Viva forummers die wonen in het buitenland

08-06-2018 15:21 2040 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon zelf in Spanje en ben benieuwd of er meer forummers zijn die niet in Nederland of Belgie wonen. Waarom ben jij naar het buitenland vertrokken? Hoe bevalt het je nu? Zou je ooit terug willen?

Ik woon dus in Spanje vanwege een vrijwilligersproject (minimaal een jaar) en er is kans dat ik hierna naar Tsjechisch ga.
Bij promoveren sta je ook nog aan het begin en ben je meestal al niet 3 keer internationaal verhuisd. Ik ben nog het best bevriend met vrienden uit die tijd, postdocs amper (ja, er is wel hartelijk contact, maar geen bezoeken meer) Maar inmiddels zijn in die groep ook gezinnen gesticht en zijn bezoeken schaarser. Wat dat betreft is tegenwoordig een goede buur en leuke collega's me ook een hele hoop waard. Ik vrijwillig zelfs bij de lokale groep van een politieke partij :) (dat was ook een beetje een reactie op Brexit en Trump. Als ik het allemaal zo ellendig vond, dan kon ik ook wel concreet iets positiefs bijdragen, vond ik)

Misschien dat ik wat zuur terug kijk op hoe mij academisce carriere geëindigd is en daarom er vooral tegenwoordig de nadelen van zie. Op een gegeven moment dacht ik: en dan heb ik vrienden die overal ter wereld wonen, ik ga niet zomaar koffie doen met iemand die nu in Melbourne woont, of in Helsinki. Ze kunnen niet even een boodschapje voor me doen als ik met griep op bed lig of andersom. En als je niet meer de conferenties hebt om elkaar ook te zien of de samenwerkingen dan droogt dat ook op. (De echte hechte vrienden blijven overigens wel, maar nog steeds niet naast de deur). Maar goed, dat is wat specifiek voor academische migranten, ik ben nu meer een gesettelde migrant :)
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik merk nu wel dat de Brexit ook (of misschien wel juist?) bij migranten die meer gesetteld leken een hoop onrust veroorzaakt en dat er ook binnen mijn vriendengroep mensen vertrekken uit Londen of daar in elk geval over nadenken. Hoewel ik dacht dat ik nu echt wel een plek gevonden had, is het allemaal wat minder gesetteld dan ik dacht.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
DG2015 schreef:
08-01-2019 10:37
Ik merk nu wel dat de Brexit ook (of misschien wel juist?) bij migranten die meer gesetteld leken een hoop onrust veroorzaakt en dat er ook binnen mijn vriendengroep mensen vertrekken uit Londen of daar in elk geval over nadenken. Hoewel ik dacht dat ik nu echt wel een plek gevonden had, is het allemaal wat minder gesetteld dan ik dacht.

Dat merk ik ook.

Ik heb (nog) geen plannen om weg te gaan. Ik heb een heel fijne baan en voel me hier thuis. Maar wie weet wat er gebeurd, wellicht denk ik er over een jaar of 2 heel anders over.
Misschien is het bij Londenaars nog wel wat harder aangekomen, omdat ze een beetje in hun stadse, internationaal georienteerde bubbel leefden en nooit hadden verwacht dat de stem op Leave zou uitkomen omdat de stemming in hun eigen omgeving helemaal niet zo was. En dan is de teleurstelling en daaropvolgende angst des te groter, denk ik.
Ik had op afstand wel wat mensen zien vertrekken, maar nu komt het wel steeds dichterbij en dat is gewoon heel erg jammer. Ze doen mij met hun vertrek natuurlijk niet meer aan dan ik mijn vriendengroep in NL en BE heb aangedaan, maar als het de een na de ander wordt, verandert het gevoel wel. En dat komt natuurlijk boven op de negatieve shit die Brexit al met zich meebrengt.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Ik ken ook meerdere mensen die vanwege Brexit vertrokken zijn en dan zijn er nog veel mensen (zoals wij) die het nog even aanzien maar op de langere termijn misschien ook weggaan. Mijn gevoel over mijn toekomst hier is wel heel erg veranderd. 2 jaar geleden dacht ik er nog niet over na om weg te gaan en nu ben ik er steeds meer mee bezig en denk ik steeds vaker dat onze toekomst elders ligt.
Als postdoc is het inderdaad het lastigst omdat je steeds elke jaar 1 tot 3 jaar moet verhuizen. Eenmaal een vaste aanstelling wordt het ook wat rustiger. Ik heb collega's waar ik zeker van weet dat ze er over 20 jaar nog zitten. Het blijft natuurlijk een bovengemiddeld mobiele sector en omdat buiten de grote steden universiteiten vaak verspreid liggen betekend een nieuwe baan vaak ook een verhuizing ver weg en een nieuw leven.
Ik heb even behoefte aan wat advies, geloof ik. Wij verhuizen dus de 3e week van februari, maar de 1e week van maart zou ik eigenlijk naar een heel tof toneelstuk gaan in de stad waar ik nu woon.

Ik zou bij iemand hier kunnen overnachten een paar dagen, en ik kan een goede vriendin nog een bezoekje brengen. Maar ik voel me ook erg verplicht mijn familie te bezoeken (met name oma, en opa die sinds kort in een tehuis woont).

Ik ben de 'verplichte' (wekelijkse) familiebezoekjes al een tijdje beu, en ik zie er dan ook nu al tegenop om zo kort na de verhuizing alweer terug te komen en nog altijd niet los te zijn van hier.

Maar het toneelstuk en die vriendin zijn wel erg leuk. Maar wel een duur grapje om alleen daarvoor even terug te komen zo kort na de verhuizing.
mintienvoordezomer schreef:
08-01-2019 20:20
Ik heb even behoefte aan wat advies, geloof ik. Wij verhuizen dus de 3e week van februari, maar de 1e week van maart zou ik eigenlijk naar een heel tof toneelstuk gaan in de stad waar ik nu woon.

Ik zou bij iemand hier kunnen overnachten een paar dagen, en ik kan een goede vriendin nog een bezoekje brengen. Maar ik voel me ook erg verplicht mijn familie te bezoeken (met name oma, en opa die sinds kort in een tehuis woont).

Ik ben de 'verplichte' (wekelijkse) familiebezoekjes al een tijdje beu, en ik zie er dan ook nu al tegenop om zo kort na de verhuizing alweer terug te komen en nog altijd niet los te zijn van hier.

Maar het toneelstuk en die vriendin zijn wel erg leuk. Maar wel een duur grapje om alleen daarvoor even terug te komen zo kort na de verhuizing.
Ik zou denk ik gewoon 2/3 dagen gaan dan, de dag van het toneelstuk met vriendin, de dag erna nog even naar opa en oma en weer naar huis. Ik bedoel, je weet nog niet wanneer je ze daarna weer ziet denk ik?
Een emigratie is nogal pittig en gesetteld ben je zo kort erna nog echt niet. Dus aan de ene kant: het loskomen heeft nkg niet plaats gevonden. Aan de andere kant: je hebt denk ik vooral tijd nodig om je draai te vinden en simpele dingen op je nieuwe plek te ontdekken.

Emigreren is naast verwachtingsmanagement ook keuzes maken en realiseren dat je niet overal bij kunt zijn. En beseffen dat je niet iedereen kan Pleasen. Dat moet je ook zeker niet willen! Als je echt heel graag naar het toneelstuk wilt gaan en het is een beetje betaalbaar: ga lekker.
Ikzelf had het laten schieten, maar ik moet dan ook 10 uur vliegen.
Nemirel schreef:
08-01-2019 13:03
Als postdoc is het inderdaad het lastigst omdat je steeds elke jaar 1 tot 3 jaar moet verhuizen. Eenmaal een vaste aanstelling wordt het ook wat rustiger.
Ik was een vaste aanstelling beloofd na een gote grant te hebben binnengehaald en na twee jaar werd de afdeling opgeheven (nee echt) en gingen we een redundancy traject in. Was er helemaal klaar mee toen en werk nu in een andere sector. Ben ivm Brexit daar wel blij mee want Europees onderzoeksgeld en samenwerking wordt alleen maar moeilijker en heb nu veel meer tijd voor mijn priveleven. Had het eerder moeten doen, haha.

Ik ben nog niet bezig met weggaan door Brexit, maar merk wel dat ik niet veel dingen plan voor na 29 maart. Ja, vanakentie wel, maar geen ingrijpende dingen. Sommige vrienden vertrekken inderdaad, maar ik kijk het nog even aan.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Bij mij is er maar een iemand die boven alle wettenstaat en dat us oma. Ik zou dus als ik zou gaan, wel naar opa en oma gaan. Wie weet hoelang ze er nog zujn.
Mijn ona wordt deze maand 97, dus ja die wirdt meerdere keren opgezocht als ik in nederland ben, ik laat haar mijn zoon veel te veel snoepgoed, want de kans dat het de laatste keer was, us niet klein.
08-01-2019 20:20
Ik zou het kaartje aan een vriendin geven en zelf niet gaan. Het is echt heel snel na je vertrek en waarschijnlijk ben je dan druk met wennen, regelzaken etc.
Je zal langzaam beseffen dat je niet meer overal bij kunt zijn. Ik zelf woon verder weg maar ook toen ik nog in de UK woonde ging ik niet voor elke bruiloft of jubileum naar NL. Het is gewoon geen doen, niet qua tijd, niet qua nieuw leven en niet qua financiën.

Zou je toch willen gaan, dan zou ik alleen voor het toneelstuk gaan. Maximaal 2 dagen, en bv alleen even bij ouders op de koffie. En verder niemand op de hoogte van je (korte) bezoek brengen.
boebezoebe schreef:
08-01-2019 09:01
Misschien dat ik wat zuur terug kijk op hoe mij academisce carriere geëindigd is en daarom er vooral tegenwoordig de nadelen van zie. Op een gegeven moment dacht ik: en dan heb ik vrienden die overal ter wereld wonen, ik ga niet zomaar koffie doen met iemand die nu in Melbourne woont, of in Helsinki. Ze kunnen niet even een boodschapje voor me doen als ik met griep op bed lig of andersom. En als je niet meer de conferenties hebt om elkaar ook te zien of de samenwerkingen dan droogt dat ook op. (De echte hechte vrienden blijven overigens wel, maar nog steeds niet naast de deur). Maar goed, dat is wat specifiek voor academische migranten, ik ben nu meer een gesettelde migrant :)
Ik ben het met je eens dat vrienden over de hele wereld niet hetzelfde is als een goede buur. Maar toch zijn de (hechte) vriendschappen die ik opdeed tijdens mijn post-doc me heel waardevol, ondanks dat er niet veel contact meer is. Ik denk omdat je iets speciaals deelt als je allemaal in hetzelfde schuitje zit, en allemaal vanuit het buitenland naar dezelfde plek gekomen bent.
En tijdens vakanties/reizen in de afgelopen jaren hebben we toch al best wat keren oude vrienden in hun home town opgezocht (India, USA, Japan etc) en dat is echt heel erg gaaf. En het voelt dan ook meteen weer heel vertrouwd.
Ik zou niet naar het toneelstuk gaan trouwens MinTien, het word vast leuk, maar je hoofd zit bij de verhuizing, niet bij een tripje naar Nederland. Ik zou het kaartje weggeven en voor later in het jaar iets plannen met degene met wie je zou gaan.
boebezoebe wijzigde dit bericht op 08-01-2019 21:47
1.65% gewijzigd
RoseHip schreef:
08-01-2019 21:36
Ik ben het met je eens dat vrienden over de hele wereld niet hetzelfde is als een goede buur. Maar toch zijn de (hechte) vriendschappen die ik opdeed tijdens mijn post-doc me heel waardevol, ondanks dat er niet veel contact meer is. Ik denk omdat je iets speciaals deelt als je allemaal in hetzelfde schuitje zit, en allemaal vanuit het buitenland naar dezelfde plek gekomen bent.
En tijdens vakanties/reizen in de afgelopen jaren hebben we toch al best wat keren oude vrienden in hun home town opgezocht (India, USA, Japan etc) en dat is echt heel erg gaaf. En het voelt dan ook meteen weer heel vertrouwd.
Ja, eens, ik denk niet dat ik meer zulke beste maatjes wordt als met de mensen waar ik veldwerk mee heb gedaan. Maar toch is de dynamiek ook ander niet er gezinnen zijn (en schoonfamilies met verplichtingen). Scheelt natuurlijk ook dat ik nu in een andere sector werk en we ook niet meer samen naar conferenties gaan. Degenen met vaste aanstellingen zijn ook allemaal zo druk met werk (en overwerken) dat het zorgeloze wbt tijd ook niet meer zo is als in de promotie tijd (kan me niet meer voorstellen dat ik zelf ook zoveel werkte). Maar over drie maanden ga ik weer een van mijn beste vriendinnen opzoeken in Frankrijk en in October in Zuid Engeland. Maar toch ben ik super in mijn nopjes met mijn huidige dagelijkse sociale leven en collega's.
Zo hee, wat is er hier veel geschreven!

@mintien, ik zou het toneelstuk laten schieten. Het lijkt me heel gek om zo kort na vertrek alweer terug te zijn in Nederland en ik denk dat je hoofd er helemaal niet naar staat. Bovendien is dit iets dat bij emigreren hoort. Je kunt niet overal meer bij zijn. Misschien maar beter om daar meteen aan te wennen.

Afscheidsfeestje: ja, gedaan. Terwijl ik ook helemaal niet van feestjes hou. Wel bescheiden, ik geloof dat er 25 of 30 mensen waren of zo. Iedereen die belangrijk voor me was is geweest en dat voelde toch wel heel fijn. Ik ben achteraf dan ook blij dat ik het voor het afsluiten wel heb gedaan.

Sociaal leven: ik ben nu anderhalf jaar weg uit Nederland, maar pas een half jaar geleden gesetteld op een vaste plek. Het valt me mee dat ik überhaupt al iets van een sociaal leven heb. Ik woon op het platteland en werk online vanuit huis, dus ik kom op een natuurlijke manier weinig mensen tegen.

Het enige is wel dat ik voornamelijk in een netwerk(je) van expats zit, maar ik denk dat dit deels onvermijdelijk is. Dat zijn namelijk de mensen die ook op zoek zijn naar een nieuw sociaal leven en omdat je verder ook in hetzelfde schuitje zit, heb je veel met elkaar gemeen.
Dat van die expats is ook wel normaal, want dat zijn nou eenmaal de mensen die ook open staan voor contact door a) de omstandigheden - ze moeten ook een leven opbouwen in tegenstelling tot mensen die er al jaren wonen en b) mensen die (tijdelijk) emigreren zijn vaak sowieso het wat avontuurlijkere type die er op uitgaan om mensen te ontmoeten. Is tenminste mijn ervaring.
Ik vind het echt leuk om jullie berichten te lezen! :)

Ik zou trouwens in m'n eentje naar het stuk gaan. Die vriendin woont gewoon hier in de buurt, dus als ik in deze regio ben is zij wel een van de mensen die ik echt heel graag een bezoekje breng. Maar staat dus los van het toneelstuk :)

Ik heb gister met een vriendin gesproken die een kamer over heeft hier, en daar mag ik sowieso slapen als ik besluit te komen. Morgen zie ik de eerdergenoemde vriendin, en dan zal ik het eens met haar bespreken. Zij kent mij heel goed en heeft vaak het beste advies.

Mijn man zegt juist: ik zou vooral wel gaan. Dan ben je even lekker uit de hectiek van het verhuizen en dan doe ik hier de laatste dingen nog als dat nodig is, en dan ben je er gewoon even uit.

:'( luxe probleem haha!
Nou, ik heb m'n extra ticket gekocht. Ik heb gisteren mijn opa bezocht in het verpleeghuis en ik had hem twee weken niet gezien, en hij was zó intens gelukkig om mij weer te zien. En hoe dement hij ook is, hij heeft opgepikt dat we gaan verhuizen en vroeg zelfs wanneer we nou 'daarheen' gaan.

Maar ach, die blik toen hij mij zag... dus ik ga begin maart gewoon nog even twee keer extra bij hem langs. Want inderdaad; ik weet niet wanneer ik daarna weer in Nederland zal zijn.
11-01-2019 08:13
Nou, ik heb m'n extra ticket gekocht. Ik heb gisteren mijn opa bezocht in het verpleeghuis en ik had hem twee weken niet gezien, en hij was zó intens gelukkig om mij weer te zien. En hoe dement hij ook is, hij heeft opgepikt dat we gaan verhuizen en vroeg zelfs wanneer we nou 'daarheen' gaan.

Maar ach, die blik toen hij mij zag... dus ik ga begin maart gewoon nog even twee keer extra bij hem langs. Want inderdaad; ik weet niet wanneer ik daarna weer in Nederland zal zijn.

Ach, wat lief. :heart:

Ik heb nog één oma over en ze is inmiddels eind tachtig. Als ik naar Nederland ga, zorg ik er altijd voor dat ik bij haar langs ga. Want wie weet is het de laatste keer...
Zijn hier nog meer wereldvrouwen die in Praag wonen? If so, pm me als je wil, misschien kunnen we een drankje doen :)
Foodisgood, hoe bevalt Praag..... Ik woon er (helaas) niet, maar ga wel ieder jaar een of twee keer er naar toe! Nu dus eind april....Zomerkleding kopen! En naar ons favoriete restaurant.

Hoe gaat het met de anderen? Ik ga woensdag naar Nederland, kom Zondag terug. Want mijn moeder is jarig....
:bye:

Veel plezier alvast, JobEva!

Wij zijn over ruim 2 weken een nachtje in Nederland. We gaan op wintersport, maar vanuit Engeland naar Oostenrijk vliegen is belachelijk duur in de schoolvakantie (vriend werkt in het onderwijs). We vliegen dus naar Amsterdam waar we bij familie in de auto springen en naar Oostenrijk rijden.
Ik hoop dat het plezier word in Nederland..... De eerste ruzie was er al.... Met schoonfamilie.... Heb ook na 25 jaar zon hekel aan dat geclaimd worden....En geniet dus ook niet!

Heb al tegen mijn partner laten vallen dat als mijn moeder niet meer leeft ik geen stap meer doe op de Nederlandse bodem.....

Ik verheug me meer om de week na NL op skivakantie te gaan....

Dus jij ook veel plezier in de alpen, nectarinepit!
Wat vervelend. Klinkt niet echt als een fijne situatie. Hopelijk valt het mee en kun je de week erna genieten van je skivakantie.

Dank je!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven