Afspraak afzeggen
zondag 23 december 2018 om 13:18
In januari (einde van de maand) had ik gepland om met een vriendin naar het theater te gaan. We hebben 6-7 maanden geleden kaartjes gekocht. Ik was het een beetje vergeten en ik heb een vakantie geboekt die op die datum valt. Ik moet het dus afzeggen en wil mijn kaartje (zonder kosten) aan haar geven zodat zij met iemand anders kan gaan.
Ik hik echter al een paar weken tegen het afzeggen aan. We hebben elkaar de laatste tijd weinig gezien omdat zij zich heeft terug getrokken in de afgelopen periode (van iedereen). Zij heeft problemen met haar (mentale) gezondheid. Ik kreeg net een app van haar dat zij geen plannen heeft met de kerst. Ik ben bij familie buiten mijn woonplaats. Zij is opzoek naar mensen om bij langs te gaan met de kerst. Haar ouders leven niet meer. Ik ben beide dagen afwezig.
Ik vind het eigenlijk lastig om nu met de boodschap te komen zo van: fijne feestdagen maar helaas heb ik ook minder goed bericht en moet ik onze afspraak afzeggen en ik ben afwezig met kerst - Ik voel mij schuldig
- Ik vraag mij af of ik zal wachten tot na de kerst....
Heeft iemand misschien de tip hoe ik dit op een elegante manier kan oplossen want ik wil haar niet kwetsen....
Ik hik echter al een paar weken tegen het afzeggen aan. We hebben elkaar de laatste tijd weinig gezien omdat zij zich heeft terug getrokken in de afgelopen periode (van iedereen). Zij heeft problemen met haar (mentale) gezondheid. Ik kreeg net een app van haar dat zij geen plannen heeft met de kerst. Ik ben bij familie buiten mijn woonplaats. Zij is opzoek naar mensen om bij langs te gaan met de kerst. Haar ouders leven niet meer. Ik ben beide dagen afwezig.
Ik vind het eigenlijk lastig om nu met de boodschap te komen zo van: fijne feestdagen maar helaas heb ik ook minder goed bericht en moet ik onze afspraak afzeggen en ik ben afwezig met kerst - Ik voel mij schuldig
Heeft iemand misschien de tip hoe ik dit op een elegante manier kan oplossen want ik wil haar niet kwetsen....
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zondag 23 december 2018 om 14:34
Waarom zoveel negatieve dingen over haar vertellen die niets te naken hebben met de afspraak die staat? Om goed te praten dat je weer uitstelt om deze afspraak af te zeggen, terwijl je al een aantal weken weet dat je niet kunt?
Niet zo aardig, van jouw kant.
Hoe later je het vertelt, des te groter de kans dat het haar niet lukt om een ander te vinden die mee kan gaan (want agenda's al weer volgepland)
Niet zo aardig, van jouw kant.
Hoe later je het vertelt, des te groter de kans dat het haar niet lukt om een ander te vinden die mee kan gaan (want agenda's al weer volgepland)
zondag 23 december 2018 om 14:36
zondag 23 december 2018 om 14:37
Na het lezen van je OP krijg ik het idee dat je alsnog die vakantie gepland hebt, omdat jouw vriendin niet veel meer van zich liet horen en er nu problemen zijn.
Je hebt er eigenlijk te lang mee gewacht.
Iets nieuws voorstellen is natuurlijk goed bedoeld, maar je vriendin zal vast teleurgesteld zijn.
Je hebt er eigenlijk te lang mee gewacht.
Iets nieuws voorstellen is natuurlijk goed bedoeld, maar je vriendin zal vast teleurgesteld zijn.
zondag 23 december 2018 om 14:40
Nee dat klopt niet. Ik ben na het boeken (gunstige vlucht was lastige te vinden) gaan nakijken wat ik die maand had staan omdat mijn werk nog een cursusdag (terugkomdag) aanbood in die maand die ik moest afslaan. Toen dacht ik: wat ben ik nog meer vergeten en zo ben ik er achter gekomen. Ik reken het haar niet aan ook niet dat er geen contact is geweest. Het is wel waardoor bij mij ea naar de achtergrond is geraakt en waardoor ik sinds een week of 2 weet dat ik moet afzeggen.Ana_Isabel** schreef: ↑23-12-2018 14:37Na het lezen van je OP krijg ik het idee dat je alsnog die vakantie gepland hebt, omdat jouw vriendin niet veel meer van zich liet horen en er nu problemen zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zondag 23 december 2018 om 14:44
Oké.. Vind het alleen opmerkelijk dat je vergeet dat je in januari naar het theater gaat. Dat je de exacte datum niet weet, snap ik, maar zoiets waar je naar uitkijkt, onthoud je toch?viva-amber schreef: ↑23-12-2018 14:40Nee dat klopt niet. Ik ben na het boeken (gunstige vlucht was lastige te vinden) gaan nakijken wat ik die maand had staan omdat mijn werk nog een cursusdag (terugkomdag) aanbood in die maand die ik moest afslaan. Toen dacht ik: wat ben ik nog meer vergeten en zo ben ik er achter gekomen. Ik reken het haar niet aan ook niet dat er geen contact is geweest. Het is wel waardoor bij mij ea naar de achtergrond is geraakt en waardoor ik sinds een week of 2 weet dat ik moet afzeggen.
zondag 23 december 2018 om 14:44
Dit zou ik ook zo doen. Kan gebeuren, gelukkig heb je nog tijd de kaartjes te verkopen en wat anders te plannen.Ghost79 schreef: ↑23-12-2018 13:30Ik zou het pas na de kerst zeggen en aanbieden de kaartjes te verkopen zodat jullie samen wat anders kunnen doen. Ze voelt zich nu ws al k*t genoeg. Dus beter even wachten tot na de feestdagen lijkt mij. Mss kunnen jullie ook ‘3e’ kerstdag nog iets samen doen? Dan kun je het dan ook meteen vertellen.
zondag 23 december 2018 om 14:45
soms vergeet je iets, als je veel aan je hoofd hebt.Ana_Isabel** schreef: ↑23-12-2018 14:44Oké.. Vind het alleen opmerkelijk dat je vergeet dat je in januari naar het theater gaat. Dat je de exacte datum niet weet, snap ik, maar zoiets waar je naar uitkijkt, onthoud je toch?
en als je dan ook nog niks of weinig van diegene hoort kan het wegzakken.
wij slapen nooit.
zondag 23 december 2018 om 14:46
Ik vind het wel een beetje makkelijk gedacht.Het-groepje schreef: ↑23-12-2018 14:44Dit zou ik ook zo doen. Kan gebeuren, gelukkig heb je nog tijd de kaartjes te verkopen en wat anders te plannen.
zondag 23 december 2018 om 14:47
Ik snap het wel. Heb een keer in precies dezelfde situatie gezeten. Waar ik anders het tegen vriendinnen direct zou zeggen, was het bij deze vriendin anders ivm haar mentale problemen en ik heel erg tegen het afzeggen opzag ivm de stennis die zij zou kunnen schoppen.
@ To, ik zou het zsm doen na de kerst. Hoe langer je wacht , hoe erger het wordt. Verder zou je jezelf kunnen afvragen wat je nog uit deze vriendschap haalt en of het misschien beter is om helemaal geen contact meer te hebben? Was in mijn geval iig zo..maar ik ken je verdere situatie niet
@ To, ik zou het zsm doen na de kerst. Hoe langer je wacht , hoe erger het wordt. Verder zou je jezelf kunnen afvragen wat je nog uit deze vriendschap haalt en of het misschien beter is om helemaal geen contact meer te hebben? Was in mijn geval iig zo..maar ik ken je verdere situatie niet
zondag 23 december 2018 om 14:49
Nee, blijkbaar zat het niet de hele tijd in mijn hoofd. Het is een beetje zoals de deur achter je dicht trekken zonder de sleutel mee te nemen. Je weet dat er iets niet klopt...maar wat? Of zoals van de week dat ik mijn lunch, mijn koffie had in de trein realiseerde dat mijn laptop nog thuis lag...maar blijkbaar hebben perfecte mensen zoals jij daar nooit last vanAna_Isabel** schreef: ↑23-12-2018 14:44Oké.. Vind het alleen opmerkelijk dat je vergeet dat je in januari naar het theater gaat. Dat je de exacte datum niet weet, snap ik, maar zoiets waar je naar uitkijkt, onthoud je toch?
viva-amber wijzigde dit bericht op 23-12-2018 14:52
33.05% gewijzigd
zondag 23 december 2018 om 14:51
Zou het kunnen dat je er niet echt veel zin in had?
Oh, ik lees net dat je zelf al aangeeft dat door het verwateren vd vriendschap het niet zo in je hoofd zat. Dat snap ik wel.
zondag 23 december 2018 om 14:52
Nee hoor , maar ik heb wel mega druk.
zondag 23 december 2018 om 14:56
Ana_Isabel** schreef: ↑23-12-2018 14:44Oké.. Vind het alleen opmerkelijk dat je vergeet dat je in januari naar het theater gaat. Dat je de exacte datum niet weet, snap ik, maar zoiets waar je naar uitkijkt, onthoud je toch?
Mijn zus en ik hebben in februari afgesproken om in september naar het theater te gaan. Ze heeft de kaarten gereserveerd, mij een tikkie gestuurd, ik heb hem in mijn agenda gezet en pas toen ik mijn rooster invulde kwam ik hem weer tegen. Compleet en totaal vergeten.
Mijn zus verging het precies zo. Die stuurde twee dagen later een berichtje; Sorry, ik was het theater even vergeten, het wordt hoog tijd dat we iets gaan afspreken (qua eten/rijden).
Dus wie weet is Vriendin het theater zelf ook compleet vergeten. Zeker als ze tussendoor andere dingen aan haar hoofd heeft gehad.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
zondag 23 december 2018 om 14:57
Ik ben verre van perfect. Ik vergeet regelmatig iets.viva-amber schreef: ↑23-12-2018 14:49Nee, blijkbaar zat het niet de hele tijd in mijn hoofd. Het is een beetje zoals de deur achter je dicht trekken zonder de sleutel mee te nemen. Je weet dat er iets niet klopt...maar wat? Of zoals van de week dat ik mijn lunch, mijn koffie had in de trein realiseerde dat mijn laptop nog thuis lag...maar blijkbaar hebben perfecte mensen zoals jij daar nooit last van![]()
Belangrijke afspraken vergeten die van invloed zijn op derden dan weer niet.
zondag 23 december 2018 om 14:57
Ben ik de enige die dit echt geen punt zou vinden? Een vakantie vs een avondje uit. Bij mij wint de vakantie het echt wel hoor. Jammer, ja misschien. Maar ik zou daar alle begrip voor hebben en mijn eerste reactie zou vooral zijn: 'Wat heerlijk, waar ga je heen?' Daarna snel een nieuwe afspraak prikken en haar een hele fijne vakantie wensen.
zondag 23 december 2018 om 15:00
He, net zoals je vriendin zich niet hoeft te verantwoorden, hoef jij dat ook niet. Imho maak je het te groot en wordt er hier behoorlijk vanuit je vriendin gedacht. Je geeft zelf aan dat als jij geen initiatief neemt, dat er dan niets gebeurt. En ik ga er voor het gemak maar even van uit dat ze eerst wel goed in haar vel zat met haar nieuwe vriend, en toen was er geen ruimte voor jou. En ik lees dat jij haar dat gunt en dat je daar begrip voor hebt. Je hebt begrip voor haar toestand nu en geeft alle ruimte. Ik mag hopen dat je vriendin ook begrip kan opbrengen voor jouw vergeten. Kan toch eens gebeuren? Je leest als een lieve vriendin voor haar.viva-amber schreef: ↑23-12-2018 14:49Nee, blijkbaar zat het niet de hele tijd in mijn hoofd. Het is een beetje zoals de deur achter je dicht trekken zonder de sleutel mee te nemen. Je weet dat er iets niet klopt...maar wat? Of zoals van de week dat ik mijn lunch, mijn koffie had in de trein realiseerde dat mijn laptop nog thuis lag...maar blijkbaar hebben perfecte mensen zoals jij daar nooit last van![]()
Wat ik zou doen is z.s.m. contact opnemen. Je baalt er zelf ook van, het zit niet lekker. Dat dus ook aangeven, zij weet ook dat je normaal je afspraken met haar nakomt. Dus hup, bel haar en zeg dat je baalt van het afzeggen, zeker nu ze in een moeilijke periode zit en stel meteen een alternatief voor. Haar reactie zegt meer over haar en haar verwachtingen naar jou toe. En als je oprecht bent, vallen deze meestal mee
zondag 23 december 2018 om 15:00
Ligt er toch ook aan hoe het gebracht wordt?Bloemkoolroosje schreef: ↑23-12-2018 14:57Ben ik de enige die dit echt geen punt zou vinden? Een vakantie vs een avondje uit. Bij mij wint de vakantie het echt wel hoor. Jammer, ja misschien. Maar ik zou daar alle begrip voor hebben en mijn eerste reactie zou vooral zijn: 'Wat heerlijk, waar ga je heen?' Daarna snel een nieuwe afspraak prikken en haar een hele fijne vakantie wensen.
In dit geval weet TOhet al een tijdje,maar durft ze niks te zeggen.
zondag 23 december 2018 om 15:05
Ja, kan toch? Het kan lastig zijn om iets af te moeten zeggen. Zowel vanwege de eventuele reactie van de ander als vanuit je eigen (schuld)gevoel.Ana_Isabel** schreef: ↑23-12-2018 15:00Ligt er toch ook aan hoe het gebracht wordt?
In dit geval weet TOhet al een tijdje,maar durft ze niks te zeggen.
En Amber heeft volgens mij ook niet de fijnste tijd achter de rug. Als ik zelf een minder prettige periode heb gehad, vind ik het zelf lastiger om iets te verplaatsen of af te zeggen.
Echte vrienden kunnen hier zeker begrip voor hebben lijkt mij.
zondag 23 december 2018 om 15:17
Eens, wel zo snel mogelijk melden natuurlijk. Dan heeft vriendin nog de tijd om evt iemand anders in de plaats mee te vragen.
Zelf wel eens meegemaakt dat ik niet bij een verjaardagsfeestje kon zijn omdat ik twee weken mee kon naar het buitenland (gratis, ook nog)… Werd bepaald niet gewaardeerd. Dáár begreep ik dan weer helemaal niets van.
Zelf wel eens meegemaakt dat ik niet bij een verjaardagsfeestje kon zijn omdat ik twee weken mee kon naar het buitenland (gratis, ook nog)… Werd bepaald niet gewaardeerd. Dáár begreep ik dan weer helemaal niets van.
zondag 23 december 2018 om 15:41
Dat zou ik ook niet snappen...Bloemkoolroosje schreef: ↑23-12-2018 15:17Eens, wel zo snel mogelijk melden natuurlijk. Dan heeft vriendin nog de tijd om evt iemand anders in de plaats mee te vragen.
Bedankt voor alle reacties.
zondag 23 december 2018 om 15:45
zondag 23 december 2018 om 15:58
Zo snel mogelijk vertellen en inderdaad ook een nieuwe afspraak maken.
Ik had pasgeleden een concert, echt een jaar op voorhand kaartjes gekocht, om samen met mijn zus naartoe te gaan. Onze jaarlijkse zussendag. Een maand op voorhand zei ze af. Ik kon geen vervanging vinden en was mijn geld kwijt. Het waren best dure tickets, maar ik vond het ergste dat het niet doorging, omdat ze liever iets anders deed met iemand anders. Dat vond ik heel pijnlijk, zeker toen ik ook nog eens niemand kon vinden die wel mee wilde.
Ik hoop dat je bij je vriendin dat gevoel kunt wegnemen.
Ik had pasgeleden een concert, echt een jaar op voorhand kaartjes gekocht, om samen met mijn zus naartoe te gaan. Onze jaarlijkse zussendag. Een maand op voorhand zei ze af. Ik kon geen vervanging vinden en was mijn geld kwijt. Het waren best dure tickets, maar ik vond het ergste dat het niet doorging, omdat ze liever iets anders deed met iemand anders. Dat vond ik heel pijnlijk, zeker toen ik ook nog eens niemand kon vinden die wel mee wilde.
Ik hoop dat je bij je vriendin dat gevoel kunt wegnemen.
zondag 23 december 2018 om 16:00