Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Alle reacties Link kopieren
:rofl:

Gelukkig maar!
Nou bah, jongste is ontsnapt en is nu al drie uur weg. Daar heb ik toch zo'n hekel aan. Hopelijk is hij gewoon de tijd vergeten.
miekemv schreef:
15-01-2019 20:04
Nou bah, jongste is ontsnapt en is nu al drie uur weg. Daar heb ik toch zo'n hekel aan. Hopelijk is hij gewoon de tijd vergeten.
Volgende keer gewoon een horloge meegeven :P
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik hoop dat die snel weer thuis is Mieke! Ik zou er ook wat onrustig van worden.
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Tickel schreef:
15-01-2019 20:50
Volgende keer gewoon een horloge meegeven :P
Ja haha maar een gps lijkt me voor hem ook heel geschikt.

Nou, hij is weer thuis na 4 uur te zijn weggeweest. Zichtbaar opgelucht dat hij naar binnen kon. Hij praat altijd heel veel maar deed daar nu nog een schepje bovenop. Vast een grote belevenis geweest.
Calamitycat schreef:
15-01-2019 21:14
Ik hoop dat die snel weer thuis is Mieke! Ik zou er ook wat onrustig van worden.
Ja vreselijk. En ik maar roepen en rondjes lopen. Maar hij is weer thuis gelukkig.
Oh, fijn!! Geef hem maar een flink boze knuffel :P
Dierproeven.
Calamitycat schreef:
15-01-2019 21:25
Oh, fijn!! Geef hem maar een flink boze knuffel :P
Doe ik.
Het zullen wel de puberhormonen zijn want hij vraagt al weer om naar buiten te mogen. De 23e, de dag van jeweetwel, komt steeds dichter bij.
Aha! Dan neemt hij het er dus gewoon nog even flink van. Partytime :biggrin:
Dierproeven.
miekemv schreef:
15-01-2019 21:16
Ja haha maar een gps lijkt me voor hem ook heel geschikt.

Nou, hij is weer thuis na 4 uur te zijn weggeweest. Zichtbaar opgelucht dat hij naar binnen kon. Hij praat altijd heel veel maar deed daar nu nog een schepje bovenop. Vast een grote belevenis geweest.
Ik ben wel blij met mijn gps trackers hoor
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Calamitycat schreef:
15-01-2019 22:04
Aha! Dan neemt hij het er dus gewoon nog even flink van. Partytime :biggrin:
Ik denk het wel, valt ook allemaal niet mee als je 7 maanden oud bent en met open poezen in de buurt.
Tickel schreef:
15-01-2019 22:11
Ik ben wel blij met mijn gps trackers hoor
Ja he? Ik voel daar ook wel voor hoor.
:D dat valt zeker niet mee.
Dierproeven.
Bedankt voor de reacties! Hij ademt gewoon en niest ook niet. Gedraagt zich verder echt heel normaal. Hopelijk Is hij gewoon een beetje verkouden ofzo. Als het over een tijdje nog zo is dan bel ik de da wel, maar ik kijk het nu nog wel even aan.

Eng hé als ze langer wegblijven dan je gewend bent! Zo'n gps tracker, is dat niet heel groot voor zo'n kattenluikje? En raken ze die gemakkelijk kwijt? Onze kater raakt altijd al z'n bandjes kwijt, dus ben een beetje bang dat ik met een gps tracker altijd de bosjes in moet duiken om hem weer terug te vinden..Maar lijkt me verder wel heel handig!
Madrid87 schreef:
15-01-2019 08:37
Ik snap heel goed hoe je je voelt. Ik heb zelf maanden met dit dilemma gekampt....
Bedankt voor je fijne reactie, wat een tof & positief topic is dit toch. Ik word er helemaal blij van. Mochten we er voor kiezen haar naar buiten te laten gaan, dan komt er zeker een luikje! ( Al zou ik dan wel een exemplaar willen die ik dicht kan zetten) Over het tuigje ga ik eens goed nadenken. Het klinkt eigenlijk best goed, vind het er altijd zo oncomfortabel uit zien voor de kat. Maar als ik jou zo hoor, valt dat wel mee!
Wij hebben altijd katten aan een tuigje gehad en als ze er eenmaal aan gewend zijn hebben ze er geen last van hoor.
Als je ze in de tuin aan een lijn zet moet je er wel bij blijven of regelmatig even checken of alles nog goed gaat, want ze kunnen zich met de lijn wel vastzetten natuurlijk, aan tuinmeubels of planten ofzo.
Hier werkte tuigjes totaal niet kreeg ineens van die platte katten die geen stap verzette
Bezig_bijtje86 schreef:
15-01-2019 23:13
Bedankt voor je fijne reactie, wat een tof & positief topic is dit toch. Ik word er helemaal blij van. Mochten we er voor kiezen haar naar buiten te laten gaan, dan komt er zeker een luikje! ( Al zou ik dan wel een exemplaar willen die ik dicht kan zetten) Over het tuigje ga ik eens goed nadenken. Het klinkt eigenlijk best goed, vind het er altijd zo oncomfortabel uit zien voor de kat. Maar als ik jou zo hoor, valt dat wel mee!
Graag gedaan hoor! Ik snap je hoofdbrekens goed. Het was voor mij echt een stukje loslaten en op mijn kat vertrouwen dat hij niet bij me weg zal lopen. En dat doe ik ook echt altijd. Maar die drempel was wel enorm hoog en ik heb mezelf echt maanden gek gemaakt erom. Wat als hij onder de auto loopt? Wat als...
Maar hij komt altijd terug, omdat hij een fijn thuis heeft en gek op mij is. Dat hou ik mezelf elke keer voor als hij naar buiten gaat. Ik heb daar honderd procent vertrouwen in. Dat is een soort mantra die ik in het begin tegen mezelf zei als ik twijfelde. Wetende dat sommige katten wel gewoon weglopen bij een liefdevolle baas maar goed dat negeerde ik even. :P
Toen mijn kat niet thuiskwam op oud en nieuw zat ik echt enorm in de rats, ik heb de halve avond jankend op de bank gezeten. Maar zoals altijd kwam mijn stoere man gewoon weer thuis toen het geknal over was. Om vervolgens de hele dag voor pampus te liggen.

Hoe is je poes trouwens met andere katten?
Het tuigje werkte hier wel, maar ik trok die riempjes niet strak genoeg aan dus hij was er zo weer uit. :proud:
Het loopt natuurlijk ook veel fijner zonder, maar ik geloof niet dat ze echt oncomfortabel zijn hoor. Het kan best wennen. Ik zou zeggen probeer het eens. Ik vond het grappig om te proberen. Mijn kat was vooral nieuwsgierig. Het lopen eraan was wel even wennen. En toen was hij ineens weg. Het tuigje heb ik daarna maar weer in de kast gelegd.
derooiekater schreef:
16-01-2019 05:54
Hier werkte tuigjes totaal niet kreeg ineens van die platte katten die geen stap verzette
Bij ons was dat een kwestie van volhouden. We hebben ze eerst in huis een tuigje aangedaan, zonder lijn. De eerste paar keren was het echt een drama: het tuigje moest en zou uit..........
Toen ze goed aangewend waren aan het tuigje, hebben we ze in de tuin laten lopen met een tuigje en aan de lijn.
Nu komen ze al aanrennen en staan ze ook stil, als ik het tuigje pak en het aan wil doen. Want tuigje = naar buiten.
dolfine wijzigde dit bericht op 18-01-2019 10:27
0.09% gewijzigd
derooiekater schreef:
16-01-2019 05:54
Haha ja dat doen sommige, maar dat gaat over na even wennen.
Ik oefen ook echt even een tijdje met een tuigje. Eerst alleen even het halsbandje om. Gewoon thuis, beginnen met een half uurtje ofzo en dat een paar keer. Dan het buikdeel erbij, alles nog lekker los. Dat weer een tijdje, totdat ze daaraan gewend zijn. Dan iets strakker zetten en weer een tijdje wennen, totdat hij op de juiste maat zit. Dan steeds even een lijn eraan. Pas als dat allemaal goed gaat, buiten aan een lijn.
Ik ga niet met ze aan de wandel trouwens, ze kunnen bij mij alleen in de tuin.
S0LEIL schreef:
16-01-2019 11:01
Ik ga niet met ze aan de wandel trouwens, ze kunnen bij mij alleen in de tuin.
wij wandelen ook niet met de katten, maar zo kunnen ze wel lekker in de tuin. We wonen aan een drukke weg en ik moet er niet aan denken dat ze die proberen over te steken.
Het huis is ook behoorlijk groot. Aan hun beweging komen ze wel (trappen op, trappen af.............., achter de pingpong ballen aan die we van boven naar beneden laten vallen e.d.).
Daar is de tuin niet voor nodig, maar het is wel een stuk verrijking van hun wereld.
Oh leuk! er is al veel geschreven over tuigjes zie ik nu, ik kwam mij weer even melden met een vraag over welk tuigje ik kan halen voor onze kat. Wil binnenkort langzaamaan gaan oefenen met tuigje, en daarna een lijntje zodat we in de lente/zomer misschien eens met hem naar buiten kunnen (of beter nog, hopelijk hebben we dan een tuin waar hij dan in mag aan een lijntje).
Ik ga dus even teruglezen!

Verder gaat het hier goed met onze kater, volgens mij heeft hij zijn puberteit bereikt want hij wordt wat rebels. Hij springt de laatste tijd tegen je op als je zijn gezeur om eten te lang negeert (dat zijn we nu aan het afleren) en hij vind het leuk om op vingers en duimen te kauwen. Ook dat probeer ik eruit te krijgen, maar dat is lastig aangezien mijn vriend hem telkens uitdaagt om met zijn handen te spelen :@ En de kat snapt natuurlijk niet waarom het de ene keer wel mag, en 3 minuten later opeens niet meer. Dus ik ben eigenlijk vriend én kat aan het trainen hierin :whip:
Waarbij ik moet zeggen dat de kat het sneller doorheeft dan vriend
Vanochtend weer eens een cadeautje ontvangen van grote poes....een allerschattigst dood muisje. Ik dacht, wat ligt daar nou aan het voeteneind van het bed :facepalm:

Kleine poes was er ook zeer geïnteresseerd in.
"I love not Man the less, but Nature more..."
PimPom schreef:
18-01-2019 12:40
Vanochtend weer eens een cadeautje ontvangen van grote poes....een allerschattigst dood muisje. Ik dacht, wat ligt daar nou aan het voeteneind van het bed :facepalm:

Kleine poes was er ook zeer geïnteresseerd in.
Wel fijn dat ze ook aan jou gedacht hebben. En op bed is beter dan naast het bed, anders ga je daar zo lekker op staan zodra je uit bed stapt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven