Werk & Studie alle pijlers

Ongepaste grappen mannelijke collega

22-12-2018 00:03 338 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe baan. Ik heb het er erg naar mijn zin, en kan het met de meeste collega's goed vinden. Er is alleen 1 collega, waar ik me constant aan erger. Sowieso vind ik hem erg onsympathiek, hij plaatste onlangs bijvoorbeeld een onaardige opmerking over een rokje dat ik aanhad. Maar behalve wat irritatie kon ik meestal wel over de ergernis heenstappen 'voor de lieve vrede'.

Nou hadden we laatst een borrel, waar ik door ongelukkige omstandigheden met hem en een andere collega in gesprek kwam. Toen het gespreksonderwerp viel op bepaalde financiële moeilijkheden binnen het bedrijf, maakte hij ineens de grap dat hij mij dan maar moest verkopen aan een arabisch land. Ik stond hier al van met mijn mond vol tanden, maar hij ging vervolgens een halfuur door op deze grap, waarbij hij bijvoorbeeld vroeg of ik ook kon schoonmaken en koken, en dat mijn prijs zou variëren naar aanleiding van 'het aantal gebruikers'.

Ik was compleet in shock dat een man op zo'n manier insinueerde dat hij het recht zou hebben mijn lichaam te verkopen, laat staan een collega. Ik heb me uiteindelijk uit het gesprek verwijderd (anders was het nog langer doorgegaan) en heb er een enorm naar gevoel aan over gehouden.

Ik weet nu niet goed wat te doen. Ik heb het met een collega gedeeld, maar deze leek te vinden dat ik er te zwaar aan til. Stel ik me aan, of moet ik hier werk van maken?

Ik werk overigens in teamverband met deze collega samen, dus uit zijn buurt blijven is lastig.
Waarom laat je hem er nog een half uur over doorgaan dan?
Of je maakt een grap terug over hem.
Of je maakt een opmerking dat je het maar een flauwe grap vindt en loopt weg.
Of je laat het van je afglijden want het is maar een flauwe grap en loopt weg of begint over iets anders.
Of je spreekt hem er privé op aan dat je niet tegen een grapje kan.

Ik zou het voor nu laten wat het is, het klinkt nog niet echt als pesten of over de lijn gaan, maar meer als een slechte grap van iemand met weinig manieren.
Goede vraag. Ik voelde me in een hoek gedreven en wist oprecht niet wat te zeggen. Ik probeerde me eruit te redden door van onderwerp te veranderen en andere collega's bij het gesprek te betrekken (waaronder het hoofd HR), maar elke keer bracht hij het onderwerp weer terug naar de hypothetische verkoop van mijn lichaam.
in plaats van je uit het gesprek te verwijderen had je ook kunnen zeggen: en nu is het klaar met die flauwekul, ik maak ook geen grappen over dalende marktprijs van jouw uitgedroogde testikels meneertje blaaskaak met je dikke nek.
thankyouforthedays schreef:
22-12-2018 00:08
Goede vraag. Ik voelde me in een hoek gedreven en wist oprecht niet wat te zeggen. Ik probeerde me eruit te redden door van onderwerp te veranderen en andere collega's bij het gesprek te betrekken (waaronder het hoofd HR), maar elke keer bracht hij het onderwerp weer terug naar de hypothetische verkoop van mijn lichaam.
Toch wat assertiviteit oefenen dan.
Je kan toch gewoon weglopen, al dan niet met smoes?
Of zat je vastgeketend :proud:
oh ja, dit is de typische vrouwen “ik moet wel lief en aardig blijven” houding.
leidt nergens toe
Als hij er telkens op terugkomt, zou ik zeggen: "nou nou het houd je wel bezig he?! Misschien moet je verhuizen naar dat Arabische land :lol: Jij blij, wij blij."
chocolol wijzigde dit bericht op 22-12-2018 00:12
6.49% gewijzigd
Nemaìn’ schreef:
22-12-2018 00:10
Toch wat assertiviteit oefenen dan.
Je kan toch gewoon weglopen, al dan niet met smoes?
Of zat je vastgeketend :proud:
Zeker gelijk hierin, en baalde ook enorm dat ik niet gewoon de situatie naar mijn hand gezet kreeg. Ik kom vrij moeilijk voor mezelf op, daarbij komt dat ik nog jong ben en dit mijn eerste 'echte' baan is, waardoor ik extra geïntimideerd was.
22-12-2018 00:12
Zeker gelijk hierin, en baalde ook enorm dat ik niet gewoon de situatie naar mijn hand gezet kreeg. Ik kom vrij moeilijk voor mezelf op, daarbij komt dat ik nog jong ben en dit mijn eerste 'echte' baan is, waardoor ik extra geïntimideerd was.
Met ‘doe even normaal’ had je het prima naar je hand gezet.
Nou, die heeft zichzelf goed voor schut gezet en zo lang ook.
Je weet nu wat voor type het is dus volgende keer sneller weglopen. Een 'ik vind dit geen humor' volstaat.
'kun je niet tegen een grapje'
'ik hou erg van grapjes maar dit is niet grappig'.
En dan ook niet meegiechelen ofzo, gewoon serieus blijven kijken.
Hij is deze energie niet waard joh.
Vrouwen kunnen anno nu ook niets meer hebben.
Wat een idioot, grappen maken over vrouwenhandel in IS-stijl.
Is dat de nieuwste manier om je mannelijkheid te bewijzen ?
nounou
S-Meds schreef:
22-12-2018 00:10
oh ja, dit is de typische vrouwen “ik moet wel lief en aardig blijven” houding.
leidt nergens toe
Inderdaad, ik probeerde het ook om te draaien, maar dit werkte voor geen meter. Ik had hem beter kunnen wijzen op de smakeloosheid van zijn grappen.
Zazamaenade schreef:
22-12-2018 00:15
Wat een idioot, grappen maken over vrouwenhandel in IS-stijl.
Is dat de nieuwste manier om je mannelijkheid te bewijzen ?
Ja helemaal gezien de recentelijke gebeurtenissen. Echt vreemd.
22-12-2018 00:16
Inderdaad, ik probeerde het ook om te draaien, maar dit werkte voor geen meter. Ik had hem beter kunnen wijzen op de smakeloosheid van zijn grappen.
als je niks beledigends paraat hebt kan je altijd nog zeggen: ik ben niet gediend van deze bullshit
Het-groepje schreef:
22-12-2018 00:13
Nou, die heeft zichzelf goed voor schut gezet en zo lang ook.
Je weet nu wat voor type het is dus volgende keer sneller weglopen. Een 'ik vind dit geen humor' volstaat.
'kun je niet tegen een grapje'
'ik hou erg van grapjes maar dit is niet grappig'.
En dan ook niet meegiechelen ofzo, gewoon serieus blijven kijken.
Hij is deze energie niet waard joh.
Klopt, ik weet nu wel wat voor iemand het is. Een engerd. Ik ga me zeker anders opstellen nu ik dit weet, een lesje assertiviteit kan geen kwaad.
Misschien helpt het je dit als een raar soort flirten te zien. Gewoon vriendelijk terug doen, beetje meelachen of hem even grappig op zijn plek zetten en die ziel heeft zijn contactmomentje ook weer gehad.
Het-groepje schreef:
22-12-2018 00:20
Misschien helpt het je dit als een raar soort flirten te zien. Gewoon vriendelijk terug doen, beetje meelachen of hem even grappig op zijn plek zetten en die ziel heeft zijn contactmomentje ook weer gehad.
ik zou zeker niet mee gaan lachen, dit doen teveel vrouwen en daardoor denken mannen dat wij dit leuk vinden.
Het-groepje schreef:
22-12-2018 00:20
En jij denkt dat het dan stopt nadat ze hem aan gaat zitten moedigen?
Gewoon duidelijk zijn en korte metten mee maken.
Ik had hem zo een klap op zn smoel gegeven.

Is dat handig? Nee
Lucht het op? Ja dat wel

Nou zeker als die erbij staat, is het goed om te vermelden dat je dat geen leuke grappen vindt.
Lceetje schreef:
22-12-2018 00:25

Is dat handig? Nee
Lucht het op? Ja dat wel
Dan had hij je van mij een stoot terug mogen geven.
S-Meds schreef:
22-12-2018 00:21
ik zou zeker niet mee gaan lachen, dit doen teveel vrouwen en daardoor denken mannen dat wij dit leuk vinden.
Dit is wel waar. Ik denk ook dat hij niet echt heeft doorgehad hoe vervelend ik me voelde, ik was te hard bezig om vooral de goede sfeer te bewaren en te hopen dat iemand anders me zou helpen. Ik weet wel zeker dat ik niet heb meegelachen.
Lceetje schreef:
22-12-2018 00:25

Is dat handig? Nee
Lucht het op? Ja dat wel

Heb je dan nog lang je baan? Nee
Ben je dan niet goed bij je hoofd ? Ja dat wel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven