Kind gelooft: fase of niet?

02-01-2019 12:48 171 berichten
Anderhalf jaar geleden is onze zoon gestart op school. Aangezien er hier in de buurt maar 1 openbare school is die van dubieuze kwaliteit is, hebben wij toch maar voor een katholieke school gekozen. Tijdens het kennismakingsgesprek kwam ter sprake dat er niet veel met het geloof werd gedaan, alleen het kerstverhaal en met Pasen een beetje.

Maar nu komt zoon steeds vaker thuis met verhalen over Jezus die god is en dat hij in god gelooft.

Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet. :roll: Zelf vroeger wel gelovig geweest maar ik heb er nu niets meer mee en mijn man ook niet. Maargoed, ga je een kind voor zoiets van school afhalen of zal dit gewoon een fase zijn?
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
02-01-2019 14:06
Erfzonde is dan volgens mij weer meer een protestantse term, die heb ik in mijn gemeente nooit gehoord, daar ging het meer om "geestelijke strijd" en "gods wapenuitrusting aantrekken" zulke dingen.
Nee hoor, katholieke term die in de gereformeerde traditie tegenwoordig meer aandacht krijgt dan bij de rk.

Evangelischen zijn inderdaad, ehm, anders
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Same here
Ik zeg er over wat ik geloof (geen god dus)
Vanuit school wordt het eenzijdig belicht
Mag dus best een tegengeluid zodat hij leert dat er verschillende keuzes mogelijk zijn
Ik werk als (ongelovige) op een pc-basisschool. Mijn kinderen zitten ook op een pc-basisschool. Ik vind het prima dat zij van Bijbelse verhalen mogen genieten, kerstliedjes zingen in de kerk en weten dat Pasen niet om een paashaas draait. Maar belangrijker vind ik dat er aandacht wordt besteed aan bepaalde normen en waarden. Dat zal op een openbare school ongetwijfeld ook aan bod komen, maar op onze scholen wordt daar d.m.v. Trefwoord elke dag aandacht aan geschonken. Binnen Trefwoord is ook ruimte voor andere religieuze stromingen. Dus zo "eng" is het allemaal niet.
Ach mijn oudste, die op een openbare basisschool zat, heeft ook een tijdje als kleuter gezegd dat ze in God geloofde en vroeg ook steeds of ik dat ook deed.
Is vanzelf over gegaan. Ze houdt nog steeds van filosoferen over de zin van het leven en het ontstaan van het leven. Leuke gesprekken.
Wat vervelend TO. Ik heb ook meer en meer moeite met de RK school van mijn kind. Het was de enige in het dorp (al hoeft dat natuurlijk geen reden te zijn om daar dan voor te kiezen). Gezellig hoor, tijdens kerstontbijt met kleuters kijken naar een film over de kindermoord van Bethlehem... (Niet in klas van mijn kind maar hoorde ik van een andere ouder...)

Heb mijn zoon verteld dat als hij in de klas hoort over god of jezus dat dat dan gewoon verhaaltjes zijn en dat hij die niet als waar hoeft te zien, dat ze niks betekenen.

Mijn kind zelf lijkt er tot nu toe weinig mee bezig te zijn maar ik zit steeds meer met een knoop in mijn maag over wat school ermee doet. En ze zijn zeer summier met informatie geven hierover.
Heel wat anders maar ik vind het een behoorlijk kwalijke zaak dat er gemeenten mogen zijn zonder openbare school. Als gemeenten 1 of 2 basisscholen hebben vind ik dat er minimaal 1 openbare hoort te zijn.
NYC schreef:
04-01-2019 14:08
Heel wat anders maar ik vind het een behoorlijk kwalijke zaak dat er gemeenten mogen zijn zonder openbare school. Als gemeenten 1 of 2 basisscholen hebben vind ik dat er minimaal 1 openbare hoort te zijn.
Mee eens. Hier was datoverigens het probleem niet, alleen de kwaliteit van die school is niet geweldig
bij mij was het ook een fase.
Ik zat ook op een katholieke school, ben gedoopt, heb communie en vormsel gedaan. Maar ten tijde van het vormsel geloofde ik al niet meer.
Ik geloofde in God in dezelfde tijd dat ik nog in sprookjes geloofde.
Klinkt toch plausibel?

Laat je kind lekker geloven waarin het zelf kiest.

Ik ken een meisje van zes dat gelooft in elfjes. Omdat ze dat wíl. Omdat ze weet dat de wereld mooier zou zijn als er ook elfjes in leefde. Ik begrijp dat helemaal en ga er helemaal in mee.
Toen ik op een katholieke school zat geloofde ik ook. Mijn mentor was gelovig en vond het heel fijn om het over het geloof te hebben, wij vonden dat toen als kinderen ook erg interessant en hij vertelde het zo mooi. Later is het bij mij weggetrokken, komt denk ik gewoon, omdat als je ouder wordt je meer je eigen ideeën krijgt ipv je makkelijk laat overtuigen door een (ouder) ander.
Inderdaad, je gaat nadenken en vragen stellen. En daar krijg je vaak niet de antwoorden op die bevredigend genoeg zijn om je geloof aan te houden.
Mijn kind wilde op zijn 7e opeens 'op de kerk'. Zoals een ander op basketbal gaat, zeg maar. Waar het vandaan kwam geen idee, maar hey, als hij op de kerk wil, dan gaan we kijken welke kerk dan de de leukste is. Dus samen de RK kerk, de Hervormde kerk en de Turkse moskee bezocht. Hij vond de hervormde de leukste, want de mooiste liedjes, hij was helemaal weg van het orgel. :facepalm:

Nou ja, hij is dus ruim een jaar eens per twee weken naar de kerk gegaan (de andere week was de dienst al om 8.30, dat vond ik écht te vroeg). Ik ging dan mee, we luisterden samen het eerste gebed en het eerste gezang. Daarna startte dan de nevendienst. Ik liep met hem mee naar de sacristie en liep via de achteruitgang naar buiten, waar ik op een bankje/in een koffiewinkeltje wachtte tot de dienst voorbij was en hij naar buiten kwam. En net zo plotseling als het kwam, was het ook weer over. Hij heeft er niks aan overgehouden.
Ik zou zeggen dat het sprookjes zijn, net zoals roodkapje een sprookje is. Maar om te voorkomen dat volwassen mensen dit soort flauwekul als waarheid aan mijn kind gaan verkondigen gaat hij niet naar een christelijke school.
NYC schreef:
04-01-2019 14:08
Ja, dat snap ik wel inderdaad. Inderdaad zou er in elke gemeente een openbare school moeten zijn. Wij kiezen zelf dus wel voor een christelijke school maar principieel ben ik het met je eens. Je zou als ouder niet 'gedwongen' moeten zijn om te kiezen voor een school met een geloof. Natuurlijk kan je buiten je gemeente naar school gaan maar eigenlijk is dat heel vreemd. Je zou eerder verwachten dat de gelovigen wat meer moeite moeten doen om een school naar keuze te vinden en dat de openbare school 'standaard' is.
Valia_1 schreef:
04-01-2019 19:36
Ja, dat snap ik wel inderdaad. Inderdaad zou er in elke gemeente een openbare school moeten zijn. Wij kiezen zelf dus wel voor een christelijke school maar principieel ben ik het met je eens. Je zou als ouder niet 'gedwongen' moeten zijn om te kiezen voor een school met een geloof. Natuurlijk kan je buiten je gemeente naar school gaan maar eigenlijk is dat heel vreemd. Je zou eerder verwachten dat de gelovigen wat meer moeite moeten doen om een school naar keuze te vinden en dat de openbare school 'standaard' is.
Voor een school op bepaalde pedagogische grondslag (Montessori of Dalton in mijn geval) had ik dat absoluut gedaan, als dat binnen pakweg 20km mogelijk geweest was. Maar voor een andere willekeurige reguliere school die dan toevallig openbaar i.p.v. RK was vond ik het me dat niet “waard genoeg”/niet opwegen tegen bijv het nadeel dat je kind dan heeft van niemand kennen uit de eigen omgeving. Bij scholen op pedagogische grondslag zie je namelijk ook vaker dat er meer kinderen vanuit een andere gemeente komen, of in een ander deel van de stad wonen. Bij “gewoon een openbare school” in een willekeurige middelgrote stad verwacht ik dat niet. Maar vervelend vind ik dat eigenlijk wel, en steeds meer...
Toen wij nog in Saudi woonden en de kinderen op de Internationale School zaten, hadden ze veel islamitische vriendjes. De islamitische kinderen kregen Islamic Studies en de niet-islamitische kinderen deden in die tijd wat anders. Meer dan eens is mijn oudste met zijn beste vriend naar Islamic Studies gegaan en hij had het een periode ook echt over Allah en hij werd daar ook bang van want Allah is allziend en alwetend. Ik wist daar niets van, toevallig kwam een andere lerares er achter dat hij in die les zat.

Heeft nog een tijdje geduurd voordat Allah weer uit zijn systeem was.

Nu zitten ze op een katholieke school in Limburg maar vooralsnog merk ik niet veel van het katholicisme. De meeste activiteiten (kinderwoorden?) worden geregeld via de plaatselijke kerk en gaan buiten school om.
Ik begrijp je ergernis, TO. Ik werk zelf met jongeren en vind het jammer om te zien dat sommigen door hun religieuze opvoeding oogkleppen dragen, waardoor ze de realiteit niet altijd aanvaarden. Dat lijkt mij niet bepaald bevrijdend of gezond. Wat vervelend dat de school geen open kaart met je gespeeld heeft, want je hebt je keuze toen op hun uitleg gebaseerd.

Ik sta niet echt achter "Laat hem erin geloven als hij dat nu zo graag doet" omdat ik de realiteit belangrijk vind, aangezien je daar in je leven toch naar moet handelen. Verhaaltjes zijn super, maar niet als ze je op latere leeftijd een rad voor de ogen draaien. Als kinderen op school zulke verhaaltjes ingefluisterd krijgen, is dit overigens niet hun wil - maar de wil van de school die ze gewoon in hun kinderlijke naïviteit napraten.

Nu is religie natuurlijk niet meer zo strikt als vroeger, dus mogelijk kan het weinig kwaad. Ik zou het er gewoon met hem over hebben als hij er nog eens over begint. Bied hem feiten aan - namelijk dat veel mensen verschillende dingen denken, zonder dat die dingen werkelijk aangetoond zijn. Het zou best om een fase kunnen gaan, maar het kan zeker geen kwaad om kritisch denken aan te moedigen.
Antoine de Saint-Exupéry: "Toutes les grandes personnes ont d'abord été des enfants (mais peu d'entre elles s'en souviennent)."
Gaat vanzelf weer over. Ik had als atheïst op een katholieke school ook een fase dat ik communie wilde doen. (Voornamelijk voor de cadeautjes trouwens). Ik ben zelf blij dat ik meer bijbelkennis heb dan gemiddeld. Weet je in een museum ten minste wat er op dat schilderij staat. Dat je niet denkt dat die sterke man gewoon bij een kapper zit. ;-)

Ik zou wat tegenwicht geven door een paar boekjes te halen over hoe de aarde wel ontstaan is. (Met dino's! Daar kan de bijbel niet aan tippen). Die bestaan ook op kleuterniveau.

Verder heb ik juist vaak de kleuterbijbel voorgelezen waarbij ik na elke actie van God zei: "die bestaat dus niet" of "daar geloof ik dus niet in". " Bv: en God sprak tot Adam - wat dus niet echt gebeurd is-: "blijf met je tengels van die appel af.
Dit topic is een grap hoop ik? Als alles in de OP hetzelfde zou zijn, behalve dat de school niet Katholiek is maar Islamitisch, had je je kind er dan ook opgezet?

Waarom ga je klagen over iets wat van tevoren al bekend was? De school heeft verteld dat ze aandacht besteden aan het kerstverhaal, dat doen ze, en nu heb je er een probleem mee?
Hier hebben de kinderen opeen katholieke school gezeten en nu zitten ze op een christelijke school. Ik heb er eerlijk gezegd totaal geen probleem mee gehad. Natuurlijk kwamen er op een gegeven moment vragen en die heb ik zo neutraal mogelijk beantwoord. "Bestaat God?" "Ik heb geen idee, ik denk zelf van niet en veel mensen denken van wel".

Uiteindelijk concluderen mijn kinderen al als kleuter dat ze er niets van geloofden en dat het scheppingsverhaal ook niet strookte met de dino's. Maar al hadden ze een tjdje wel geloofd dat er een God is, dan had ik daar totaal geen problemen mee gehad. Uiteindelijk vormen ze hun eigen mening.
Mijn zoon is er nu volop mee bezig, terwijl hij op een openbare school zit. ( Daar zit hij trouwens omdat ik dezelfde bezwaren als jij heb, Snorrie)
Ik laat het zo, vind het wel interessant waar hij allemaal mee komt.
Gek genoeg lijkt hij ook een christelijk kerstverhaal mee te krijgen, maar waar weet ik niet...
boerinnetje-van-buuten schreef:
06-01-2019 18:05
Verder heb ik juist vaak de kleuterbijbel voorgelezen waarbij ik na elke actie van God zei: "die bestaat dus niet" of "daar geloof ik dus niet in". " Bv: en God sprak tot Adam - wat dus niet echt gebeurd is-: "blijf met je tengels van die appel af.
No offense, maar hier moet ik echt heel erg om lachen. :rofl:

Vertel je bij de verhaaltjes van Nijntje dan ook duidelijk iedere pagina duidelijk erbij dat Nijntje en opa en oma Pluis niet bestaan? :biggrin:
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
boerinnetje-van-buuten schreef:
06-01-2019 18:05

Ik zou wat tegenwicht geven door een paar boekjes te halen over hoe de aarde wel ontstaan is. (Met dino's! Daar kan de bijbel niet aan tippen). Die bestaan ook op kleuterniveau.

Dat tegenwicht lijkt me erg, erg nuttig. Met die kleuterbijbel bereik je imho hooguit dat je kind constateert dat je een licht hysterische verhouding tot de Bijbel hebt. Ik neem aan dat je op dezelfde wijze de kleuter-Koran, kleuter-Bhagavad Gita, en de kleuter-Germaanse/Griekse/Inca/Zulu-mythologie hebt gelezen? Wel een dagtaak hoor, je kleuter actief atheïstisch houden :rofl:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Als je na elke zin dingen gaat zeggen 'maar dat is dus niet echt gebeurd' dan haalt dat toch helemaal de ritme uit het verhaal? Is het verhaal zelf dan nog wel te volgen?
Kan je toch kinderlijk simpel uitleggen?

Geloven is prima, maar dat niemand dat zeker weet? Zou het vooral niet te groot maken.
Dus kind hoort informatie op school en jij zegt als ouder steeds dat het niet waar is wat juf zegt? Lijkt me minder handig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven