Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Als mijn peuter huilt omdat ik hem een standje heb gegeven, troost ik hem gewoon. Volgens mij huilt hij namelijk niet omdat hij iets niet mag, maar omdat hij vreselijk schrikt dat mama boos op hem is. Ik troost hem dus zodat hij kalmer wordt, maar neem mijn woorden en de consequentie van zijn gedrag niet terug. Ik kan doordat hij kalmer wordt juist beter uitleg geven.
In andere situaties ben ik wel van laten uitrazen, maar dan herken ik een ander type boosheid/verdriet/angst in de driftbui. Of dat denk ik althans ;-D
Peuter is vorige week elders wezen spelen en heeft er maniertjes bij gekregen. En ja dat hoort er allemaal bij, dat zegt iedereen. Maar ik wil tijdens het avond eten niet 100x ‘lekkol lekkol’ horen en niet élk pijntje krijgt een ‘kusje er op’ :whip: Peuter wilde vanmorgen dat ik zijn kont ging kussen. Nee, dan had je maar niet moeten proberen op een voetbal te gaan staan met 2 voeten.. :-|

Ik weet echt wel dat als we peuter uitbesteden, hij dingen oppikt. Maar ik zou willen dat het niet zo is. Ik vind ‘lekkol lekkol’ stom en ‘kusje er op’ eigenlijk achterlijk :-*

Vorige keer had peuter geleerd dat dingen ‘vies’ waren. Hebben we 2,5 jaar onze dikke best gedaan om mijn smetvrezerigheid niet aan peuter te leren, maakt schoonmoeders daar binnen 1 middag gehakt van :facepalm:

Ik ga het nog pittig krijgen ;)
Huilen troost ik met veel liefde. Zaniken, jengelen, dreinen, etc. niet. Dan krijgt peuter te horen dat het klaar is en hij wat anders kan gaan doen. Op de grond dweilen dito.
Hier zoon ziek, vannacht al een keer alles ondergespuugd en nu net weer. Net gedoucht en alles opgeruimd. Nu met buik en rugpijn op de bank. Zo de kleine man ff in zijn bedje leggen
:hug: Ohw dat is niet fijn Snowgirl!
GlitterCupcake schreef:
14-01-2019 10:30
Huilen troost ik met veel liefde. Zaniken, jengelen, dreinen, etc. niet. Dan krijgt peuter te horen dat het klaar is en hij wat anders kan gaan doen. Op de grond dweilen dito.
Doet jouw kind al de grond dweilen? O_O
snowgirl1 schreef:
14-01-2019 10:51
Hier zoon ziek, vannacht al een keer alles ondergespuugd en nu net weer. Net gedoucht en alles opgeruimd. Nu met buik en rugpijn op de bank. Zo de kleine man ff in zijn bedje leggen
ah balen vooral nu je zo ver zit in je zwangerschap. |-)
Sophiever schreef:
14-01-2019 11:02
Doet jouw kind al de grond dweilen? O_O

:lol: Ik bedoelde dat hij op de grond gaat liggen zeesterren met een hoop gebrul er bij.

Maar vanmorgen gooide hij wel water op de grond en ik had er geen tijd voor en zei alleen ‘pak maar een doekje van tafel en ruim het water op’. En oké, hij pakte een reeds nat badstof doekje maar dweilde daarmee wel de vloer :-) Waarna mijn man het nodig vond om te zeggen tegen peuter dat ie het niet goed deed, omdat het doekje al nat was. Peuter boos, want hij deed wat ik zei. :-[ :facepalm:
GlitterCupcake schreef:
14-01-2019 11:53
:lol: Ik bedoelde dat hij op de grond gaat liggen zeesterren met een hoop gebrul er bij.

Maar vanmorgen gooide hij wel water op de grond en ik had er geen tijd voor en zei alleen ‘pak maar een doekje van tafel en ruim het water op’. En oké, hij pakte een reeds nat badstof doekje maar dweilde daarmee wel de vloer :-) Waarna mijn man het nodig vond om te zeggen tegen peuter dat ie het niet goed deed, omdat het doekje al nat was. Peuter boos, want hij deed wat ik zei. :-[ :facepalm:
Ook zeesterren is een nieuw begrip voor mij. :lol: maar met een dweilende kind was je voor mij de absolute winnaar hoor. Daarnaast vind ik wel dat je peuter helemaal gelijk heeft.
Dan is die van mij een winnaar! :yes:

Als hij iets op de grond laat vallen pakt hij een doekje, maakt het schoon en gooit het doekje weg of legt het in de gootsteen. En als zijn zusje wat laat vallen probeert hij haar nu te leren dat je het moet opruimen, maar uiteindelijk ruimt hij het dan maar op.

En we hebben er helemaal niks aan hoeven uitleggen :heart:

(Helaas geldt dit niet voor speelgoed opruimen)
Hahaha ik heb ook zo’n poets-fan! De doekjes zijn niet aan te slepen. Zo zoet! Alleen wordt het er nou niet altijd echt veel schoner van...
Hier ook een poets fan. Als hij knoeit vraagt hij mag ik poetsen. Van de week heb ik hem een poetsdoekje gegeven met verzoek tafel te poetsen zodat ik 2 minuten alleen naar de wc kon. Werkte prima :-)
Kak. Peuter is er net na 3mnd achter dat hij mij helemaal niet nodig heeft om uit zijn bed te komen :facepalm:

En niet alleen dat, hij was ook alvast zo hulpvaardig om de gordijnen open te doen en zichzelf te douchen met water uit zijn drinkfles. Dag middagslaapje :bye:
Hahaha! Sorry Maartje, maar je beschrijft het grappig :proud: Komt hij zelf zijn ledikant uit, of slaapt hij al in een groot bed?

We hebben hier ook een poetser. Niet uit zichzelf, maar als ze morst en ik vraag of ze het ook droog wil maken, haalt ze keurig de handdoek om te dweilen. En ze hangt hem ook weer netjes op aan het haakje.

Dochter is weer naar de psz geweest en er lijkt een stijgende lijn in te zitten. Het drama bij het weggaan wordt eigenlijk alleen maar groter en ze wilde ook niet naar school vanochtend. "School, nee, huilen". Maar vandaag was ze na 20 minuten weer rustig en ze heeft heerlijk gespeeld en gelachen.
Maartje2016 schreef:
14-01-2019 13:52
Kak. Peuter is er net na 3mnd achter dat hij mij helemaal niet nodig heeft om uit zijn bed te komen :facepalm:

En niet alleen dat, hij was ook alvast zo hulpvaardig om de gordijnen open te doen en zichzelf te douchen met water uit zijn drinkfles. Dag middagslaapje :bye:

:lol: Hoe ging het gister en vandaag?
fiona2018 schreef:
17-01-2019 15:41
Hahaha! Sorry Maartje, maar je beschrijft het grappig :proud: Komt hij zelf zijn ledikant uit, of slaapt hij al in een groot bed?

We hebben hier ook een poetser. Niet uit zichzelf, maar als ze morst en ik vraag of ze het ook droog wil maken, haalt ze keurig de handdoek om te dweilen. En ze hangt hem ook weer netjes op aan het haakje.

Dochter is weer naar de psz geweest en er lijkt een stijgende lijn in te zitten. Het drama bij het weggaan wordt eigenlijk alleen maar groter en ze wilde ook niet naar school vanochtend. "School, nee, huilen". Maar vandaag was ze na 20 minuten weer rustig en ze heeft heerlijk gespeeld en gelachen.

Fijn dat het beter ging! Hopelijk gaat het drama bij vertrek ook snel beter.
Peuter zat net op zijn knieën tussen mijn knieën op de bank. Hij keek mij lief aan en speelt wat met mijn sjaal. Hij :heart: mijn sjaal. Die kent ie al vanaf dat ie baby is en ik heb hem thuis altijd om.

Hij maakt een gordijn van de sjaal tussen ons in en legt de sjaal op mijn gezicht... :flirting:

*BAM!* vol zijn vuist op mijn neus :|

Kleine psycho..
Hij slaapt alweer 3mnd in een groot bed, en sinds hij er met 2wk een keer uitgedonderd is roept hij altijd als hij er uit wil, en wacht dan tot we er zijn.

Gelukkig bleek dit een ééndagsdingetje te zijn, gister en eergister heeft hij gewoon geslapen (wel een uur korter dan normaal). Vandaag wilde hij ook niet slapen, maar toen ik zijn kamer in kwam nadat hij (al een paar keer) geroepen had zat hij rechtop in zijn bed zich te beklagen bij zijn knuffels dat het zolang duurde. In een plas water van zijn beker, dat dan weer wel :hamer:

Rode draad in dit verhaal zijn dat het elke keer PSZ-dagen zijn waarop hij niet naar bed wil, terwijl hij zijn rust dan juist zo hard nodig heeft.

@fiona: fijn dat het bij jullie wat beter lijkt te gaan!

@glitter: :hug: au! Peuterliefde maakt soms rare pijnlijke sprongen.
1-Aapje schreef:
14-01-2019 13:09
Hier ook een poets fan. Als hij knoeit vraagt hij mag ik poetsen. Van de week heb ik hem een poetsdoekje gegeven met verzoek tafel te poetsen zodat ik 2 minuten alleen naar de wc kon. Werkte prima :-)
Mijn peuter is een echte knoeierd (veel erger dan zn broer) en werd er een beetje moe van om steeds zijn kruimels etc. op te ruimen.
Poetsen deed hij al langer maar heb m toen hij 2,5 was eens de stofzuiger gegeven en hij bleek talent te hebben, vond het nog leuk ook. Sindsdien stofzuigt hij na het eten! Ben zo blij dat ze eindelijk wat zelfstandiger worden, ben van nature niet zo'n verzorgend type :nooo:
nootboek schreef:
17-01-2019 20:53
Mijn peuter is een echte knoeierd (veel erger dan zn broer) en werd er een beetje moe van om steeds zijn kruimels etc. op te ruimen.
Poetsen deed hij al langer maar heb m toen hij 2,5 was eens de stofzuiger gegeven en hij bleek talent te hebben, vond het nog leuk ook. Sindsdien stofzuigt hij na het eten! Ben zo blij dat ze eindelijk wat zelfstandiger worden, ben van nature niet zo'n verzorgend type :nooo:
Zoon wil nog wel eens helpen als wij stofzuigen, of zelluf doen. Maar is met zijn bijna 2 nog niet sterk genoeg ervoor. Misschien maar kruimeldief aanschaffen.
Nou het gaat weet beter met zoon. Hij straks naar de opvang en ik eens kijken of ik eventueel wat lichte huishoudwerkzaamheden kan doen, en natuurlijk lekker uitrusten. Vorige nacht weer flink last gehad van mijn buik.
1-Aapje schreef:
18-01-2019 07:00
Zoon wil nog wel eens helpen als wij stofzuigen, of zelluf doen. Maar is met zijn bijna 2 nog niet sterk genoeg ervoor. Misschien maar kruimeldief aanschaffen.
Heb je de stang op de laagste stand staan? Hier kan zoon er dan aardig mee op weg. En als het niet gaat zoals hij wil, dan komt hij vragen of ik de stang eraf haal, zodat hij alleen met de slang zuigt :$

Een kruimeldief is lastiger, omdat je dan vaak 2 handelingen in 1 moet doen: op het 'aan-knopje' blijven drukken en zuigen.
Maartje2016 schreef:
18-01-2019 07:58
Heb je de stang op de laagste stand staan? Hier kan zoon er dan aardig mee op weg. En als het niet gaat zoals hij wil, dan komt hij vragen of ik de stang eraf haal, zodat hij alleen met de slang zuigt :$

Een kruimeldief is lastiger, omdat je dan vaak 2 handelingen in 1 moet doen: op het 'aan-knopje' blijven drukken en zuigen.
Ja staat op laagste, maar dreumes is niet zo'n zwaargewicht. Zoon vindt juist dat de stang er altijd aan moet zitten.

Ow kruimeldief bij mijn moeder zet je gewoon aan en dan begin je.
Mijn zoon is ook dol op de stofzuiger. StofzuigeR dus... en doen alsof. Want als de stofzuiger aan gaat, wordt hij boos en moet hij “UIT!” Helaas.... ik moet het stofzuigeN dus nog steeds zelf doen.
Doe je rustig aan Snowgirl? Dat huishouden komt vanzelf wel weer een keer hoor..

Dochter is niet zo'n fan van de stofzuiger. Ze heeft zelfs nog momenten dat ze echt gaat huilen als ik ga stofzuigen. Ik denk ook niet dat ze het zelf zou kunnen, hij is vrij zwaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven