Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
1-Aapje schreef:
10-01-2019 13:40
En als je als tussenstap gewoon rietje in een beker zet?
Ja, dat gaat prima. Als ze maar met een rietje mag drinken is het goed.
Nee naar mijn weten is uit een rietje zuigen best een goede oefening voor de mondmotoriek.
Hier staat het goed uitgelegd: https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ki ... beker.html
fiona2018 schreef:
10-01-2019 13:43
Ja, dat gaat prima. Als ze maar met een rietje mag drinken is het goed.
Dan zou ik het voorlopig gewoon zo aanbieden en niet meer met rietjesbeker. Voor de tanden is met rietje drinken zelfs beter bij andere dranken als water zover ik weet.
Dochter van 2,5 heeft al bijna een jaar duidelijke voorkeuren met kleding.
Bijna dagelijks strijd. Beetje jammer dat ze zichzelf nu goed aan en uit kan kleden: ze doet het dus gewoon uit als het haar niet zint.

Fiona, ik zou gewoon gaan oefenen met een gewone beker. Komt vanzelf wel toch. Fijn dat jullie nu niet gebeld zijn.

Ik hoor toch vaak dat het wennen op psz moeizamer gaat dan kdv (vanaf jonge leeftijd). Wij zijn pas 1x gebeld door het kdv dat ze hoge koorts had. Ze gaat toch wel 2 dagen per week.
Bedankt voor het geruststellen over de rietjes, ik zal het loslaten. We blijven gewoon oefenen :-)

Pavo, het wennen en de leeftijd zullen inderdaad ook meespelen bij het verschil tussen kdv en psz. Maar ik denk ook dat ze bij het kdv minder snel bellen omdat ouders altijd aan het werk zijn. Bij de psz zijn ouders vaker thuis of in de buurt, dus is de grens om te bellen lager. Denk ik hoor, ik weet het natuurlijk niet zeker.

Oh en Pavo, ik moet wel lachen om je dochter :rolling: Die van mij kan zichzelf gelukkig nog niet uitkleden. Loopt ze dus de hele dag bloot rond, of geef je haar dan toch maar haar zin met de kleding? :proud:
Hier maakt het zoon niet echt uit wat ik hem aantrek. Wel heeft hij soms geen zin om zijn broek aan te trekken. Zolang we dan thuis zijn, laat ik hem dan maar.

Vandaag ook controle gehad bij de gynaecoloog en het blijft stabiel momenteel. De kleine kan uiteraard nog steeds besluiten elk moment te komen. We wachten het maar geduldig af.
fiona2018 schreef:
10-01-2019 13:42
Ik heb er ook niet zo'n probleem mee hoor, maar omdat veel kinderen met 9 maanden al uit een gewoon glas drinken en ze de enige op de psz is die nog uit een rietjesbeker drinkt, ging ik toch twijfelen.

Uit een gewoon grote mensen glas hebben we al heel vaak geprobeerd maar dat wil ze eigenlijk ook niet. Alleen nu, na veel strijd, omdat ze die appelsap zo lekker vindt.

Is een rietjesbeker dus niet net zo slecht als een tuitbeker?
wij gebruikten deze: erg fijne beker https://www.prenatal.nl/eten-en-drinken ... 10069.html
syrinxx schreef:
10-01-2019 14:52
wij gebruikten deze: erg fijne beker https://www.prenatal.nl/eten-en-drinken ... 10069.html
Daar heb ik al meer over gelezen, ik zal hem toch eens aanschaffen. Al is het alleen maar voor de komende baby :-)
fiona2018 schreef:
10-01-2019 15:21
Daar heb ik al meer over gelezen, ik zal hem toch eens aanschaffen. Al is het alleen maar voor de komende baby :-)
Wij hebben een 360-beker voor dochter gekocht. Peuterzoon kijkt elke keer vol bewondering als ze drinkt, want hij krijgt er geen slok uit. Hij denkt te moeilijk ofzo :biggrin:

Zoon drinkt hier het liefst uit een kinderglas:
https://www.mepal.com/nl/kinderglas-200 ... OMQAvD_BwE
(En uit een normale beker met een rietje)
Het ligt er wel een beetje aan of het onwil is (ik wil niet uit een beker drinken) of onmacht (het lukt haar niet uit een beker te drinken).
Bij onmacht zouden die speciale bekers nog wel kunnen helpen. Mijn jongste peuter heeft ook met zo'n miracle cup leren drinken uit een beker (toen was hij anderhalf ofzo).
Maar bij onwil schiet je daar niks mee op (tenzij ze hem zelf in de winkel uitkiezen en prachtig vinden). Bij mijn oudste peuter was het onwil. Dat veranderde toen er geen water meer in de beker ging, maar zijn toetje (yoghurt). Toen was de wil er snel genoeg gelukkig. Hij kreeg toen nog wel een beker met neusuitsparing, maar dat was ook omdat hij nog wat jonger was.
Ik denk dat het hier echt onwil is. Ik zal het eens proberen met yoghurt, want dat vindt ze heel lekker en krijgt ze bijna elke avond. En die kinderbekers zijn super, daar ga ik er eentje van halen. Dochter is groot fan van Nijntje/Dick Bruna, dus wie weet vindt ze het dan wel leuk.

Zo'n beker met neusuitsparing hebben we ook al geprobeerd, dat wil ze ook niet.
:flirting: Kidsleep Moon :flirting: Het kán zo zijn dat we de wekker precies in de juiste fase geïntroduceerd hebben. Kan. Dat ie volgende week gewoon weer belabberd slaapt.

Maar in 2,5 jaar tijd heeft peuter als baby maar één keer verder dan 07.00 geslapen. Ik had er een hard hoofd in maar de weekendstand werkt óók. Ik heb gewoon tot 07.00 kunnen slapen!! En als peuter snachts wakker wordt dan melden we hem dat het beestje van de wekker nog slaapt dus peuter ook. Geen spelt tussen te krijgen :worship:

Het lijkt wel dat ie beter slaapt omdat er visuele regels/grenzen zijn.

Dit is mijn laatste liefdes post hoor. Ik ben gewoon zo blij dat we na 2,5 jaar gezond kunnen slapen. Dat heeft effect op alles. Ik eet minder overdag en kan weer net wat beter nadenken.
Fijn Glitter!

Ik wacht hier al bijna 2 jaar op gewoon doorslapen en dat mag dan best tot half 6 als ik er niet meerdere keren uit zou hoeven/naast moet liggen om hem weer in slaap te krijgen :-|. Gisteravond is hij naast man in slaap gevallen maar zoals gewoonlijk na uur/anderhalf eerste keer weer wakker.
Hallo allemaal, ik breek weer eens even in. Ik loop ergens tegen aan met mijn zoon en ik weet niet of dit normaal peuter gedrag is of niet. Inmiddels raak ik er wel behoorlijk gefrustreerd van.

Zoon (2,5) is een heel actief en energiek jongetje die de hele dag in beweging is. Hij is erg bezig met zijn eigen spel en wat hij wil. Ik kan hem redelijk corrigeren wanneer dingen niet mogen. Maar ik heb ook vaak genoeg dat hij niet te bereiken is. Hij is dan zo doelgericht op zijn eigen ding, dat ik geen contact met hem kan krijgen.

Een voorbeeld:
Sinds een aantal weken loopt hij zelf de trap op, dit mag niet van ons. Zojuist loopt hij weer zelf naar boven. Ik loop achter hem aan en spreek hem aan en leg hem uit dat het niet mag. Hij raakt gefrustreerd op dat moment, want hij wil naar de slaapkamer toe en ik houd hem daarvan tegen. Het enige wat hij zegt is los los, ikke daar. Ik heb dan totaal niet indruk dat er iets binnen komt bij hem.

Behalve dat het me frustreert, want ik krijg totaal geen contact met hem en luistert totaal niet, maak ik me ook zorgen. Ik maak me zorgen dat het me niet lukt om hem ook maar iets aan te leren (zindelijkheid).

Mijn vraag is eigenlijk: is het herkenbaar bij jullie peuters?

Ik denk dat als ik er rode lijn uit moet halen, hij geen interesse heeft voor dingen waar hij geen belang bij heeft. Zindelijk worden interesseert hem ook niet bijvoorbeeld, ik kan zijn aandacht dan niet krijgen. Puzzelen vindt hij erg leuk en dan kunnen we dat 5 minuten samen doen en kan ik hem wel helpen (al vraag ik me af hoeveel er binnenkomt dan....ik denk dat hij dan wel luistert).
Ik denk dat het redelijk normaal peutergedrag is Tinkeltje, en dat ook al weet hij dat het niet mag, hij z'n impuls niet kan beheersen. Dat niet te bereiken zijn herken ik ook wel een beetje.

Maar misschien zit jouw dag vol met dit soort momenten en bij mij minder? I bedoel eigenlijk te zeggen dat ik je gevoel niet wel bagatelliseren. Als je je zorgen maakt kan je het evt eens met het cb bespreken?
De onze is ook 2,5 deze maand. Hij luistert soms ook voor geen meter. Hier is de truc om de juiste woorden te vinden. Hier triggerd de woorden ‘luisteren na mama/papa’ ‘alsjeblieft’ en ‘klaar nu’. En als die niet werken in een paar zinnen dan gaat ie in de hoek. En als ie daar gaat staan jammeren dan krijgt ie te horen dat ie niet mag jammeren.

Voorbeeld van 30 minuten geleden:

Wij: kom we gaan naar boven, lekker een boterham eten en naar bed.
Peuter: NEEEE en op de grond dweilen.
Wij: peuter sta nu op, klaar nu en we gaan een boterham eten.
Peuter: NEEE
Wij: peuter omhoog trekken en doorlopen.

Peuter jammert en protesteert tot in de gang (vanuit de parkeerkelder) en in de gang zeg ik dat zijn gejammer nu klaar is. *weeeeehehehe* ik: Nee klaar. Wil je nu alsjeblieft je schoenen en jas uit doen? En dan *plop* is peuter weer uit zijn bui.

Wat ik niet doe en wat heel veel anderen wel doen, is dreigen. Dus ik vraag iets en vraag het nog een keer. En als hij het dan niet doet, gaat hij in de hoek. Daar staat hij maar max. 3x per week. Ook weken niet. Ik dreig niet vtv dat hij in de hoek gaat. Hij weet dat als hij niet luistert, hij in de hoek gaat. En dan luistert hij dus snel.

We doen dit bij alles. Heel strak en heel consequent. Door duidelijke grenzen aan te geven heeft peuter ook meer tijd voor leuke dingen, in plaats van uitproberen, jengelen, etc.
Voedsel:

van de week hebben we Lima bonen met hele wortelen in balsamico en chipolata worstjes (ah) gegeten. De wortelen had ik geschild met dunschiller en eerst gekookt. Vervolgens in de braadpan met grove stukken rode ui en balsamico azijn. Dat wordt lekker zoet. Die Lima bonen zijn lekker groot en pakken/prikken makkelijk. Worstjes zijn altijd de bom. Peuter at het met smaak op. Hij vond het leuk dat de worst en de wortelen stengels waren.

Uitje:

Gister http://www.natuurmuseumbrabant.nl in Tilburg was weer een dikke hit. Naast alle dieren is er boven een tentoonstelling van Kikker.

Vandaag: https://www.nmm.nl Nationaal militair museum in Soest. Zo enorm groot! Heel gaaf met alle vliegtuigen vlak voor je neus en gave voertuigen. Mooi gebied ook.
Ow die musea klinken echt als ietsdat onze zoon geweldig zou vinden. Hebben jullie museumjaarkaart?
1-Aapje schreef:
13-01-2019 14:01
Ow die musea klinken echt als ietsdat onze zoon geweldig zou vinden. Hebben jullie museumjaarkaart?

Ja die hebben we idd :) Vandaag was het vies weer en we zijn toch vroeg wakker. Ook zijn de faciliteiten in een museum vaak top. Grote verschoonplekken en restaurants.

Een museum bezoeken is niet meer zoals vroeger, met uren rondkijken en rustig zitten/lopen. Maar ik ga 10x liever naar een museum dan naar een winkelcentrum/krijspaleis/kinderboerderij. En er zijn heel veel musea juist geschikt voor kinderen. Kijk maar eens op www.kunstfanaatjes.nl
Ik vind het als normaal peutergedrag klinken. Ik probeer vooral te benoemen wat ik wél verwacht. In het geval van de trap zou ik dus zeggen: kom maar terug naar beneden. En dan de tijd geven te reageren.
Doet peuter dat niet, dan til ik hem op, loop naar beneden en benoem daar dat hij het niet had gevraagd en dat hij als hij naar boven wil, altijd het eerst moet vragen. En afhankelijk van de leeftijd leg ik ook nog uit hoe je het dan vraagt (dan zeg je: mama, mag ik naar boven?)

En elke keer dus op die manier. (‘Je hebt het wéér niet gevraagd. Kom maar terug. Wat moest je ook alweer doen?’)

Een eventuele driftbui laat ik eerst tussendoor uitrazen uiteraard.

En 2,5 vind ik veel te jong voor zindelijkheid als die wens niet uit hemzelf komt. Misschien toch nog even loslaten?
Dank jullie wel voor de tips. Ik vind het wel lastig dat hij gewoon weg loopt als ik hem iets wil zeggen / corrigeren en gewoon zijn eigen ding doet. Ik heb dan totaal niet het idee dat ik hem bereik.

Ik heb wel het idee dat ik consequent ben. Als hij nu de trap oploopt zeg ik dat hij niet naar boven mag. En dan kijkt hij me uitdagend aan en loopt snel door. Mocht ik hem naar beneden halen dan probeert hij zo snel mogelijk weg te komen. Een moment van bespreken is er dan niet.

Wat betreft de zindelijkheid: daar ben ik nog niet heel actief mee bezig, maar ik maak me dan wel zorgen over hoe ik hem dat bij ga brengen als hij geen aandacht voor me heeft.

Fijn om te horen dat het herkenbaar is.
@glitter: wat bedoel je met dreigen?

@museumjaarkaart: hebben we! Bijkomend voordeel (zoals een nichtje van man het ooit omschreef) is dat je in elke stad opeens heel veel schone wc's in de buurt hebt om je kind te kunnen verschonen.
Maartje2016 schreef:
13-01-2019 17:44
@glitter: wat bedoel je met dreigen?

@museumjaarkaart: hebben we! Bijkomend voordeel (zoals een nichtje van man het ooit omschreef) is dat je in elke stad opeens heel veel schone wc's in de buurt hebt om je kind te kunnen verschonen.

:biggrin: Slim van die wc’s!

En ik vind zinnen als ‘als je niet je speelgoed opruimt dan mag je geen tv kijken’ een dreigement. Weinig mensen zien het zo hoor en veel mensen vinden het doodnormaal om zoiets te zeggen.

Maar wij vermijden dat zo veel mogelijk.
O, maar dat vind ik dan geen dreigen, maar een consequentie.

"Als je nu niet ophoud met A, dan gebeurt er B"
Dan heeft zoon zelf de keus wat hij gaat doen.

(Gebruiken we wel bij ergere dingen zoals slaan/schoppen/bijten. Voor het weigeren van opruimen vind ik dat wel wat grof)
Een dreigement vind ik dan denk ik meer als de consequentie niks met de actie te maken heeft. Bij mij is het: als je nu niet naar beneden komt, kom ik je halen.

Of zonet. Wil je verhaaltje lezen? Zoon zegt nee. Dan zeg ik: dan gaan we zo naar bed, zonder verhaaltje. En dan roept zoon Dikkie Dik. (Zoon is ziek, vandaar vroeg in bed)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven