Gezondheid alle pijlers

Beschamend overgewicht

02-01-2019 20:52 539 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Helaas heb ik een behoorlijk en beschamend overgewicht. 2019 gaat mijn jaar worden om daar drastisch verandering in aan te brengen.

Ik zou graag in contact willen komen met iemand die in dezelfde situatie zit, en er dit jaar ook aan wil werken om daar verandering in aan te brengen.
En dan heb ik het niet over 10 kilo afvallen helaas (zat ik maar in die luxe positie), maar veel meer dan dat...

Wellicht kunnen wij elkaar daarin motiveren? Af en toe een update en stand van zaken. Wat zijn de valkuilen? Wellicht eens een dip met elkaar delen, en uiteraard ook een succesverhaal.

Ik hoor het graag :).
Straks Nieuwjaarsborrel. Gezellig met een glaasje water en een hapje komkommer :lol:
Ha, nou vraag ik me af of je een collega van mij bent, Purple, want ik heb ook een nieuwjaarsborrel. Ik ga niet heen. Zou wel, maar zo na het werk nog die kant op is me teveel, op de eerste werkdag.

Over komkommer of appel nemen als je zin hebt in koek: meestal kan ik zoete snaai ondervangen met wortel, thee en/of yoghurt. Maar als ik écht écht écht al dagen aan het vechten ben tegen de trek in chocolade, moet er gewoon (pure) chocolade in, om deze trek te bevredigen. Meestal is dat trouwens ook hormoon gerelateerd.

Ik tel calorieën en pas zo'n stukje dan gewoon in in het dagmenu. In een handje noten zit meer.
Later is nu
Zo doe ik dat ook, Dreamer. Zo lang mogelijk uitstellen. En als ik dan toch chocola MOET want ongesteld dan ga ik naar de super om dat te halen. Maar nooit al in huis hebben liggen want dan eet ik dat op, ongesteld of niet.
forumfossiel schreef:
07-01-2019 11:16
Maar daarvoor moet je dan wel de rest van je leven met steeds zwaardere gewichten in de weer en blijven trainen. Sla twee weekjes over en weg spieren.

Oh ik herken vaak zo een lijf dat nooit gesport heeft. Daar zit geen basis aan spieren in.
En mensen die als kind en puber veel gesport hebben blijven vaak die basis aan spieren houden. Ik hoef maar een paar weken te trainen of de spieren zitten er weer op, ook als ik jaren niks gedaan heb.

Je lichaam heeft een spiergeheugen ofzo, ik weet het fijne er niet van maar als je eenmaal wat gekweekt hebt of vroeger veel gesport hebt dan is dat niet voor altijd verdwenen als je even niets doet.

Maar er zullen vast ook mensen zijn die heel moeizaam of supersnel spieren aanmaken. Misschien val je in die categorie.
Solomio schreef:
02-01-2019 21:19
Ik heb een zeer deprimerende mededeling voor je: zo veel overgewicht blijvend kwijtraken lukt vrijwel niemand.
De statistieken zijn uiterst somber.
Vrijwel niemand is niet gelijk aan onmogelijk.
Koffiekop1 schreef:
07-01-2019 20:20
Oh ik herken vaak zo een lijf dat nooit gesport heeft. Daar zit geen basis aan spieren in.
En mensen die als kind en puber veel gesport hebben blijven vaak die basis aan spieren houden. Ik hoef maar een paar weken te trainen of de spieren zitten er weer op, ook als ik jaren niks gedaan heb.

Je lichaam heeft een spiergeheugen ofzo, ik weet het fijne er niet van maar als je eenmaal wat gekweekt hebt of vroeger veel gesport hebt dan is dat niet voor altijd verdwenen als je even niets doet.

Maar er zullen vast ook mensen zijn die heel moeizaam of supersnel spieren aanmaken. Misschien val je in die categorie.
Dat geldt voor mij alleen voor mijn benen. Bovenlichaam nou ja die mag graag op het fietstuur leunen.
fietsen varen vrouwelijk doen
Koffiekop1 schreef:

Ik moest sporten vroeger. Mijn spieren bouw ik heel langzaam op en zijn er binnen een paar dagen weer af, voor m'n gevoel. IK herken dit dus helemaal niet.
Later is nu
In de loop der jaren ken ik best veel mensen in mijn omgeving die (heel) veel gewicht zijn kwijtgeraakt en daarna stabiel bleven. En dat zonder medisch ingrijpen. Niet gemakkelijk; hehe, als het makkelijk was, was niemand te dik. Of verslaafd aan alcohol, drugs of sigaretten.

Statistieken = cijfertjes. En cijfertjes moet je ergens vandaan halen. En veel succesvolle life style veranderingen worden nou eenmaal nergens genoteerd.

Dusss.... gaat het TO en mijzelf gewoon lukken! Volhouden om niet te snaaien en meer te sporten. Slechte eetgewoontes afleren; na een paar maanden weet je niet beter en hoort het bij je! Daar ga ik voor!!

Dus voor iedereen die hier is / meeleest om motivatie te vinden om vol te houden:

HET GAAT ONS LUKKEN!! Lees bovenstaande succesverhalen en supergoede tips (Wynette, Zzonnetje en meer) als je in een dip zit. Ik heb in ieder geval de Nieuwjaarsreceptie weer overleefd; alleen water en rauwkost genuttigd. En dat was prima! Hihi, Dreamer, nee we zijn geen collega´s. Jij komt volgens mij uit noorden des lands, toch? Ik niet helemaal :-D .
Goed bezig, Purple! Het begin is er. En mocht het af en toe een keer niet goed gaan dan is dat helemaal niet erg. Als je de volgende dag gewoon doorgaat blijf je alsnog afvallen. Wat ik ook deed in het begin is elke dag je gewicht in een schriftje noteren. Als je dan eens een dag niet afvalt of zelfs wat aankomt( meestal vocht) dan raak je niet ontmoedigd omdat je de trend naar een lager gewicht in de gaten kan houden.
Solomio schreef:
02-01-2019 21:32
De topictitel triggerde me vooral: beschamend overgewicht.
Dat schamen moet er eerst af, niet dat gewicht.
:kneel:
Je hoeft je ook niet te schamen. Overgewicht kan iedereen overkomen. Afvallen doe je voor jezelf en niet voor een ander. Niet voor de buitenwereld en wat die van je denkt. Hoe je van binnen bent is het belangrijkste. Lijnen doe je uit liefde voor jezelf. Voor meer energie, makkelijker bewegen weer leuke kleding kopen ipv iets kopen dat uberhaupt past. Soms als ik baal van mensen die alles kunnen eten en niet aankomen en ik kan dat niet dan pak ik een zak aardappels van 5 kilo. Dan denk ik: nu nog 5 van die zakken en dan tors ik weer mee wat ik al die jaren met me neetorste. Daar val je voor af en niet om van fatshamers af te komen! Met negativiteit moet je gewoon niet bezig zijn.
Koffiekop1 schreef:

Ik heb altijd veel gesport, maar op een gegeven moment een paar heftige sportblessures gekregen. Sindsdien moet ik voorzichtig zijn ( en ben ik ook aangekomen). Ik moet mijn beenspieren nu sterk houden omdat die er voor moeten zorgen dat mijn blessure niet erger wordt, en ik merk dat als ik mijn oefeningetjes laat versloffen, ik na een week weer last heb. Als ik teveel doe trouwens ook.
purple1973 schreef:
07-01-2019 09:51
Ja, dít is hier in huis dus erg vervelend, met kinderen en een snaaizieke man (die daar overigens gewoon slank bij blijven, grrr).
Nah ja, kan wel zielig doen, maar ik zal daar gewoon aan moeten wennen. 't Is niet anders.
Wat mij nabij eerdere lijnpogingen hielp was dingen voor de kinderen / man in huis halen die ik zelf niet lekker vind. Voor mij bv chips met kaassmaak yukkkk dus had ik hamkaas chips , natcho cheese ... :-D ( on vervolgens toe te gaan ztten kijken hoe zij zitten te snaaien)
Nu zijn de kinderen het huis uit en man moet ook afvallen dus is het hopelijk makkelijker.

Ik ben voor mezelf aan het opschrijven wat ik eet. Calorieen tellen doe ik niet , kost me teveel tijd en heb nooit het idee gehad dat dat mij hielp. Ik schrijf het dus op om mezelf bewust te maken voor wat ik in mijn mond stop. Gek genoeg werkt dat vAak wel voor mij.
Heb overigens altijd graag lijstjes niet alleen met eten/ lijnen , man wordt altijd gek van al mijn rondslingerende “lijstjes” :facepalm:
purple1973 schreef:
08-01-2019 10:23
Dus voor iedereen die hier is / meeleest om motivatie te vinden om vol te houden:

HET GAAT ONS LUKKEN!! Lees bovenstaande succesverhalen en supergoede tips (Wynette, Zzonnetje en meer) als je in een dip zit. Ik heb in ieder geval de Nieuwjaarsreceptie weer overleefd; alleen water en rauwkost genuttigd. En dat was prima! Hihi, Dreamer, nee we zijn geen collega´s. Jij komt volgens mij uit noorden des lands, toch? Ik niet helemaal :-D .
Wat een heerlijke, positieve instelling :thumbsup:
anoniem_380325 wijzigde dit bericht op 08-01-2019 13:36
0.18% gewijzigd
-
wynette schreef:
08-01-2019 12:52
Je hoeft je ook niet te schamen. Overgewicht kan iedereen overkomen. Afvallen doe je voor jezelf en niet voor een ander. Niet voor de buitenwereld en wat die van je denkt. Hoe je van binnen bent is het belangrijkste. Lijnen doe je uit liefde voor jezelf. Voor meer energie, makkelijker bewegen weer leuke kleding kopen ipv iets kopen dat uberhaupt past. Soms als ik baal van mensen die alles kunnen eten en niet aankomen en ik kan dat niet dan pak ik een zak aardappels van 5 kilo. Dan denk ik: nu nog 5 van die zakken en dan tors ik weer mee wat ik al die jaren met me neetorste. Daar val je voor af en niet om van fatshamers af te komen! Met negativiteit moet je gewoon niet bezig zijn.
Nou nee hoor, als ik 2 of 3 kilo boven mijn gewicht zit wat ik van mezelf mag wegen ( dat is nog onder de overgewichtgrens) dan let ik gewoon weer een tijd extra op. Ik laat het niet verder komen dan die paar kilo. En het is echt niet zo dat ik zomaar alles kan eten. Zo irritant als mensen dat denken.
Ik bedoelde dat anders, Pipootje. Met overgewicht wat iedereen kan overkomen bedoel ik de uitgangssituatie. Dus je gewicht voor je definitief gaat afvallen en niet meer gaat jojeen. De reden van het overgewicht kan voor iedereen anders zijn. Daar heb je niet altijd inzicht in. Als je dat eenmaal wel weet kan je de zaak gericht gaan aanpakken. En als je dan op je streefgewicht zit is het idd belangrijk om op de eerste kilo's te blijven letten. Dat doe ik ook en ik kom niet meer terug aan. Sommige vriendinnen kunnen veel meer eten dan ik zonder aan te komen maar het is niet anders. Mijn stofwisseling is gewoon veel slomer dan hun stofwisseling. Dat heb ik inmiddels geaccepteerd. Ik denk niet meer: iedereen neemt koek bij de koffie en als ik dat niet neem ontzeg ik me iets. Nee, als ik die koek wel neem ontzeg ik mezelf een slank lichaam.
I
anoniem_334005 wijzigde dit bericht op 14-01-2019 07:14
99.90% gewijzigd
Zo is het, koffiekop. Mensen die kunnen sporten verbranden meer en kunnen dus meer eten zonder aan te komen. Als je zoals ik niet kan sporten dan moet je daar rekening mee houden in je eetpatroon. Ik lijn al drie jaar niet meer maar ik heb toch alle " loze" energie uit het menu geschrapt. Geen suikerhoudende dranken, vetarme toetjes etc. Zo blijf ik op gewicht EN kan ik elke dag toch iets lekkers nemen.
Koffiekop1 schreef:
09-01-2019 09:49
Sporten helpt je stofwisseling omhoog gaan :proud:

Zonder gein, ik denk dat die vriendinnen die allemaal een koek nemen dat ergens anders compenseren. Ik eet ook vaak die koek en regelmatig patat enzovoorts. Maar ik eet dan thuis altijd bewust wat minder van iets anders dat ik hoog in calorieen inschat. Of ik neem er een thee bij en niet die latte die ik anders had genomen. Of ik sla de lunch over als ik in de avond uit eten ga. Maar dat zie jij niet.

Lees eens “het geheim van slanke mensen”.

Sowieso lijkt het me veel nuttiger om als je te dik bent advies te vragen bij dlanke mensen en niet met andere dikke mensen op een kluitje te gaan klooien met eetlijstjes. Net zoals die persoon die zei geen teamsport meer te doen omdat erna altijd het bittetarnituur kwam en ze dat niet mocht van zichzelf.. in plaats van het jezelf zo moeilijk maken kan je ook eens aan je teamgenoten vragen waarom zij wel die bitterbal eten en hoe ze dan slank blijven. Ik durf er heel wat om te verwedden dat de meesten die bitterbal dan compenseren door ‘s avonds een aardappel minder op te scheppen of de volgende dag minder te eten.
Dit heb ik inderdaad ook geleerd. Ik heb tijdens mijn eetpatroon veranderen geleerd hoe ik een taartje kan compenseren door bijvoorbeeld lichter te lunchen dan normaal of minder avondeten op te scheppen dan normaal. Bij afvallen en slank blijven draait het om balans, dus als je uiteten gaat dit compenseren door lichter te lunchen of tussendoortjes te schrappen.
Wat mij erg heeft geholpen om niet te jojo en is de eerste periode na het lijnen niet alles los te laten en weer je oude eetpatroon op te pakken. Zelfs al was dat gezond. Globaal toch de kalorieen in de gaten blijven houden. Als er bv een keer stamppot met worst op het menu staat dan creer je daar " kalorie ruimte" voor eerder op de dag. Of, als dat niet lukt, dan maak je een aparte vetarme portie stamppot voor jezelf klaar. Maar nooit en en.
Ik denk dat jullie helemaal gelijk hebben. Vind "calorie-ruimte" een mooi woord, trouwens :) :) .

Grofweg de calorieen tellen en bij een etentje in het vooruitzicht vantevoren de balans zoeken door iets te laten staan.

Ik denk dat veel mensen met overgewicht dat inderdaad niet doorhebben; dat mensen die slank zijn wel een taartje eten maar dan thuis geen toetje nemen bij het avondeten en minder opscheppen....
Het líjkt dus dat zij "alles kunnen eten" maar dat is helemaal niet waar.

Heb wel de indruk dat het bij sommige mensen veel natuurlijker gaat dan bij anderen (bij mij). Mijn man bijvoorbeeld, is erg slank. Maar als hij een grote koek eet, eet ie automatisch minder bij lunch of avondeten. Want geen honger. Grrr.... en dat heb ik dus he-le-maal niet automatisch!! Ik kan dan met de lunch net zoveel eten als anders. (Wat dus niet moet). Soms eet ie ook niet zoveel warm eten, "omdat ie gewoon niet zoveel trek heeft omdat ie niet zoveel gedaan heeft". Nou, dat komt bij mij noooooit voor. Ik "voel" dat signaal van volzitten niet meer ofzo. Heel vervelend.

Nah ja, dit is geen excuus natuurlijk. Jammer dat ik dat signaal niet van nature heb, maar helaas. Dus dan maar globaal calorieen bijhouden en goed balansen. Het is niet anders.

Goh, ik vind het echt verkwikkend om jullie verhalen te lezen. Fijn. Het gaat hier nog steeds prima met het gezond en matig eten. Ik wil eigenlijk tijdens de lunch op het werk een uurtje wandelen. Vandaag is de eerste geschikte dag; voorgaande dagen waren zó grijs dat ik me er niet toe kon zetten haha.
Goed bezig, Purple! Nu al een paar dagen op weg. Laat je het weten als je de eerste resultaten ziet op de weegschaal? Over niet goed voelen of je genoeg hebt gehad: dat had ik ook. Dat wordt na een tijdje minder omdat je maag wat gaat krimpen. Tip van de dietiste: neem een kwartier voor je aan tafel gaat een bord vetarme groentesoep. Dan kom je veel minder in de verleiding om nog wat extra op te scheppen. Of een extra portie groente bij het eten. Lekkere groente natuurlijk zoals gekoelde komkommer met bieslook en een kalorie arme dressing, paprika uit de grillpan etc. Wat je maar lekker vindt. Dan ligt je bord goed vol en heb je toch gezond en kalorie arm gegeten.
Hee Wynette,
Dank voor je goede tips. Is inderdaad wel een goed idee om gewoon extra groente te eten; weinig calorieen erbij maar toch de maag goed gevuld. DIe groentesoep is ook wel een goede. Ik ben nogal een broodeter, en vind het op zondag, als we met zijn allen aan de lunchtafel zitten, lastig om me in te houden. Dán zo´n soepje serveren is niet verkeerdnatuurlijk. Neemt de rest maar een klein kopje, en neem ik een grote kop. :lightbulb: Goeie!!! Dank!
O
anoniem_334005 wijzigde dit bericht op 14-01-2019 07:13
0.00% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven