Bord-en kaartspellentopic voor iedereen
dinsdag 9 mei 2017 om 19:10
deel 2: entertainment/bord-en-kaartspellen-voor ... ges/470601
Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.
Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren
Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.
Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt
Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel
Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk
veel plezier allemaal
Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.
Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren
Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.
Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt
Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel
Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk
veel plezier allemaal
nlies wijzigde dit bericht op 14-11-2020 20:21
8.50% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
dinsdag 1 januari 2019 om 14:00
Haha oeps! In eerste instantie is het spel ook hartstikke goed zonder uitbreiding. Wij hebben hem heel vaak gespeeld voordat we de uitbreiding kochten dus toen was het leuk dat er wat nieuwe elementen bij kwamen zodat je er minder snel op uitgekeken raakt.
Als ik jou was zou ik de uitbreiding dus gewoon bewaren voor een volgende verjaardag of bestelling

Happy new year iedereen! Ik heb vannacht eindelijk Caverna kunnen spelen (worker placement van de maker van agricola, dus lang spel met veel opties en onderdelen), superleuk! Helemaal mijn soort spel, we mochten hem een tijdje lenen dus ik weet wel wat er voorlopig op tafel komt hier

Verder nog wat korte spellen gedaan waarvan ik de naam niet heb onthouden (onder andere een tuin maken voor een panda met bamboe, leuk thema), Champagne opengeknald en genoten van de oliebollen en andermans vuurwerkshow

The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
dinsdag 1 januari 2019 om 17:40
Gisteren brass gespeeld. Dat spel heeft dus meerdere uitvoeringen, en degene van wie het spel was had deze uitvoering zelf nog niet gespeeld. Wel een andere, en dan schijnen er toch wat verschillende regeltjes te zijn. Leuk spel, maar moet toch wel een paar keer spelen voor je de tactiek te pakken hebt
dinsdag 1 januari 2019 om 17:47
Bedankt, ik denk inderdaad dat ik dat dan maar ga doen.Full_Moon schreef: ↑01-01-2019 14:00Haha oeps! In eerste instantie is het spel ook hartstikke goed zonder uitbreiding. Wij hebben hem heel vaak gespeeld voordat we de uitbreiding kochten dus toen was het leuk dat er wat nieuwe elementen bij kwamen zodat je er minder snel op uitgekeken raakt.
Als ik jou was zou ik de uitbreiding dus gewoon bewaren voor een volgende verjaardag of bestelling![]()
Happy new year iedereen! Ik heb vannacht eindelijk Caverna kunnen spelen (worker placement van de maker van agricola, dus lang spel met veel opties en onderdelen), superleuk! Helemaal mijn soort spel, we mochten hem een tijdje lenen dus ik weet wel wat er voorlopig op tafel komt hier![]()
Verder nog wat korte spellen gedaan waarvan ik de naam niet heb onthouden (onder andere een tuin maken voor een panda met bamboe, leuk thema), Champagne opengeknald en genoten van de oliebollen en andermans vuurwerkshow![]()
Dat bamboe/panda/tuin spel klinkt als takenoko. Ken het zelf niet, enkel bij naam dus zomaar een wilde gok.
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
op en top, wat 'n flop!
woensdag 2 januari 2019 om 10:36
Ja klopt, bedankt! Ik vond het thema het leukste aan dat spel. Het is niet heel ingewikkeld maar aangezien je aan dezelfde tuin werkt kan je elkaar wel flink dwars zitten. Leuk en wat korter spel voor tussendoor dus.
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
woensdag 2 januari 2019 om 11:20
de uitbreiding ervan met de vrouwtjespanda is ook leuk
woensdag 2 januari 2019 om 11:57
Takenoko vind ik ook een leuk spel! Wij doen wel dat je 2 waterleidingen (weet niet hoe die dingen officieel heten) mag pakken als je daarvoor kiest. Met eentje gaat het echt te langzaam.
Had ik het hier al gehad over Harry Potter: Hogwarts Battle? Ik vind het onwijs leuk, heb het de afgelopen weken al 14 keer gespeeld
Het is de eerste keer dat ik een deckbuilder speel en erg leuke kennismaking daarmee.
Had ik het hier al gehad over Harry Potter: Hogwarts Battle? Ik vind het onwijs leuk, heb het de afgelopen weken al 14 keer gespeeld

woensdag 2 januari 2019 om 12:59
Ik kom even het topic binnenvallen. Wij hebben hier Legenden van Andor gekocht en ik vind hem echt super. Artwork is echt mooi en ik vind het spelbord alleen al opzetten echt super. Je begint met een "makkelijke" legende en op basis van dit verhaal maak je kennis met de mechanismen en spelregels. Je moet er wel rekening mee houden dat het niet een kwestie is van zoveel mogelijk monsters verslaan, maar je moet wel logisch nadenken om het uit te kunnen spelen. In die zin is het meer een puzzel dan bijvoorbeeld een dugeon crawler of tabletop. Als je op Youtube zoekt op Legends of Andor review vind je wel reviews over het spel.hoera schreef: ↑30-12-2018 21:29We hebben niet zoveel spellen maar ik zou in het nieuwe jaar aan onze verzameling een coöperatief spel willen toevoegen. Ik zit te denken aan de vergeten stad of het verdronken eiland (?). Pandemie sprak ons op spellenspektakel niet erg aan.
Flash Point vinden we bijvoorbeeld wel erg leuk.
Hebben jullie een advies voor een van deze twee of nog een andere suggestie?
Verder heb ik laatst Dragonfire gekocht, een best wel moeilijke deck-builder, maar ik begin het nu een beetje te snappen. Ik heb nog geen slachtoffers gevonden om samen spelletjes te doen, speel het nu vooral alleen, maar als iemand een keer wil meeten hou ik me aanbevolen (omgeving Den Bosch).
donderdag 3 januari 2019 om 09:59
Gelukkig nieuwjaar allemaal!
Deze vakantie voor het eerst patchwork gespeeld bij familie, leuk spel! Misschien dat ik het binnenkort zelf ook koop. Ik vraag mij alleen af of het niet te saai wordt na een aantal potjes qua strategie kiezen etc.
Tussendoor alvast de helft van de spelregels van Imperial Settlers doorgelezen, een spel dat we een tijdje terug al kregen maar nog niet hebben uitgeprobeerd. Het lijkt best leuk, binnenkort eens echt spelen!
Verder nog "puzzelpost" (Boekanier dossier) gespeeld. Niet echt een spel, wel een aanrader als je van puzzelen houdt. We hebben er een erg leuke middag mee beleefd, weer eens wat anders dan een standaard spel (monopoly, risk, triviant, etc.) wat we meestal met kerst met de familie spelen!
Deze vakantie voor het eerst patchwork gespeeld bij familie, leuk spel! Misschien dat ik het binnenkort zelf ook koop. Ik vraag mij alleen af of het niet te saai wordt na een aantal potjes qua strategie kiezen etc.
Tussendoor alvast de helft van de spelregels van Imperial Settlers doorgelezen, een spel dat we een tijdje terug al kregen maar nog niet hebben uitgeprobeerd. Het lijkt best leuk, binnenkort eens echt spelen!
Verder nog "puzzelpost" (Boekanier dossier) gespeeld. Niet echt een spel, wel een aanrader als je van puzzelen houdt. We hebben er een erg leuke middag mee beleefd, weer eens wat anders dan een standaard spel (monopoly, risk, triviant, etc.) wat we meestal met kerst met de familie spelen!

donderdag 3 januari 2019 om 11:02
masatu, als je bang bent voor gauw te saai, maar wel van die puzzelspelletjes houdt kijk dan eens naar, Cottage garden, Indian summer of Spring Meadow. Ik vind spring meadow een beetje een combinatie van de eerste 2. Ze zijn allemaal goed met 2 te spelen, maar ook met 3-4.
Als je echt van plaatjespuzzelen houdt is Ubongo of ubongo duel misschien ook leuk.
Imperial Settlers is op zich niet zo moeilijk, wel leuk, maar ga het niet met 4 mensen spelen, 2-3 is wel de max, andere gaat het te lang duren. Als je wat leuke kaarten voor je hebt liggen, kun je heel lang aan de beurt blijven, en dan wordt het voor de anderen nogal lang wachten
Als je echt van plaatjespuzzelen houdt is Ubongo of ubongo duel misschien ook leuk.
Imperial Settlers is op zich niet zo moeilijk, wel leuk, maar ga het niet met 4 mensen spelen, 2-3 is wel de max, andere gaat het te lang duren. Als je wat leuke kaarten voor je hebt liggen, kun je heel lang aan de beurt blijven, en dan wordt het voor de anderen nogal lang wachten
donderdag 3 januari 2019 om 11:33
patchwork valt hier echt in de smaak terwijl we cottage garden en indian summer weer niet echt leuk vonden. Teveel extra's die afleiden van het echte spelmechanisme. Spring Meadow vind ik wel leuk maar man weer iets minder maar nog altijd beter dan CG en IS. Zo zie je maar hoe meningen verschillen

flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
op en top, wat 'n flop!
donderdag 3 januari 2019 om 11:52
Alhoewel je het zelf natuurlijk niet nog een keer kunt spelen, kun je het aan het einde wel weer herstellen (zeker als je een beetje voorzichtig bent en niet je aantekeningen schrijft op de post zelf). Daarvoor kun je zelfs een handleiding downloaden. Nu is een ander familielid er weer mee aan de slag, dus daarmee wordt het weer relatief goedkoper

donderdag 3 januari 2019 om 12:00
Als ik de vergelijking tussen de 4 spellen onderaan deze pagina lees: https://www.budgetspelen.nl/review/spri ... ellen.html denk ik eigenlijk dat patchwork het meeste bij ons past, we beleefden er beiden best wat plezier aan om te bedenken wat de ander potentieel zou doen en hoe we elkaar konden dwarsbomen zonder zelf minder punten te scoren. Maar ik zal het in mijn achterhoofd houden om eens uit te proberen als ik het zie liggen bij een van mijn vrienden!
donderdag 3 januari 2019 om 12:40
Als je een spellenwinkel in de buurt hebt, daar worden dit soort spellen ook wel gedemonstreerd, of ligt er een exemplaar in de winkel dat je ter plekke kunt proberenmasatu schreef: ↑03-01-2019 12:00Als ik de vergelijking tussen de 4 spellen onderaan deze pagina lees: https://www.budgetspelen.nl/review/spri ... ellen.html denk ik eigenlijk dat patchwork het meeste bij ons past, we beleefden er beiden best wat plezier aan om te bedenken wat de ander potentieel zou doen en hoe we elkaar konden dwarsbomen zonder zelf minder punten te scoren. Maar ik zal het in mijn achterhoofd houden om eens uit te proberen als ik het zie liggen bij een van mijn vrienden!
donderdag 10 januari 2019 om 14:10
ik zag ergens dat patchwork ook in een versie gaat uitkomen waarbij je zelf de stukjes moet tekenen op een bordje. Geen idee wat dat toe zou moeten voegen aan het spel,misschien handig op vakantie, minder ruimte nodig. Heb het spel nog niet gezien, dus geen idee verder
woensdag 23 januari 2019 om 14:02
woensdag 23 januari 2019 om 16:24
woensdag 23 januari 2019 om 16:32
o dat heb ik ook wel eens. Komt steeds minder voor want de meeste spellen die ik koop heb ik al op de club of op een beurs gespeeld
woensdag 23 januari 2019 om 22:20
Dat is zo herkenbaar! En het ergste is nog dat ik na 1 keer spelen vaak helemaal hooked ben en het zo vaak mogelijk wil spelen.
Inderdaad, het is hier even rustig op spelgebied. Wel weer een sessie Betrayal Legacy op de planning staan, en in februari het spellen weekend. En nu even tijd voor andere hobby's want die heb ik er veels te veel

zondag 27 januari 2019 om 13:35
Hier is het helaas ook wat stil qua spellen spelen, drukke tijden! Gister twee nieuwe spellen geprobeerd, Discoveries(dobbelspel) en Gingerbread House (tegels leggen). Beide erg leuk maar of ze leuk genoeg zijn om aan te schaffen weet ik nog niet. Discoveries is ook echt heel mooi geillustreerd met prachtige plaatjes e.d. en G.H. is vooral erg schattig om te zien. Allebei niet echt ingewikkeld maar wel prima als tussendoortje.
Andere tip, die ik onlangs zelf heb gehad op bordspelmaniaforum, tape om je speldozen dicht te houden. Wij vervoeren onze spellen altijd verticaal en dan willen de deksels nog wel eens wijken. https://boardgamegeek.com/thread/768012 ... -game-tape Hier wordt uitgezet dat er meerder merken tape zijn, en de plus/minpunten Het voordeel van dit soort tape is dat het alleen aan zichzelf plakt en niet aan je dozen! Kan het zeker aanraden
Andere tip, die ik onlangs zelf heb gehad op bordspelmaniaforum, tape om je speldozen dicht te houden. Wij vervoeren onze spellen altijd verticaal en dan willen de deksels nog wel eens wijken. https://boardgamegeek.com/thread/768012 ... -game-tape Hier wordt uitgezet dat er meerder merken tape zijn, en de plus/minpunten Het voordeel van dit soort tape is dat het alleen aan zichzelf plakt en niet aan je dozen! Kan het zeker aanraden

flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
op en top, wat 'n flop!
zondag 27 januari 2019 om 14:09
ik gebruik gewoon postelastiek om de dozen dicht te houden. en de spellen die ik op de rommelmarkt heb staan plak ik wel eens met schilderstape dicht. (had ik nog een half rolletje van over)
Discoveries heb ik, is leuk. Gingerbreadhouse wil ik nog een keer spelen
Discoveries heb ik, is leuk. Gingerbreadhouse wil ik nog een keer spelen