Bord-en kaartspellentopic voor iedereen

09-05-2017 19:10 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
deel 2: entertainment/bord-en-kaartspellen-voor ... ges/470601

Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.

Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren

Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.

Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt

Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel

Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk

veel plezier allemaal
nlies wijzigde dit bericht op 14-11-2020 20:21
8.50% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
missfitz schreef:
23-01-2019 16:24
We spelen momenteel alleen nog maar Pandemie, Patchwork ligt nog onaangeroerd in de kast. Ik moet altijd een drempel over, als ik een nieuw spel heb, om het uit te proberen. Ik vind het in het begin nooit leuk als ik de regels nog niet ken.

Heel herkenbaar. Ik moet altijd zo inkomen, dat ik daar niet altijd zin in heb.

Ik vond ergens in een viva topic dit:

https://puzzelpost.nl/pakketten/

Iemand ervaring mee? Lijkt mij erg leuk!
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
LunchLover schreef:
27-01-2019 15:22
Heel herkenbaar. Ik moet altijd zo inkomen, dat ik daar niet altijd zin in heb.

Ik vond ergens in een viva topic dit:

https://puzzelpost.nl/pakketten/

Iemand ervaring mee? Lijkt mij erg leuk!
Nee, geen ervaring mee.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ja, is leuk. Zit goed in elkaar en als je een beetje voorzichtig bent kan je het ook weer in elkaar zetten zodat je het door kan geven. Ik heb het hier over het Boekanier dossier, want dat is de enige die we hebben gespeeld. Het vervolg heb ik ook al betaald, komt er zeer binnenkort aan.

Het ziet er ook heel 'echt' uit, alles wat erin zit. Ik vond het de moeite waard en zie het als een soort escape room (daar betaal je ook al snel 100 euro voor).
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, ik volg dit topic al een poosje, en heb al een paar leuke tips opgedaan, bedankt daarvoor!
Ik houd erg van bordspellen, maar heb helaas weinig gelegenheid ze te spelen. Gelukkig heb ik een kind van 5 die ook van spellen houdt, dus samen spelen we graag, maar dat is natuurlijk wel op niveau van het kind.
Favorieten hier momenteel: De betoverde Doolhof, Carcassonne Junior, Mollenmania, Pharao, Patchwork, Wie heeft het gedaan en Uno.
Wat voorheen populair was, maar nu een beetje uitgegroeid: Boomgaardje, Ladders en slangen, Vliegensvlug, Vrolijke biggetjes, Animal party, Halli galli.
Wat op de plank ligt voor binnenkort: Can't stop, Carcassonne Berg en dal, Backgammon.

En verder heb ik nog stapels spellen waar kind nog lang te klein voor zal zijn.
Tips zijn altijd welkom!
pozzebok wijzigde dit bericht op 27-01-2019 20:28
0.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
hallo Pozzebok, leuk dat je meepraat en dat je al iets aan het topic gehad hebt. Fijn he als kinderen het mens-erger-je niet en ganzebordachtige ontgroeien. Mollenmania vind ik trouwens ook leuk, en halli galli speelt hij over een aantal jaar weer met een bak bier erbij (net zoals Stef Stuntpiloot helemaal in was bij studenten.
Ticket to ride junior schijnt ook leuk te zijn, en een spelgenoot van me speelde met haar 5-jarige al Carcassone, met wat aanpassingen, zoals stad en wegen tellen, weiland niet. Hoe meer ze spelen hoe makkelijker het volgende nieuwe spel opgepikt wordt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Carcassonne Berg en Dal kan echt al wel inderdaad met een 5 jarige, ik zou het gewoon eens proberen.
Zoon heeft net Ticket to ride New York gehad, kan prima met een 5-jarige. En voor volwassenen ook een leuk tussendoorspel. Niet te makkelijk.

Heb mezelf voorgenomen om geen juniorspellen meer aan te schaffen voor de kinderen, maar spellen die ik ook leuk mee kan spelen.
Alle reacties Link kopieren
veel spellen zijn, met een kleine aanpassing soms, al mee te spelen door kinderen. En als ze dat eenmaal gedaan hebben willen ze de kinderversie niet meer ;)
En er ook kinderspellen die lang leuk blijven, ook voor volwassenen. Ik heb niets tegen een spelletje mollenmania, betoverde doolhof of dier op dier, om maar een paar voorbeelden te noemen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Mollenmania is nostalgisch! Maar toen ik laatst een paar mensen had overgehaald om een ronde te spelen kwam ik er wel achter dat het eigenlijk heel suf is. Mijn herinnering was veel beter, dus de rest van de herinneringen aan spellen van vroeger laat ik met rust :P

Ik heb helaas geen link, maar er was een keer een leuk artikel over bordspellen, geschreven door een journalist die daar in eerste instantie nogal raar tegen aan keek. Want bordspelletje, dat is toch monopoly en andere suffe kinderspellen?
Hij is dus op bezoek gegaan bij een stel met kind en heeft daar spellen zoals ticket to ride, catan en carcasonne meegespeeld. En is dik ingemaakt door het kind van 8 :clown:
Hij heeft zijn mening drastisch moeten herzien ;)
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
Alle reacties Link kopieren
Och als ik zeg dat ik op een spellenclub zit reageren de meeste mensen met : Zijn er clubs dan? en wordt er zoveel gespeeld? en wat spelen jullie dan? Monopoly en catan?
Antwoord: ja er zijn clubs, Ja er wordt veel gespeeld, kijk maar eens hoeveel mensen afkomen op een beurs als Spellenspektakel in Eindhoven, of Zuiderspel ,Veldhoven of Spel in Antwerpen. Om de aantallen in Essen Duitsland maar niet te noemen.
En monopoly en Catan wordt op de clubs waar ik zit nooit gespeeld,er is zoveel leukers gekomen de laatste jaren.
Er valt dus voor veel mensen nog veel te ontdekken.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ticket to ride zal ik op de lijst zetten, merci!

Carcassonne Berg & Dal is me nog niet gelukt om te spelen, omdat ik de spelregels heel onduidelijk vind. Ik ken zelf alleen de junior versie, en ik heb het idee dat de regels zijn geschreven door iemand die "normale" Carcassonne goed kent. Er ontbreekt een duidelijk overzicht van het precieze verloop van een beurt.
Ik heb laatst wel een youtube filmpje bekeken hierover, en toen werd het wel wat duidelijker, maar voor mij zou het echt helpen als ik het ergens na kan lezen. Waarschijnlijk is de enige oplossing dat ik het zelf probeer te spelen met youtube erbij, en dan zelf opschrijven.

Kent iemand overigens Lino? Zag ik ooit ergens voor een habbekrats liggen (en dan moet ik een spel kopen, is vast herkenbaar) maar ik heb het nog steeds niet gespeeld. Zie hier: http://www.bordspel.com/artikel/lino.html
Alle reacties Link kopieren
Lino is een leuk tussendoortje als je van abstracte spelletjes houdt. Doordat het spelveld uit losse tegels bestaat heb je nooit hetzelfde speelveld, dus geen vaststaande tactiek (als ik in die hoek begin, win ik)
Als je in de buurt woont, kom maar langs, het staat hier in de kast dus kun je proberen. breng je die carcassonne mee, heb ik ooit eens gespeeld dus daar komen we dan ook wel uit :-)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ha dank je, maar volgens mij zitten we niet in elkaars buurt? Ik zit in de noordelijke randstad.
Alle reacties Link kopieren
Pozzebok schreef:
28-01-2019 23:03
Ha dank je, maar volgens mij zitten we niet in elkaars buurt? Ik zit in de noordelijke randstad.
nee ik zit een stuk zuidelijker, helaas dus
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Al die gezellige berichten over een spellenclub: heb net eens gekeken en er zit er hier in het gooi een. Misschien ga ik er zondag eens een kijkje nemen.

Mijn man is geen speler en met mijn kinderen kan ik niet alle spellen doen. Echt spelletjes doen met vrienden moet afgesproken worden.

Ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
28-01-2019 23:50
Al die gezellige berichten over een spellenclub: heb net eens gekeken en er zit er hier in het gooi een. Misschien ga ik er zondag eens een kijkje nemen.

Mijn man is geen speler en met mijn kinderen kan ik niet alle spellen doen. Echt spelletjes doen met vrienden moet afgesproken worden.

Ben benieuwd!
Gewoon doen Tiana. Er is geen club waar je niet welkom bent
Op de site vanhttps://www.bordspelmania.eu/spellenvereniging.php staat trouwens een hele lijst verenigingen voor degenen die nog een plekje zoeken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Gisteren Muse gespeeld. Soort familie van Dixit, maar partyspel. leuk
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Eindelijk weer tijd voor Legacy! Oktober dit keer :cheer2:

Kei hard verloren :|

Maar we hadden lol, al een tijd niet verloren dus het zat er aan te komen.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
dat wordt nog eens proberen lunchlover. Ik zag dat er in de serie verboden eiland een nieuwe bijgekomen is met een raket, het verlaten station, lijkt me wel leuk
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
09-02-2019 11:35
dat wordt nog eens proberen lunchlover. Ik zag dat er in de serie verboden eiland een nieuwe bijgekomen is met een raket, het verlaten station, lijkt me wel leuk

Klinkt leuk idd. Ik wil weer eens naar de club, maar de nieuwe dag komt steeds niet uit. Dit jaar nog niet 1x geweest.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
LunchLover schreef:
09-02-2019 14:40
Klinkt leuk idd. Ik wil weer eens naar de club, maar de nieuwe dag komt steeds niet uit. Dit jaar nog niet 1x geweest.
aanstaande week is het op woensdag,13 februari, in maart ook op woensdag 13 maart, ivm zaaltje in gebruik door een ander
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
09-02-2019 15:21
aanstaande week is het op woensdag,13 februari, in maart ook op woensdag 13 maart, ivm zaaltje in gebruik door een ander

Oh, dat hadden ze wel ff op de mail mogen zetten :facepalm:
Misschien kom ik dan woensdag wel :)
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
LunchLover schreef:
09-02-2019 15:34
Oh, dat hadden ze wel ff op de mail mogen zetten :facepalm:
Misschien kom ik dan woensdag wel :)
staat op de fb pagina,
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
sweetnovember schreef:
18-11-2018 23:16
Sorry voor off topic maar ik heb je een pb gestuurd :$
Ha, gevonden! Pb retour!

Ik heb weer even bijgelezen.
Ik heb na de beurzen van oktober en november geen spellen meer gekocht. Meer verkocht.
Wel gespeeld uiteraard. Mijn meestgespeelde spel de afgelopen maanden is zonder twijfel Azul.
Binnekort komt ook de nieuwe Azul binnen. :yes:
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
09-02-2019 16:14
staat op de fb pagina,

Ik heb geen fb :P
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven