Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Een goeie dierenarts is heel wat waard.

En die akelige ritjes, ik doe het ook altijd in mijn eentje. Dat blijft gegrift in je brein in wat er aan de hand was, of het onverwacht was, alle omstandigheden daar omheen.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar Mieke, juist op dat soort momenten kan je wel wat steun gebruiken, verdrietig als dat er niet is.
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Calamitycat schreef:
03-01-2019 21:13
Ik doe dat op de fiets :) Het is bijna weer tijd voor de jaarlijkse controle dus dat worden weer een paar ritjes heen en weer. Ik ben er aan gewend inmiddels en het is goed te doen hoor. Nou heb ik wel het geluk dat de dierenkliniek op 10-15 minuten fietsafstand zit.

De assistentes weten al dat als ik bel voor de afspraak, dat zij drie afspraken moeten plannen met steeds een half uur ertussen. Kattenluikje is dan dicht natuurlijk zodat ik altijd wel een kat voor het grijpen heb. De dierenarts vindt het ook altijd wel lollig, het blijft voor hem of haar altijd een verrassing in welke volgorde de katten op bezoek komen :biggrin:

Ik heb een bagagedragerverbreder, een heel handig rekje is dat, dat aan mijn bagagedrager is vastgeschroefd (sowieso nodig omdat ik enorm grote fietstassen heb) en dan heb ik zo'n spin met 4 haken dus kan de reismand altijd veilig en stevig vastmaken en dan zijn we klaar voor de (luidruchtige) reis :D

De enige keer dat ik me eigenlijk echt doodongelukkig voelde is toen een van mijn katten met nierfalen in het midden van een winternacht in een epileptische aanval bleef en ik met hem door de sneeuw op weg moest naar de dierenarts. Toen voelde ik me heel alleen. Vervolgens weer met ingeslapen kat in het holst van de nacht jankend op weg naar huis.
Maar verder dus best goede ervaringen met het vervoeren van katten op de fiets, één tegelijk dat wel :)

Toch stoer hoor!
Qua afstand zou het voor mij te doen zijn. Ik zou dus alleen een manier moeten vinden om de mand op de fiets te krijgen. En hopen dat het poezebeest zich een beetje stil houdt en we niet met zijn tweeën van de fiets af donderen ;-D
Ik kan me wel voorstellen dat dat ene ritje heel eenzaam voelde ja :( Maar zelfs met een auto of met anderen erbij zijn dat kloteritjes helaas.
Calamitycat schreef:
03-01-2019 21:15
Mijn reismanden lijken op deze, zijn van heel stevig kunststof
Afbeelding

Zoiets heb ik ook, maar dan een die ook van boven open kan. Best fijn hoor, maar groot en log en met inmiddels best wel flinke kater erin vind ik hem best zwaar en onhandelbaar. Dierenarts hier heeft geen parkeerplaats dus dan moet je een stukkie lopen en dan ben ik altijd blij dat ik dat ding niet uit mijn handen laat vallen :D
Klinkt wel als een hele fijne kliniek Calamitycat!
Wij hebben er hier maar een, dus we hadden niet echt keus, maar tot nu toe is alles prettig verlopen gelukkig.
Het is zeker een fijne kliniek, ook de enige op fietsafstand eigenlijk. Helaas wel een van de duurste in het hele land (is zelfs nog in het nieuws geweest nog niet zo lang geleden) maar ja, eens mens moet wat ;-D
Dierproeven.
S0LEIL schreef:
03-01-2019 22:26
Toch stoer hoor!
Qua afstand zou het voor mij te doen zijn. Ik zou dus alleen een manier moeten vinden om de mand op de fiets te krijgen. En hopen dat het poezebeest zich een beetje stil houdt en we niet met zijn tweeën van de fiets af donderen ;-D
Ik kan me wel voorstellen dat dat ene ritje heel eenzaam voelde ja :( Maar zelfs met een auto of met anderen erbij zijn dat kloteritjes helaas.
Ja dat laatste is zeker waar, het blijft hoe dan ook loodzwaar.

Ik heb een E-bike maar fiets altijd wel heel langzaam en voorzichtig trouwens als ik de katten vervoer, moet er niet aan denken dat we zouden vallen. Dat is natuurlijk wel een nadeel van fietsen, je blijft kwetsbaar. Mand gaat overdwars op de bagagedrager overigens dus niet in de lengte dat is het meest stabiel.
Dierproeven.
Dit bedoel ik met een buggy https://www.bol.com/nl/p/topmast-honden ... vQQAvD_BwE
Ik baal een beetje, ons poesje heeft een kaal buikje en hier en daar kale plekjes in haar vacht. Dit kan stress zijn weet ik, maar dat zal het niet zijn, er is niets veranderd voor haar qua leefomgeving. En ze is ook blij en verder gezond. Wel heb ik een tijdje ander natuurlijker voer gegeven. Maar nu weer terug op Royal Canin, wat ze altijd al kregen. Haar broer is net een ontploft kussen, zo dicht is zijn vacht. Wel is ze in de winter bijna altijd binnen, ze heeft een hekel aan kou en nat ;-D dus misschien is het een allergie of zo... :|
derooiekater schreef:
04-01-2019 06:36
Dit bedoel ik met een buggy https://www.bol.com/nl/p/topmast-honden ... vQQAvD_BwE
Grappig. Ik wist niet dat dat bestond.
Ik weet niet of ik mezelf ermee zou zien lopen. Maar het kan best een uitkomst zijn als je lopend weg moet met je kat.
RockOla schreef:
04-01-2019 07:21
Ik baal een beetje, ons poesje heeft een kaal buikje en hier en daar kale plekjes in haar vacht. Dit kan stress zijn weet ik, maar dat zal het niet zijn, er is niets veranderd voor haar qua leefomgeving. En ze is ook blij en verder gezond. Wel heb ik een tijdje ander natuurlijker voer gegeven. Maar nu weer terug op Royal Canin, wat ze altijd al kregen. Haar broer is net een ontploft kussen, zo dicht is zijn vacht. Wel is ze in de winter bijna altijd binnen, ze heeft een hekel aan kou en nat ;-D dus misschien is het een allergie of zo... :|

Lastig, het kan vanalles zijn. Als het geen stress is, is voedsel goed mogelijk. Hoe lang is ze alweer terug aan de RC?
Zo'n 2 week voer ik nu weer RC. Maar er wordt best negatief gepraat over RC, dus dacht ik verantwoord te gaan voeren door op Carnilove over te gaan. Graanvrij en met goede ingredienten..ik blijf nu bij Royal Canin, vind het wel best.
Soms spookt het wel door mijn hoofd "wat als ik hals over kop weg moet".
Ik heb een auto en maar twee huisdieren, dat past. Dus de poezen + brokjes, mijn portemonnee/paspoort + poezen paspoorten die op hetzelfde plekje liggen is wel het belangrijkst. Op één familielid na woont iedereen in dezelfde polder, die onder water komt te staan als de dijken zouden doorbreken (denk even aan die mini-serie, ik woon in het westen)....hmmm....goede vriendin woont buiten de polder, maar haar familie binnen de polder, dus die 2e slaapkamer is al bezet.
Geen idee dus eigenlijk....en als ik dat denk zet ik het maar weer van me af als zijnde 'wat is de kans? Ga ik mij daar nu druk om maken?' :facepalm:

De dierenarts is dichtbij, maar ik pak altijd de auto om zo snel mogelijk daar te zijn. Grote poes weegt ruim 5 kilo, zit absoluut niet stil in haar mandje en is heel vocaal. Haar mandje is ook best groot, dus de auto is het handigst.
"I love not Man the less, but Nature more..."
derooiekater schreef:
Grappig zeg, heb zoiets nog nooit eerder gezien. Maar heeft een kat in paniek zo'n ding niet in no time stuk gekrabd? Ik zou dat toch een beetje eng vinden eigenlijk.
Dierproeven.
miekemv schreef:
01-01-2019 18:45
Jullie hebben wel een bijzonder exemplaar.
Geen idee. Ik vind hem wel heel flexibel, hoe hij zich in een paar weken tijd heeft aangepast aan zijn nieuwe plekje. Het is in ieder geval wel een echte knuffelkat. Iedereen mag hem oppakken, hij ‘masseert’ eenieder die zich op de bank installeert en hij kletst zoon de oren van het hoofd. Eerste dierenartstripje in een tuigje en flexiriem, net als de hond. Oké, kater had ik op de arm maar hij hield zich rustig. Hij laat zich makkelijk geruststellen met een beetje ‘ritmisch’ aaien.

Snap echt niet waarom hij eerder is teruggebracht. Het is echt een heel makkelijke kat. Zindelijk (kattenbak), geen gepluk aan banken (krabpaal) en heel sociaal (graag onder zijn volkje).
miekemv schreef:
03-01-2019 12:39
Pimpom jij bent goed voorbereid.
Het is zeer stressvol zeker. Ik ging op een normale manier naar bed om vervolgend door de ME uit je bed te worden gehaald en dan blijken al een aantal uren allerlei acties aan de gang te zijn waar ik gewoon doorheen geslapen heb. Helicopter, het leger, politie en brandweer. Dat is wel even raar wakker worden. Na alle gegevens van mij genoteerd te hebben alsmede waar ik naar toe zou gaan en een procesverbaal als ik niet weg zou gaan, verdwenen ze ook weer naar een volgende deur. In dat opzicht voelde ik geen druk, wel door dat mogelijk twee meter water mijn kant op zou kunnen komen. Alle dieren werkten goed mee, waar ik doorheen sliep moeten zij allemaal goed meegekregen hebben, de geluiden en licht en daarna mijn spanning. Dan doe je een snelle scan waarin je de katten kunt vervoeren, van wasmand tot kratje. Twee samen in een reismandje. Zak grit en voer mee.
Mijn auto had startproblemen en sloeg telkens af in het begin, moest ook telkens weer in de achteruit omdat van alle kanten auto's kwamen want alle mensen moesten weg. Vervolgens reed ik mezelf vast op een dorpsweg wat kennelijk afgesloten was door een rij politie. Stapt een agent op me af en zegt hoe ik wel moet rijden en nog wat dingen maar ja die auto moet blijven rijden dus zeg ik dat ik vanwege problemen met de auto ik door moet rijden en wel nu. Toen zei hij dan heb ik liever dat je nu uitstapt voordat je de weg blokkeert en in die bus stapt daar. Toen heb ik wel iets lelijks gezegd, namelijk zout toch een end op man. Tja en toen gasgegeven om me vervolgens in een dorp verderop vast te rijden. Wat een toestanden maar no way dat ik mijn huisdieren achter zou laten. We hebben bij mijn moeder gelogeerd met zijn allen.
Dank voor jouw verhaal! Ik bedenk nu dat ik in een flat woon en de reismandjes beneden in de berging staan. Die ga ik dus naar boven halen.
miekemv schreef:
03-01-2019 12:39
Pimpom jij bent goed voorbereid.
Het is zeer stressvol zeker. Ik ging op een normale manier naar bed om vervolgend door de ME uit je bed te worden gehaald en dan blijken al een aantal uren allerlei acties aan de gang te zijn waar ik gewoon doorheen geslapen heb. Helicopter, het leger, politie en brandweer. Dat is wel even raar wakker worden. Na alle gegevens van mij genoteerd te hebben alsmede waar ik naar toe zou gaan en een procesverbaal als ik niet weg zou gaan, verdwenen ze ook weer naar een volgende deur. In dat opzicht voelde ik geen druk, wel door dat mogelijk twee meter water mijn kant op zou kunnen komen. Alle dieren werkten goed mee, waar ik doorheen sliep moeten zij allemaal goed meegekregen hebben, de geluiden en licht en daarna mijn spanning. Dan doe je een snelle scan waarin je de katten kunt vervoeren, van wasmand tot kratje. Twee samen in een reismandje. Zak grit en voer mee.
Mijn auto had startproblemen en sloeg telkens af in het begin, moest ook telkens weer in de achteruit omdat van alle kanten auto's kwamen want alle mensen moesten weg. Vervolgens reed ik mezelf vast op een dorpsweg wat kennelijk afgesloten was door een rij politie. Stapt een agent op me af en zegt hoe ik wel moet rijden en nog wat dingen maar ja die auto moet blijven rijden dus zeg ik dat ik vanwege problemen met de auto ik door moet rijden en wel nu. Toen zei hij dan heb ik liever dat je nu uitstapt voordat je de weg blokkeert en in die bus stapt daar. Toen heb ik wel iets lelijks gezegd, namelijk zout toch een end op man. Tja en toen gasgegeven om me vervolgens in een dorp verderop vast te rijden. Wat een toestanden maar no way dat ik mijn huisdieren achter zou laten. We hebben bij mijn moeder gelogeerd met zijn allen.
Dank voor jouw verhaal! Ik bedenk nu dat ik in een flat woon en de reismandjes beneden in de berging staan. Die ga ik dus naar boven halen.
derooiekater schreef:
O my...... daar zou ik echt niet mee lopen.
Ik denk ook niet dat een kat die niet van reismandjes houd zich ook niet met alle plezier hierin laat zetten.
MEFunny schreef:
05-01-2019 09:34
O my...... daar zou ik echt niet mee lopen.
Ik denk ook niet dat een kat die niet van reismandjes houd zich ook niet met alle plezier hierin laat zetten.
Dat geloof ik ook zeker niet maar ik heb geen auto en dierenarts zit hier 4 km vandaan zonder vervoer best een uitdaging achter op de fiets. En in noodgevallen kunnen ze hier samen in ben ik zo weg en kan ik verder lopen.
derooiekater schreef:
05-01-2019 12:27
Dat geloof ik ook zeker niet maar ik heb geen auto en dierenarts zit hier 4 km vandaan zonder vervoer best een uitdaging achter op de fiets. En in noodgevallen kunnen ze hier samen in ben ik zo weg en kan ik verder lopen.
Ik zou dan voor een fietsmand gaan voor katten zoals dit (je hebt ze ook voor achterop de fiets)
https://www.zooplus.nl/shop/honden/benc ... LIQAvD_BwE

Ben je ook wat sneller dan lopend.
MEFunny schreef:
05-01-2019 12:59
Ik zou dan voor een fietsmand gaan voor katten zoals dit (je hebt ze ook voor achterop de fiets)
https://www.zooplus.nl/shop/honden/benc ... LIQAvD_BwE

Ben je ook wat sneller dan lopend.
Dat lijkt mij best eng fietsen. Ik geloof niet dat dat beest van mij stil blijft zitten, die is te nieuwgierig. En ga je denk ik zwiepen met je fiets en voor je het weet lig je om.
Daar weten ze zeker weten uit te breken
derooiekater schreef:
05-01-2019 13:25
Daar weten ze zeker weten uit te breken
Dat denk ook. Die tralies zitten ook best ver uit elkaar.
Hier wurmen ze zich zelfs uit deze reismand Deel dit bericht: #zooplus https://www.zooplus.nl/-1068759/shop/ka ... gyid=81467
Ik ben ook aangewezen om met de fiets naar de dierenarts te gaan, en ik heb toen gekozen voor een transportrugtas. Ik zag het zelf niet zo zitten om met zo'n box te moeten fietsen en lopend is het te ver. Deze rugtas bevalt heel goed. Al denkt kat daar anders over als ie er in moet. Hij zit dan de hele weg luidkeels te miauwen, maar dat doet ie in zo'n box ook. Ik trek wel altijd veel bekijks ;)

Ik heb deze: https://www.zooplus.nl/shop/katten/tran ... xie/471569

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven