Gezondheid alle pijlers

Beschamend overgewicht

02-01-2019 20:52 539 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Helaas heb ik een behoorlijk en beschamend overgewicht. 2019 gaat mijn jaar worden om daar drastisch verandering in aan te brengen.

Ik zou graag in contact willen komen met iemand die in dezelfde situatie zit, en er dit jaar ook aan wil werken om daar verandering in aan te brengen.
En dan heb ik het niet over 10 kilo afvallen helaas (zat ik maar in die luxe positie), maar veel meer dan dat...

Wellicht kunnen wij elkaar daarin motiveren? Af en toe een update en stand van zaken. Wat zijn de valkuilen? Wellicht eens een dip met elkaar delen, en uiteraard ook een succesverhaal.

Ik hoor het graag :).
Hoi To, voor het geval je nog meeleest wil ik mijn verhaal delen met jou en andere lijners die tips willen van iemand die blijvend meer dan 30 kilo is afgevallen. Drie jaar geleden ben ik op mijn streefgewicht gekomen ondanks dat ik door een blessure weinig kan bewegen. Mijn tips voor jou: lijn niet uit zelfhaat maar uit zelfliefde. Zie lijnen als een vorm van lichaamsverzorging en niet als straf. Begin met de lege calorien uit je menu te halen( suiker in je koffie, frisdrank, vette en zoete tussendoortjes etc) Zo ben je alvast maar begonnen en gaan de eerste kilo's er ongemerkt af. Na een paar weken gaat dat wat langzamer en toen heb ik bij de huisarts een verwijzing naar een dietiste gehaald. Ze had ruimschoots ervaring en geduld met lijners. Het eerste wat ze vroeg was waar ik echt niet zonder kan en dat kwam als eerste op het menu te staan. Verder kreeg ik eetlijsten met keuzes om houwvast te hebben. Na 15 kilo stond ik weken stil. Spaarstand. Op advies van de dietiste heb ik 6 weken doorgezet en elke dag een uur extra bewegen(bewegen is ook goed als sporten niet kan) En yesss... ik viel weer af! De laatste 5 kilo,s waren het moeilijkst en heb ik met modifast gedaan. Ik wou die kilo,s kwijt om weer in de normale confectie te passen. Dat was mijn doel! Als je, zoals in jouw geval TO, lang wil lijnen moet je lief voor jezelf blijven. Na elke kilo gaf ik mezelf een kleine beloning. Na elke 5 kilo nam ik een week lijnpauze en at ik normaal( niet aankomen in die week, stabiel blijven). En toen... was ik eindelijk slank!!! Na 20 jaar jojo en is het EINDELIJK gelukt om slank te blijven door elke dag te blijven wegen en door het besef dat een slank lichaam minder calorieen nodig heeft dan een dik lichaam. Je eetpatroom aanpassen dus! Nu ben ik 3 jaar verder. Na de vakantie en de feestdagen doe ik een paar balansweken maar lijnen hoef ik nooit meer. Wat een mega opluchting! Ik ben slank gebleven door globaal calorien te blijven tellen en ja: daar passen ook lekkere dingen in. Elke dag iets lekkers( niet 2 of meer keer per dag wat lekkers!) Elke zatedag pizza evening en ik kom er niet van aan. Gewoon door het zondag rustig aan te doen. Een lang verhaal TO, en ik hoop dat je er wat aan hebt. Jij kan het! Ik wens je veel succes en 2019 wordt jouw jaar!
Lieve TO,

Ik val niet in je doelgroep maar wil je veel succes wensen. Afvallen is een complex proces heb ik nu wel door. Ik focus me nu vnl op fitter worden, op beter in mijn vel zitten, op gezond zijn. Ik weeg me nooit, al een jaar geleden laatste keer en ik wordt er standaard down van, het is nooit genoeg. Ik ben op zich oke, ik val niet op qua gewicht niemand incl ikzelf noemt me dik, eerlijk is wel dat ik daar hard voor moet werken, als ik stop met bijv sporten is de focus weg om voor mezelf te werken en gezond te blijven eten. Alsof ik dan sport voor Jan L*l. Ik sport 3.5 uur per week, combinatie van bodypump, cxworx, grit strenght… google het maar eens, misschien vind je dat leuk, en eet gezond. Maar daarnaast slik ik zware medicatie voor mijn astma die niet bevordelijk zijn om af te vallen, dus het blijft een strijd.
Daarnaast moet je jezelf belangrijk genoeg vinden zoveel voor je lijf te doen, ik denk dat als je je focus legt op gezond en fit worden en niet steeds naar je lichaam qua uiterlijk kijkt, je er zelfs plezier in kunt krijgen. Succes, baby steps...
Succes Tukkergirl, laat die demotiverende berichten voor wat ze zijn en ga ervoor. Kleine stapjes tegelijk. Gaat je zeker lukken!
...
@Lavacakelover

Kan u mij ook uw menu mbt afvallen + hoe u dat volhield doorsturen aub?
Graag reactie op hildadesmet55 @ gmail.com (zonder spaties uiteraard

Mijn PB blijft hangen in mijn postvak uit.
bashful schreef:
06-01-2019 13:35
@Lavacakelover

Kan u mij ook uw menu mbt afvallen + hoe u dat volhield doorsturen aub?
Graag reactie op hildadesmet55 @ gmail.com (zonder spaties uiteraard

Mijn PB blijft hangen in mijn postvak uit.
Dan heeft ze het bericht gewoon nog niet gelezen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
telefoontje schreef:
05-01-2019 19:21
Kan hoor, heel veel eiwitten eten en bewegen :) Die combinatie zorgt voor een grotere spiermassa en aangezien spiermassa tot 90% meer verbrandt dan vetmassa zal je stofwisseling daardoor sneller gaan.

Klopt, om duurzaam af te vallen moet je zorgen dat je spiermassa toeneemt door spierversterkende oefeningen en voldoende eiwitten te eten. En daar hebben de meeste mensen gewoon professionele hulp bij nodig. Voor zware mensen is sporten door het overgewicht niet altijd zo eenvoudig omdat ze meer risico lopen op blessures. Hardlopen, personal training of zelfs wandelen is vaak niet voor deze groep weggelegd. Onder begeleiding beginnen met spierversterkende oefeningen in warmtecabines is de meest veilige eerste stap naar een actiever leven. Daarnaast is begeleiding van een diëtist of gewichtscontrole te op het gebied van voeding en gedragsverandering echt nodig, de meeste mensen hebben echt geen idee van goede voeding, ook al denken heel veel mensen dat ze daarvan prima op de hoogte zijn.

Duurzaam afvallen betekent duurzaam je leefstijl veranderen, tijd in ruimen in je dagelijkse agenda om veranderingen door te voeren, je moet je leven anders inrichten om succes te vergroten en dat kan ook bij de omgeving weerstand oproepen en daar moet je handvaten voor vinden om daarmee om te gaan. Het is niet eenvoudig, het kost tijd en moeite, maar het is absoluut wel mogelijk.

Ik ben absoluut niet ermee eens dat een GBP de enige oplossing is voor zwaar overgewicht. Je kan je metabolisme beïnvloeden, maar vaak niet op eigen houtje met enkel informatie van Google. En de groep die dit wel is gelukt, vind je vaak ook niet terug in de statistieken. Ik ben ook heel blij dat vanaf januari leefstijlcoaching door verzekeraars wordt vergoed, daar zou TO beter naar kunnen informeren bij haar huisarts.
Wat voor mij een eye opener was is het feit dat je van 200 extra kalorieen per dag al 6 kilo per jaar aankomt. En daar zit je snel aan, maar een boterham met bv kaas per dag meer dan je verbrand en je wordt ongemerkt zwaarder. Zonder dat je gekke dingen doet. Dat besef maakte aankomen en afvallen voor mij een stuk minder ongrijpbaar en gaf me de moed om toch nog een keer te beginnen met afvallen. Met bv een week eetlijstjes bijhouden zie je al snel waar je kalorieen kan" besparen" zonder op belangrijke bouwstoffen te beknibbelen. En dus op een rustige, gezonde manier kan afvallen.
Hallo allen,

Ik hoop echt dat hier een groepje overblijft dat elkaar wat kan motiveren. Ikzelf wil ook heel veel afvallen. Ik heb dat jaaaaren geleden al eens prachtig voorelkaar gekregen. Was zo'n 10 jaren stabiel (it's a way of life / gewoontes spelen een belangrijke rol, m.i. ) maar daarna werd ik zwanger. Grrr.... en toen ging het weer hard de verkeerde kant uit, Na de zwangerschappen is het nooit meer gelukt om mijn oude gewoontes weer op te pakken. Door een druk leven (ik werk voltijds en heb daarnaast nog veel meer te doen maar da's te herkenbaar) lukte sporten ook niet meer zo en "zomaar opeens" :facepalm: zat ik in de categorie "echt dik" .
Mijn metabolisme is zo ongeveer vergelijkbaar met dat van een houtduif, en om genoeg calorieen te verbranden moet ik intensief bewegen. En verdorie..... ik ben dus te zwaar geworden om daar meteen mee te beginnen; blessures all the way.... (6) :cry:

Ik wil dus weer met normaal eten (kleine porties), alleen gezonde tussendoortjes en veel bewegen nogmaals het afvaltraject ingaan. En op gewicht blijven omdat ik dan na al die tijd (want het zal even duren) het als mijn leefwijze ben gaan zien. Maar verdikkeme.... het lukt me steeds niet.

Door een paar bovenstaande verhalen merk ik dat ik nu toch weer goed gemotiveerd raak; daarom hoop ik dus dat er hier een paar overblijven die het goed met elkaar menen en de neuzen dezelfde richting op hebben.

Misschien ten overvloede: ik ben dus een heel gelukkig iemand met veel zelfrespect en ik schaam me niet voor mijn lijf, maar toch zit dat overgewicht me erg dwars. Het is gewoon niet gezond, het belemmert me best wel eens (bergen beklimmen in de vakantie is nou eenmaal makkelijker als er 20 kg minder omhoog moet) en ik baal dat het me niet lukt om mijn oude modus te vinden. Bovendien wil ik graag dat zalige gevoel terug dat mijn lijf in opperbeste conditie was!!

Ben benieuwd naar jullie trucjes om moeilijke momenten tegen te gaan. Ik snaai altijd als ik 's middags thuis kom en het nog uren duurt voordat we gaan eten. Heel stom.

Oh ja, en bij mij werkt het principe " alles of niets" het best. Mezelf belonen met een dieetloze dag is dus niet zo'n goed idee....... Mss dat ik geld opzij ga leggen bij iedere 5 kilo ofzo.

Ben benieuwd wie er hier blijft. Ik hoop echt de TO ook weer terugkomt!
Hoi Purple, goed dat jij ook weer gaat beginnen! Toen ik 4 jaar geleden begon had ik alles tegen: een slome stofwisseling door 20 jaar jojo en, een blessure en boven de 40. Wat mij erg heeft geholpen is jezelf niet te hard aanpakken. Elke maaltijd moet lekker zijn, genoeg zijn en van hoge kwaliteit qua voedingswaarde. Nooit te lange pauzes tussen je eetmomenten maar gewoon op tijd een gezond tussendoortje nemen. Zo voorkom je snaaien. Vooral s avonds had ik het moeilijk en snakte ik naar hartige snacks. Toen kreeg ik de tip om daar iets anders voor in de plaats te stellen. Een paar light crackers met pittige 30 plus smeerkaas bijvoorbeeld. Zo komen de moeilijke momenten om en blijf je alsnog afvallen. Gek is dat, ik sta al 3 jaar niet meer op dieet maar ik zie mezelf alsnog als lijner.
Dames heel veel succes! ik ben 40 kg afgevallen en al een jaar of 2 stabiel op gewicht. Het is een permanente leefstijl die je moet veranderen. Eten en ook bewegen. Doe niet iets wat je niet lang kunt volhouden.
Zeker. Als je al veel teleurstellingen achter de rug hebt op lijngebied kun je denk ik het beste beginnen door zo dicht mogelijk bij je huidige eetgewoontes te blijven en er langzaam in te sluipen met kaloriebeperking. Als je er bv aan gewent bent om's middags een koek bij de thee te nemen kan je die koek vervangen door een knapperige appel met zoetstof en kaneel. Of ananas op eigen sap. Ook een zoete oppepper maar dan gezond en kalorie arm. Als je na het eten altijd trek hebt in chocola, rasp dan eens 1 blokje en roer het door wat magere kwark. Niet de avond proberen door te komen met als enig vooruitzicht dat je niks"mag" maar bv om 8 uur wat optimel en laat op de avond nog een cracker. Een beetje trek hebben mag best , is een teken dat je afvalt, maar honger hebben mag niet. Dan kom je voor een onmogelijke opgave te staan en houd je het niet vol.
wynette schreef:
06-01-2019 19:07
Als je er bv aan gewent bent om's middags een koek bij de thee te nemen kan je die koek vervangen door een knapperige appel met zoetstof en kaneel.

Werkt dit nu in de praktijk wel eens echt voor iemand? Als ik een koek wil, maar ik eet een appel, dan draait het er bij mij altijd uit op dat ik eerst braaf die appel eet, maar alsnog die koek er achteraan gooi, want daar had ik trek in en niet in die appel.

Ik ben wel eens jaloers op mensen die kunnen snacken met wortels en komkommer en cherrytomaatjes en daar voldoening uit lijken te halen. Ik vind dat niet eens lekker en snack dan nog liever niets. Of maken die mensen zichzelf en anderen alleen maar wijs dat ze dat echt lekker vinden?
Bij mij hielp het. Je kan natuurlijk ook iets anders nemen als je dat lekkerder vindt. Als het maar vult en niet meer dan pakweg 100 kal. bevat. Daarna even afleiding zoeken en na een half uur is de koekdrang weg en redt je het tot het avondeten. Na een paar dagen zie je de eerste resultaten op de weegschaal en dat motiveert enorm.
En natuurlijk geen koek etc. in huis hebben want dat vraagt teveel van je wilskracht.
iets_perzik schreef:
06-01-2019 20:59
Werkt dit nu in de praktijk wel eens echt voor iemand? Als ik een koek wil, maar ik eet een appel, dan draait het er bij mij altijd uit op dat ik eerst braaf die appel eet, maar alsnog die koek er achteraan gooi, want daar had ik trek in en niet in die appel.
Haha hier precies zo. :proud:
Dan val je dus niet af.
Hai Wynette en Zzonnetje; wat heerlijk dat het jullie gelukt is zoveel kilo's af te vallen! Super. Super ook om jullie bijdrage te lezen; motiveert me enorm.

Wat jullie schrijven over je leefwijze omgooien en dan op zo'n manier dat het gewoon voor altijd vol te houden is..... dát is wat ik ook wil doen. Voor mij is dat gewoon drie normale (maar niet te calorierijke) maaltijden en om 10u en 15u wat fruit. Géén koeken ed meer. Als ik dat wel doe (beloning of traktatie van iemand anders) dan is zó het hek weer van de dam. Ik kan het beter volhouden (vind het ook overzichtelijker) als ik dat soort voedingsmiddelen gewoon helemaal niet meer neem.

Als dit patroon er na een paar weken ingesleten is, wil ik langzamerhand weer meer en meer gaan sporten om de verbranding een duw in de rug te geven. Alles tegelijk lukt me niet, hahaha. Step by step.

Ik werk overigens vrij veel, dus ik zal niet ieder uur hier kunnen lezen/typen, maar zo eens per dag moet lukken :)

Vandaag: kwark als ontbijt (7u) en straks om 10u een appel en thee.
wynette schreef:
06-01-2019 22:02
En natuurlijk geen koek etc. in huis hebben want dat vraagt teveel van je wilskracht.
Ja, dít is hier in huis dus erg vervelend, met kinderen en een snaaizieke man (die daar overigens gewoon slank bij blijven, grrr).
Nah ja, kan wel zielig doen, maar ik zal daar gewoon aan moeten wennen. 't Is niet anders.
Ik had beter eerst even het hele topic kunnen lezen.
Huh? Hoe bedoel je, Kanstanjez?
Boselfje2 schreef:
06-01-2019 15:03
Klopt, om duurzaam af te vallen moet je zorgen dat je spiermassa toeneemt door spierversterkende oefeningen en voldoende eiwitten te eten. En daar hebben de meeste mensen gewoon professionele hulp bij nodig. Voor zware mensen is sporten door het overgewicht niet altijd zo eenvoudig omdat ze meer risico lopen op blessures. Hardlopen, personal training of zelfs wandelen is vaak niet voor deze groep weggelegd. Onder begeleiding beginnen met spierversterkende oefeningen in warmtecabines is de meest veilige eerste stap naar een actiever leven. Daarnaast is begeleiding van een diëtist of gewichtscontrole te op het gebied van voeding en gedragsverandering echt nodig, de meeste mensen hebben echt geen idee van goede voeding, ook al denken heel veel mensen dat ze daarvan prima op de hoogte zijn.

Duurzaam afvallen betekent duurzaam je leefstijl veranderen, tijd in ruimen in je dagelijkse agenda om veranderingen door te voeren, je moet je leven anders inrichten om succes te vergroten en dat kan ook bij de omgeving weerstand oproepen en daar moet je handvaten voor vinden om daarmee om te gaan. Het is niet eenvoudig, het kost tijd en moeite, maar het is absoluut wel mogelijk.

Ik ben absoluut niet ermee eens dat een GBP de enige oplossing is voor zwaar overgewicht. Je kan je metabolisme beïnvloeden, maar vaak niet op eigen houtje met enkel informatie van Google. En de groep die dit wel is gelukt, vind je vaak ook niet terug in de statistieken. Ik ben ook heel blij dat vanaf januari leefstijlcoaching door verzekeraars wordt vergoed, daar zou TO beter naar kunnen informeren bij haar huisarts.
is niet waar hoor, het is gruwelijk moeilijk voor een vrouw om massa te trainen en die massa verbruikt maar een klein beetje meer energie dan vet. Duurzaam afvallen, of slank blijven is de rest van je leven je dieet volhouden
wynette schreef:
06-01-2019 22:56
Dan val je dus niet af.

Of wel.

Ik ben een paar jaar geleden zo’n 15 kg afgevallen met toch elke dag een stroopwafel (Weight Watchers met punten tellen. Je moest dan wel iets anders laten staan. Het ging om je dagtotaal).

Afvallen is zo veel complexer dan alleen een koek vervangen door een appel. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. ;)
S-Meds schreef:
07-01-2019 10:10
is niet waar hoor, het is gruwelijk moeilijk voor een vrouw om massa te trainen en die massa verbruikt maar een klein beetje meer energie dan vet. Duurzaam afvallen, of slank blijven is de rest van je leven je dieet volhouden
Alsof spieren erbij krijgen voor mannen zo makkelijk is. Ik train, ik doe en als er eens iets gebeurd, een weekje niet en poef weg. Ach dan blijf ik maar een gespierde spijker.
fietsen varen vrouwelijk doen
zeefietser1 schreef:
07-01-2019 10:45
Alsof spieren erbij krijgen voor mannen zo makkelijk is. Ik train, ik doe en als er eens iets gebeurd, een weekje niet en poef weg. Ach dan blijf ik maar een gespierde spijker.
geldt inderdaad ook voor veel mannen. Er zijn wel mannen die makkelijker bulken hoor
Maar daarvoor moet je dan wel de rest van je leven met steeds zwaardere gewichten in de weer en blijven trainen. Sla twee weekjes over en weg spieren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven