Zus koopt huis van moeder
vrijdag 18 januari 2019 om 19:54
Ik weet niet goed waar ik dit topic moet plaatsen. Hier of onder relaties? Ik heb het hier geplaatst. Ik ben namelijk heel hard op zoek naar jullie
meningen en advies op het volgende:
1 van mijn zussen heeft het plan opgevat om het huis van mijn moeder te kopen. Uiteraard onder de marktwaarde en moeder mag dan in dat huis blijven wonen.
Mijn andere zus en ik hebben hier wat moeite mee omdat we het gevoel hebben dat ons deel van de erfenis nu weg is als moeder overlijdt. Uiteraard hoop ik dat moeder nog heel lang blijft leven.
Wat nu? Dolgraag jullie advies!
meningen en advies op het volgende:
1 van mijn zussen heeft het plan opgevat om het huis van mijn moeder te kopen. Uiteraard onder de marktwaarde en moeder mag dan in dat huis blijven wonen.
Mijn andere zus en ik hebben hier wat moeite mee omdat we het gevoel hebben dat ons deel van de erfenis nu weg is als moeder overlijdt. Uiteraard hoop ik dat moeder nog heel lang blijft leven.
Wat nu? Dolgraag jullie advies!
anoniem_637fde5445245 wijzigde dit bericht op 12-02-2019 12:39
57.09% gewijzigd
zondag 20 januari 2019 om 09:58
Goed punt.hamerhaai schreef: ↑20-01-2019 09:07Heeft je moeder wel een goed testament? En stel dat je moeder morgen plotseling overlijd? Is alles dan wel goed geregeld? Wat gaat er dan met je zus gebeuren? Zij staat ingeschreven, en wanneer zij niet wil dan wordt het heel lastig om het huis te verkopen. Laat haar een afspraak maken bij een notaris om alles goed vooraf te regelen. Want als er nu al "gezeur is", dan kan het na haar dood nog gezellig worden.
Dus even navragen op welk adres zus officieel staat ingeschreven en wat daar de (juridische en financiële) consequenties van zijn voor alle 3 de zussen als moeder zou overlijden.
zondag 20 januari 2019 om 11:16
Mensen mensen mensen. Hoe vaak ik in dit topic heb gelezen dat de belasting niet akkoord gaat, wat een klinklare onzin echt.
De belastingdienst heeft nergens akkoord mee te gaan, de notaris dient de belasting goed aan te geven, dus schenkingsrecht en overdrachtsbelasting over de juiste marktwaarde. Daar zijn hele ingewikkelde rekenmodules voor die ik jullie zal besparen maar
Man man man wat een baggeradvies wordt er weer gegeven.
In dit forum is het altijd klok klepel verhaal.
ZOALS IK ALTIJD AANGEEF GA NAAR EEN NOTARIS
De belastingdienst heeft nergens akkoord mee te gaan, de notaris dient de belasting goed aan te geven, dus schenkingsrecht en overdrachtsbelasting over de juiste marktwaarde. Daar zijn hele ingewikkelde rekenmodules voor die ik jullie zal besparen maar
Man man man wat een baggeradvies wordt er weer gegeven.
In dit forum is het altijd klok klepel verhaal.
ZOALS IK ALTIJD AANGEEF GA NAAR EEN NOTARIS
zondag 20 januari 2019 om 11:50
zondag 20 januari 2019 om 13:59
Misschien moet je dat soort dingen niet emotioneel bekijken maar zakelijk. Wordt het allemaal een stuk overzichtelijker van. Nu en als moeder straks overleden is.
maandag 21 januari 2019 om 02:04
Er zijn grofweg twee situaties: 1. Je bent zo slecht dat je echt niet zelfstandig thuis kan wonen. Dan krijg je een CIZ indicatie voor een verzorgingshuis. Daar betaal je een eigen bijdrage die afhankelijk van je inkomen en vermogen is, maar wel aan een maximum gebonden (iets boven de E2000).Blijenvrij schreef: ↑19-01-2019 17:21Hier lees ik steeds dat je veel geld moet overhouden voor een evt verpleeghuis, want als je geen geld hebt, kom je niet in een verpleeghuis. Maar is dat zo?
Ik dacht altijd dat je, als je oud wordt, juist beter geld weg kan schenken. Want hoe meer je hebt, hoe hoger de eigen bijdragen wordt. En dat je, indien je voldoet aan de voorwaarden, in zo'n tehuis kan komen, ongeacht wat je vermogen is.
2. Je bent nog te goed voor een CIZ indicatie maar wilt alvast in een beschermde, verzorgde omgeving wonen. Dan zijn er diverse particuliere mogelijkheden die heel mooi en luxe kunnen zijn. Dat kost wel flink veel geld dus dat kan je alleen doen als je voldoende spaargeld/vermogen hebt.
In beide gevallen, en ook als je nog thuis woont, kan je extra particuliere hulp inkopen. Dat kan medisch/verzorgend gerelateerd zijn, maar ook voor uitstapjes & activiteiten, of bijvoorbeeld iemand die aan huis komt koken en samen met je eet.
Mijn oom zit op een minimum in een verzorgingshuis en woont op een soort studentenkamer. Hij wordt goed verzorgd maar er is weinig tijd voor iets anders dan de noodzakelijke verzorging.
Mijn moeder zat in een verzorgingshuis met extra ingekocht woongenot en zorg. Die had een mooie studio en veel persoonlijke aandacht.
Ik ben blij dat mijn beide ouders het geld hebben om zichzelf goed te laten verzorgen. Die luxe heeft niet iedereen.
maandag 21 januari 2019 om 05:23
Daarvoor hebben ze de WMO in het leven geroepen. Voor mensen die het niet kunnen betalen heeft de gemeente hele mooie oplossingen. Vooral nu ouderen langer thuis moeten blijven wonen.liza schreef: ↑21-01-2019 02:04Er zijn grofweg twee situaties: 1. Je bent zo slecht dat je echt niet zelfstandig thuis kan wonen. Dan krijg je een CIZ indicatie voor een verzorgingshuis. Daar betaal je een eigen bijdrage die afhankelijk van je inkomen en vermogen is, maar wel aan een maximum gebonden (iets boven de E2000).
2. Je bent nog te goed voor een CIZ indicatie maar wilt alvast in een beschermde, verzorgde omgeving wonen. Dan zijn er diverse particuliere mogelijkheden die heel mooi en luxe kunnen zijn. Dat kost wel flink veel geld dus dat kan je alleen doen als je voldoende spaargeld/vermogen hebt.
In beide gevallen, en ook als je nog thuis woont, kan je extra particuliere hulp inkopen. Dat kan medisch/verzorgend gerelateerd zijn, maar ook voor uitstapjes & activiteiten, of bijvoorbeeld iemand die aan huis komt koken en samen met je eet.
Mijn oom zit op een minimum in een verzorgingshuis en woont op een soort studentenkamer. Hij wordt goed verzorgd maar er is weinig tijd voor iets anders dan de noodzakelijke verzorging.
Mijn moeder zat in een verzorgingshuis met extra ingekocht woongenot en zorg. Die had een mooie studio en veel persoonlijke aandacht.
Ik ben blij dat mijn beide ouders het geld hebben om zichzelf goed te laten verzorgen. Die luxe heeft niet iedereen.
maandag 21 januari 2019 om 06:55
Maar de hulp die je via WMO krijgt is minimaal. Als tijdens het keukentafelgesprek wordt besloten dat er geen hulp komt omdat er een inwonende zus is die best kan mantelzorgen dan krijgt moeder van TO dus niets via WMO en zou het toch fijn zijn als ze geld heeft. Want ik zie zus niet de zorg inkopen die zijzelf van de gemeente moede zou moeten geven.
maandag 21 januari 2019 om 10:36
Probeer om de tafel te gaan met alleen de zussen en zonder de moeder erbij. Wat moeder wil is bekend: ze is bereid om haar huis te verkopen aan de zus, maar wil ook dat iedereen blij is. Dus niet ruzie maken in de buurt van moeder; zij kan en wil geen partij trekken en zal heel verdrietig worden van haar ruziënde kinderen.
Voor de zussen: schakel een expert in die kan inschatten wat het plan van je zus kost en oplevert. Bereken ook wat het iedere zus oplevert wanneer moeder gewoon in haar eigen huis blijft wonen, en het aan een derde wordt verkocht wanneer zij daar weg zou gaan of zou komen te overlijden. Dit zou ook alle zussen iets opleveren, waarbij de zus die op het huis aast ook heus haar deel krijgt.
Bepaal dan wat je een eerlijke verdeling vindt. Ga naar een notaris en leg eea vast.
Voor de zussen: schakel een expert in die kan inschatten wat het plan van je zus kost en oplevert. Bereken ook wat het iedere zus oplevert wanneer moeder gewoon in haar eigen huis blijft wonen, en het aan een derde wordt verkocht wanneer zij daar weg zou gaan of zou komen te overlijden. Dit zou ook alle zussen iets opleveren, waarbij de zus die op het huis aast ook heus haar deel krijgt.
Bepaal dan wat je een eerlijke verdeling vindt. Ga naar een notaris en leg eea vast.
maandag 21 januari 2019 om 10:57
Zolang zus geen huur betaalt en dus geen huurder is, geeft dat haar geen enkel recht op het huis hoor. Een koophuis zonder huurders mag door de eigenaar gewoon verkocht worden, of eventuele inwonende kinderen/vrienden/wat-dan-ook dat nou leuk vinden of niet. Dat zou even leuk worden anders, dan zouden alle ouders met inwonende kinderen van 18+ ineens geen volledige zeggenschap over hun eigen huis meer hebben.
maandag 21 januari 2019 om 11:18
Gelukkig woon ik niet on jouw gemeente. Hier doet de wmo alles tot aan de als indicatie. Gelukkig maar. Zoals het hoort dusforumfossiel schreef: ↑21-01-2019 06:55Maar de hulp die je via WMO krijgt is minimaal. Als tijdens het keukentafelgesprek wordt besloten dat er geen hulp komt omdat er een inwonende zus is die best kan mantelzorgen dan krijgt moeder van TO dus niets via WMO en zou het toch fijn zijn als ze geld heeft. Want ik zie zus niet de zorg inkopen die zijzelf van de gemeente moede zou moeten geven.
maandag 21 januari 2019 om 13:30
WMO is een vangnet, zolang er iemand in huis is die hulp kan geven, gaat de gemeente die echt niet betalen. Je krijgt toch ook geen hulp van de gemeente om je kinderen te wassen en aan te kleden en boodschappen voor ze te doen?
Moeder zal vast wel recht hebben op enige hulp, maar niet zoveel dat inwonende verder niets meer hoeft te doen.
Realiseer je ook dat als inwonend kind, alles bij elkaar opgeteld best veel tijd en energie kost. Iemand van 80 heeft vaak toch wat hulp nodig. Niet iedereen kan dan nog het grasmaaien of de zware boodschappen tillen, of iets boven uit het keukenkastje halen. Broers en zussen denken vaak dat het wel mee valt "ze woont nu gratis". Ze vergeten vaak dat je taxichauffeur mag zijn, mee gaat naar het ziekenhuis, de strijk wel weg werkt, het bed wel opmaakt, etc etc etc.
Ga met z'n allen om tafel zitten om hier goede afspraken over te maken.
Moeder zal vast wel recht hebben op enige hulp, maar niet zoveel dat inwonende verder niets meer hoeft te doen.
Realiseer je ook dat als inwonend kind, alles bij elkaar opgeteld best veel tijd en energie kost. Iemand van 80 heeft vaak toch wat hulp nodig. Niet iedereen kan dan nog het grasmaaien of de zware boodschappen tillen, of iets boven uit het keukenkastje halen. Broers en zussen denken vaak dat het wel mee valt "ze woont nu gratis". Ze vergeten vaak dat je taxichauffeur mag zijn, mee gaat naar het ziekenhuis, de strijk wel weg werkt, het bed wel opmaakt, etc etc etc.
Ga met z'n allen om tafel zitten om hier goede afspraken over te maken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
maandag 21 januari 2019 om 13:55
Er is toch echt veel hulp die niet zo maar beschikbaar is of vergoed wordt en dan is het echt heel erg fijn als geld geen beperking is.
Ik heb een zeer bejaarde vader die nog zelfstandig woont. Weinig medische problemen en kan zichzelf best wel redden, dus slechts 3 uur huishoudelijke hulp per week en thuiszorg die even komt kijken of alles goed gaat.
Maar op je 90ste heb je niet alles zo helder meer, dus de administratie kan hij niet meer zelf. Als hij ergens naar toe moet heeft hij absoluut recht op vervoer. Alleen hij snapt niet meer hoe hij dat moet regelen. Verder is hij ook verschrikkelijk eenzaam want hij wil geen dagbesteding en alle vrienden zijn al dood. Vroeger ging hij zelf overal heen met trein en bus. Nu redt hij het net om boodschappen te doen.
Er zijn wel vrijwilligersorganisaties die delen kunnen verzorgen, maar dat is toch vaak slechts delen van het probleem. Mijn broer pakt nu het meeste op, maar als die niet meer in staat is om dit te doen zal ik toch echt iemand moeten inhuren om dit soort zaken voor vader te regelen.
Ook daar kan je best wel delen van vergoed krijgen als je echt niks hebt, maar ik ben verschrikkelijk blij dat we voor mijn vader in ieder geval geen zorgen om kosten hoeven te hebben.
dinsdag 22 januari 2019 om 06:58
De opmerking van Chocolol ís zakelijk. Mijn moeder was eigenaar van het huis van mijn oma, samen met zes broers en zussen. In de tussentijd ontstond er ruzie tussen één broer en de rest (en oma). Toen oma naar een verzorgingshuis ging (kon toen nog
zondag 27 januari 2019 om 02:17
Ja en zakelijk bekeken is een huis bezitten met iemand die aan emotionele chantage doet dus een slecht idee.