Kind gelooft: fase of niet?

woensdag 2 januari 2019 om 12:48
Anderhalf jaar geleden is onze zoon gestart op school. Aangezien er hier in de buurt maar 1 openbare school is die van dubieuze kwaliteit is, hebben wij toch maar voor een katholieke school gekozen. Tijdens het kennismakingsgesprek kwam ter sprake dat er niet veel met het geloof werd gedaan, alleen het kerstverhaal en met Pasen een beetje.
Maar nu komt zoon steeds vaker thuis met verhalen over Jezus die god is en dat hij in god gelooft.
Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet.
Zelf vroeger wel gelovig geweest maar ik heb er nu niets meer mee en mijn man ook niet. Maargoed, ga je een kind voor zoiets van school afhalen of zal dit gewoon een fase zijn?
Maar nu komt zoon steeds vaker thuis met verhalen over Jezus die god is en dat hij in god gelooft.
Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet.

woensdag 2 januari 2019 om 13:53
JollyRider schreef: ↑02-01-2019 13:15Namen van methodes ken ik niet. Maar dagelijks bidden was toen ik jong was al niet echt heel normaal meer, en meerdere bijbelverhalen per week nog minder.
Sterker, het is niet zo extreem katholiek om de bijbel centraal te stellen. Ik vermoed dus dat je het inderdaad over een pc-aanpak hebt.
Katholieke school hier, en ja hoor, dagelijks bidden. Idd trefwoord als methode.
Bij de intake werd ons overigens verteld dat het geen probleem was dat wij zelf niet gelovig waren maar dat er natuurlijk wel verwacht werd dat we niet gingen lopen mekkeren over het meegeven van het geloof door school. Kerst en pasen worden inderdaad vrij uitgebreid gevierd.
Als je je kind persé ongelovig op wilt voeden moet je ze niet naar een katholieke school doen.
anoniem_361866 wijzigde dit bericht op 02-01-2019 13:59
0.55% gewijzigd
woensdag 2 januari 2019 om 13:53
Ik ook. Maar dan vooral om te zoenen met de drummer van 't koor.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar

woensdag 2 januari 2019 om 13:54
Was dat een katholieke bijbelclub? Kan het mij niet voorstellen. Vanaf de doop zijn het ‘onschuldige lammeren’ (vandaar dat katholieken heel vroeger hun kind op dag 1 lieten dopen en bij zware bevallingen de pastoor al stand-by stond, kinderen worden ook altijd in een witte kist begraven als teken van onschuld)snorriemorrie schreef: ↑02-01-2019 13:51Ik zal maar even afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen.
Over Sinterklaas heeft ie trouwens nog nooit gevraagd of dat ik daarin geloof, dat weet hij blijkbaar wel zeker ofzo?![]()
Ik zal het maar even afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen. Ik denk dat mijn allergie ook een beetje komt van de "kinderbijbelclub" van mijn gemeente waar aan jonge kinderen al word gezegfd dat ze zondig zijn en hun zondigheid af moeten leggen voor god. Daar krijg ik een beetje kriebels van, omdat zulke jonge kinderen in mijn ogen nog niet beter weten en dus niet zondig zijn (als iemand al zonidg is)
woensdag 2 januari 2019 om 13:54
Als ik het niet dacht: je hebt een protestantse achtergrond. Het zou een nogal grote denkfout zijn je eigen ervaringen te projecteren op de RKK. Buiten een vrij ernstige neiging kleine jongetjes aan te randen (schijnt weer wat minder te zijn tegenwoordig, en komt overigens ook buiten de RKK net zoveel voor) hebben katholieken eerder de neiging tot slapte, desinteresse, laksheid en ongeloof, dan dat ze je met kirebelbezorgende dingen lastig vallen.snorriemorrie schreef: ↑02-01-2019 13:51Ik zal maar even afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen.
Over Sinterklaas heeft ie trouwens nog nooit gevraagd of dat ik daarin geloof, dat weet hij blijkbaar wel zeker ofzo?![]()
Ik zal het maar even afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen. Ik denk dat mijn allergie ook een beetje komt van de "kinderbijbelclub" van mijn gemeente waar aan jonge kinderen al word gezegfd dat ze zondig zijn en hun zondigheid af moeten leggen voor god. Daar krijg ik een beetje kriebels van, omdat zulke jonge kinderen in mijn ogen nog niet beter weten en dus niet zondig zijn (als iemand al zonidg is)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)

woensdag 2 januari 2019 om 13:55
Dat vond ik als kind ook ja, slap. Maar zo werd het dan ook verkondigd in mijn kerk. Andere gereformeerden waren al minder, (mijn piepkleine kerkje was wel de énige ware kerk, vond ik als kind al gek, de wereld is zó groot en dan is onze kerkstroming, die alleen in Nederland bestaat en daar nog niet heel groot is, de énige ware kerk. Mazzel vond ik dat wel, je zou maar als pkn kind geboren zijn, kwam je mooi niet in de hemel) andere protestanten waren nog iets minder, maar de katholieken... daar kwam niets van terecht. Die hadden Maria erbij verzonnen en een Paus en een vagevuur, dat was zo goddeloos...lemoos2 schreef: ↑02-01-2019 13:51En ik vond dat als kind zo slap. Hup, berouw tonen,bidden en God vergeeft. Idem binnen de Islam, lekker je hele leven je als een schoft gedragen en op je sterfbed bekeren en voila, als het hart oprecht is gaat hij het paradijs binnen.
Ik kon de katholiek/islamitische familieleden alleen nog shockeren door aan te kondigen dat ik joods wilde worden. Zo’n God die generatieslang de zweep erover haalt, fikse straffen... daar kreeg je tenminste een beetje eer van een deugdzaam leven, vond dat een stuk eerlijker. En toen vertelde iemand mij dat je niet zomaar joods kon worden. Een jaar later ontdekte ik dat de Sint niet bestond en viel ik van iedere vorm van geloof af.

woensdag 2 januari 2019 om 13:56
Ik ging bij het koortje omdat ik daar boven tenminste kon geiten met klasgenoten ipv dat ik een uur stil moest zitten naast mijn ouders.

woensdag 2 januari 2019 om 13:56
lemoos2 schreef: ↑02-01-2019 13:54Was dat een katholieke bijbelclub? Kan het mij niet voorstellen. Vanaf de doop zijn het ‘onschuldige lammeren’ (vandaar dat katholieken heel vroeger hun kind op dag 1 lieten dopen en bij zware bevallingen de pastoor al stand-by stond, kinderen worden ook altijd in een witte kist begraven als teken van onschuld)
Nee,dat was wel een evangelische gemeente, maar hierdoor ben ik er wel gevoelig voor geworden en niet zo'n fan van de combinatie geloof en (jonge) kinderen
woensdag 2 januari 2019 om 13:57
Dan is de school dus helder geweest. En zijn ze vrij uitzonderlijk. Puur uit nieuwsgierigheid en semi-professionele interesse: weet je in welk bisdom de school ligt? Zo niet, welke provincie?the_Wicked_Witch schreef: ↑02-01-2019 13:53Katholieke school hier, en ja hoor, dagelijks bidden. Idd trefpunt als methode.
Bij de intake werd ons overigens verteld dat het geen probleem was dat wij zelf niet gelovig waren maar dat er natuurlijk wel verwacht werd dat we niet gingen lopen mekkeren over het meegeven van het geloof door school. Kerst en pasen worden inderdaad vrij uitgebreid gevierd.
Als je je kind persé ongelovig op wilt voeden moet je ze niet naar een katholieke school doen.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
woensdag 2 januari 2019 om 13:58
Inderdaad, daarom hebben wij gekozen voor een PC school. De RK school hier doet er nauwelijks wat mee. Ik heb na een eerste gesprek geconstateerd dat de RK inderdaad alleen een beetje met kerst deed. Dus dat was voor mij best een teleurstelling (hiervoor woonden we in het buitenland en daar was de RK school meer bezig met het geloof) dus voor ons een reden om juist niet voor deze school te kiezen.JollyRider schreef: ↑02-01-2019 13:31De meeste mensen die denken dat het net zoiets is als een school-met-de-bijbel: veel te veel

woensdag 2 januari 2019 om 14:01
Ja dat kan ik mij wel voorstellen dan. Maar dat is binnen de RK kerk echt niet aan de orde, erfzonde enzo. Hel en vagevuur komt niet eens ter sprake, het Kwaad komt alleen voor in de vorm van ‘verkeerde keuzes’, ‘verleiding’ en ‘niet lief’ of jaloezie. Over lui die hun broer verkopen en Jezus als hippie/festivalpromoter avant la lettre enzo.snorriemorrie schreef: ↑02-01-2019 13:56Nee,dat was wel een evangelische gemeente, maar hierdoor ben ik er wel gevoelig voor geworden en niet zo'n fan van de combinatie geloof en (jonge) kinderen

woensdag 2 januari 2019 om 14:06
JollyRider schreef: ↑02-01-2019 13:57Dan is de school dus helder geweest. En zijn ze vrij uitzonderlijk. Puur uit nieuwsgierigheid en semi-professionele interesse: weet je in welk bisdom de school ligt? Zo niet, welke provincie?
Utrecht. Ik vond ze overigens luchtig met het geloof omgaan hoor, er lag meer nadruk op waarden en normen dan op onze lieve heer zelf.
anoniem_361866 wijzigde dit bericht op 02-01-2019 14:08
18.48% gewijzigd

woensdag 2 januari 2019 om 14:06
lemoos2 schreef: ↑02-01-2019 14:01Ja dat kan ik mij wel voorstellen dan. Maar dat is binnen de RK kerk echt niet aan de orde, erfzonde enzo. Hel en vagevuur komt niet eens ter sprake, het Kwaad komt alleen voor in de vorm van ‘verkeerde keuzes’, ‘verleiding’ en ‘niet lief’ of jaloezie. Over lui die hun broer verkopen en Jezus als hippie/festivalpromoter avant la lettre enzo.
Erfzonde is dan volgens mij weer meer een protestantse term, die heb ik in mijn gemeente nooit gehoord, daar ging het meer om "geestelijke strijd" en "gods wapenuitrusting aantrekken" zulke dingen.

woensdag 2 januari 2019 om 14:09
Nee, binnen de RK kerk ronselen ze geen ‘strijders’, eerder martelarensnorriemorrie schreef: ↑02-01-2019 14:06Erfzonde is dan volgens mij weer meer een protestantse term, die heb ik in mijn gemeente nooit gehoord, daar ging het meer om "geestelijke strijd" en "gods wapenuitrusting aantrekken" zulke dingen.

woensdag 2 januari 2019 om 14:12
Laat je kind geloven wat hij wil. Mijn kinderen zitten op een katholieke school en een van hen heeft ook een tijd geroepen dat ze in God geloofde. Ik zeg altijd dat niemand weet of hij bestaat, maar dat mensen wel of niet in hem geloven. En laatst kwam ze ermee dat ze niet meer in God geloofde, maar wel in Jezus.
Zelf heb ik vroeger ook op een katholieke school gezeten waar we dagelijks twee keer moesten bidden. Ik vond het allemaal wel interessant en ging graag naar de kerk, maar ik ben er niet “bekeerd” of zo.
Zelf heb ik vroeger ook op een katholieke school gezeten waar we dagelijks twee keer moesten bidden. Ik vond het allemaal wel interessant en ging graag naar de kerk, maar ik ben er niet “bekeerd” of zo.

woensdag 2 januari 2019 om 14:31
Thordis* schreef: ↑02-01-2019 13:42Voor de liefhebber.
Is ook te gebruiken bij voorlichtingen over inbraakpreventie. En men dient het ‘krr krr krr’ zo natuurgetrouw mogelijk na te doen. Als een roestig slot met grote behoefte aan een drupje wd40.
Bij voorkeur overigens gezongen áchterop de fiets en luidkeels.
Is je deur nog op slot?
is je deur nog op slot?
van je krr, krr, krr
doe ‘m open voor God
want de Heer wil bij je wonen
en dan ben je nooit alleen (2x)
Je hart is net een huisje
waar het gezellig is
maar ‘t is er nog zo donker
er is iets dat ik mis
Refr.
Is je deur nog op slot?
is je deur nog op slot?
van je krr, krr, krr
doe ‘m open voor God
en dan ben je nooit alleen
Je hart is net een huisje
waar het gezellig is
maar ‘t is er nog zo donker
er is iets dat ik mis
Refr.
Is je deur nog op slot?
is je deur nog op slot?
van je krr, krr, krr
doe ‘m open voor God
en dan ben je nooit alleen (2x

woensdag 2 januari 2019 om 14:45
Dit dus.poldervrouw schreef: ↑02-01-2019 14:06Doe niet zo moeilijk. Als je niet wil dat je kind iets over geloof meekrijgt had je voor andere school moeten kiezen.
Best wel logisch...
anoniem_377639 wijzigde dit bericht op 02-01-2019 14:59
4.67% gewijzigd

woensdag 2 januari 2019 om 14:47
Thordis* schreef: ↑02-01-2019 13:55Dat vond ik als kind ook ja, slap. Maar zo werd het dan ook verkondigd in mijn kerk. Andere gereformeerden waren al minder, (mijn piepkleine kerkje was wel de énige ware kerk, vond ik als kind al gek, de wereld is zó groot en dan is onze kerkstroming, die alleen in Nederland bestaat en daar nog niet heel groot is, de énige ware kerk. Mazzel vond ik dat wel, je zou maar als pkn kind geboren zijn, kwam je mooi niet in de hemel) andere protestanten waren nog iets minder, maar de katholieken... daar kwam niets van terecht. Die hadden Maria erbij verzonnen en een Paus en een vagevuur, dat was zo goddeloos...

woensdag 2 januari 2019 om 19:17
Mijn zoon van 7 zit op een openbare school en roept ook dat hij gelooft. We hebben samen een kinderbijbel gekocht om ook mijn eigen kennis weet even bij te spijkeren.
Als hij vragen heeft vertel ik hem dat niet gelovige mensen soms anders denken over bepaalde zaken, zoals het ontstaan van de wereld. En hij zegt dan dat God de wereld gemaakt heeft. En dan ben ik heel trots op mijn zoon die zich door niemand laat vertellen wat hij moet geloven, en zijn eigen weg kiest.
Als hij vragen heeft vertel ik hem dat niet gelovige mensen soms anders denken over bepaalde zaken, zoals het ontstaan van de wereld. En hij zegt dan dat God de wereld gemaakt heeft. En dan ben ik heel trots op mijn zoon die zich door niemand laat vertellen wat hij moet geloven, en zijn eigen weg kiest.

woensdag 2 januari 2019 om 20:12
Ik vind het wel schattig eigenlijk. Zonder de rest te hebben gelezen: je kunt toch makkelijk vertellen dat sommige mensen geloven en andere mensen niet (en jullie onder de niet vallen) en dat je het helemaal prima vindt dat je zoon volgt wat voor hem goed is.
Je moet je ook beseffen dat het christen verhaal nu nog heel ongecompliceerd is en dus makkelijk te geloven. Zeker als kind. Pas als je ouder wordt (puberteit en ouder) ga je jezelf vragen stellen hoe het kan dat er zoveel ellende is in de wereld en hoe dat zich verhoudt met religie. Voor nu zal je kind er steun aan kunnen hebben, want bidden voor de arme en zielige kinderen is eenvoudig te doen en je hebt als kind toch het gevoel dat je op die manier wat kunt bijdragen (dat dit niet daadwerkelijk betekend dat er een boterham op een hongerend kindje z'n bordje verschijnt, besef je je dan niet.)
Je moet je ook beseffen dat het christen verhaal nu nog heel ongecompliceerd is en dus makkelijk te geloven. Zeker als kind. Pas als je ouder wordt (puberteit en ouder) ga je jezelf vragen stellen hoe het kan dat er zoveel ellende is in de wereld en hoe dat zich verhoudt met religie. Voor nu zal je kind er steun aan kunnen hebben, want bidden voor de arme en zielige kinderen is eenvoudig te doen en je hebt als kind toch het gevoel dat je op die manier wat kunt bijdragen (dat dit niet daadwerkelijk betekend dat er een boterham op een hongerend kindje z'n bordje verschijnt, besef je je dan niet.)

woensdag 2 januari 2019 om 20:30
Ah, toch wel goed dusthe_Wicked_Witch schreef: ↑02-01-2019 13:53Katholieke school hier, en ja hoor, dagelijks bidden. Idd trefwoord als methode.

woensdag 2 januari 2019 om 20:36
Ik vind het juist leuk dat mn nichtjes leren over jezus en God. Ik loop ook vol overgave mee met de kerstprocessie.
Maar ik loop ook mee bij de sinterklaasintocht. Kinderen geloven gewoon graag, en op een katholieke school is god alleen maar goed en wordt er nooit gesproken over een duivel, hel of andere bangmakerij.
Als ze wat ouder worden komen ze er vanzelf wel achter dat God misschien net anders in elkaar zit. Of niet, dat mogen ze helemaal zelf weten geloven.
Maar ik loop ook mee bij de sinterklaasintocht. Kinderen geloven gewoon graag, en op een katholieke school is god alleen maar goed en wordt er nooit gesproken over een duivel, hel of andere bangmakerij.
Als ze wat ouder worden komen ze er vanzelf wel achter dat God misschien net anders in elkaar zit. Of niet, dat mogen ze helemaal zelf weten geloven.

woensdag 2 januari 2019 om 20:37
Ik gok erop dat ie tegen zijn 13de à 16de wel weer van zijn geloof zal afgevallen zijn.
Sterk afhankelijk natuurlijk ook voor welke vervolgschool jullie kiezen.
(Als je voor een uber-christelijk college gaat ...)
God en Jezus zijn nu even zijn superhelden.
Net zoals dat straks Kabouter Plop, Superman of de Paashaas kunnen zijn omdat ie die veel op tv ziet.
Sterk afhankelijk natuurlijk ook voor welke vervolgschool jullie kiezen.
(Als je voor een uber-christelijk college gaat ...)
God en Jezus zijn nu even zijn superhelden.
Net zoals dat straks Kabouter Plop, Superman of de Paashaas kunnen zijn omdat ie die veel op tv ziet.
woensdag 2 januari 2019 om 20:42
Dan zit je wel goed op een katholieke school; daar valt het over het algemeen reuze mee met de drang tot verspreiding van het geloof en ze zijn meestal ook niet zo strict in de leer...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
woensdag 2 januari 2019 om 22:20
Ah, het aartsbisdom, dank je!the_Wicked_Witch schreef: ↑02-01-2019 14:06Utrecht. Ik vond ze overigens luchtig met het geloof omgaan hoor, er lag meer nadruk op waarden en normen dan op onze lieve heer zelf.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)