leven na de dood
zaterdag 29 december 2018 om 00:22
wie gelooft er in leven na de dood? wie gelooft er in de hemel of de hel? geloof je dat als je praat tegen de overledene dat ze je kunnen horen of zien ook al kun je ze niet zien?
zelf mijn ouders verloren en ik vraag het me dikwijls af! is er na dit leven echt niks niet meer, gewoon een zwart gat? het lichaam is eigenlijk een verpakking maar waar gaat de inhoud van die verpakking heen als je dood gaat??? het moet toch ergens terecht komen?
zelf geloof ik wel in soort van reïncarnatie, of leven voor de geboorte.
wat zijn jullie meningen hier omtrent? zeer benieuwd.
zelf mijn ouders verloren en ik vraag het me dikwijls af! is er na dit leven echt niks niet meer, gewoon een zwart gat? het lichaam is eigenlijk een verpakking maar waar gaat de inhoud van die verpakking heen als je dood gaat??? het moet toch ergens terecht komen?
zelf geloof ik wel in soort van reïncarnatie, of leven voor de geboorte.
wat zijn jullie meningen hier omtrent? zeer benieuwd.
zaterdag 29 december 2018 om 08:37
Ik geloof eerlijk gezegd niet zo in die doelen. We zijn toevallig ontstaan en zijn helemaal niet zo belangrijk dat we doelen hebben. Behalve ons voortplanten uiteraard, dat hoort bij onze natuur.
zaterdag 29 december 2018 om 08:51
zaterdag 29 december 2018 om 09:10
Ik geloof theoretisch niet meer in een hiernamaals. 'Ik weet niet meer waar de hemel is' van Stef Bos spreekt me wel aan. Ik heb inmiddels vrede met een niets na de dood. Ik geloof wel dat iemand figuurlijk kan blijven leven, in de gesprekken en gedachten van mensen. En stel dat ik de gedachte aan een vredig hiernamaals ooit nodig mocht hebben (om troost uit te putten), dan ben ik de eerste die pragmatisch eventjes in het hiernamaals gelooft.
zaterdag 29 december 2018 om 09:29
zaterdag 29 december 2018 om 09:35
Ik geloof wat de Bijbel zegt.
Ik las ergens iets over babies die gedoopt worden en dat ze anders verloren zouden gaan. Hier zegt de Bijbel dus niks over. Er staat nergens dat babies gedoopt moeten worden.
Er staat duidelijk dat als je Jezus aanneemt, pas gedoopt moet worden.
Dit is een typisch voorbeeld van mensen die het geloof verdraaien.
Dat valt inderdaad onder 'religie' terwijl de bedoeling is dat je een relatie met God krijgt.
Ik geloof oprecht dat de hemel bestaat en de hel helaas ook, al ga je daar pas heen als je hem blijft afwijzen.
Een mooie tekst hiervoor is; mensen vragen zich af waarom een liefhebbende God hen naar de hel zou sturen, terwijl je echte vraag is, waarom mensen de hel boven een liefhebbende God zouden verkiezen....
Ik las ergens iets over babies die gedoopt worden en dat ze anders verloren zouden gaan. Hier zegt de Bijbel dus niks over. Er staat nergens dat babies gedoopt moeten worden.
Er staat duidelijk dat als je Jezus aanneemt, pas gedoopt moet worden.
Dit is een typisch voorbeeld van mensen die het geloof verdraaien.
Dat valt inderdaad onder 'religie' terwijl de bedoeling is dat je een relatie met God krijgt.
Ik geloof oprecht dat de hemel bestaat en de hel helaas ook, al ga je daar pas heen als je hem blijft afwijzen.
Een mooie tekst hiervoor is; mensen vragen zich af waarom een liefhebbende God hen naar de hel zou sturen, terwijl je echte vraag is, waarom mensen de hel boven een liefhebbende God zouden verkiezen....
zaterdag 29 december 2018 om 09:45
Dat baby's gedoopt worden is niet bijbels. Mijn kinderen zijn dan ook niet gedoopt en ik geloof absoluut niet dat kinderen pas welkom bij God zijn als ze gedoopt zouden zijn. Jezus zegt inderdaad 'laat de kinderen tot mij komen' en dat mits gedoopt hebben mensen erbij bedacht.Lavacakelover schreef: ↑29-12-2018 03:54Daar heb ik nou juist zo'n moeite mee strontvliegje. Met alle respect: het geloof wordt je als kind al opgedrongen, baby's worden gedoopt zonder daar iets over te zeggen te hebben.
Ook heb ik een keer een dominee horen zeggen tijdens een bruiloft dat niet-gedoopte kinderen af zullen sterven als dorre takken. Brandhout, zoiets.
Waar gedoopte kinderen zullen groeien en bloeien, vrucht dragen en de wereld beter maken. Ik wilde bijna weglopen met mijn brandhout
En dat terwijl jezus zei: laat de kinderen tot mij komen. Mits gedoopt heb ik nog nooit ergens gelezen. Dat maken mensen ervan. De hele bijbel is niet in een weekje geschreven, en je kan hem zelfs zo interpreteren dat incest ok is.
Ik ben gedoopt, (en heb mezelf weer uitgeschreven) heb op een christelijke basisschool gezeten en zag als kind al dat er teveel niet klopte. Waarom al die verschillende geloven? Alleen dat al, waarom? Serieus, ben benieuwd hoe je daarover denkt!
Als een discussie zo'n kant opgaat krijg ik nooit zinnig antwoord. Wel valt het me op dat alle goden ongeveer hetzelfde prediken: niet moorden, niet stelen, geen geweld plegen kortom: een lijstje wat ik vervang door mijn geweten. Geen enkele gelovige houdt zich aan al die regels, globaal wel. Net als het wetboek, zo zie ik het.
Wat je hiermee bedoelt begrijp ik echt niet:
Wel kun je geesten oproepen. In werkelijkheid zijn die geesten demonen. Weliswaar verslagen toen Jezus stierf maar nu nog heerser op aarde.
Wat staat daar nou eigenlijk? (niet om lollig te doen, ik probeer het te begrijpen!!)
Waarom zoveel verschillende geloven? Ik geloof dat er maar 1 God is maar God heeft ook vijand, de duivel. Weliswaar verslagen maar hij wordt nog 'heerser van deze wereld' genoemd. Hij wil niet dat mensen Jezus aannemen en vertelt mensen graag allerlei leugens zodat ze in andere dingen gaan geloven als in Jezus. Zo ontstaan al die verschillende geloven.
Niet alle geloven prediken hetzelfde. Er zijn veel religies, een hoog verheven God die mensen allerlei regels oplegt en als je die regels volgt heb je kans om in de hemel te komen. Ik geloof niet in religie maar in relatie. Ik heb een relatie met Jezus, ik praat elke dag met hem en hij leeft echt in mij. Het is niet zo dat ik in de hemel kan komen door me maar aan zijn geboden te houden, we kunnen alleen bij God komen door het offer aan het kruis van Jezus. Nu ik dat heb aangenomen en een levende relatie met Jezus heb ben ik vrij van de zonde. Ik maak nog regelmatig fouten maar ik mag steeds weer naar Jezus terug gaan en overnieuw beginnen. Niet omdat ik zo goed mijn best doe maar puur en alleen door Jezus' offer.
zaterdag 29 december 2018 om 09:47
Ik geloof in leven na de dood.
Zelf teveel meegemaakt om het te kunnen ontkennen.
Mooiste voorbeeld is het overlijden van een vriend. Wilde een paar jaar later graag weten hoe het met hem ging. Er was zo'n paranormale beurs in de stad en dacht dat ik het daar mooi kon vragen. Wel moest ik een teken met hem afspreken natuurlijk. Dus ik bedacht dat een peer een goed teken was. Die zie je daar niet zoveel. Dus steeds die week gezegd tegen overleden vriend; als ik een peer zie daar, op welke manier dan ook, weet ik dat ik daar moet zijn. Niet hardop en tegen niemand levend gezegd natuurlijk.
De ochtend dat ik erheen zou gaan maak ik me klaar om de deur uit te gaan. Mijn man komt de hal in, wenst me veel plezier en zegt; neem dit maar mee voor onderweg... En drukt me een peer in de handen...
Hij snapte niet dat ik volschoot en even moest gaan zitten
Zelf teveel meegemaakt om het te kunnen ontkennen.
Mooiste voorbeeld is het overlijden van een vriend. Wilde een paar jaar later graag weten hoe het met hem ging. Er was zo'n paranormale beurs in de stad en dacht dat ik het daar mooi kon vragen. Wel moest ik een teken met hem afspreken natuurlijk. Dus ik bedacht dat een peer een goed teken was. Die zie je daar niet zoveel. Dus steeds die week gezegd tegen overleden vriend; als ik een peer zie daar, op welke manier dan ook, weet ik dat ik daar moet zijn. Niet hardop en tegen niemand levend gezegd natuurlijk.
De ochtend dat ik erheen zou gaan maak ik me klaar om de deur uit te gaan. Mijn man komt de hal in, wenst me veel plezier en zegt; neem dit maar mee voor onderweg... En drukt me een peer in de handen...
Hij snapte niet dat ik volschoot en even moest gaan zitten
zaterdag 29 december 2018 om 09:51
Ik ben heel christelijk opgevoed, dus met geloof in hemel en hel. Inmiddels heb ik heel veel van die christelijke denkwijzen losgelaten, en kom ik niet meer in de kerk. Ik geloof wel dat wij na onze dood blijven voortleven. Ik ben ervan overtuigd dat ik geliefden terug ga zien als ik zelf ook ben gaan 'hemelen.' Waarom ik daarvan zo vast overtuigd ben kan ik niet eens uitleggen, ik denk dat ik dat zie als geloven. Hetzelfde met de schepping, ik kan me met mijn nuchtere boerenverstand niet voorstellen dat wij zijn ontstaan uit een oerknal uit het niets. Ik geloof echt dat daar iets achter zit als een God. Een ongelooflijk creatief iets dat de wereld heeft bedacht en alles dat daarop leeft. Dat kan evengoed samengaan met evolutie, als dat ook door die creatieve geest is bedacht en gepland.
Ik wil het niet eens allemaal verklaard hebben.
Ik geloof dus wel in een leven na de dood. En ook in de 'kwade entiteiten', zoals al eerder genoemd. Daar moet je zeker niet mee spelen, zoals bijvoorbeeld met glaasje draaien en dergelijke. Ik ben er niet bang voor, omdat ik me er niet mee inlaat. Ik heb wel dingen meegemaakt die voor mij bevestigen dat de mens een ziel heeft die 'overgaat' na de dood. Dat is voor mij wel troostrijk. En hoe dat precies werkt, zal ik pas weten als ik het tijdelijke voor het eeuwige heb verwisseld. En ik hoop, dat dat nog een tijdje duurt
Ik wil het niet eens allemaal verklaard hebben.
Ik geloof dus wel in een leven na de dood. En ook in de 'kwade entiteiten', zoals al eerder genoemd. Daar moet je zeker niet mee spelen, zoals bijvoorbeeld met glaasje draaien en dergelijke. Ik ben er niet bang voor, omdat ik me er niet mee inlaat. Ik heb wel dingen meegemaakt die voor mij bevestigen dat de mens een ziel heeft die 'overgaat' na de dood. Dat is voor mij wel troostrijk. En hoe dat precies werkt, zal ik pas weten als ik het tijdelijke voor het eeuwige heb verwisseld. En ik hoop, dat dat nog een tijdje duurt
zaterdag 29 december 2018 om 09:52
In de bijbel staat bijvoorbeeld het verhaal van koning Saul die de hulp wil inroepen van een overleden profeet, Samuel. Hij gaat naar een waarzegster en laat Samuel oproepen. Het uiterlijk van Samuel wordt zichtbaar, hij voorspelt Saul de ( niet zo leuke) toekomst. In werkelijkheid is het niet Samuel die hij oproept maar een geest/ demon van Satan die zich voordoet als Samuel.Lavacakelover schreef: ↑29-12-2018 03:54
Wat je hiermee bedoelt begrijp ik echt niet:
Wel kun je geesten oproepen. In werkelijkheid zijn die geesten demonen. Weliswaar verslagen toen Jezus stierf maar nu nog heerser op aarde.
Wat staat daar nou eigenlijk? (niet om lollig te doen, ik probeer het te begrijpen!!)
Toen Jezus stierf is hij naar het dodenrijk gegaan ( = het rijk van Satan) en heeft Satan voor eens en altijd verslagen maar totdat Jezus terug op aarde komt heeft Satan nog vrij spel hier en is hij heerser van deze wereld. Hij is er druk mee om ervoor te zorgen dat zo min mogelijk mensen in Jezus gaan geloven.
zaterdag 29 december 2018 om 09:53
Dit ja, helemaal dit!'Lady_Day schreef: ↑29-12-2018 06:55Ik geloof niet in het concept van een hemel en hel, maar heel lang geloofde ik wel dat er 'iets' was. En stiekem wil ik het nog steeds geloven, maar na het overlijden van mijn vader is het stil gebleven. Heel stil.
Misschien is zijn ziel wel ergens maar zo los van de aarde dat hij mij niet kan bereiken. Maar ik geloof niet langer dat hij mij kan bereiken. Dan had hij dat al lang gedaan. Hij voelt niet eens ver weg meer. Hij is er gewoon niet.
Zaken als reincarnatie... ja, er zijn veel verhalen. Ik neig er steeds meer naar dat het allemaal hersenspinsels zijn. Een soort deja vu. Ik hoop het maar. Ik heb geen zin om terug te komen.
Mijn lieve pap die echt álles voor me overhad, had zeker contact gezocht als dat mogelijk was. Hij geloofde wel in 'n hiernamaals. Mijn al twijfelachtige geloof dat er 'iets' is, is na zijn dood helaas afgenomen. Zouden al die mensen die zeggen contact met 'n overledene te hebben gehad dan massaal liegen?
zaterdag 29 december 2018 om 10:07
Redbulletje, ik denk niet dat je actief contact zou moeten zoeken met overledenen. Je kunt immers niet weten of je de juiste geest voor je hebt (zie dat verhaal van het oproepen van Samuel.) ik denk ook niet dat overledenen actief contact met de levenden zullen opzoeken, zij hebben dit leven inmiddels achtergelaten. Denk je dat jouw vader rust zou hebben als hij zou zien dat het niet goed gaat met jou? Het lijkt mij in elk geval geen fijn idee dat als ik ooit ben heengegaan en mijn kinderen hebben het moeilijk, ik dat mee zou krijgen. Ik hoop wel dat ik een seintje krijg als het hun tijd is om te gaan. Dan kan ik ze met open armen ontvangen. Het is misschien een heel simpele manier van geloven, zoals ik het me voorstel. Maar ik denk echt dat het zo is. En dat biedt mij troost als er een geliefde van mij overlijdt. Neemt niet weg dat er veel op aarde gebeurt dat afschuwelijk is, zoals oorlog, honger en ziekte, natuurrampen en you name it. Daar worstel ik ook mee. Als je gelooft in een God, hoe kan hij dat dan toelaten? Daar kom ik ook niet uit.
zaterdag 29 december 2018 om 10:11
Als hij mij een seintje (ons afgesproken seintje) geeft, dan zou ik er 'n stuk geruster op zijn. Dus juist als hij ziet dat het niet goed met me gaat zou hij iets doen als hij daartoe in staat was. In een schepper/god heb ik nooit geloofd, maar dat je naar 'n volgend level gaat, daar stond ik nog wel enigszins voor open.Tuingravin schreef: ↑29-12-2018 10:07Redbulletje, ik denk niet dat je actief contact zou moeten zoeken met overledenen. Je kunt immers niet weten of je de juiste geest voor je hebt (zie dat verhaal van het oproepen van Samuel.) ik denk ook niet dat overledenen actief contact met de levenden zullen opzoeken, zij hebben dit leven inmiddels achtergelaten. Denk je dat jouw vader rust zou hebben als hij zou zien dat het niet goed gaat met jou? Het lijkt mij in elk geval geen fijn idee dat als ik ooit ben heengegaan en mijn kinderen hebben het moeilijk, ik dat mee zou krijgen. Ik hoop wel dat ik een seintje krijg als het hun tijd is om te gaan. Dan kan ik ze met open armen ontvangen. Het is misschien een heel simpele manier van geloven, zoals ik het me voorstel. Maar ik denk echt dat het zo is. En dat biedt mij troost als er een geliefde van mij overlijdt. Neemt niet weg dat er veel op aarde gebeurt dat afschuwelijk is, zoals oorlog, honger en ziekte, natuurrampen en you name it. Daar worstel ik ook mee. Als je gelooft in een God, hoe kan hij dat dan toelaten? Daar kom ik ook niet uit.
zaterdag 29 december 2018 om 10:28
God is intens verdrietig door alle ellende en leed op de wereld. Hij kan het met 1 woord een halt toe roepen en dat zal hij ook doen wanneer hij terugkomt naar de aarde. Maar hij wil dat zoveel mogelijk mensen zich tot Hem bekeren en daarom wacht hij nog en ziet hij met pijn in zijn hart dit lijden aan. Zolang hij nog niet terugkomt is de duivel 'heerser van deze wereld' met zijn leugens en vieze praatjes.Tuingravin schreef: ↑29-12-2018 10:07Redbulletje, ik denk niet dat je actief contact zou moeten zoeken met overledenen. Je kunt immers niet weten of je de juiste geest voor je hebt (zie dat verhaal van het oproepen van Samuel.) ik denk ook niet dat overledenen actief contact met de levenden zullen opzoeken, zij hebben dit leven inmiddels achtergelaten. Denk je dat jouw vader rust zou hebben als hij zou zien dat het niet goed gaat met jou? Het lijkt mij in elk geval geen fijn idee dat als ik ooit ben heengegaan en mijn kinderen hebben het moeilijk, ik dat mee zou krijgen. Ik hoop wel dat ik een seintje krijg als het hun tijd is om te gaan. Dan kan ik ze met open armen ontvangen. Het is misschien een heel simpele manier van geloven, zoals ik het me voorstel. Maar ik denk echt dat het zo is. En dat biedt mij troost als er een geliefde van mij overlijdt. Neemt niet weg dat er veel op aarde gebeurt dat afschuwelijk is, zoals oorlog, honger en ziekte, natuurrampen en you name it. Daar worstel ik ook mee. Als je gelooft in een God, hoe kan hij dat dan toelaten? Daar kom ik ook niet uit.
zaterdag 29 december 2018 om 10:33
Ik vind het een afschuwelijk idee dat de doden nog hier zouden zijn en ons kunnen zien. Stel je voor, je bent dood. Dan moet je dus machteloos toekijken hoe je geliefde nabestaanden verdriet hebben zonder dat jij er bent om ze te troosten
. Of je hoort mensen dingen over je beweren en je kunt niet zeggen dat het héél anders in elkaar zit
.
Niet meer mee mogen doen. Alleen maar mogen toekijken. Onzichtbaar zijn. Ik wil niet dat het zo is en ik wens het niemand toe. Ik wil dat mijn vader ergens is waar hij ons vergeten is, zodat hij ons niet kan missen zoals we hem missen. En anders kan er maar beter niets zijn.
Niet meer mee mogen doen. Alleen maar mogen toekijken. Onzichtbaar zijn. Ik wil niet dat het zo is en ik wens het niemand toe. Ik wil dat mijn vader ergens is waar hij ons vergeten is, zodat hij ons niet kan missen zoals we hem missen. En anders kan er maar beter niets zijn.
sabeltandcavia wijzigde dit bericht op 29-12-2018 10:34
Reden: typfout
Reden: typfout
0.08% gewijzigd
Ik vind hier dingen van.
zaterdag 29 december 2018 om 10:35
Redbulletje, ik snap jou wel. Kan me zo goed voorstellen dat het teleurstellend is als een afgesproken seintje niet komt. Daar hoop je dan zo op, en het gebeurt niet. Ik heb mijn oma verzorgd toen zij stervende was. Zij was erg bang om dood te gaan, hoewel ze een gelovige vrouw was. Ik heb er met haar over gepraat, en gedeeld met haar hoe ik dacht dat het zou kunnen zijn. Haar man, mijn opa dus, was al heel lang geleden gestorven. Ik vertelde haar dat ik verwacht dat opa haar op zou wachten aan de andere kant. Dit vond ze een geruststellende gedachte. Een week na haar overlijden droomde ik over oma. Ze kwam me vertellen dat opa haar inderdaad al verwachtte en dat het allemaal goed was zo. Geen idee of ik dat gewoon gedroomd heb zoals je wel meer dingen droomt in je slaap, maar het was wel fijn voor de verwerking. Ik ben totaal geen zweverig mens, en wat een ander er van denkt maakt mij niet zoveel uit. Het was voor mij een soort seintje. Daarna was het ook klaar en afgerond. Het gemis blijft, maar het is goed zo.
zaterdag 29 december 2018 om 10:44
Ik ben grotendeels christelijk opgevoed, thuis niet echt fanatiek (af en toe naar de kerk), maar wel op school, en ik durf wel te zeggen dat de ideeën van zonde en hel schadelijk voor mij zijn geweest. Ik kon daar als kind al wakker van liggen en had ook vaak het idee dat ik dingen "niet goed genoeg deed". Angstig was dat.
Nu als volwassene geloof ik dat er niks is na de dood. Of nouja; net als voordat je geboren was zeg maar. Je lichaam is een soort machine; zodra die niet meer functioneert zijn overtuigingen over een God en dergelijke ook weg. Dat is mijn mening in ieder geval en ik vind dat juist enorm rustgevend; dat dit leven is wat het is en dat er daarna niks is. Ik zou eeuwig leven juist een vreselijk beangstigend idee vinden om over de hel nog maar niet te spreken.
Nu als volwassene geloof ik dat er niks is na de dood. Of nouja; net als voordat je geboren was zeg maar. Je lichaam is een soort machine; zodra die niet meer functioneert zijn overtuigingen over een God en dergelijke ook weg. Dat is mijn mening in ieder geval en ik vind dat juist enorm rustgevend; dat dit leven is wat het is en dat er daarna niks is. Ik zou eeuwig leven juist een vreselijk beangstigend idee vinden om over de hel nog maar niet te spreken.
zaterdag 29 december 2018 om 10:55
Strontvliegje, met jouw uitleg over de ellende in de wereld en dat God zo lang mogelijk wacht zodat zoveel mogelijk mensen zich kunnen bekeren, ben ik ook opgevoed. Ik blijf het een moeilijk verhaal vinden. Ik vind het nog steeds lastig omdat dit er zo ongeveer is ingeramd bij mij toen ik nog thuis woonde. Het kan er bij mij gewoon niet in. Ik begrijp ook wel dat het kwaad niet van God komt, maar waarom dit dan allemaal zo lang moet duren terwijl hij er met een vingerknip een eind aan kan maken, waarom? En dat dan al eeuwen hè? In zijn naam zijn oorlogen gevoerd, waar ik met mijn verstand niet bij kan. Hoeveel mensen moeten zich dan bekeren, voordat het stopt? Wij hebben simpelweg mazzel in een goed werelddeel te leven, in Nederland hebben we niet zoveel belang bij het einde der tijden, om het maar eens bijbels uit te drukken. Waarom laat God het kwaad bestaan als het niet hoeft? Ik heb geleerd dat dit is om mensen te laten kiezen tussen goed en kwaad. Kom ik ook niet mee weg. Je kunt kiezen om het goede te doen, maar je kiest niet voor ziekte, voor verdriet en ellende. Rare God om dit allemaal toe te laten om ons te laten groeien, ook zo'n baggerverklaring. Om 'verlichting' te vinden, eerst een hoop narigheid te moeten doorstaan, omdat je daar een beter mens van zou worden. Zal ik nooit snappen denk ik.
zaterdag 29 december 2018 om 10:56
Mijn broer zei eens het is makkelijker als je niet in zoveel gelooft. En daar geloof ik ook zeker in. Gewoon lekker leven.pamelacourson schreef: ↑29-12-2018 08:37Ik geloof eerlijk gezegd niet zo in die doelen. We zijn toevallig ontstaan en zijn helemaal niet zo belangrijk dat we doelen hebben. Behalve ons voortplanten uiteraard, dat hoort bij onze natuur.
Ik merk dat ik die doelen zelf wel nodig heb, anders word ik ongelukkig. Dan vind ik het leven maar saai en simpel. Maar wel een stuk makkelijker.
zaterdag 29 december 2018 om 11:00
https://www.youtube.com/watch?v=-suvkwNYSQoTuingravin schreef: ↑29-12-2018 10:55Strontvliegje, met jouw uitleg over de ellende in de wereld en dat God zo lang mogelijk wacht zodat zoveel mogelijk mensen zich kunnen bekeren, ben ik ook opgevoed. Ik blijf het een moeilijk verhaal vinden. Ik vind het nog steeds lastig omdat dit er zo ongeveer is ingeramd bij mij toen ik nog thuis woonde. Het kan er bij mij gewoon niet in. Ik begrijp ook wel dat het kwaad niet van God komt, maar waarom dit dan allemaal zo lang moet duren terwijl hij er met een vingerknip een eind aan kan maken, waarom? En dat dan al eeuwen hè? In zijn naam zijn oorlogen gevoerd, waar ik met mijn verstand niet bij kan. Hoeveel mensen moeten zich dan bekeren, voordat het stopt? Wij hebben simpelweg mazzel in een goed werelddeel te leven, in Nederland hebben we niet zoveel belang bij het einde der tijden, om het maar eens bijbels uit te drukken. Waarom laat God het kwaad bestaan als het niet hoeft? Ik heb geleerd dat dit is om mensen te laten kiezen tussen goed en kwaad. Kom ik ook niet mee weg. Je kunt kiezen om het goede te doen, maar je kiest niet voor ziekte, voor verdriet en ellende. Rare God om dit allemaal toe te laten om ons te laten groeien, ook zo'n baggerverklaring. Om 'verlichting' te vinden, eerst een hoop narigheid te moeten doorstaan, omdat je daar een beter mens van zou worden. Zal ik nooit snappen denk ik.