ik verkoop jou aan de Mosuo’s, lekker rustig voortaan op de afdeling.’ Dan loop je weg.

Mag hij eens lekker gaan Googelen daarna :biggrin:
Ik moest stiekem zelf ook googlen, maar het lijkt me een perfecte plek! Leert hij nog eens respect voor vrouwen te krijgen :hamer:
22-12-2018 01:40
Ik moest stiekem zelf ook googlen, maar het lijkt me een perfecte plek! Leert hij nog eens respect voor vrouwen te krijgen :hamer:
Precies! ;-)

Dit soort mannen kun je het beste met ‘vriendelijk’ sarcasme aanpakken. Naar een leidinggevende gaan of er nog meer werk van maken, zou ik nog niet doen. Ik denk dat je daarmee niet geholpen bent. Wel als het erger wordt, je nooit laten intimideren natuurlijk.
Ah, geflirt op de werkvloer, ik mis het. Overduidelijk geval van ‘meisjes plagen, kusjes vragen’, toch?! Als je het stiekem wel leuk vond (het lijkt je namelijk wel erg bezig te houden. Helemaal niet erg overigens) dan maak je een gevatte opmerking terug en zijn jullie leuk aan het flirten met elkaar. Als het echt een kneus is dan zeg je met een stalen gezicht: ‘Wat grappig, not’ oid. Geen hogere wiskunde allemaal.
Absoluut naar leidinggevende stappen en een klacht indienen, hoe verder hogerop hoe beter. Dit gaat heel ver over de schreef en zo'n mannetje moet je even flink laten schrikken.
RogerPriddy schreef:
22-12-2018 01:58
Ah, geflirt op de werkvloer, ik mis het. Overduidelijk geval van ‘meisjes plagen, kusjes vragen’, toch?! Als je het stiekem wel leuk vond (het lijkt je namelijk wel erg bezig te houden. Helemaal niet erg overigens) dan maak je een gevatte opmerking terug en zijn jullie leuk aan het flirten met elkaar. Als het echt een kneus is dan zeg je met een stalen gezicht: ‘Wat grappig, not’ oid. Geen hogere wiskunde allemaal.
Oh wow
Ongelooflijk dat mensen hier TO een halve assertiviteitscursus aan lopen te praten terwijl deze man zo overduidelijk compleet de mist ingaat wat betreft gepaste omgangsvormen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven