Ongepaste grappen mannelijke collega
zaterdag 22 december 2018 om 00:03
Hi allemaal,
Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe baan. Ik heb het er erg naar mijn zin, en kan het met de meeste collega's goed vinden. Er is alleen 1 collega, waar ik me constant aan erger. Sowieso vind ik hem erg onsympathiek, hij plaatste onlangs bijvoorbeeld een onaardige opmerking over een rokje dat ik aanhad. Maar behalve wat irritatie kon ik meestal wel over de ergernis heenstappen 'voor de lieve vrede'.
Nou hadden we laatst een borrel, waar ik door ongelukkige omstandigheden met hem en een andere collega in gesprek kwam. Toen het gespreksonderwerp viel op bepaalde financiële moeilijkheden binnen het bedrijf, maakte hij ineens de grap dat hij mij dan maar moest verkopen aan een arabisch land. Ik stond hier al van met mijn mond vol tanden, maar hij ging vervolgens een halfuur door op deze grap, waarbij hij bijvoorbeeld vroeg of ik ook kon schoonmaken en koken, en dat mijn prijs zou variëren naar aanleiding van 'het aantal gebruikers'.
Ik was compleet in shock dat een man op zo'n manier insinueerde dat hij het recht zou hebben mijn lichaam te verkopen, laat staan een collega. Ik heb me uiteindelijk uit het gesprek verwijderd (anders was het nog langer doorgegaan) en heb er een enorm naar gevoel aan over gehouden.
Ik weet nu niet goed wat te doen. Ik heb het met een collega gedeeld, maar deze leek te vinden dat ik er te zwaar aan til. Stel ik me aan, of moet ik hier werk van maken?
Ik werk overigens in teamverband met deze collega samen, dus uit zijn buurt blijven is lastig.
Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe baan. Ik heb het er erg naar mijn zin, en kan het met de meeste collega's goed vinden. Er is alleen 1 collega, waar ik me constant aan erger. Sowieso vind ik hem erg onsympathiek, hij plaatste onlangs bijvoorbeeld een onaardige opmerking over een rokje dat ik aanhad. Maar behalve wat irritatie kon ik meestal wel over de ergernis heenstappen 'voor de lieve vrede'.
Nou hadden we laatst een borrel, waar ik door ongelukkige omstandigheden met hem en een andere collega in gesprek kwam. Toen het gespreksonderwerp viel op bepaalde financiële moeilijkheden binnen het bedrijf, maakte hij ineens de grap dat hij mij dan maar moest verkopen aan een arabisch land. Ik stond hier al van met mijn mond vol tanden, maar hij ging vervolgens een halfuur door op deze grap, waarbij hij bijvoorbeeld vroeg of ik ook kon schoonmaken en koken, en dat mijn prijs zou variëren naar aanleiding van 'het aantal gebruikers'.
Ik was compleet in shock dat een man op zo'n manier insinueerde dat hij het recht zou hebben mijn lichaam te verkopen, laat staan een collega. Ik heb me uiteindelijk uit het gesprek verwijderd (anders was het nog langer doorgegaan) en heb er een enorm naar gevoel aan over gehouden.
Ik weet nu niet goed wat te doen. Ik heb het met een collega gedeeld, maar deze leek te vinden dat ik er te zwaar aan til. Stel ik me aan, of moet ik hier werk van maken?
Ik werk overigens in teamverband met deze collega samen, dus uit zijn buurt blijven is lastig.
zaterdag 22 december 2018 om 02:49
Serieus?! Wauw, wat vat ik zoiets blijkbaar anders op. Totaaal niet boeiend zo’n gast die op een zielige manier aandacht probeert te krijgen.
Wat zou je dan willen zeggen? ‘Leidinggevende, hij zegt dat hij mij wil verkopen..?’
Dit kan je toch prima zelf oplossen? Ik verbaas me erover.
Als er nou sprake was van een groot leeftijdsverschil of scheve machtsverhoudingen oid zou het een ander verhaal zijn.
Dit kan je prima zelf oplossen, als je idd een beetje assertief bent.
To klinkt alsof ze overdonderd was, maar geeft al aan dat ze voor een volgende keer wat goede zinnetjes paraat heeft.
Ik vind het trouwens ook ongepast hoor, maar om nou een klacht te gaan indienen, zo hoog mogelijk... Lijkt mij echt zwaar overdreven.
zaterdag 22 december 2018 om 03:31
Ach ach, de gekwetste jonkvrouw die verwacht dat een nobele ridder haar probleem wel even komt oplossen op haar eerste hint.thankyouforthedays schreef: ↑22-12-2018 00:31Dat vond ik ook erg, ik zei op een gegeven moment: wat zou HR hiervan vinden? Hopend dat hij zou ingrijpen, maar helaas reageerde hij met dat hij op dat moment zijn hr pet niet op had. Toen ben ik weggegaan.
Is dat hoe je je tot nu toe door het keven hebt geworsteld? Een hint geven zodat een man in de buurt jouw probleem wel even komt oplossen?
Ik heb een pijnlijk feitje voor je: emancipatie betekent niet dat de wereld is ingericht voor hulpeloze vrouwen die door mannen beschermd en gered moeten worden. Het betekent dat vrouwen hetzelfde recht hebben zichzelf in een niet altijd even gemakkelijke wereld te begeven en tegen hetzelfde soort domme mensen, vervelende situaties en hufterig gedrag aan te lopen als mannen. En dat ze zich daar zelf uit mogen redden, net als mannen dat doen. Welkom in de echte wereld, die niet zo fluffy is als een kinderkamer.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 22 december 2018 om 04:32
Ik vind het nogal vreemd om HR erbij te betrekken en te verwachten dat zij het wel voor je oplossen, als je zelf niet eens je grens hebt aangegeven.thankyouforthedays schreef: ↑22-12-2018 00:31Dat vond ik ook erg, ik zei op een gegeven moment: wat zou HR hiervan vinden? Hopend dat hij zou ingrijpen, maar helaas reageerde hij met dat hij op dat moment zijn hr pet niet op had. Toen ben ik weggegaan.
Overigens vind ik zijn opmerkingen ook te ver gaan, maar zo lang jij dat niet aangeeft, denkt hij dat je het allemaal wel oké vindt. Dus de volgende keer, zou ik aangeven dat je niet van dergelijke opmerkingen gediend bent.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 22-12-2018 06:46
21.27% gewijzigd
zaterdag 22 december 2018 om 06:32
Lekker joh, zolang vrouwen niet voor elkaar opkomen blijft de ongelijkheid! Er is hier sprake van een machtsverhouding. Een nieuwe jonge collega en en oudere mafkees die er overduidelijk lol in heeft om te kijken hoe ver hij kan gaan. Soort perverse test hoe assertief to is? En de rest staat er bij en kijkt er naar. En dat je in de echte wereld maar flink hard moet worden en assertief moet zijn is het antwoord hier?! Hufterigheid is niet strafbaar is echt de slogan van deze tijd en we vinden dit gedrag kennerlijk normaal? Als iemand zoiets idioots zegt tegen een nieuwe collega dan zeg je daar toch wat van als je ernaast staat.
zaterdag 22 december 2018 om 07:02
Lady_Demeanor schreef: ↑22-12-2018 06:32Lekker joh, zolang vrouwen niet voor elkaar opkomen blijft de ongelijkheid! Er is hier sprake van een machtsverhouding. Een nieuwe jonge collega en en oudere mafkees die er overduidelijk lol in heeft om te kijken hoe ver hij kan gaan. Soort perverse test hoe assertief to is? En de rest staat er bij en kijkt er naar. En dat je in de echte wereld maar flink hard moet worden en assertief moet zijn is het antwoord hier?! Hufterigheid is niet strafbaar is echt de slogan van deze tijd en we vinden dit gedrag kennerlijk normaal? Als iemand zoiets idioots zegt tegen een nieuwe collega dan zeg je daar toch wat van als je ernaast staat.
TO heeft helaas geen invloed op de collega die ernaast staat, dus zal ze zelf toch wat assertiever moeten worden. Een simpel "hier ben ik niet van gediend", "ik vind niet dat je hier grappen over kan maken" of "ik vind dit erg ongepast" lijkt me wel duidelijk.
zaterdag 22 december 2018 om 07:15
Natuurlijk en dat zal to de volgende keer vast doen. Het is echter helemaal niet raar dat een nieuwe collega niet meteen zo zelfverzekerd is. Naar mijn mening zegt zo’n voorval wel wat over de bedrijfscultuur. En is die HR manager ook een hork.nerdopviva schreef: ↑22-12-2018 07:02TO heeft helaas geen invloed op de collega die ernaast staat, dus zal ze zelf toch wat assertiever moeten worden. Een simpel "hier ben ik niet van gediend", "ik vind niet dat je hier grappen over kan maken" of "ik vind dit erg ongepast" lijkt me wel duidelijk.
zaterdag 22 december 2018 om 07:41
Je gaf geen grens aan. Spreekt in algemeenheden. "Wat zou HR hiervan vinden".
Geef aan wat JIJ er van vindt; IK ben niet gediend van je opmerkingen of IK zou het prettig vinden als je nu stopt met je opmerkingen.
Ook je opmerking dat hij er nu niet op terug komt geeft een passieve houding van je aan. Als het jou zo hoog zit kom er dan zelf op terug, desnoods in een mail, zodat mocht het nog eens gebeuren, je bewijs hebt dat je hem al eens op zijn gedrag hebt gewezen.
Geef aan wat JIJ er van vindt; IK ben niet gediend van je opmerkingen of IK zou het prettig vinden als je nu stopt met je opmerkingen.
Ook je opmerking dat hij er nu niet op terug komt geeft een passieve houding van je aan. Als het jou zo hoog zit kom er dan zelf op terug, desnoods in een mail, zodat mocht het nog eens gebeuren, je bewijs hebt dat je hem al eens op zijn gedrag hebt gewezen.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
zaterdag 22 december 2018 om 07:45
Zulke types zijn zich achteraf van geen kwaad bewust. Je zult echt op het moment zelf moeten reageren. Oefen hier alvast op.
Zeg dat je het geen leuk geintje vindt: 'goh, door die paar borrels weet je echt niet meer wat grappig is hé..' of 'Nu weten we het wel hé. Het is niet grappig en wordt het ook niet al je er langer over doorgaat.'
Of kaats de bal terug. 'Nou, aan jou valt in ieder geval niets te verdienen.'
Zeg dat je het geen leuk geintje vindt: 'goh, door die paar borrels weet je echt niet meer wat grappig is hé..' of 'Nu weten we het wel hé. Het is niet grappig en wordt het ook niet al je er langer over doorgaat.'
Of kaats de bal terug. 'Nou, aan jou valt in ieder geval niets te verdienen.'
zaterdag 22 december 2018 om 07:50
Dit inderdaad.nerdopviva schreef: ↑22-12-2018 07:02TO heeft helaas geen invloed op de collega die ernaast staat, dus zal ze zelf toch wat assertiever moeten worden. Een simpel "hier ben ik niet van gediend", "ik vind niet dat je hier grappen over kan maken" of "ik vind dit erg ongepast" lijkt me wel duidelijk.
Waarom moet een ander het voor TO oplossen, wees zelf gewoon duidelijk over dat je er niet van gediend bent.
zaterdag 22 december 2018 om 08:21
Het is alleen een vrij sneue misrekening te doen alsof dit wezenlijk iets met man/vrouw-verhoudingen te maken zou hebben en vrouwen hier solidair moeten lopen doen. Dit is gewoon de grote boze mensenwereld waarin hufters rondlopen. TO maakt er eerst een sexe-kwestie van in haar OP en doet vervolgens alsof ze maar door anderen gered moet worden op haar eerste onduidelijke hint.Lady_Demeanor schreef: ↑22-12-2018 07:15Natuurlijk en dat zal to de volgende keer vast doen. Het is echter helemaal niet raar dat een nieuwe collega niet meteen zo zelfverzekerd is. Naar mijn mening zegt zo’n voorval wel wat over de bedrijfscultuur. En is die HR manager ook een hork.
Nog een hint: uit haar beschrijving van de kwestie had je óók kunnen denken dat het hoofd HR niet gek is en dat TO enorm overdrijft. Kan, je weet het niet. Het enige wat je weet is dat TO vindt dat haar grens is overschreden en dat anderen, ook al is ze er volstrekt onduidelijk over, haar maar moeten redden.
Je zou, ook heel goed vrouwen onder elkaar, zoals meerdere vrouwen hier reageerden, ook TO kunnen adviseren duidelijker te zijn en zich wat minder afhankelijk op te stellen
Like a great eternal Klansman
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 22 december 2018 om 08:23
zaterdag 22 december 2018 om 08:27
Ik ben echt zo iemand die dan zegt: helaas ben ik maar een halve geit waard gezien mijn leeftijd en mijn handicaps
Kweek een beetje teflon. Ik werk in de hoofdstad en je wil echt niet weten wat hier soms over tafel (of de bar) gaat.
Kweek een beetje teflon. Ik werk in de hoofdstad en je wil echt niet weten wat hier soms over tafel (of de bar) gaat.
viva-amber wijzigde dit bericht op 22-12-2018 08:34
23.43% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 22 december 2018 om 08:28
Ook dat ja
Tja collega's en drank....
viva-amber wijzigde dit bericht op 22-12-2018 08:29
4.08% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 22 december 2018 om 08:33
Ik zou iets doen aan je eigen weerbaarheid want je mond houden wanneer je iets niet leuk vindt en proberen om anderen voor jouw karretje te spannen omdat je jezelf niet kan beschermen gaat je niets dan ellende en teleurstelling opleveren.
Vraag je werkgever of je een cursus assertiviteit kunt volgen of regel het zelf via internet of een maatschappelijkwerker. Doe er iets mee want klachten indienen over een foute grap op een borrel zal je niet het resultaat opleveren dat je graag wil en ook HR kan hier niet zo veel mee.
De oplossing is vooral zelf weerbaarder worden en iets gaan doen met mindfulness en assertiviteit.
Vraag je werkgever of je een cursus assertiviteit kunt volgen of regel het zelf via internet of een maatschappelijkwerker. Doe er iets mee want klachten indienen over een foute grap op een borrel zal je niet het resultaat opleveren dat je graag wil en ook HR kan hier niet zo veel mee.
De oplossing is vooral zelf weerbaarder worden en iets gaan doen met mindfulness en assertiviteit.
zaterdag 22 december 2018 om 08:33
ik had gewoon gelachen en gevraagd of hij dat helemaal zelf had bedacht of dat zijn Arabische lover hassan die nacht met het idee kwam terwijl ze lekker aan het keuteldeuken waren. Vervolgens even een knipoog naar je collega en de verhoudingen zijn weer rechtgetrokken.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
zaterdag 22 december 2018 om 08:41
Probeer echt wat assertiever te worden. Een gevatte opmerking terugkaatsen kan wonderen doen bij zulke types, of als je die niet zomaar paraat hebt aangeven dat je het een vervelende opmerking vindt.
Ik denk dat hij zat te wachten op een reactie terug en dat hij daarom zo lang doorging. Hoe is jullie normale samenwerking?
Ik denk dat hij zat te wachten op een reactie terug en dat hij daarom zo lang doorging. Hoe is jullie normale samenwerking?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
I'm on energy saving mode
zaterdag 22 december 2018 om 08:45
Sue-Heck schreef: ↑22-12-2018 08:33ik had gewoon gelachen en gevraagd of hij dat helemaal zelf had bedacht of dat zijn Arabische lover hassan die nacht met het idee kwam terwijl ze lekker aan het keuteldeuken waren. Vervolgens even een knipoog naar je collega en de verhoudingen zijn weer rechtgetrokken.
Je maakt er een machtsstrijd van. Misschien is het dat wel helemaal niet. En als het wel een machtsstrijd is, zou ik dat nooit oplossen met een grap of een gevatte opmerking. Als een ander zich kinderachtig gedraagt (door een flauwe grap te maken of door een machtsstrijd aan te gaan), is zelf volwassen zijn de enige manier om daarop te reageren.
zaterdag 22 december 2018 om 08:45
Hij is even oud als TO.Lady_Demeanor schreef: ↑22-12-2018 06:32Lekker joh, zolang vrouwen niet voor elkaar opkomen blijft de ongelijkheid! Er is hier sprake van een machtsverhuding. Een nieuwe jonge collega en en oudere mafkees die er overduidelijk lol in heeft om te kijken hoe ver hij kan gaan.