Werk & Studie alle pijlers

Mag dit?

13-01-2019 14:56 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk op een secretariaat met nog 1 andere collega. Met 1 van van de collega's binnen onze afdeling gaat het heel slecht,hij heeft nog maar enkele weken te leven.
Dit houdt in dat vanaf eind vorige week al zijn mailtjes automatisch naar ons worden gestuurd,wij alles verzamelen en 1 keer per week een afspraak hebben met de coördinator om al die mails door te spreken. Als mensen nog niet op de hoogte zijn doen we ook een mailtje van dat het door wordt gestuurd naar ons vanwege ziekte.
Is dit niet iets wat een coördinator hoort op te pakken?
Wat is concreet jouw vraag? Is de vraag of mail geopend/gelezen mag worden door anderen dan de geadresseerde? Is jouw vraag of mail beantwoord mag worden door anderen dan de geadresseerde? Is jouw vraag of email intern doorgestuurd mag worden?

Of is jouw vraag of het fair is dat de coördinator vraagt of jullie van het secretariaat deze werkzaamheden oppakken waardoor jullie nu dus extra werk moeten doen?

Jou inmiddels een beetje kennende na al jouw klaagtopics, geef ik je alvast het antwoord op de laatste vraag “ja, de coördinator mag jou opdragen om werkzaamheden te doen”.
Michella_1991 schreef:
13-01-2019 16:22
Omdat ik me afvroeg of het mocht en omdat ik het vanaf woensdag over moet nemen voor 2 weken
en over het antwoord op die vraag lees je vakkundig heen.
JollyRider schreef:
13-01-2019 16:10
Pardon? Je stelt een vraag en je krijgt antwoord.

Ik bedoel omdat de meeste zeggen dat het gewoon mag
lise1985 schreef:
13-01-2019 16:20
Alles staat of valt met toestemming in dit verhaal.
Iets waar TO niet van op de hoogte is en hoeft te zijn.
Niet mee eens. Als jouw werkgever je mogelijk vraagt om wetgeving te overtreden, dan hoef je daar natuurlijk niet klakkeloos in mee te gaan, en doe je er verstandig aan om te verifiëren of dat al dan niet aan de orde is voordat je de opdracht uitvoert.

Maar ik ben het wel met je eens dat Michelle daar vermoedelijk niet naar vraagt.
JollyRider schreef:
13-01-2019 16:17
AVG mensuh, AVG!

Dat weet TO helemaal niet, haar collega beantwoordt tot nu toe de mails van de zieke zegt ze net, ze roept dus bij voorbaat maar vast iets.
'Volgens mij' is nou niet echt betrouwbaar in deze en to zeurt sowieso erg graag.
There is always something happening, and it's usually right now
lise1985 schreef:
13-01-2019 16:20
Alles staat of valt met toestemming in dit verhaal.
Iets waar TO niet van op de hoogte is en hoeft te zijn.

Voor TO is het alleen maar van belang zo min mogelijk werk te hoeven doen.

Natuurlijk wel. Als ik een reactie moet sturen dat mijn collega ziek is, moet (en wil!) ik wel even weten of die collega dat oké vindt.
TO, jij vindt je werk stom. Misschien heb je nu geluk, dat je dit werk niet mag doen, vanwege de AVG. Maar dat je secretaressewerkzaamheden moet uitvoeren als je secretaresse bent, dat blijft zo.
Splinter_ schreef:
13-01-2019 16:32
Natuurlijk wel. Als ik een reactie moet sturen dat mijn collega ziek is, moet (en wil!) ik wel even weten of die collega dat oké vindt.
Bijzonder eigenlijk dat we dat hier zo vanzelfsprekend vinden, terwijl het in de praktijk nog best vaak anders gaat.

Ook mijn werkgever ging daarmee flink de mist in toen ik ziek werd. Zowel mijn hele mailbox, inclusief verwijderde mails, doorgespit en een collega toegang tot gegeven, als tegen klanten verteld dat ik ziek was en wat ik had.
Ik hoop dat TO in haar communicatie naar klanten (?) duidelijker is dan hier.
Beknopt antwoorden kan goed zijn maar op deze manier is het wel erg moeilijk te begrijpend wat er bedoeld wordt.
En over 2 maand mag je mailtjes beantwoorden met "mijn collega is helaas overleden"?

Wat is er top secret aan dat je collega ziek is?
Je moet niet uitwijden over welke ziekte en dat ze nog x weken te leven heeft, maar gewoon melden dat jij de mails tijdelijk beantwoordt is toch geen staatsgeheim?

Zijn ze al vervanging aan 't zoeken?

En "mag dit"?
Ik denk niet dat je (toemalige) collega verzet zal tonen.
Hij weet ook hoe hij ervoor staat. En is waarschijnlijk net blij dat zijn werk gecontinueerd wordt.
Nood breekt wet en iemand moet het werk blijven doen of straks heb jij als secretaresse geen job meer omdat er geen centen binnenkomen.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 13-01-2019 16:43
33.06% gewijzigd
Betty_Slocombe schreef:
13-01-2019 16:33
TO, jij vindt je werk stom. Misschien heb je nu geluk, dat je dit werk niet mag doen, vanwege de AVG. Maar dat je secretaressewerkzaamheden moet uitvoeren als je secretaresse bent, dat blijft zo.

In de OP staat dat TO en haar collega pas sinds vorige week de mails krijgen doorgestuurd. Ze kunnen dus niet door de hele mailbox spitten. Ook staat in de OP dat de collega terminaal ziek is. De bedrijfsvoering zal toch door moeten gaan, dus die mails moeten beantwoord worden. De kans dat ze hier problemen krijgen met de AVG lijkt me erg klein.
Michella_1991 schreef:
13-01-2019 15:43
Omdat je naar mijn mening meer tijd kwijt bent om er een uur voor te gaan zitten ipv dat de co zelf een kwartier per dag ervoor gaat zitten
.
Ik denk dat die coördinator er nog beter aan doet om jou voorgoed naar huis te sturen. Dat scheelt hem/haar heel veel tijd met onnodig geneuzel.
Niet geschoten is altijd mis
Belg007 schreef:
13-01-2019 16:40
Je moet niet uitwijden over welke ziekte en dat ze nog x weken te leven heeft, maar gewoon melden dat jij de mails tijdelijk beantwoordt is toch geen staatsgeheim?
Dat is niet aan jou en welke collega dan ook, om zoiets te melden. Het doet ook helemaal niet ter zake waarom die collega geen mails kan beantwoorden; wat wel ter zake doet is dát ze beantwoord worden.

Lopen er nu niet 2 dingen door elkaar heen over die AVG?
- mag je benoemen dat collega ziek is? Lijkt me niet.
- mogen de mails van je collega doorgestuurd worden en beantwoord worden uit zijn naam? Lijkt me wel.
lise1985 schreef:
13-01-2019 16:35
Bijzonder eigenlijk dat we dat hier zo vanzelfsprekend vinden, terwijl het in de praktijk nog best vaak anders gaat.

Ook mijn werkgever ging daarmee flink de mist in toen ik ziek werd. Zowel mijn hele mailbox, inclusief verwijderde mails, doorgespit en een collega toegang tot gegeven, als tegen klanten verteld dat ik ziek was en wat ik had.
Wat slecht! :O
Als secretaresse zijnde wikkel je de zaken af die je zelf kunt afhandelen. Zijn er zaken waar je vragen over hebt dan verzamel je deze zodat je dit op met je coördinator kunt afstemmen. Spreek een bepaald moment per dag af en plan dit in de agenda's, zodat je alles in een keer kunt bespreken.

Als er zaken zijn waar je coördinator van op de hoogte dient te zijn dan een cc in de mail.

Wat je zieke collega betreft: houd het zakelijk naar derden toe. Niemand heeft iets te maken met het persoonlijke aspect tenzij besproken en afgestemd met zieke collega.

Secretaresse is een prachtig vak maar het moet wel bij je passen. Denk daar maar eens over na... past het bij je?
Michella_1991 schreef:
13-01-2019 16:23
Oh, maar de meesten hebben gewoon genoeg van jouw taakopvatting en arbeidsethos.

Wat niet mag, maar waar overigens niemand zich heel druk om maakt is:
1. ZONDER toestemming de mailbox van je collega openen en alle mail, inclusief eventueel persoonlijke mail, doorsturen,
2. ZONDER toestemming aan derden vertellen dat je collega (ernstig) ziek is.

wat wel mag is jou werk laten doen waar je voor betaald wordt
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Belg007 schreef:
13-01-2019 16:40
En over 2 maand mag je mailtjes beantwoorden met "mijn collega is helaas overleden"?

Ja, wat zou er zo gevoelig zijn aan medische informatie :-[

De AVG, ook wel bekend als GDPR, maakt medische informatie nou toch wel iets gevoeligs, maar dat heb je kennelijk gemist?
(Dead Kennedys)
.
anoniem_120625 wijzigde dit bericht op 13-01-2019 18:38
Reden: Weet het al...
99.61% gewijzigd
To heeft dit topic elders ook geopend en daar werd vermeld dat de zieke werknemer toestemming heeft gegeven voor inzage van de mailbox.
Daar hoeft dus niet meer over gespeculeerd te worden.
judy_hopps wijzigde dit bericht op 13-01-2019 22:13
0.27% gewijzigd
Ja, dit lijkt me nou juist een secretaresseklusje juist.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Judy_Hopps schreef:
13-01-2019 20:07
To heeft dit topic elders ook geopend en daar werd vermeld dat de zieke werknemer toestemming heeft gegeven voor inzage van de mailbox.
Daar hoeft dus niet meer over gespeculeerd te worden.
Ah, TO, dan mag het
(Dead Kennedys)
Michella_1991 schreef:
13-01-2019 16:23
Waarschijnlijk is er eerst toestemming aan jouw zieke collega gevraagd, als men dat niet heeft gedaan dan mag dat niet zomaar.
Maar het lijkt me goed voor jou om ander werk te zoeken, iets wat totaal niet op een secretaresse functie lijkt.
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
JollyRider schreef:
13-01-2019 22:21
Ah, TO, dan mag het
Goed om te lezen.
Ik ben zelf 2 jaar geleden van het ene op het andere moment uitgevallen op mijn werk, en de itafdeling weigerde het verzoek van mijn leidinggevende om een out-of-office reply aan te zetten op mijn mail, zelfs toen ik zei dat ik dat goed vond.
Laat staan dat mails doorgestuurd werden. Die zijn dus allemaal in een zwart gat beland.
Had toen niet de energie om me daar druk over te maken, maar vond het (later) wel rot eigenlijk.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Heb het even bekeken en het is zo dat wij iedereen die een mailtje stuurt naar die collega een mailtje sturen dat het wordt doorgestuurd naar het secretariaat omdat collega door ernstige ziekte afwezig is. Geen automatische mail dus.
michella_1991 wijzigde dit bericht op 14-01-2019 08:37
6.64% gewijzigd
Raar topic. Ik dacht dat je vraag ging over privacy.
Maar het blijkt te gaan over taken willen afschuiven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven