Werk & Studie alle pijlers

Ongepaste grappen mannelijke collega

22-12-2018 00:03 338 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe baan. Ik heb het er erg naar mijn zin, en kan het met de meeste collega's goed vinden. Er is alleen 1 collega, waar ik me constant aan erger. Sowieso vind ik hem erg onsympathiek, hij plaatste onlangs bijvoorbeeld een onaardige opmerking over een rokje dat ik aanhad. Maar behalve wat irritatie kon ik meestal wel over de ergernis heenstappen 'voor de lieve vrede'.

Nou hadden we laatst een borrel, waar ik door ongelukkige omstandigheden met hem en een andere collega in gesprek kwam. Toen het gespreksonderwerp viel op bepaalde financiële moeilijkheden binnen het bedrijf, maakte hij ineens de grap dat hij mij dan maar moest verkopen aan een arabisch land. Ik stond hier al van met mijn mond vol tanden, maar hij ging vervolgens een halfuur door op deze grap, waarbij hij bijvoorbeeld vroeg of ik ook kon schoonmaken en koken, en dat mijn prijs zou variëren naar aanleiding van 'het aantal gebruikers'.

Ik was compleet in shock dat een man op zo'n manier insinueerde dat hij het recht zou hebben mijn lichaam te verkopen, laat staan een collega. Ik heb me uiteindelijk uit het gesprek verwijderd (anders was het nog langer doorgegaan) en heb er een enorm naar gevoel aan over gehouden.

Ik weet nu niet goed wat te doen. Ik heb het met een collega gedeeld, maar deze leek te vinden dat ik er te zwaar aan til. Stel ik me aan, of moet ik hier werk van maken?

Ik werk overigens in teamverband met deze collega samen, dus uit zijn buurt blijven is lastig.
Kom in zwitserland werken, een kennis van me werd onlangs ontslagen omdat hij een dergelijke seksistische grap maakte tegen een vrouwelijke collega. En dan nog minder erg dan wat jou collega zei.

Ik vind die grap ook niet kunnen. Volgens mij houdt emancipatie ook in dat we een meer vrouwvriendelijke cultuur ontwikkelen, in plaats van aan vrouwen het recht te verlenen zich te bewegen in een giftige machocultuur zoals hier gesuggereerd wordt.

En dan is TO ook nog een nieuwe collega, dus die man kent haar niet genoeg om zo'n grappen uit te halen. Een weldenkend persoon wacht toch wat af alvorens het zware geschut boven te halen ? Goeie collega's houden toch rekening met elkaar ?

Het is zeker niet jouw fout TO. Nu zit je blijkbaar wel in zo'n macho bedrijfscultuur en jammer genoeg denk ik dat je het dus wel zelf gaat moeten doen. Sommige van de grappige opmerkingen van de andere forummers hier vind ik wel goed om hem op zijn plaats te zetten ! Behalve die homo-grap dan...

Succes TO !
Gonegirl schreef:
22-12-2018 09:22
Ik vind die grap ook niet kunnen. Volgens mij houdt emancipatie ook in dat we een meer vrouwvriendelijke cultuur ontwikkelen, in plaats van aan vrouwen het recht te verlenen zich te bewegen in een giftige machocultuur zoals hier gesuggereerd wordt.
Ik ben wel benieuwd welke suggesties volgens jou onder “giftig” en “macho” vallen.
...
anoniem_63639cda10ff3 wijzigde dit bericht op 22-12-2018 09:35
99.40% gewijzigd
Wat zijn sommige mensen zwaar op de hand zeg.
Het is een domme flauwe grap. Zeg gewoon dat dat niet jouw humor is en er niet van gediend bent. Klaar.
Sue-Heck schreef:
22-12-2018 09:14
Feit blijft dat je dan echt als zeikerd te boek staat die een grapje niet kunt waarderen. Hoe je het ook bekijkt, zo zullen zij het gaan zien.
Zo zit de wereld helaas nu eenmaal in elkaar. Dan gaan ze achter haar rug om kletsen.
Niet om lullig te doen over wel of niet grenzen aangeven, want dat vind ik een recht en moet ook absoluut gebeuren, alleen het feit blijft dat dit soort collega’s gaan lopen fluisteren en wijzen en je op den duur dood ongelukkig op je werk zit. Helaas gezien en meegemaakt met collega’s die als jankerd te boek stonden en alleen maar een grotere mikpunt van spot werden.
Helaas is de wereld niet zo ideaal dat je je grenzen aan kunt geven en dit gerespecteerd wordt.
Maar dat is in essentie niet sexe-gerelateerd.

Ik sta ook bekend als een zeikerd die niet tegen sexistische en racistische grappen kan, of beter, dat ik daar overgevoelig voor ben. En dan ben ik ook nog zo raar dat ik niet wil dat vrouwelijke collega’s aan me plukken, en ik zoen ook al niet.

Maar mijn grenzen worden zonder enig probleem gerespecteerd. En dat werden ze al toen ik net werkte door collega’s. Inmiddels ook door mensen die hoger in de pikorde staan.

Waarom? Deels omdat ik, zo is mij verteld, fysiek imponerend genoeg ben (bijna twee meter, niet bepaald iel, lage en van nature harde stem), ik formuleer helder en zonder onzekerheid. Natuurlijk, inmiddels ook omdat ik tegenwoordig zelf hoog in de pikorde ben beland en een functie heb waarmee ik dwars door managementlagen heen hard kan ingrijpen. Deels omdat ik, ondanks de pacifistisch-feministische opvoeding van mijn goedbedoelende ouders, van leeftijdgenoten als kind geleerd heb dat respect verdiend moet worden en niet verkregen wordt omdat je daar recht op zou hebben
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
22-12-2018 03:31
Ach ach, de gekwetste jonkvrouw die verwacht dat een nobele ridder haar probleem wel even komt oplossen op haar eerste hint.

Is dat hoe je je tot nu toe door het keven hebt geworsteld? Een hint geven zodat een man in de buurt jouw probleem wel even komt oplossen?

Ik heb een pijnlijk feitje voor je: emancipatie betekent niet dat de wereld is ingericht voor hulpeloze vrouwen die door mannen beschermd en gered moeten worden. Het betekent dat vrouwen hetzelfde recht hebben zichzelf in een niet altijd even gemakkelijke wereld te begeven en tegen hetzelfde soort domme mensen, vervelende situaties en hufterig gedrag aan te lopen als mannen. En dat ze zich daar zelf uit mogen redden, net als mannen dat doen. Welkom in de echte wereld, die niet zo fluffy is als een kinderkamer.
Jammer dat het je niet lukt om je de werkelijkheid van jonge vrouwen voor te stellen. Als je zo jong en nieuw in de wereld van alle vieze mannetjes bent, dan is lastig om in het begin daar mee om te gaan. In de kroeg een hand van je tiet afmeppen dat lukt nog wel maar juist in dit soort gezagsverhoudingen is het lastig om je grens aan te geven. Een baas die af en toe zijn hand op je knie legt, een oudere collega die maar van die leuke grappen blijft maken. Is het grensoverschrijdend gedrag of moet zoiets op kantoor toch kunnen?

Nu ik oud ben, zie ik bv wel dat de dingen die gebeurd zijn tijdens mijn eerste baantje echt niet oké waren. Maar het gebeurde ook bij de andere vrouwen op het werk en omdat ze er nooit over praten, durfde ik het onderwerp ook niet aan te snijden.

Dus ik hoop echt dat als jij op een borrel staat en dit ziet gebeuren, je wel die nobele ridder wilt zijn. Geef Kees even een verbale draai om de oren en spreek de dame in kwestie aan dat ze in dit soort gevallen best voor zichzelf op mag komen.
Don't get high on your own supply.
JollyRider schreef:
22-12-2018 09:27

Ik sta ook bekend als een zeikerd die niet tegen sexistische en racistische grappen kan, of beter, dat ik daar overgevoelig voor ben. En dan ben ik ook nog zo raar dat ik niet wil dat vrouwelijke collega’s aan me plukken, en ik zoen ook al niet.

Maar mijn grenzen worden zonder enig probleem gerespecteerd. En dat werden ze al toen ik net werkte door collega’s. Inmiddels ook door mensen die hoger in de pikorde staan.

Waarom? Deels omdat ik, zo is mij verteld, fysiek imponerend genoeg ben (bijna twee meter, niet bepaald iel, lage en van nature harde stem), ik formuleer helder en zonder onzekerheid. Natuurlijk, inmiddels ook omdat ik tegenwoordig zelf hoog in de pikorde ben beland en een functie heb waarmee ik dwars door managementlagen heen hard kan ingrijpen. Deels omdat ik, ondanks de pacifistisch-feministische opvoeding van mijn goedbedoelende ouders, van leeftijdgenoten als kind geleerd heb dat respect verdiend moet worden en niet verkregen wordt omdat je daar recht op zou hebben
Mijn grenzen worden eigenlijk ook altijd gerespecteerd, net zoals bij jou door collegas, maar ook omhoog de organisatie in. Maar ik ben net geen 1.55, en wel iel, en heb ook nog geen harde stem (maar een stem die je zou verwachten bij iemand van anderhalve meter).
Ik denk dat het meer houding is, dan fysiek voorkomen.
stroman schreef:
22-12-2018 09:25
Ik ben wel benieuwd welke suggesties volgens jou onder “giftig” en “macho” vallen.

Ik heb het oa over de post van jollyrider. Dat de echte wereld bestaat uit mannen die zo met elkaar omgaan, en dat emancipatie betekent dat vrouwen het recht krijgen om in die wereld mee te doen maar dat ze wel zelfredzaam moeten zijn en niks moeten verwachten. Dat vind ik dus een giftige machocultuur.

Misschien is het beter te begrijpen met behulp van een analogie. Beeld je in dat je een zwarte collega krijgt, ga je dan grappen beginnen maken over het verkopen van die collega als slaaf aan een katoenplantage ? Laten we toch hopen van niet.
*** schreef:
22-12-2018 09:29
Jammer dat het je niet lukt om je de werkelijkheid van jonge vrouwen voor te stellen. Als je zo jong en nieuw in de wereld van alle vieze mannetjes bent, dan is lastig om in het begin daar mee om te gaan. In de kroeg een hand van je tiet afmeppen dat lukt nog wel maar juist in dit soort gezagsverhoudingen is het lastig om je grens aan te geven. Een baas die af en toe zijn hand op je knie legt, een oudere collega die maar van die leuke grappen blijft maken. Is het grensoverschrijdend gedrag of moet zoiets op kantoor toch kunnen?

Ik denk dat JollyRider juist probeert aan te geven dat een sexe-gerelateerd probleem heel goed opgelost kan worden door een niet sexe-gerelateerde oplossing. TO's collega doet iets wat over haar grenzen heen gaat. Daar moet ze iets mee. Daarbij zou het niet moeten uitmaken of de collega een man of vrouw is en of de grap vrouwonvriendelijk is of niet.
*** schreef:
22-12-2018 09:29

Nu ik oud ben, zie ik bv wel dat de dingen die gebeurd zijn tijdens mijn eerste baantje echt niet oké waren. Maar het gebeurde ook bij de andere vrouwen op het werk en omdat ze er nooit over praten, durfde ik het onderwerp ook niet aan te snijden.

Dus ik hoop echt dat als jij op een borrel staat en dit ziet gebeuren, je wel die nobele ridder wilt zijn. Geef Kees even een verbale draai om de oren en spreek de dame in kwestie aan dat ze in dit soort gevallen best voor zichzelf op mag komen.
Jammer dat je liever in de misplaatste “kwetsbaar meisje in gezagsverhouding met vies mannetje”-reflex schiet dan even goed te lezen wat de situatie echt is

Dat gezegd hebbende herhaal ik gewoon wat ik al zei en je dus ook al had kunnen weten: er is echt geen schijn van kans dat een 25-jarige collega in mijn bijzijn zoiets tegen een andere 25-jarige collega zou zeggen. Al is het maar omdat ze uit ervaring weten hoe ik reageer als ik lucht krijg van zelfs “milde” vormen van ongepaste omgangsvormen op de werkvloer. Ik heb namelijk de positie om dan, dwars door managementlagen die het niet zo erg vinden heen, bikkelhard in te grijpen en doe dat ook
anoniem_361296 wijzigde dit bericht op 22-12-2018 09:41
1.71% gewijzigd
(Dead Kennedys)
nerdopviva schreef:
22-12-2018 09:37
Ik denk dat JollyRider juist probeert aan te geven dat een sexe-gerelateerd probleem heel goed opgelost kan worden door een niet sexe-gerelateerde oplossing. TO's collega doet iets wat over haar grenzen heen gaat. Daar moet ze iets mee. Daarbij zou het niet moeten uitmaken of de collega een man of vrouw is en of de grap vrouwonvriendelijk is of niet.
zo las ik het ook
florence13 schreef:
22-12-2018 09:31
Mijn grenzen worden eigenlijk ook altijd gerespecteerd, net zoals bij jou door collegas, maar ook omhoog de organisatie in. Maar ik ben net geen 1.55, en wel iel, en heb ook nog geen harde stem (maar een stem die je zou verwachten bij iemand van anderhalve meter).
Ik denk dat het meer houding is, dan fysiek voorkomen.
Denk het ook, ik heb hooguit mijn fysiek als extra hulpmiddel. Misschien zelfs alleen in mijn hoofd om er wat zelfvertrouwen aan te ontlenen :)
(Dead Kennedys)
Gonegirl schreef:
Ik heb het oa over de post van jollyrider. Dat de echte wereld bestaat uit mannen die zo met elkaar omgaan, en dat emancipatie betekent dat vrouwen het recht krijgen om in die wereld mee te doen maar dat ze wel zelfredzaam moeten zijn en niks moeten verwachten. Dat vind ik dus een giftige machocultuur.

Misschien is het beter te begrijpen met behulp van een analogie. Beeld je in dat je een zwarte collega krijgt, ga je dan grappen beginnen maken over het verkopen van die collega als slaaf aan een katoenplantage ? Laten we toch hopen van niet.
Geen goede analogie, omdat het hier overduidelijk over macht gaat. Bij grappen over vrouwen verkopen gaat het over macht en seks, waar een element van spel in kan zitten. En dat spelelement maakt het onduidelijk: is dit mislukt flirten of is het erger?
Het is als Max Havelaar vergelijken met 50 tinten grijs.
Gonegirl schreef:

Je analogie laat vooral zien dat je totaal niets begrijpt van wat ik schrijf :)
(Dead Kennedys)
nerdopviva schreef:
22-12-2018 09:37
Precies
(Dead Kennedys)
Je denkt echt dat de betreffende grappenmaker zo ver nadenkt?

Misschien moeten we ons zelf wat meer op waarde inschatten ipv ons zelfvertrouwen te laten vermorzelen door een foute grap van een collega met een slok te veel op. Je bent niet verplicht om alles op jezelf te betrekken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
JollyRider schreef:
22-12-2018 09:27

Ik ben het wel met je eens hoor dat de wereld geen rozengeur en maneschijn is, en dat je veel verder geraakt met mensen als je assertief bent en ook dat respect niet vanzelfsprekend is. Maar ik vind ook dat we dat niet klakkeloos moeten accepteren in een bedrijf, en dat we ernaar moeten streven om de bedrijfscultuur meer inclusief te maken, voor vrouwen, anders-seksuelen, en andere afkomsten.

Het feminisme is nog zeer recent en juist niet moeten inspanningen gedaan worden zodat vrouwen zich gemakkelijk voelen in bedrijven.
Sue-Heck schreef:
22-12-2018 09:14
Feit blijft dat je dan echt als zeikerd te boek staat die een grapje niet kunt waarderen. Hoe je het ook bekijkt, zo zullen zij het gaan zien.
Zo zit de wereld helaas nu eenmaal in elkaar. Dan gaan ze achter haar rug om kletsen.
Niet om lullig te doen over wel of niet grenzen aangeven, want dat vind ik een recht en moet ook absoluut gebeuren, alleen het feit blijft dat dit soort collega’s gaan lopen fluisteren en wijzen en je op den duur dood ongelukkig op je werk zit. Helaas gezien en meegemaakt met collega’s die als jankerd te boek stonden en alleen maar een grotere mikpunt van spot werden.
Helaas is de wereld niet zo ideaal dat je je grenzen aan kunt geven en dit gerespecteerd wordt.

Als je de vertrouwenspersoon inschakelt, of als je het alsnog bij de HR-medewerker neerlegt nu, dagen nadat het gebeurde, ja dan zou je als een zeikerd te boek kunnen komen te staan (in een minder fijn bedrijf).
Maar als je gewoon op dat moment rustig zegt 'joh, ik vind het niet grappig, zullen we het nu ergens anders over hebben', dan ben je echt geen zeikerd.
Natuurlijk zou een gevatte opmerking terug leuk zijn, maar dat kan niet iedereen. Rustig zeggen dat het niet leuk is en dat het grapje nu wel genoeg herhaald is kan wel iedereen. Ik heb nog nooit gemerkt dat je niet je grenzen kunt aangeven. Mijn grenzen werden op studie en werk altijd gerespecteerd. In de kroeg kan het wat lastiger zijn, maar ook daar is een duidelijk nee, het wegduwen van een eventuele hand en rustig zeggen dat je het niet wilt vaak genoeg om je grenzen te herstellen.
Lady_Demeanor schreef:
22-12-2018 06:32
Lekker joh, zolang vrouwen niet voor elkaar opkomen blijft de ongelijkheid! Er is hier sprake van een machtsverhouding. Een nieuwe jonge collega en en oudere mafkees die er overduidelijk lol in heeft om te kijken hoe ver hij kan gaan. Soort perverse test hoe assertief to is? En de rest staat er bij en kijkt er naar. En dat je in de echte wereld maar flink hard moet worden en assertief moet zijn is het antwoord hier?! Hufterigheid is niet strafbaar is echt de slogan van deze tijd en we vinden dit gedrag kennerlijk normaal? Als iemand zoiets idioots zegt tegen een nieuwe collega dan zeg je daar toch wat van als je ernaast staat.

Als je vindt dat je op het werk altijd als vrouwen voor elkaar moet opkomen, hou je de ongelijkheid qua carriere juist in stand!

Overigens is assertief zijn iets anders dan flink hard moeten worden.

Niemand vindt dit gedrag normaal. Maar als het 'slachtoffer' niet reageert en aardig blijft, dan denk je, als je ernaast staat (of je nu man of vrouw bent) dat het slachtoffer het kennelijk ok vindt of misschien zelfs leuk vindt, en wie ben jij dan om er wel iets aan te doen.
chocolol schreef:
22-12-2018 00:12
Als hij er telkens op terugkomt, zou ik zeggen: "nou nou het houd je wel bezig he?! Misschien moet je verhuizen naar dat Arabische land :lol: Jij blij, wij blij."
:-D Dat is een scherpe opmerking die je kunt gebruiken als hij weer iets vervelends tegen jou zegt.

Na die eerste opmerking had je meteen weg moeten lopen eigenlijk. Dan laat je zien dat je niet van zulke opmerkingen gediend bent en dat hij jouw tijd en energie niet waard is.
Marana-- schreef:
22-12-2018 09:44
Als je vindt dat je op het werk altijd als vrouwen voor elkaar moet opkomen, hou je de ongelijkheid qua carriere juist in stand!

Overigens is assertief zijn iets anders dan flink hard moeten worden.

Niemand vindt dit gedrag normaal. Maar als het 'slachtoffer' niet reageert en aardig blijft, dan denk je, als je ernaast staat (of je nu man of vrouw bent) dat het slachtoffer het kennelijk ok vindt of misschien zelfs leuk vindt, en wie ben jij dan om er wel iets aan te doen.
Je kan ook niet ruiken dat iemand het niet leuk vindt en kunnen geen gedachte lezen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Gonegirl schreef:
22-12-2018 09:41
Ik ben het wel met je eens hoor dat de wereld geen rozengeur en maneschijn is, en dat je veel verder geraakt met mensen als je assertief bent en ook dat respect niet vanzelfsprekend is. Maar ik vind ook dat we dat niet klakkeloos moeten accepteren in een bedrijf, en dat we ernaar moeten streven om de bedrijfscultuur meer inclusief te maken, voor vrouwen, anders-seksuelen, en andere afkomsten.

Het feminisme is nog zeer recent en juist niet moeten inspanningen gedaan worden zodat vrouwen zich gemakkelijk voelen in bedrijven.

Ik ben heel erg voor emancipatie, maar niet voor feminisme zoals jij dat beschrijft, waarin je kennelijk vrouwen anders moet behandelen dan mannen. Want je moet voor vrouwen meer inspanning doen zodat ze zich gemakkelijk voelen?

Net zo voor anders-seksuelen en andere afkomsten. Juist door te benadrukken dat iemand anders is en dat je daarom meer je best moet doen om diegene erbij te betrekken, benadruk je dat het afwijkt van de norm. Je moet gewoon normaal doen, tegen iedereen. Het is geen issue waar je op valt of waar je vandaan komt, je moet gewoon je werk goed doen en je sociaal acceptabel gedragen.
stroman schreef:
22-12-2018 09:39
Geen goede analogie, omdat het hier overduidelijk over macht gaat. Bij grappen over vrouwen verkopen gaat het over macht en seks, waar een element van spel in kan zitten. En dat spelelement maakt het onduidelijk: is dit mislukt flirten of is het erger?
Het is als Max Havelaar vergelijken met 50 tinten grijs.
Het is inderdaad niet hetzelfde, maar een grap die macht en seks koppelt waarbij de man in theorie de macht heeft en de seks kan kopen of afdwingen gaat ook over macht over een andere sekse.

Ontopic: na me als beginnend advocaat een paar keer te hebben laten piepelen (hand op knie, slechte grappen) kwam de kerstborrel waar een groepje collega’s dronken ‘alle vrouwen zijn hoeren haha’ stond te scanderen (open bar he) en toen heb ik ingegrepen. Er is er 1 ontslagen later, hij bleek het echt niet te kunnen laten.

Sindsdien tolereer ik geen rotgrappen over vrouwen meer. Gewoon niet. En ik sta niet als een humorloze trut te boek. En als dat wel zo zou zijn, wat dan nog.
JollyRider schreef:
22-12-2018 09:39
Je analogie laat vooral zien dat je totaal niets begrijpt van wat ik schrijf :)
De analogie is bedoeld om aan te tonen dat sommige dingen logischerwijs heel gevoelig liggen. Tot voor kort was er heel zeker een machtsverschil tussen man en vrouw in onze landen, en in andere landen is dat machtsverschil er nog steeds, en worden vrouwen zelfs als slaven verkocht.

Maar die analogie was niet specifiek voor jou hoor, maar voor mensen die die grap banaliseren.
anoniem_63639cda10ff3 wijzigde dit bericht op 22-12-2018 09:53
1.77% gewijzigd
Gonegirl schreef:
22-12-2018 09:41

Ik ben imho vrij extreem helder over hufterigheid in de werkomgeving. Ik bestrijd die, tolereer het niet. Mijn positie is, in een aantal opzichten, aanzienlijk machtiger dan die van een hoofd HR, en ik gebruik die positie ten volle in het bestrijden van ongepast gedrag.

Het resultaat van het estrijden can ongepast gedrag is onder meer een werkomgeving waarin MENSEN hun werk goed en prettig kunnen doen.

Ik ben er van overtuigd dat geen vrouw, homo, niet-withuidige, moslim, atheïst, etc etc, recht heeft op, of belang heeft bij, specifieke rechten omdat hij/zij zo kwetsbaar zou zijn. Mijn ervaring is dat vrouwen, mannen, homo’s, hetero’s, witten, gelen, bruinen, moslims, joden, christenen, hindoes, atheïsten en agnosten zonder een uitzondering komen in alle smaken en variaties van assertiviteit, kwetsbaarheid, hufterigheid, etc.

Bescherming eisen omdat je vrouw bent helpt je niet. Bescherming verwachten omdat je mens bent is volkomen terecht. Leren jezelf te beschermen is best verstandig
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven